Philips opknapper (102L, 302L, F7230, N5151 en 22RH493)

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Uli

07 nov 2015, 13:37

Bij een bezoekje aan de lokale kringloop viel mijn oog op de daar tentoongestelde Philips audio-set:
  • 102L versterker;
  • 302L tuner;
  • N5151 cassettespeler;
  • F7230 platenspeler;
  • Twee stuks 22RH493 luidsprekers.
De vorige eigenaar heeft er met zijn of haar vieze vingers blijkbaar veel plezier aan gehad. Hier en daar zitten ook wat butsjes in nota bene de knoppen, wat te denken geeft over het gebruik. De set is duidelijk een opknapper, maar mijn eigen 22AH585's en 587 hebben mijn liefde voor Philips apparatuur gewekt en zo vertrok ik € 25,00 armer en een audio-set rijker naar huis. Voor het goede doel: je moet er niet aan denken dat deze apparatuur verdwijnt op een plaats waar ie geen eer krijgt.

Ik heb de foto's geplaatst op Picasa. Voor het geval onderstaande afbeeldingen niet meer werken (of niet kunnen worden gedeeplinked), is het album ook via deze link te bereiken: Philips audio @ picasa. Ik zal ook per foto linken. Graag even melden als de foto's niet werken.

Update: Picasa gaat stoppen en wordt Google Photos. Mogelijk houden de foto's hieronder later dit jaar (2016) op te werken. De foto's zijn dan te vinden @ Google Photos.

NB: Het project is nog niet afgerond, dit topic toont de voortgang ter lering en vermaak :) Hier en daar zal ik ook om input vragen. Vandaag een algemene kick-off, de platenspeler en de luidsprekers.

SET - ALGEMEEN

Afbeelding
Foto | De set thuis opgesteld, nog niets aan gedaan. Zie de vieze frontplaten.

Afbeelding
Foto | Zie hier hoe vies de set bij aankoop was. De rechterknop heb ik schoongepoetst met wasbenzine en een tandenborstel. Nadat de foto genomen is heb ik de resterende aanslag met Brasso koperpoets weggewerkt. Deze hele set vereist wat ouderwets schrobwerk!

PLATENSPELER (F7230)

Afbeelding
Foto | De meest in het oog springende beschadiging: een scheur en een hoekje uit de stofkap. Ik heb een bedrijf in Ierland gevonden dat de stofkap kan leveren voor ong. € 35,00, maar vrees voor de daarbij komende verzendkosten. Daarom houd ik nu vooral Marktplaats in de gaten. Buitenafmetingen zijn 41,5 x 33cm, voor wie er nog een heeft liggen :wink:

Afbeelding
Foto | Ik vreesde de aanslag op de knoppen van de platenspeler. Maar wat blijkt: wat wasbenzine en (weer) een tandenborstel doen wonderen. Op deze foto zal duidelijk zijn welke knoppen nog aan de beurt zijn :wink: Een nabewerking met (ook weer) Brasso volgt nog.

Afbeelding
Foto | De knoppen van de platenspeler sturen mechanische armpjes aan om het een en ander in beweging te zetten. Op de foto zie je oranje rubberen dopjes - of wat daarvan na 30 jaar over is. De onderzijde wordt op een staafje in de platenspeler geschoven, en door het gaatje aan de bovenkant gaat het armpje van de knop. Zo kan het armpje heen en weer, maar niet opzij bewegen. Zoals te zien is, waren deze dopjes in verregaande staat van ontbinding. De oplossing? Een stukje ijzerdraad en een tie-rip (zie volgende foto).

Afbeelding
Foto | Zie hier een versie van het rubberen dopje dat weer decennia mee kan :) Ik begrijp eigenlijk ook niet dat ze zulk vergankelijk materiaal hebben gebruikt.

Met een nieuw element+naald (GP 330/331/350/946 D) werkt de platenspeler weer prima. De kap blijft dus nog als aandachtspunt staan (tips zijn zeer welkom!) en ook moet de buitenkant nog een keer goed worden gepoetst.

LUIDSPREKERS (22RH493)

De kasten vertonen krassen en zelfs wat omvangrijkere beschadigingen. Het ontwerp is leuk: het houtwerk aan de voorkant is niet vlak, maar loopt in een hoek van 45 graden naar binnen. Gevolg: het randje is zeer dun en kwetsbaar.

Afbeelding
Foto | Zie hier een opgevuld stukje rand (nog niet volledig afgewerkt). Helaas is de kleurechtheid van de Alabastine houtvuller ronduit waardeloos, zodat de kleur "kersenhout" meer aan Olvarit doet denken. Maar goed, ik kan ermee leven, zeker omdat met een nieuwe laklaag de hardheid van de kleur wat afneemt.

Eerder kreeg Cassettebandje de achterkant van de 22RH493 niet open, maar dat bleek bij mij geen probleem. Met een plamuurmes plopte de boel (na het verwijderen van flink wat schroeven) zo open. Beter een plamuurmes dan een platte schroevendraaier, omdat je daarmee deuken in het hout kunt maken.

Afbeelding
Foto | Het afdichtingsmateriaal is volledig vergruisd. Met een stanleymes heb ik de resten verwijderd en vervangen voor siliconen tochtband. Die zou langer moeten meegaan dan PU-schuim en rubber.

Afbeelding
Foto | Zie hier de nieuwe (bruine) afdichting.

Afbeelding
Foto | Aan de lijmresten op de tweeter te zien heeft er waarschijnlijk ooit een ring tussen de kast en de tweeter gezeten. Met wat knutselvilt heb ik een nieuwe ring gemaakt.

Afbeelding
Foto | Het o-zo-kenmerkende beige luidsprekersnoer heeft het veld moeten ruimen. Ik heb het hele net afgestruind op zoek naar een waardige vervanger, maar de kabel wordt simpelweg niet meer gemaakt. Ik heb nog contact opgenomen met een snoerenfabriek in Duitsland, die veel verschillende kleuren snoer maakt, maar die zagen geen brood in beige. Ten onrechte, denk ik, want ik denk dat veel liefhebbers van over de hele wereld op zoek zijn naar die ene kleur. Ze wisten me wel te vertellen dat Grundig hetzelfde snoer heeft gebruikt, maar wat ik met deze historische kennis kan, is mij onduidelijk. Hoe het ook zij, vooralsnog heb ik maar grijs snoer gebruikt (0,5mm2 in plaats van 0,35). De foto is de verantwoording daarvoor.

Afbeelding
Foto | De bi-polaire condensator heb ik vervangen voor een nieuwer exemplaar. Dit is geen 8uF maar 6,8uF exemplaar; 8uF wordt niet meer gemaakt volgens de (ietwat kort-af zijnde) verkoper van Twenthe (Den Haag).

Afbeelding
Foto | Zie hier een geschuurde kast en een ongeschuurde kast. Ik vind de eigen kleur (links) eigenlijk mooier dan de gelakte, dus ik heb (na deze foto) een transparante lak gebruikt die de kleur weinig verandert (alleen wat voller en egaal maakt). Probleem: alle potjes van Rambo-lak (verkrijgbaar bij de Gamma) lijken op elkaar. Zo ben ik begonnen met een potje watergedragen lak, heb ik een ogenschijnlijk identiek potje bijgekocht, en bleek dat - achteraf - een lak op terpentinebasis :shock: Resultaat: als alles eindelijk droog is (als je de twee lakken door elkaar gebruikt duurt dat lang!) kan ik opnieuw gaan schuren en lakken.

Afbeelding
Foto | Van een van de luidsprekers is het doek op twee plaatsen beschadigd. Zo erg als op de foto is het niet meer, na het wegknippen van wat losse rafels, maar bij voorkeur zou ik het doek vervangen. Helaas krijg ik de voorkant niet los en is het doek daarmee verlijmd. Ik kan de service manual niet op het web vinden, Philips verstrekt 'm niet om ons allemaal tegen onheil te behoeden, het Philips museum bewaart geen documentatie en de Stichting tot Behoud van Historische Philips Producten reageert in het geheel niet. Ik houd mij aanbevolen voor raad!

VOORUITBLIK

Bij de volgende update zijn hopelijk de luidsprekers helemaal af. Daarna ga ik me storten op de cassettespeler. Het is een model waarbij het (hydrolische) klepje naar boven opent - heel DeLorian / Back to the Future :geek: Ik heb al gehoord dat de cassettespeler continu geluid maakt. Bij openschroeven bleek constant een motortje te draaien. Is dat normaal?

To be continued!
Laatst gewijzigd door Uli op 14 feb 2016, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoewie Loewie
Contacteer:

07 nov 2015, 19:12

Leuk project! Goeie en duidelijke foto's erbij. Ik ben benieuwd naar het vervolg. :D
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Harry

07 nov 2015, 21:22

Hallo Uli,
Leuk setje toch, mooi dat je het hebt gered. Is toch zonde als dat in de container zou verdwijnen. En wat ben je er goed mee bezig, complimenten hoor! :)
Uli schreef: De bi-polaire condensator heb ik vervangen voor een nieuwer exemplaar. Dit is geen 8uF maar 6,8uF exemplaar; 8uF wordt niet meer gemaakt volgens de (ietwat kort-af zijnde) verkoper van Twenthe (Den Haag)
Ik weet niet welk kennisniveau deze verkoper had, maar de dichtstbijzijnde "moderne" waarde is 8,2 uF en die is gewoon te koop. Nog iets mooier is om er een MKP of MKT foliecondensator van die waarde in te zetten. De 6,8 uF is wat aan de kleine kant, er zit m.i. toch al een behoorlijke dip in het overgangsgebied en dit maakt het er niet beter op. Zelf heb ik de Aristona versie van deze boxen. De servicemanual ervan heb ik wel voor je, pb me maar even je mailadres als je 'm wilt. Maar over het vervangen van het doek wordt daarin helaas niet gesproken en ik weet daar zelf jammer genoeg ook geen oplossing voor.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Uli

10 nov 2015, 21:52

In de service manual van Harry zie ik bevestiging van mijn vermoeden dat het luidsprekerdoek om de frontplaat van de box is omgeslagen. De frontplaat is verlijmd met de achterliggende plaat. Gevolg: het luidsprekerdoek zit muur- en muurvast. Vervangen lijkt mij dan ook geen optie. Ook dank Harry, voor de 8,2uF-condensator-tip. Ik ga ze online bestellen.

Intussen ben ik me gek aan het schuren op de verkeerd gelakte box (die waarbij ik de terpentine-lak door de watergedragen lak ben gaan gebruiken). Wat een ellendig spul maakt dat zeg. Het hardt ten eerste niet uit maar blijft vochtig, en ten tweede is het amper weg te schuren. Je trekt alleen velletjes los en je schuurpapier zit in no time vol prut :mrgreen:

Afbeelding
Foto | Zie hier hoe de laklagen zich op elkaar stapelen... Ik ben bang om verf-afbijt te gebruiken, lijkt me te agressief. Bovendien zal dat niet werken op de watergedragen lak. Kortom: ik schuur me de komende dagen suf :lol:
mthecatlover
Contacteer:

10 nov 2015, 23:05

Uli schreef:In de service manual van Harry zie ik bevestiging van mijn vermoeden dat het luidsprekerdoek om de frontplaat van de box is omgeslagen. De frontplaat is verlijmd met de achterliggende plaat. Gevolg: het luidsprekerdoek zit muur- en muurvast. Vervangen lijkt mij dan ook geen optie. Ook dank Harry, voor de 8,2uF-condensator-tip. Ik ga ze online bestellen.

Intussen ben ik me gek aan het schuren op de verkeerd gelakte box (die waarbij ik de terpentine-lak door de watergedragen lak ben gaan gebruiken). Wat een ellendig spul maakt dat zeg. Het hardt ten eerste niet uit maar blijft vochtig, en ten tweede is het amper weg te schuren. Je trekt alleen velletjes los en je schuurpapier zit in no time vol prut :mrgreen:

Afbeelding
Foto | Zie hier hoe de laklagen zich op elkaar stapelen... Ik ben bang om verf-afbijt te gebruiken, lijkt me te agressief. Bovendien zal dat niet werken op de watergedragen lak. Kortom: ik schuur me de komende dagen suf :lol:
Gesneden stukjes/strookjes glas zijn prima geschikt als ''schraapstaal''.
Afbijt werkt alleen in op verf, niet op hout..
Aceton/thinner misschien werkt dat wel. Proberen maar.
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
Cassettebandje
Contacteer:

11 nov 2015, 12:05

Met een excentrische schuurmachine moet je toch wel een eind komen toch? Zeker als je er eentje hebt die het stof ook direct opzuigt. Niet te hard drukken hoor. Maar een dikke laag lak/verf is er zo af met zo'n ding. Ik heb een 212 gehad waarbij iemand de bak zwart had gelakt. Met gewoon schuren schoot het niet zo op, maar die schuurmachine had binnen no time de zwarte verf eraf. Het mooiste was nog dat ik het mooie donkerbruine fineer te zien kreeg. Wel met een fijne korrel werken en niet te lang op 1 plek blijven. Je moet wel uitkijken met dat fineer en zeker op hoekjes en randjes ben je er voor je het weet doorheen. Dus voorzichtigheid is geboden.

Gezien jouw probleem raad ik zo'n apparaat wel aan.
MFB 541,541,532,532,544,544,567 Heel veel luisterplezier.
Uli

21 nov 2015, 00:06

Dank voor de tips - het vereiste wat leeswerk voordat ik zag dat Cassettebandje geen excentrieke schuurmachine bedoelde. Met wat ouderwets handwerk is het toch goedgekomen! Heb een wat grovere korrel genomen (80 ipv 150), en zodra het schuurstof weer "vast" werd teruggeschakeld op de 150. Dit alles natuurlijk met een goed schuurblok. Zo'n 3M-geval van rubber, waar je goedkoop schuurpapier van de rol in kunt vastgrijpen. Het volledig rechte schuurvlak aan de onderkant voorkomt dat je rechte randjes rond schuurt of lokaal te hard drukt.

Intussen heb ik twee netjes gelakte kasten staan!

Afbeelding
Foto | Gebroederlijk naast elkaar. Het gele bandje om het snoer is dubbelzijdig klittenband, met een tie-rip aan het snoer bevestigd. Gemakkelijk los te halen en weer vast te zetten, al naar gelang.

Afbeelding
Foto | Zie hier rechts; of althans: degene die ik rechts gebruik.

Afbeelding
Foto | Nog een keer rechts...

Afbeelding
Foto | En dan links, dit was de kast waarbij ik de oplossmiddelrijke en -arme lak door elkaar heb gebruikt en waar ik dus nog dagen lang schuurgenot van heb mogen ervaren :lol:

Afbeelding
Foto | Dit is het beschadigde doek zoals bij aanschaf...

Afbeelding
Foto | En hier is het doek nog steeds beschadigd, omdat het front dus niet los kan. Met wat voorzichtig knippen en scheren heb ik de beschadiging wel kunnen beperken. Tsja, we noemen het maar "karakter" 8)

Afbeelding
Foto | En nog een overzichtje van de linker kast.

Het laatste dat nog moet gebeuren, is het vervangen van de 6,8 uF condensator voor een 8,2 uF exemplaar. Ik ben bezig met het opstellen van een boodschappenlijst voor de overige apparatuur, en dan bestel ik ze meteen mee.

Vandaag ben ik weer bij de kringloop gaan kijken, en mijn hart sloeg over bij het zien van twee stuks 22RH426 drieweg luidsprekers - het grotere broertje van deze jongens! Na enig wikken en wegen (want waar GA ik het echt laten...) heb ik ze toch meegenomen. Gelukkig heeft de 426 afneembare fronten, want het luidsprekerdoek is vekleurd. Niet alleen ten opzichte van elkaar, maar er zitten ook vlekken in. Nu dus op zoek naar bruin jute doek. En vervangende HiFi-schildjes, want er ontbreekt er een en degene die er nog is, is beschadigd...

Wat ik mij afvraag: de 22AH302L versterker heeft een A- en B-luidsprekeruitgang, beide 8 Ohm. Kan ik er toch 4 Ohm aan hangen, op de B-kanalen? En dan op de A-kanalen 2 x 8 Ohm?
Hoewie Loewie
Contacteer:

21 nov 2015, 00:59

Tjongejonge! Mooi gedaan. Zien er weer uit als nieuw en zullen ook weer als nieuw klinken. Good job!
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Harry

21 nov 2015, 11:15

Uli schreef:Wat ik mij afvraag: de 22AH302L versterker heeft een A- en B-luidsprekeruitgang, beide 8 Ohm. Kan ik er toch 4 Ohm aan hangen, op de B-kanalen? En dan op de A-kanalen 2 x 8 Ohm?
Ik heb geen schema van deze versterker, maar waarschijnlijk worden A en B parallel geschakeld. En dan kun je beter niet onder de 4 ohm komen. Dus of vier ohm boxen aan 1 kanaal en verder niets, of 8 ohm boxen aan beide kanalen.

Verder heb je deze boxen erg netjes opgeknapt, complimenten hoor! Welke lak heb je nu uiteindelijk gebruikt? En waar heb je dat 3M rubber schuurblok gekocht? Moet zelf binnenkort ook aan de gang met een box en dit is helemaal niet mijn ding, vandaar.
Uli

21 nov 2015, 12:31

Dank!

De lak is Rambo Pantser Vernis (transparant), beschermfactor 6, kleur "Blank 701", zijdeglans. Dat is dus een lak met "geen/zeer weinig oplosmiddelen" (staat op de achterkant van het blikje). Het blikje is in de bouwmarkt makkelijk te herkennen aan het deksel: de kleur is bij 1, 2 en 3 lagen hetzelfde (en wordt anders dan de meeste lakken dus niet donkerder).

Het schuurblok is een standaard 3M-schuurblok, verkrijgbaar bij o.a. Karwei al had ik 'm geloof ik bij de Gamma gehaald. Tussen de sleuven zitten nageltjes die je door het papier duwt: geen beweging meer in te krijgen! Zoals ik al zei kun je dan goedkope rollen schuurpapier gebruiken ipv dure schuurpads voor machines (2,99 per rol van X meter).

Ook dank voor de tips over de Ohms/kanalen!

[edit] Gebruik bij watergedragen lakken natuurlijk ook een geschikt (vilt)rollertje voor waterverf, bij Gamma te herkennen aan de blauwe labels.
Cassettebandje
Contacteer:

21 nov 2015, 13:41

Die zien er weer toonbaar uit! Netjes gedaan!
MFB 541,541,532,532,544,544,567 Heel veel luisterplezier.
Harry

21 nov 2015, 14:44

Bedankt voor je lak- en schuurinfo, Uli, daar kan ik wat mee! :)
esgigt

21 nov 2015, 17:57

Nou Uli, daar mag je super trots op zijn!

Ziet er bijna uit of het net uit de winkel komt. 8)
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Harrie
Contacteer:

21 nov 2015, 18:01

p r a c h t i g resultaat :clap:
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
dries

21 nov 2015, 23:37

Uli wat een interessant artikel met mooie foto's. Eindelijk kan ik dan het binnenwerk van deze boxen bekijken want ik heb denk ik dezelfde, met vastgeschroefde achterwand die bij mij ook muurvast zat en zit... Het fineer is bijzonder fraai... even behandeld met wat teak olie en ze waren weer prachtig (de boxen waren nog vrijwel zonder gebruikssporen ook het doek was nog goed) In kombinatie met een tuner versterker 22 rh 702 sta je toch elke keer weer te kijken van het geluid wat eruit komt.

succes, Dries
Plaats reactie