Wat voor motor rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

HermanH

Re: Wat voor motor rijden MFB-freaks ???

Berichtdoor HermanH » vr mar 16, 2018 2:29 pm

De Yamaha Diversion XJ 600 was mijn eerste motor
Hier nog zo een. Na 1000 km net ingereden toen er een zwalkende bromfietser ineens linksaf sloeg op de Chaamseweg in Alphen. Citaat van een jonge buurtgenoot "O da's den dieje. Die kiekt nergens nar". Waarvan akte.
Diversion schoof over het asfalt en bleek total loss. Na 4 weken. Verzekering heeft alles vergoed.
Wat Philips + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.

wizwil

Berichtdoor wizwil » za mar 17, 2018 11:55 pm

Ook nostalgie.
ZundappKS50, KS80, Laverda LZ125.
Afbeelding

Afbeelding
FA950,FT930,FV930,CD951,DFA888,FA890,FT690,FT880,FT980,FC870,CD850MK2,CD880,CD618,CD630,CD634,FA660,CD690,CD722,EQ670,DCC600,AF777,AF887,FA156,FA145,FT145,FT144,FT143,CD350,F3538,FP146,RH521,RH651,DM602,DM601S3,DM602,5S3,YST-AW515,47PFK7109,HTL4111

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » za apr 28, 2018 2:16 pm

Na jaren op opgevoerde brommertjes gereden te hebben was de maat zo'n vier jaar geleden vol.
Stapels met boetes en altijd het gevoel dat je achterom moet kijken tijdens het rijden was ik beu.

De bromraceplee viel al van ellende uit elkaar, na bijna een ton te hebben gelopen, meermaals cilinders, krukassen en voorvorken te hebben vervangen dan maar de motorvariant gekocht van de Gilera Runner:
Afbeelding
Zo eentje dus... Minus de koffer natuurlijk, die heb ik niet nodig.

De bromversie reed al prima, deze heeft een stevigere voorvork en dubbele achterveer voor meer stabiliteit. 70cc tweetakt verruild voor 200cc viertakt. Heerlijk voor in het dorp, licht en wendbaar.
Het kreng staat al vier jaar te wachten tot ik mijn motorrijbewijs ga halen. Een vlug proefrondje op de eerste dag van bezit leverde al weer bijna een bekeuring op. Kon me er onder uit lullen omdat het mijn verjaardag was. Vlug uit elkaar gehaald, want die proefrondjes konden nog wel eens een duur geintje worden. Inmiddels alles weer bij elkaar aan het zoeken, en zowaar het meeste teruggevonden. De paar dingetjes die ontbreken binnenkort maar bestellen.

Binnenkort het theorie-examen reserveren. Rijschool uitgezocht en we kunnen beginnen.
'We', want stiefvaders gaat er ook aan geloven. Jarenlang heeft hij het uitgesteld maar nu kan hij er niet meer onderuit want zijn rijbewijs krijgt ie van mij. Brommertje ook al uitgezocht, dat word er zo een:
Afbeelding
Zoals u ziet met hetzelfde variomatik motorblokje als de Runner, echter andere cilinderinhoud.

Dit jaar dus eindelijk genieten van de vrijheid van het motorrijden.

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » za apr 28, 2018 2:24 pm

Brommertje ook al uitgezocht, dat word er zo een:
Afbeelding
Dat is een vette machine. :mrgreen:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

onmogelijkhier

Berichtdoor onmogelijkhier » za apr 28, 2018 2:29 pm

Leuk dat je nu dan eindelijk opgaat voor je motor rijbewijs.
Ik ga juist mijn Honda Deauville verkopen.
Afgelopen 2 jaar ongeveer 1500Km mee gereden.
Er zouden nu 2 nieuwe helmen en wat kleding moeten komen en dat wordt mij te duur voor 750Km per jaar.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » za apr 28, 2018 3:10 pm

Hoe komt het dat je zo weinig rijd dan?

onmogelijkhier

Berichtdoor onmogelijkhier » za apr 28, 2018 3:26 pm

Dat is pas de laatste jaren dat weinig rijden.
We zijn er ook jarenlang mee op vakantie geweest.
Vanaf 2013 hoop gedoe met ziekenhuis en depressie enz.
Tja dan houd het een keer op voor mij.
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » za apr 28, 2018 8:44 pm

Jammer Onmogelijk hier dat je met motorrijden moet stoppen. Maar als je zelf besluit om ermee te stoppen maak je een goede keuze vind ik. En voor 750 km. per jaar is het inderdaad te duur om te gaan investeren in nieuwe helmen en kleding. Afgezien nog van verzekering en wegenbelasting. Mocht je ooit nog eens willen rijden kun je er beter een huren voor een paar dagen. Dat valt best wel mee en je hebt er verder geen omkijken naar.
Ik rij de laatste jaren gemiddeld 13000 per jaar. Kan er nog steeds niet genoeg van krijgen. Moet er niet aan denken dat er ooit een dag komt dat je moet inzien dat het beter is om te stoppen. Maar die dag zal ooit komen en tot die tijd geniet ik van iedere kilometer.

@ RobbinM. Ik wens je veel mooie en vooral veilige kilometers toe met je motor. :dance:
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:

HermanH

Berichtdoor HermanH » ma mei 14, 2018 9:08 pm

Even een weekendje weggeweest met een bevriende motorreisorganisatie naar het Westerwald, ten zuidwesten van Koblenz. Op en af de Rijn, Moezel en Lahn.
Westerwald.JPG
Geiser Andernach.jpg
Bij een ommetje via de B9 bij Andernach reden we precies op tijd langs de spuitende geyser. Zelf geen foto kunnen maken vanzelfsprekend en daarom maar een stockfoto toegevoegd.

De 4 baans B9 ligt tussen de Rijn en de geyser en is door de lommer niet te zien.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma mei 14, 2018 9:34 pm

Mooie hoek van Duitsland om te toeren met de motor (of auto).
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » vr mei 18, 2018 4:18 pm

Waarschijnlijk is het jullie ook al eens overkomen dat je met een motor voor een stoplicht komt en de detectielus niet reageer en het licht op rood blijft. Ik heb hier een vraag over gesteld en kreeg het volgende antwoord van het Ministerie van infra structuur en waterstaat. Ook had ik een vraag gesteld over het parkeren van een motorfiets. Wellicht hebben jullie ook wat aan dat antwoord.

Hartelijk dank voor uw e-mail van 30 april jl.. U geeft aan dat detectielussen vaak niet reageren op een motor en u wil graag weten hoe u dan toch weg kan komen zonder een boete te krijgen. Daarnaast vraagt u of een motor geparkeerd mag worden op de stoep en of er meerdere motoren in een parkeervak mogen staan. Hieronder vindt u mijn reactie.

Doorgaans wordt aangenomen dat detectielussen werken op het gewicht, of de asdruk, van het passerende voertuig. In zekere zin is dat zo, maar het is de hoeveelheid metalen massa van het voertuig die bepaalt of de lus wordt geactiveerd, doordat een spoeltje in de regelkast in werking treedt. Veel hangt ook af van hoe de stoplichten zijn afgesteld, het aantal detectielussen dat is bevestigd aan de detectorunit en de lengte van de draad waarmee de detectielus bevestigd is aan de detectorunit. Soms kan de detectielus te diep onder het asfalt liggen of naast een bepaald soort materiaal (beton) waardoor de signalen niet goed doorkomen.

U kan trachten een verkeerslicht op de volgende wijzen te activeren:
. de beste plek om te stoppen is een meter naast het midden van de rijstrook, met het voorwiel twee meter voor het verkeerslicht;
. rijd over de dunne lijnen c.q. groeven, waar zich de detectoren bevinden, en rijd een stukje verder naar voren, over de lange eerste lusdraad;
. rijd achter- en vooruit over de voorste rechthoekige detectielussen;
. het sensorgedeelte is diagonaal (ovaal) of rechthoekig. Zorg dat het meeste metaal van de motor over dit gedeelte komt te staan;
. druk de middenbok op de detectielus. Vergeet niet deze weer in te klappen als het licht op groen springt;
. moderne motoren bevatten vaak onvoldoende metaal, waardoor de detectielussen niet optimaal reageren. Bevestig een (rare earth) magneet onder de kuip of in (de hak van) de laars. Vervolgens dient men met de laars op de detector te gaan staan of het frame boven de detector te plaatsen;
. kom met iets hogere snelheid aanrijden en rem wat steviger, terwijl men lichtjes slingert over de detectielus;
. zet de motor uit en herstart deze. Geef een paar keer goed gas;
. stap van de motor en druk de fietsers-/voetgangersknop in indien deze aanwezig is.

Als geen van bovenstaande tips effect heeft, wacht dan tot er een auto aan komt rijden. Laat deze voorgaan. Draai eventueel om en neem een andere route.

Als u bekend is dat u vrijwel iedere dag een plek passeert waar de detectielussen niet optimaal reageren, dan is het wellicht het overwegen waard om een andere route te kiezen.

Het is niet toegestaan door rood te rijden. Naast het risico van een ongeluk, loopt u kans op een bekeuring.

U kan het voorval melden bij de Motorrijders Actie Groep (MAG; http://www.mag-nl.org/cms/index.php?page=groen-licht), bij de betreffende wegbeheerder of bij de landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat: https://www.rijkswaterstaat.nl/over-ons/contact.

Motorvoertuigen dienen gebruik te maken van de rijbaan (artikel 10 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV).
Het is dus (formeel) niet toegestaan om een motorfiets te parkeren op het trottoir.

Er is geen artikel dat het parkeren van een motorfiets langs de weg verbiedt (of het zou buiten de bebouwde kom op een voorrangsweg moeten zijn).

Sommige gemeenten die parkeergelden heffen hebben in de plaatselijke verordening staan dat op betaald parkeerplaatsen (dat kunnen parkeervakken zijn) alleen motorvoertuigen met meer dan twee wielen mogen staan.

Feitelijk wordt er in de meeste gevallen niet opgetreden tegen op het trottoir geparkeerde motorfietsen, behoudens uiteraard in die gevallen dat het aldaar parkeren overlast veroorzaakt. Op het trottoir hoeft u geen parkeergeld te betalen. Op bekende toeristische plaatsen die een hoge aantrekkingskracht hebben voor motorrijders (zoals bijvoorbeeld de boulevard in Scheveningen) en massaal parkeren wel overlast veroorzaakt, wordt soms wel repressief opgetreden (middels een bekeuring).

Op dergelijke toeristische plaatsen zijn er in de regel motorparkeerplaatsen waar je verplicht bent te parkeren en te betalen. In een dergelijk geval krijgt u geen ticket of bonnetje, maar betaalt u voor een plaats. Op een dergelijke plaats kan en mag slechts één motor worden geparkeerd. In blauwe zones (parkeerschijf) mag u met de motor zonder meer staan, aangezien deze zones uitsluitend gelden voor voertuigen met meer dan twee wielen.

In gebieden waar (brom-)fietsen op aangewezen plekken moeten parkeren is het niet toegestaan om uw motor op de stoep te parkeren. Dan dient u in een vak of buiten het gebied te parkeren.

Heeft u naar aanleiding van dit antwoord nog vragen en/of opmerkingen dan kunt u dit mailen naar publiek@minienm.nl.

HBJZ Burgerbrieven
Hoofddirectie Bestuurlijke en Juridische Zaken Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

HermanH

Berichtdoor HermanH » vr mei 18, 2018 6:48 pm

Keurige reactie. Lekker lang ook.

Dat van het omrijden bij een op rood blijvend verkeerslicht ken ik nog uit een Reader's Digest boekje dat mijn ouders vroeger hadden. Er stond letterlijk 'vraag een agent of hij wil helpen met oversteken'.

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » vr mei 18, 2018 7:45 pm

Inderdaad een keurige reaktie maar deels niet erg praktisch met een zware motorfiets. Na twee cycli geen groen dan maar door rood. Wel voorzichtig natuurlijk. :mrgreen:
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Henk Ockers

Berichtdoor Henk Ockers » vr mei 18, 2018 8:23 pm

Inderdaad een keurige reaktie maar deels niet erg praktisch met een zware motorfiets. Na twee cycli geen groen dan maar door rood. Wel voorzichtig natuurlijk. :mrgreen:
En als die detectielus wel werkt ben je het haasje voor € 230. Uit bovenstaand antwoord op mijn vraag blijkt dat een niet reagerende detectielus geen excuus is om door rood te rijden. Inderdaad sta je dan te klooien om daar weg te komen. Ik heb wel gehoord dat een behoorlijke magneet onder de motor de oplossing is voor dit probleem. Even een oude luidspreker slopen. :mrgreen:

movieman

Berichtdoor movieman » vr mei 18, 2018 9:11 pm

@ Loewie: we hebben het nu schriftelijk. :lol:

Terug naar “Koffiekorner”