Hoogfrequente piepgeluidjes

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marcel Bonnema

24 jan 2014, 16:56

Er valt me eigenlijk iets op aan de DSS wat ze al hebben vanaf dag 1 maar waar ik nog nooit bij stilgestaan heb.
Als je de volumeregelaar ver opendraait terwijl er geen muziek wordt gespeeld, hoor je een soort hoogfrequente pieptoontjes. Op zich niet zo erg omdat het normaal gesproken wel overstemd wordt door de muziek en hij moet wel behoorlijk openstaan wil je dit horen, maar toch.
Hoe kom ik hier nu zomaar ineens op? Wel, ik heb net een CD gekregen die behoorlijk dynamisch is opgenomen. Het merendeel van de muziek op deze CD is op redelijk laag volume opgenomen dus automatisch zet je het spul dan wat harder behoorlijk richting 0 dB dus.
Op de momenten dat de drum en de blazers er ineens inkomen dender je haast van de bank af en klinkt het werkelijk heel erg goed met behoorlijk wat dynamiek. Hierna volgt er weer een rustig deel en hier komt het, omdat het spul zo ver open staat hoor je dus die hoogfrequente toontjes op de stille passages.
Normaal gesproken staat de volumeregelaar nooit zover open omdat de meeste CD's harder zijn opgenomen dan deze maar storend is het in dit geval wel.
Ik las in het testverslag van Menno v/d Veen in Homestudio dat dit verschijnsel hem ook opviel.
Zou dit ook te verhelpen zijn of is dit gewoon een eigenschap van dit overigens geweldige systeem?
Jeff

24 jan 2014, 17:35

Wat voor dss type is het?
En wat heb je nog meer op de installatie aangesloten?
Denk je dat het hoogfrequente geluid in de luidspreker ontstaat, of
komt het misschien uit een speler die je er op aangesloten hebt?
movieman

24 jan 2014, 17:40

Volgens mij is dat een vorm van overspraak die wordt veroorzaakt door de communicatie. Mij is zoiets nog niet opgevallen, wel hoor ik af en toe lichte tikjes als ik via de AB signalen stuur. Je kunt deze storingen tot een minimum beperken door een revisie maar of de bijgeluiden helemaal weg gaan weet ik niet, ik zou eens aandachtig moeten luisteren naar mijn luidsprekers... Is de set al eens nagekeken door iemand? In welke staat is de voeding van de DSC? Doet-ie af en toe gek? Er kan een hoop aan de hand zijn... Vergeet niet dat sommige elektronicaonderdelen in oude apparaten niet eeuwig meegaan... Kun je zelf goed solderen?
Remi

24 jan 2014, 22:55

dit ken ik ook eigenlijk niet maar ik geloof het zo want ik heb 'm ook niet tegen de 0dB open staan :P
Wél weet ik dat veel DSC's bij de -32dB een tikje kunnen laten horen als deze positie bereikt wordt met het verdraaien van de volumegever. Waarom dat zo is weet ik ook nog niet.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

24 jan 2014, 23:44

Is dat niet -34dB? Dat doen ze allemaal naar mijn weten... Een IC regelt het volume in 4 (dacht ik) grote stappen en daartussen vindt een fijnafstelling plaats door de CPU, daar zal wel ergens die "ploep" vandaan komen... Software glitch misschien?
wim
Contacteer:

25 jan 2014, 10:26

volgens ir Menno van der Veen:

"in de kamer was er een fiks digitaal stoorniveau aanwezig dat wijzigde met het type digitale bron en het merk cd speler"

dus je kan proberen of het beter wordt met een andere cd speler.....

hier draai ik met een Marantz CD17mkII en Philips CD-951 en ken het probleem niet op mijn DSS930 en DSS940.

succes,

Wim
Marcel Bonnema

26 jan 2014, 12:33

Ik speel met de 930 SE, ga maar eens met je oor voor de tweeter zitten met de CD speler aan( zonder dat hij speelt) en de volumeregelaar bijna op 0 dB. Waarschijnlijk hoor je dan wel iets. Ik weet het, normaal gesproken hoor je dit absoluut niet op de luisterplaats tijdens normaal muziek draaien maar ik ben gewoon erg benieuwd wat dit is.

Gevonden!
http://www.dutchaudioclassics.nl/img/re ... s930se.pdf
Helemaal links onderaan tweede blad en helaas alleen exclusief voor de SE... :evil:

Hmm, ik zie nu in een eerdere reactie dat iemand me al voor was haha!
Wel, op zoek naar storende digitale bronnen en maar eens spelen met mijn andere CD speler dus :wink:
Remi

26 jan 2014, 13:26

ook leuk om te lezen dat de DCC900 helemaal stil is, fijn dingetje hoor 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

26 jan 2014, 13:59

Bij sommige mensen piept er volgens mij iets in het hoofd... :lol:
Marcel Bonnema

29 jan 2014, 19:56

Bij mij zal dat ongetwijfeld komen door de extreme geluidsdrukken die soms in mijn hobbykamer veroorzaakt worden door de
567's... :shock: 8) :wink: Waanzinnige beesten zijn het! :twisted: :mrgreen:
Plaats reactie