Top 5 best klinkende en werkende Philips Cassettedecks

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Henk80

29 nov 2013, 17:02

Naar mijn mening zijn de beste Philips cassettedecks die door andere fabrikanten gemaakt zijn :D
Dat zijn in de eerste plaats de N5788, de enige "Philips" met dubbele capstan en calibratie, geproduceerd door Alpine.
Die is volgens mij niet op de Europese markt geweest (usa), echter wel onder de Aristona merknaam.
De tweede is de FC 870, vrij basic, maar ok, gemaakt in Japan door Marantz.
Harmony

30 nov 2013, 18:25

Er kan weer een cassettespeler van Philips aan deze lijst worden toegevoegd.

Forum deelnemer gijzje meent dat het volgende portable model van Philips tot de topklasse behoort:

" D6920 zijn er in 2 uitvoeringen de mkI en de MKII (zilverkleurige en zwart front)
Beide stereo/hifi cassette recorders zijn werkelijk topklasse en waren destijds in de omroep wereld behoorlijk gewild (naast de tascams) als vervangers van de kleine reporter decks van UHER."

http://home.hccnet.nl/piet.blaas/philips.htm
Deev Eedeez

04 jul 2018, 19:42

Heel oud topic even nieuw leven inblazen:
N5758 met externe DBX 224 ruisonderdrukker, Nak like wow en flutter (kan t bewijzen), met de DBX ook CD achtig geluid...:-)
Uiteraard afgeregeld op de juiste metal tape!
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
RonnieVespa

13 jul 2018, 09:36

Ook ff een late reactie.. :)
Qua Philips heb ik weinig echt goede herinneringen aan z'n cassettedecks, op de N2511 na. Spoelde echt snel en klonk redelijk.
De meeste lol en het beste geluid kwam van mijn Technics RS-B28R. Veel gebruiksgemak en goede kwaliteit, klonk als een klok. Had ik 'm nog maar.... :? :lol:
Het begon met een oud setje 544's....
Plips

14 jul 2018, 07:22

Harmony schreef:
30 nov 2013, 18:25

" D6920 zijn er in 2 uitvoeringen de mkI en de MKII (zilverkleurige en zwart front)
Ik zou willen dat mijn D6920 nog goed wilde werken... Het snelspoeltussentandwiel (3x woordwaarde) heeft de geest gegeven en het loopwerk zit zo eng in elkaar dat ik het nog niet aangedurfd heb om het te repareren. Bestaat er een reproduktie of origineel tandwieltje in de handel?
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Videopac

11 aug 2018, 12:45

movieman schreef:
20 nov 2013, 15:27
De REVOX H1 is naar mijn weten het allerbeste tapedeck, beter nog dan de Nakamichi Dragon. Zelf heb ik een Pioneer CT-959 en een Philips FC950, die laatste vind ik goedkope rommel en klinken doet-ie ook niet.
De B215/H1 is vooral mechanisch een erg goed deck.
BMW635 schreef:
21 nov 2013, 08:17
Zelf heb ik heel goede ervaringen met nakamichi driekoppers als LX5, BX300 en CR4E.
Wat nakamichi als enige heeft is separaat instelbare opname- en weergavekop en het aandrukviltje in de cassette wordt weggedrukt, wat een ruis door een trillend viltje voorkomt.
De CR4 vind ik de meest prettige recorder vanwege de uitgebreide en makkelijke calibratie mogelijkheid.
Voor de rest vind ik B&O recorders als de beocord 5000 en 8002/8004 ook heel goed klinken. Hebben alleen geen 3 koppen en dual capstans.
Een vriend van me had een CR-4E en dat is echt een heel goed deck. Zit voor de verandering geen loopwerk van eigen makelij in, maar een erg goede van Sankyo. Dat loopwerk zat o.a. ook in de Kenwood KX-1100G/1100HX/9010. De CR serie is ook echt uit de hoogtijdagen van de cassette en Nakamichi. De opvolgers, Cassettedeck 1/1.5 etc. vond ik lelijk en waren niet beter.

Nakamichi heeft hele goede decks gemaakt, maar niet alles is geweldig. Vooral de eenvoudige modellen vind ik tweedehands duur. De voordelen van Nakamichi zijn:
- bij de 3-kops decks: separaat afregelbare azimuth van de opname- en weergavekop: dat is echt een pluspunt
- op voorpaneel per bandsoort instelbare bias en level
- Crystalloy koppen zijn hard en duurzaam.

Pioneer heeft ook een erg goed loopwerk gemaakt, dat gevolueerd is van de CT-A9 via de CT-91/93 naar de CT-95. Die CT-95 kan wedijveren met de Dragon of is zelfs beter.
Karsten schreef:
22 nov 2013, 13:29
Back on topic:

Als het gaat om het maken van opnamen die CD-kwaliteit benaderen (m.u.v. signaal/ruis-verhouding)
1: FC870 (met stip op 1 i.v.m. HX-Pro, level- en bias-regelaar)
2: FC566
3: F6239
4: …Uuuh… dat waren ze wel zo’n beetje
Alle drie de decks zijn trouwens ingekocht bij de Jappen :mrgreen:
De TDK SA-X was altijd mijn grote favoriet wat uitstuurbaarheid en bandloop betreft. Omdat de gevoeligheid en vereiste bias afweken van de IEC-norm had je wel level- en bias-regelaar nodig. Voorts ben ik nog geen enkel exemplaar tegengekomen dat verouderingsverschijnselen vertoont (wat helaas niet gezegd kan worden van de SA).
Oeps, toch weer off-topic! :oops:
Sommige duurdere CrO2 bandjes, onder andere de TDK SA-X en de Maxell XL-II-S, waren 2-laags: die waren niet bepaald conform IEC-II.

On-topic: de FC-870 mag dan wel Philips beste cassettedeck zijn, overall is het echt geen topper. Jank van 0,05% is zeer middelmatig, om maar eens iets te noemen.
Deev Eedeez schreef: Heel oud topic even nieuw leven inblazen:
N5758 met externe DBX 224 ruisonderdrukker, Nak like wow en flutter (kan t bewijzen), met de DBX ook CD achtig geluid...:-)
Uiteraard afgeregeld op de juiste metal tape!
Ik kan zo geen specificaties van de N5758 vinden maar vind het een mooi deck om te zien.

Teac maakte ook goede decks, al kochten ze het loopwerk vaak elders in:
http://www.thevintageknob.org/teac-Z-7000.html
yrraH

11 aug 2018, 13:32

Afgezien dat deze oude decks altijd wel een goede service kunnen gebruiken spelen de 2-kops Nakamichi's menig driekopsdeck van een ander merk naar huis.

De kwaliteit van de kop(pen) en de electronica en, wat je zegt, de uitstekende mogelijkheden tot afregeling is hier verantwoordelijk voor. Dat deze decks tweedehands relatief duur zijn is wel zo, de driekops Nakamichi's zijn nog veel duurder (of dat nu terecht is of niet laat ik in het midden).

Overigens is het Sankyo loopwerk in de latere modellen best wel gevoelig voor storingen in b.v. in de motoren die het loopwerk aandrijven (dead spots).
Deev Eedeez

18 aug 2019, 20:13

@Videopac
Ik heb ergens een test, maar fotoos ervan blijken te groot qua formaat voor dit forum, dus moet wat anders bedenken...
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Plaats reactie