Spectaculaire Quadrafonie CD set-- Lijst met LP's die ik heb

Wat beluister jij graag op je MFB's? Toevallig een geweldige oude of nieuwe artiest ontdekt? Deel hem hier!

Moderator: Moderators

Harry

17 nov 2019, 21:21

gromsound schreef:
17 nov 2019, 16:49
Chippie blijkt duidelijk waarneembaar RIP op links helaas... dus op zoek naar een nieuwe dat schijnt best lastig te wezen inmiddels.
Da’s pech, Grom, maar ik las een paar posts terug dat Johan al met een alternatief bezig is :)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
gromsound
Contacteer:

18 nov 2019, 17:04

neen niet goed gelezen, dat is alleen een netjes gefabriceerd printje maar met dezelfde motorola SQ dec chip(s) erop.
inmiddels heb ik er 6 kunnen bestellen in germania, de laatsten die ze hadden. en er liggen in NL bij een radiozaak nog 8 stuks maar die zijn heel veel duurder dus die zullen er over 20 jaar nog wel liggen...
als mijn printje weer werkt kan ik de rest wel aan oom Johan kwijt neem ik aan :D
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Harry

18 nov 2019, 17:24

Aha, had ik het toch niet helemaal goed gezien over die decoder, sorry! Als met de bestelde chips je print weer goed weer goed werkt wil ik ook wel graag 1 of 2 van de overblijvende exemplaren overnemen als dat kan. Mijn printje is immers hetzelfde opgebouwd, en blijkbaar zijn die chippies niet al te betrouwbaar qua levensduur.
gromsound
Contacteer:

19 nov 2019, 17:43

ja hoor dat kan, Johan had er niet zoveel nodig zei ie, die had levertekort op een andere van de drie in de schakeling.
de mijne is waarschijnlijk geript door te hoge voedingsspanning, geen idee waarom dat verliep met twee serieweerstanden (die branden er toch hooguit tussen weg zou je zeggen). ik kreeg van oom Johan een zehner van 24V en wat dikke weerstanden mee om het beter op te bouwen. de chip trekt [edit correctie] max 17mA dus daar zit de hitte niet.

de germaan gooide ze heden op de post, ben benieuwd. kan ik die duitsche DSOTM eindelijk ook eens beluisteren. overigens als je op iebee durft te kopen (doe ik principieel niet), daar liggen er nog genoeg. zeggen ze. net als bij ''banggood'' maar dat is volgens mij een fuik, die kreeg ik ook steeds in beeld bij zoeken op e-fiets motorcontrollers en speedwieltjes.
Laatst gewijzigd door gromsound op 25 nov 2019, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

19 nov 2019, 18:34

Mmm, te hoge voedingsspanning, da’s jammer :( Geheel toevallig mailde ik daar laatst ook met Johan over, ik wilde de decoder aansluiten op twee van jouw voormalige accu’s in serie. Maar dat werd me afgeraden, max 24V terwijl twee volle accu’s daarboven zitten. Ik ga er een 20V spanningsregelaar voor zetten, maar een weerstand plus zener kan uiteraard ook bij 50 mA verbruik.

Dit soort chips koop ik liever niet op eBay of Chinese sites, de kans op neppers is me te groot. Liever een paar Euro extra betalen, hoe vaak heb je tenslotte zoiets nodig.

Als je je decoder weer werkend hebt hoor ik het graag en overleggen we wel even per pb :)
gromsound
Contacteer:

22 nov 2019, 23:25

chippies binnengekregen, hele avond liggen sleutelen aan de eigenbouw SQ dec3 (eigenlijk de 20V DC aftakvoeding vanuit de 521) maar helaas niet werkend gekregen. Kort voor bedtijd het hele spul er maar weer uitgesaneerd en terug in de huiskamerset gezet in stereo/4CH discrete only toestand. lamaar.
kan ik nog die YNOS demo LP en de DSOTM duitsche versie niet luisteren (kheb ze al wel op audio CD gezet). :(
hooguit met die ellendige kraakuitvalmatigequadrokanaalscheiding 832 SQ player... :?

gromsound en elektrickery tis geen combinatie helaas.
mafze!
gromsound
Contacteer:

23 nov 2019, 19:30

Zo gezegd zo gediggidaan, 832 uit het museum getakeld, 3 pluggen erin en luisteren maar.

De YNOS demoplaat is een bekende, die had oom Johan ook al een keer aangedragen en die stond al
lang in de poule. De nieuwe LP is echter vrijwel puntgaaf, bijna geen tikje gehoord.
Prima effecten, kortom een welkome vervanging voor die krasplaat van eerst.

DSOTM op duitsch vinyl dan. Ik heb de 832 hierboven toch tekort gedaan, wat een geweldig
omspoelend geluid komt eruit als de bron deugt (en toevallig alle contacten in serie goed werken).
Ook deze LP is wonderwel gaaf, soms zit het mee. Met plezier weer helemaal uitgeluisterd.

Toen de twee versies uit de poule ermee vergeleken.
De downmixed ''ultimate DTS5.1 versie'' klinkt hierme vergeleken als een natte krant.
Waardeloos, vlak, veel te weinig ruimtelijkheid. Ik denk door een amerikaanse hobbybob met
een nachtje draaien in adobe audition tot SQ geperst. het klinkt echt niet, zeker niet als je
de originele bedoeling van de artiesten en soundengineer hebt gehoord (op een originele LP dus).
DTS maar beter gewoon op surroundspul afspelen daar is het voor.

(de twee nieuwe SQ platen van Moody Blues op de server blijken ook nep, DTS downmixed met zelfs een volle
track static noise dus programmeerfoutje... zangstem haast niet meer te horen kortom snel vergeten).

De andere DSOTM in de poule is een 4CH discrete tape die naar SQ is vertaald. Ik vermoed wel met een analoge
SQ encoder want die klinkt net zo als bovengenoemde originele LP. Minus die paar tikjes en de
grondruis van de LP groef dan ;-)
Er zit iets meer hoog in dan in de LP, misschien een kwestie van toonregeling bij opname, ik luisterde
met alles op de 832 in neutraal.

Aandragers bedankt!
Harry

23 nov 2019, 20:51

Mooi dat je al de vergelijking met bestaande opnames hebt gedaan! Daar was ik nog niet aan toegekomen.
Beide platen waren inderdaad in uitstekende staat, al is de ruisvloer wellicht iets hoger als van een 4ch tape :wink:
Uiteraard wordt er hier ook geen toonregeling toegepast, de passieve luidsprekers wisselen echter regelmatig dus dan klinkt het weer anders.
Hoop dat je je SQdec3 decoder toch weer aan de gang krijgt!
gromsound
Contacteer:

25 nov 2019, 17:02

het was me een genoegen!
toevallig kwam ik al chipsurfend ook op een USA quadroforum terecht. DSOTM nagelezen, zij weten van twee duitsche persingen, eentje BRD en eentje DDR (voor verkoop in het oostblok)! De laatste zou overeenkomen met de engelse uitgave en die wordt door de kenners aldaar geprefereerd. Staat er op de betreffende LP welke duitsland het was?

sq3a.jpg
sq3a.jpg (31.91 KiB) 209 keer bekeken
sq3b.jpg
sq3b.jpg (17.95 KiB) 209 keer bekeken

de decoderprint zit weer in het aloude losse visoogzijspan, plek zat over voor zon stekkervoedingkje van farnell (schakelend en gestabiliseerd) dan gebruik ik hem verder wel extern. 1x MFB in en 2x MFB out, mooi ook voor luistersessies bij anderen thuis. misschien maak ik er nog wel eentje bij, heb nou toch chippies zat. effe langs Lochem voor de destijds speciaal ingekochte 5% condensatortjes.

Overigens was op dat USA Q forum de Motorola chipset ook bekend maar niemand die er een decoder mee bouwt. vinden ze te moeilijk ofzo... en van een 832 hebben ze nog noooiiiit gehoord! Blissfull ignorance :lol:
gromsound
Contacteer:

26 nov 2019, 22:26

dr lag nog een wees 20V voedingkje van een kleptob op t werk, mooi 16 eu uitgespaard.
ingebouwd met een 220V switch voorop, nagemeten 20.1 V uit de voeding en 19.5 V achter de diode das genoeg (>18).
sq3c.jpg
helaas geen resultaat, harde brom + hoge gier op de uitgangen en vrijwel geen geluid dat erdoorheen komt.
chip is al uitgewisseld voor een verse en hij zit goed-om. DIN plugaansluitingen zitten goed. geen mechanische defecten op het printje te zien.
ik geef het op, lamaar. neem de 832 wel weer om SQ te luisteren. :cry:
Harry

26 nov 2019, 22:40

Vreemd, kan er geen C defect zijn geraakt door overspanning?
ChromeMaximaII

26 nov 2019, 23:35

Probeer eens een echte voeding en niet zo'n braakblik voor een kleppercomputer. Desnoods even twee 9V blokjes in serie?
gromsound
Contacteer:

29 nov 2019, 21:58

hehe we hebben weer even(?) forumverbinding. toch zonde van de hobbybeleving :( Affijn..

Zou zomaar kunnen dat er wat geroosterd is, geen idee. Misschien moet ik er maar gewoon weer eentje vers bouwen, zoveel zit er niet op. 2x9V blokjes had ik ook al aan gedacht maar die krengen zijn best duur en verder doe ik er niks mee. dus dan toch maar zon Farnell (Eggston) stekkeradaptertje kopen after all, die zijn superschoon wat output betreft heb ik in eerdere projecten vastgesteld.
De chipdecoder zit weer herverpakt in een mooi zwart experimenteerdoosje, 3x DIN chassisdeel en een voedingsbusje. Dan leg je hem zo achter een willekeurige MFB output, kort kabeltje erin en de V+A speakerkabels ook, voeding erop klaaro.

vooralsnog loopt de 832 kraakloos, heb alweer heel wat 4CH albums zitten draaien uit oom Johans collectie. Overigens veel van die losse tracks in de ''beardlovers collection'' zijn hartstikke nep, veelal gewoon stereo want omschakelen van double stereo naar 4CH gaf geen hoorbaar verschil... USA upmixfantasten helaas.
pjottr

03 dec 2019, 15:30

gromsound schreef:
25 nov 2019, 17:02
het was me een genoegen!
toevallig kwam ik al chipsurfend ook op een USA quadroforum terecht. DSOTM nagelezen, zij weten van twee duitsche persingen, eentje BRD en eentje DDR (voor verkoop in het oostblok)! De laatste zou overeenkomen met de engelse uitgave en die wordt door de kenners aldaar geprefereerd. Staat er op de betreffende LP welke duitsland het was ?
Op de lp staat made in Germany....
Op de binnenhoes staat echter Emi Electrola Köln, het zal dus de West-Duitse zijn :)
Plaats reactie