Rechte of schuine kastkanten?

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deev Eedeez

04 dec 2019, 10:11

Ik vroeg me wel eens af waarom Philips altijd gekozen heeft voor vrij rechte kastranden en niet afgeschuinde kastranden, zoals bij andere merken.
Op veel oudere kasten heeft Philips een asymmetrische plaatsing van de tweeter en middentoner en op wat nieuwere dan weer symmetrische plaatsing, met uitzondering dan weer van de MFB9638 bijv.
Waarom en is er een verschil?
Welnu: Er is verschil maar anders dan de meesten denken. Ik vond het volgende artikel in het Duits dat vrij helder met metingen beschrijft wat zinnig en wat niet zinnig is en dan wordt ook duidelijk dat asymmetrische plaatsing zinnig is en afkanting vrijwel alleen optisch:
Duits artikel

Wat er o.a. niet in staat, is welk simulatieprogramma gebruikt is voor de baffle-step voorspellingscurves. Wie gebruikt welk (gratis) programma daarvoor?
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
recycle

04 dec 2019, 11:14

Bedankt voor de link. De testopstelling ziet er amateuristisch uit (geen dode kamer).
Als asymmetrisch beter is, dan zou dat m.i. altijd worden toegepast door topmerken met ambitie, ervaring en know how, zoals b.v. B&W.
Er zijn natuurlijk wel commerciele voorbeelden te vinden (b.v. B&O M70), maar die zijn zeldzaam.
In een grijs verleden had ik IMF pro monitors, daar waren de tweeter en supertweeter naast elkaar geplaatst.
Deev Eedeez

04 dec 2019, 12:29

Onderschat de kosten van die extra slag optimalisatie niet. Willekeurig assymmetrisch zal niet werken... Dus die extra slag zal vaker slachtoffer van de beancounters (of marketingafdeling) geweest zijn dan wij denken, als ik sommige insider verhalen mag geloven. Vermoedelijk kon dit alleen uit bij hele dure kasten en de meeste fabrikanten moesten het toch wel van de aantallen hebben, dus lager in de markt waar elke kostenpost telt voor de te behalen marge. Kortom: is meer iets wat zelfbouwers wel kunnen toepassen en ik ga ervan uit, ondanks de “know how”, dat veel commerciële partijen andere afwegingen hebben gemaakt...
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Harry

04 dec 2019, 13:19

Door zelfbouwers (kijk maar eens op het Zelfbouwaudio-forum) wordt in veel gevallen de baffle afgeschuind, en soms op ingewikkelde wijze. De verschillen zijn meetbaar en vallen zeker niet altijd boven de gehoorgrens. Wat overigens niet inhoudt dat ze ook voor iedereen hoorbaar zijn :wink: Om de faseverschillen tussen woofer en tweeter weg te werken worden er ook wel getrapte baffles gemaakt. Uiteraard moet je dan wel serieus met dit soort dingen bezig gaan, een kleine afronding zal weinig nut hebben.
In bijvoorbeeld het ontwerpprogramma Visaton Boxim kan ook de afschuining van de kast (mits niet te gecompliceerd) worden opgegeven waarna het programma daar rekening mee houdt.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
esgigt

10 dec 2019, 20:15

Deev Eedeez schreef:
04 dec 2019, 10:11
Ik vroeg me wel eens af waarom Philips altijd gekozen heeft voor vrij rechte kastranden en niet afgeschuinde kastranden, zoals bij andere merken.
Ik denk dat dat hoofdzakelijk met de productiekosten te maken heeft. Het is makkelijker en goedkoper om rechte kasten te maken dan kasten met andere vormen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Plaats reactie