Philips luidsprekers luistersessie

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ary Braakman

12 okt 2019, 18:35

Beste Philipsvrienden,

Al een tijdje speel ik met de gedachte om een luistersessie te organiseren. Gewoon omdat het leuk is om met een aantal maten te luisteren naar mooi Philipsspul en ook omdat het leuk is om elkaar te ontmoeten.

Nu is het zo, dat ik hiervoor een geschikte luisterruimte tot mijn beschikking heb, waar dit prima zou kunnen. Deze ruimte is akoestisch zeer goed. Met enige regelmaat treedt Camerata RCO er live op. Wie dit ensemble kent, weet dan voldoende.

De vraag is nu wie belangstelling heeft hiervoor.

Het mooiste zou zijn als van alle Philips vintage hifi speakers één set beluisterd zou kunnen worden (actieve en passieve speakers), maar dat is misschien een beetje veel van het goede. Maar dan toch in ieder geval een aantal types van de mooie hifi speakers en mfb speakers die Philips heeft gemaakt.
Aangezien het een vrij forse ruimte is, denk ik vooral aan de wat forsere en grotere speakers.

Vergelijking aan de hand van een aantal cd's met gevarieerd repertoire (jazz, pop en klassiek - orkest en kamermuziek) met dezelfde versterker en cd speler. We kunnen het er nog wel over hebben welke apparatuur dat zou kunnen zijn, maar bij voorkeur ook Philips natuurlijk.

Van deelnemers wordt twee dingen gevraagd: de bereidheid om een stukje te reizen en een positieve inslag. Het is niet de bedoeling dat we elkaar en elkaars spullen gaan lopen (zitten) afkraken. Het is om samen te luisteren en daarvan te genieten.

Wie zou het leuk vinden om hier aan mee te doen?

Ik hoor het wel.

Zelf breng ik een set met MKP gemodificeerde 22RH497''s mee.
mikey

12 okt 2019, 23:25

Lijkt me wel handig dat je ook aangeeft waar de ruimte ongeveer is in welke regio.
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Ary Braakman

13 okt 2019, 06:42

Twente.
Karsten

14 okt 2019, 15:40

Ben je op 9 november in De Stolp, Ary?
Dan kunnen Marnix en ik jou wel wat tips geven en kun je zien wat er zoal bij komt kijken. Een systeem dat ervoor zorgt dat alle luidsprekersystemen even luid klinken is cruciaal :!: Ons forumlid Rob Nijhuis heeft kastjes voor het schakelen van luidsprekers en meeschakelende niveauregelaars gebouwd die mogelijk interessant voor jou zijn. :wink:
Toevoeging: Wij blijven echter gebruik maken van Piet's "blauwe kast" die hij ook dit jaar ter beschikking stelt.
Laatst gewijzigd door Karsten op 15 okt 2019, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Meten is weten en weten wat je meet.
fastfolkert

14 okt 2019, 20:16

Twente.
Dat is voor mij in de buurt en ik kom graag langs.
Als hobby-muzikant hoor ik graag de dynamiek van live terug in de speakers.
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
bramsat

15 okt 2019, 19:21

Een luistersessie in een vreemde ruimte is niet te doen,de speaker met big bas wint daar met vlag en wimpel!
De huiskamer bepaalt welke speaker het uitgebalanceerde dus kwa sound het wint en dat kan ook een zomaar een jamo zijn!
Dus jouw luisterwens is in jouw ruimte is onzin,tis natuurlijk wel leuk dat je mekaar kent,dat wel :)

Een objectieve beoordeling is welke speaker van philips is de beste all time in jouw room,en diegene die dan droomt dat is de mijne.....
dan pas ga je een weddenschap aan, dus mijn bewering is, mijn philipsen in mijn room verslaan alle AH 587 die er in huiskamers zijn opgesteld
waar dan ook :roll: is toch een uitdaging voor 587 bezitters alhier toch?

En mijn grootste speakers uit 1978 de AH 494 hebben de minste bas kwa grote als de concurenten van toen de jbl of infinity.
Alleen de AH 494 is de goede afstemming en de rest van de concurentie lag daar fout.

Met Bram heb je te doen met een lange tijd beoordeelenaar, en niet van ik hoorde toen en dat was de beste weergave ooit,want dat is
totale onzin.
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
snameroc

15 okt 2019, 20:57

Hallo Bram

Je hebt gelijk jouw belevenis is wat telt.
Ik heb vele luidsprekers op mijn zolder waaronder zowel de 494 als de 587.
Alleen de 494 is de enige die een verkleuring ten gehore brengt tov van alle anderen. Niet erg maar als je het eenmaal weet ga je er naar luisteren en dat is eigenlijk jammer. Dat de een meer bas geeft dan de ander is niet zo erg dat kun je gedeeltelijk compenseren met de toonregeling.

En het is dat Twente zo ver weg is anders zou best wel eens willen meedoen en dan zou ik zelfs mijn 9818s mee willen nemen.

Maar aan de andere kant zoals sommige weten heb ik diverse opgesteld staan dus luisteren kan ik en val dan toch vaak terug op de 587 maar ook wel de 9818.
En soms is het oude mono platenspeler minstens zo leuk.

Johan
Plaats reactie