Philips trafo productie codes

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
4000ds devil

17 sep 2019, 11:57

Wat mij altijd opvalt is dat er in Philips cd spelers en andere apparatuur eigen trafo's zitten (die met het gele tape over de koper windingen heen) met de code's OP649 en WA615, WA206 enz

OP is Ovar Portugal en WA is Waver Belgie????

OP sommige staan ook nog 3122 en 3112 nummers dus ontwikkeld te Nederland en Duitsland.

Zo begin jaren 90 en verder zie je ook Amc trafo's en Amc Billion dit is een Taiwanees bedrijf met 3104 ....... opdruk.

De vraag is dan is WA Waver? ( ik denk dat ik wel weet wie er hier op reageert :D )
mae

17 sep 2019, 14:36

Wie zou daar nou op reageren, dat zal ik toch niet zijn :liar: jij mag nooit meer raden :lol:

OP = Ovar, Portugal
WA = Wetzlar, Duitsland

Andere codes die je wat zeldzamer op consumententrafo's tegenkomt:

B = oude code, Eindhoven?
DY = Almelo
GK = ? mogelijk Van der Heem electronics, Den Haag
PT = Turnhout, België
T = oude code, Turnhout België
V = Volt, Tilburg
WB = Waver, België

Nu kruip ik weer terug in m'n nummerhoekje en ga zitten wachten tot de vraag komt waarom er op trafo's soms weeknummers voorbij 60 staan ;)

Eerlijk gezegd dat ik toen ik de topictitel las, dat het daarover zou kunnen gaan.
4000ds devil

18 sep 2019, 18:19

:D :D :D :D :D :D :D :D

Ik hoopte het eigenlijk ook dat jij zou reageren Maarten :D

In Almelo zit ook een bedrijf BPF ook ontstaan uit Philips die ook trafo's maken: zal dit verband houden met DY?

https://www.pbfgroup.nl/company/

En er zitten er wel meer ex Philips bedrijven in Almelo, heb ik ooit eens uitgezocht dus als je daar belang bij hebt kan ik dit hier wel vermelden.

VDL ETG, ex Philips machinefabriek ( ben er voor 2 jaar terug geweest open dag, je weet niet wat je ziet, prachtig bedrijf )
PANALYTICAL< Philips analytical rontgen analyse apparatuur
PBF, zie link PBF, voedingen, Philips Bouwstenen Fabriek?
TECNOTION, lineaire motoren
BENCHMARK, voorheen FLUKE/Pemstar, produktie printplaten met comp.
CIREX ( zit naast VDL ), pricisie gieterij volgens het verloren wasmodel

Wetzlar was ook Philips APM automotive playback modules nu PLDS
en Wetzlar was ook ooit Philips car stereo, een goedlopend bedrijfs onderdeel wat later VDO Dayton werd en toen VDO.

trafo's soms weeknummers voorbij 60 staan

Ja dat mag je wel uitleggen :lol:
fastfolkert

18 sep 2019, 23:43

PBF was tot ca 1992 deel van Philips Rontgenanalyse Systemen in Almelo.
Die gebruikten toen de DY codering.
Na afsplitsing van PBF is Philips Rontgenanalyse die DY blijven gebruiken ( en 12NC....) tot op de dag van vandaag. Het bedrijf heet overigens nu Malvern Panalytical BV.

Of PBF als zelfstandig bedrijf ook met DY is doorgegaan weet ik overigens niet.
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
mae

19 sep 2019, 11:58

Ik heb ergens een PBF-trafo met nog wel een 4022 369 codenummer maar zonder letters voor de datumcode.

P.S. "weeknummers" 61 t/m 72 staan vrijwel zeker voor januari t/m december. Je ziet ze in het wild het meest op trafo's en op schema's, maar in die toepassingen dan weer lang niet altijd.
4000ds devil

19 sep 2019, 18:08

Als er ooit weer een twentse high tech tour is in Almelo dan doe ik PBF en Malvern panalytical wel een bezoek en vraag ik wel hoe dat zit, bij VDL etg gebruiken ze ook nog 12nc code's net als ASML waarvoor men daar produceerd ook 12nc code's nog.
mae

19 sep 2019, 22:01

Van Panalytical meen ik dat ze op een gegeven moment zijn gaan doornummeren in Nieuw Zeeland, dus dan krijg je de vraag of je een zonder kennis van de materie aangepaste 12NC, nog steeds een 12NC mag noemen :lol: VDL gebruikt op zeker nog wel 12NC's omdat dat typisch een bedrijf is waar andere ex-Philipsbedrijven ook nog steeds spullen bestellen, waaronder spullen van oude tekeningen uit de Philipstijd. Ik meen dat ik in correspondentie tussen CRT, Mapper en VDL ET ook wel niet helemaal standaard 12NC's heb gezien, maar ik herinner me niet meer op welke manier die misvormd waren.

Als er eens een Twentse High-Tech toer is, kun je me dan waarschuwen?
fastfolkert

19 sep 2019, 23:21

[...] Malvern panalytical wel een bezoek en vraag ik wel hoe dat zit, [...]
Vraagt u maar...... :D
Woonkamer met min of meer actuele hifi; mancave met ouwe, maar werkende spullen uit de 70's-80's waaronder Quad, NAD, ARCAM en Philips natuurlijk!
fastfolkert

19 sep 2019, 23:27

Van Panalytical meen ik dat ze op een gegeven moment zijn gaan doornummeren in Nieuw Zeeland, dus dan krijg je de vraag of je een zonder kennis van de materie aangepaste 12NC, nog steeds een 12NC mag noemen[....]
Je bent goed op de hoogte, wellicht ooit via mij :D Er is inderdaad overgegaan van 4022 naar 4023 prefixes, zonder aan de betekenis van die 4 cijfers vast te houden maar enkel en alleen om een 12 cijferig codenummer te kunnen genereren omdat de 4022 reeks “op” was.
mae

20 sep 2019, 12:13

Je bent goed op de hoogte, wellicht ooit via mij :D
:handgestures-thumbupleft:
4000ds devil

21 sep 2019, 09:47

Van Panalytical meen ik dat ze op een gegeven moment zijn gaan doornummeren in Nieuw Zeeland, dus dan krijg je de vraag of je een zonder kennis van de materie aangepaste 12NC, nog steeds een 12NC mag noemen :lol: VDL gebruikt op zeker nog wel 12NC's omdat dat typisch een bedrijf is waar andere ex-Philipsbedrijven ook nog steeds spullen bestellen, waaronder spullen van oude tekeningen uit de Philipstijd. Ik meen dat ik in correspondentie tussen CRT, Mapper en VDL ET ook wel niet helemaal standaard 12NC's heb gezien, maar ik herinner me niet meer op welke manier die misvormd waren.

Als er eens een Twentse High-Tech toer is, kun je me dan waarschuwen?
Ja doe ik zekers en als je mee wil mag dat ook. Ik woon daar vlakbij.
4000ds devil

21 sep 2019, 09:50

[...] Malvern panalytical wel een bezoek en vraag ik wel hoe dat zit, [...]
Vraagt u maar...... :D
:D jullie gebruiken dus de 4022 en 4023 nummers. En jullie apparaten die worden nog steeds gebouwd door Vdl etg?
mae

21 sep 2019, 11:11

De 4022 reeks wordt ook door andere bedrijven nog wel gebruikt, het verschil zit hem in de posities 5 en 6 van de 12NC als het goed is. Bij consumer electronics wel, bij ELA niet op dezelfde manier (per productgroep in plaats van per vestiging), maar bij industrial waarschijnlijk weer wel altijd per vestiging. Ik vermoed dat ASML de grootste gebruiker is in de 4022 reeks.

Ik heb vaag het vermoeden dat ex-Philipsbedrijven desgewenst nog steeds bij Philips terecht kunnen om een nette nieuwe reeks aan te vragen als er wat vol zit. Anders zou het ook erg lastig worden als ze een onderdeel bijelkaar willen bestellen en ze hetzelfde nummer voor een verschillend onderdeel gebruiken. En ja, die kans is statistisch veel groter dan je zou denken als één of beide partijen zelf nummers gaan bedenken die op de oude nummers lijken. Wat dat betreft zijn die nieuw-Zeeuwse nummers nog vrij risico-arm zolang een ander ex-bedrijf niet dezelfde truuk bedenkt. Zo heeft Whirlpool de 4000-reeks in gebruik genomen, dus maar 2 cijfers verwijderd van mogelijke verwarring en veel incorrecter want die hebben sowieso nooit met codegroep 40 te maken gehad (wel 42 of 50, dus ze hadden bijvoorbeeld 4200 kunnen kiezen om beter in het systeem te passen, of gewoon een ongebruikt stuk zoeken in 4219, die zat geheid nog niet vol).

Philips zelf deelde gewoon een nieuwe range 5e en 6e cijfers uit als het bij een bepaald bedrijf volliep. Dat gaat natuurlijk alleen goed als het centraal bijgehouden wordt en er nog 5e en 6e cijfers vrij zijn. Als de 5e en 6e cijfers op zijn, zou er denk ik uitgeweken worden naar de ongebruikte 4122-reeks. Ook heeft Philips wel 4322- en 9922-nummers uitgedeeld aan ex-Philipsbedrijven (nummers uit de categorie diversen).

Er kan natuurlijk wel een moment aanbreken dat er geen fatsoenlijke reeksen meer uit te geven zijn, maar ik heb niet de indruk dat dat moment er al is, zelfs al gaat het systeem al 56 jaar mee (pensioenleeftijd kan het nog wel halen :P - ik verwonder me er nog steeds over hoe goed doordacht het is, waarschijnlijk ook onderbouwd met statistiek en van hetzelfde denkniveau als de ingenieurs die we kennen van CC, CD en MFB).
fastfolkert

21 sep 2019, 19:41

....En jullie apparaten die worden nog steeds gebouwd door Vdl etg?
Nee, alles wordt al sinds jaren in-house ontwikkeld, gebouwd en “vermarkt”.
Plaats reactie