Welk cassette loopwerk is dit?

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

07 jul 2019, 19:11

Per toeval kwam ik dit cassetteloopwerk op Marktplaats tegen. Het is een los loopwerk dat zo te zien in de originele verpakking zit.
Ik heb er op geboden en twee dagen later had ik het in huis.

Het loopwerk roept bij mij de nodige vragen op. Het lijkt gebruikt te zijn in een combinatie. Heeft iemand van de medefreaks hier enig idee wat voor merk en uit welke combinatie dit loopwerk komt?

Wat gegevens:
  • Op de doos staat een stikker met nummers waar onze nummeroloog misschien iets uit kan halen.
    Ik denk dat het deck uit 85/86 komt. gek genoeg staat op het motortje 26 jan 1976.
  • Het deck heeft aan een zijkant een 5-polige DIN aansluiting voor de audio en links een DIN luidsprekerplug. Aangezien het een stereo deck is en ik geen eindversterker zie, is mijn vermoeden dat dit aansluiting voor de voeding is. Het eerste dat ik tegen kom als ik de bedrading volg is een elco parallel aan de twee aansluitingen. Deze DIN chassisdelen doen mij vermoeden dat het deck in een Europees apparaat gebruikt is.
  • Alle transistoren hebben 2SC en 2SA typenummers
  • Er zitten twee IC's in: AN360
  • VU meter is verlicht met twee aparte lampjes
  • Cassette wordt in een houder geschoven, de cassettehouder zit dus in het loopwerk en niet in de behuizing, zoals in de Philips decks
  • Toetsen: Rec - Rew - FFdw - Play - Stop/Eject - Pause
  • Drie drukschakelaars, nog geen idee waar die voor dienen, twee schuifpotmeters.
Het loopwerk
Afbeelding
Stikker op de doos: Afbeelding
De onderkant van het loopwerk met omhoog geklapte print
Afbeelding
De print Afbeelding
De componenten Afbeelding

Als je de afbeeldingen in een nieuw venster/apart tabblad opent krijg je ze in de hoge resolutie te zien.
Edit 8jul: tikvoutjes verbeterd.
Laatst gewijzigd door Will op 08 jul 2019, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
mae

07 jul 2019, 22:09

Het is een Japans deckje, 1976 lijkt me redelijk gezien de opbouw en de AN360.

De fabrikant durf ik zo niet te noemen, de aanduiding CD-051 op de printplaat zal lijken op de andere aanduidingen van dezelfde fabrikant.

Nou begrijp ik wel waarom je 1985/1986 zegt, er staat 86 2 en 85/51 op het etiket. Dat etiket doet me vaag denken aan Conrad, maar Conrad-artikelnummers zien er anders uit. Gezien de benaming zal het etiket wel Duits zijn.

Vreemder is dat die stempeling 8602 ook terugkomt op het loopwerk. Dat lijkt me erg anachronistisch.

Gezien de Duitse herkomst zou het kunnen dat het gaat om een restpartij die door een Tonmoebelfabrik (Een traditioneel Duits verschijnsel dat in de jaren '80 al wat op zijn retour was) is opgeruimd.
Karsten

08 jul 2019, 09:59

mae schreef:
07 jul 2019, 22:09
Gezien de Duitse herkomst zou het kunnen dat het gaat om een restpartij die door een Tonmoebelfabrik (Een traditioneel Duits verschijnsel dat in de jaren '80 al wat op zijn retour was) is opgeruimd.
Leinetal, Rosita; Iets in die richting bedoel je? :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Will
Contacteer:

08 jul 2019, 11:03

Inderdaad Karsten, zeker na de reactie van mea was ik ook wat sterker overtuigd dat ik het in die richting moet zoeken.

Na wat in het wilde weg klikken op http://www.hifi-archiv.info in de merken die me helemaal niets zeggen klik ik puur toevallig op deze hier: Liesenkötter (Liesenkoetter)
Het deckje in o.a. deze lijkt er op, al mist het de drie drukknoppen linksonder.
Iemand van de medefreaks die dit merk iets zegt? Of welke merken "in de buurt" van deze zitten?
Afbeelding
Klikklik

Het is trouwens opvallend hoe vaak ik de N2506 zie die in een duitse combinatie gefrot is.
Karsten

08 jul 2019, 12:00

Het is ook opvallend hoeveel jouw Japanse loopwerkje op het oerloopwerkje van Philips lijkt. :mrgreen:
Will
Contacteer:

13 jul 2019, 13:23

Zo, vandaag het deckje maar eens aangesloten op een losse voeding en de 732. Zoals hierboven al staat is de din-luidsprekerplug waarschijnlijk de voeding. Het zwarte en oranje draadje corrsponderen met - en + van de eerste elco. Hopelijk hebben de ontwerpers dezelfde afwijking als ik :mrgreen:
Het motortje is 12V, dus voorlopig even de voeding op 10V gezet en de stroombegrenzing voor alle zekerheid op 200mA, dan is tenminste niet alles naar de filistijnen als het onverhoopt toch anders zit dan ik denk :whistle:

Voeding aan en niets regeert... is dat gunstig :think: ja want de Philipsdecks staan ook uit als de knoppen uit staan...
Na een druk op Play draait het deck zoals het hoort. De bandteller draait netjes mee. De VU-meter blijft donker. Dat verandert als ik op Rec druk, dan gaan de lampjes aan en bewegen de metertjes met het ingangssignaal. Links zit nog een los contact of een kraakje in de ingang. Rechts werkt gewoon.

De middelste knop onder de VU blijkt een limiter of automatisch opnameniveau in te schakelen. De linkse en rechtse knoppen blijven voorlopig een raadsel. De ene knop schakelt slechts één contact (ingedrukt is “uit”), de andere schakelt ook slechts één contact (ingedrukt is “aan”)
Als ik nu nog een leesbare afbeelding kon vinden van een apparaat waar dit deckje ingebouwd is, dan is dat misschien ook nog op te lossen.

Een cassette er in en jawel, het ding speelt als een zonnetje. Op de originele snaren die dus van 1976 in het deck zitten. :clap:
Otto

13 jul 2019, 14:09

Will schreef:
13 jul 2019, 13:23

De middelste knop onder de VU blijkt een limiter of automatisch opnameniveau in te schakelen. De linkse en rechtse knoppen blijven voorlopig een raadsel. De ene knop schakelt slechts één contact (ingedrukt is “uit”), de andere schakelt ook slechts één contact (ingedrukt is “aan”)
Ik denk:
1 knop voor Dolby
1 knop voor Ferro / Chrome
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
Will
Contacteer:

13 jul 2019, 15:47

Ik denk niet dat dit deck dolby heeft.
Er zitten geen dolby IC’s op de print. Om dolby in losse transistoren te realiseren zit er volgens mij niet genoeg op de print.

Fe/Cr zou kunnen, al hoor ik bij weergave geen verschil als ik op de knoppen druk.

Dat wordt toch de schakeling uittekenen denk ik...
Forsyth

13 jul 2019, 17:01

Will schreef:
08 jul 2019, 11:03
Inderdaad Karsten, zeker na de reactie van mea was ik ook wat sterker overtuigd dat ik het in die richting moet zoeken.

Na wat in het wilde weg klikken op http://www.hifi-archiv.info in de merken die me helemaal niets zeggen klik ik puur toevallig op deze hier: Liesenkötter (Liesenkoetter)
Het deckje in o.a. deze lijkt er op, al mist het de drie drukknoppen linksonder.
Iemand van de medefreaks die dit merk iets zegt? Of welke merken "in de buurt" van deze zitten?
Afbeelding
Klikklik

Het is trouwens opvallend hoe vaak ik de N2506 zie die in een duitse combinatie gefrot is.
Fis(c)her RC* ?
Genoeg :lol: , of toch niet?
Will
Contacteer:

14 jul 2019, 10:48

Eens even wat gemeten aan de koppen: Van de eerder genoemde schakelaars schakelt de linkse de biasspanning en de spanning die op de wiskop staat.
Dat is dus vrijwel zeker de schakelaar voor Fe/Cr.
De andere is me nog niet duidelijk...

@ Forsyth: van Fischer kan ik helaas geen folders of afbeeldingen uit die periode (‘76) vinden.
Karsten

14 jul 2019, 11:30

Mooi om te lezen hoe het recordertje zoveel jaren na productie nagenoeg probleemloos opstart; En dat met elco's die 40+ jaar geen spanning hebben gehad... :wink:
mae

14 jul 2019, 12:49

Fisher was toen toch al Sanyo? Dit deckje is vast geen Sanyo.
gromsound
Contacteer:

14 jul 2019, 15:05

laatste onbekende knopje is wellicht een hoog-af filter als nondolby afspeelnoodgreep? In de beruchte Tokyo Tuna zat zon fopding ''noise limiter'' - ja inderdaad samen met het hoog :?
Grappig dat ze de VU meters op donker zetten in play, slaan ze ook alleen uit in Rec? Leuk hoor splinternieuw uit de verpakking en ook nog goed spelen. Ga je er een mooi houten kastje omheenkleien? handig bijzetdeckje naast een 2 in 1 PU/receiver.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Contacteer:

14 jul 2019, 15:43

De meters slaan inderdaad alleen uit in Rec. In Play zijn ze donker en doen verder niets.
Het is begonnen als een nieuwsgierigheid, nu wordt het leuk om er een kastje omheen te knutselen. Met plenkskes natuurlijk, leuk als N2507 imitatie.

Langzaam kom ik dichterbij de bron: Radio Liesenkötter Disco Carnegie. De 5003 lijkt er heel erg op, al zijn de meters anders en is bij deze de middelste knop voor de bandsoort.
De 4003 lijkt er ook op, maar heeft die drie knoppen niet.
En die 5003 is volgens Radiomuseum een kloon van een Loewe-Opta.

https://www.radiomuseum.org/r/liesen_di ... _5003.html
https://www.radiomuseum.org/r/liesen_di ... ch_lo.html
http://www.radiomuseum-bocket.de/wiki/i ... esenkötter

Als je op het type Googled dan kom je “interessant” meubelwerk tegen :think:
mae

14 jul 2019, 18:33

Geen kloon, maar een ingekocht radiochassis. Hoeft verder niets over het deckje te zeggen, maar kan natuurlijk wel dat dat ook door Loewe gebruikt of meegeleverd is geweest.
Plaats reactie