Meten = Weten.
Maar dan moet je wel weten wat je meet en hoe...
Ik heb zelf twee Fluke 87V's en een Fluke 185 op de werkbank staan (allemaal 2e handsjes). De 185 omdat die met een dubbel display zo handig is bij het controleren van een voedingsspanning in AC + DC stand. Dus de DC waarde meten en direct zien wat de AC rimpel is.
Echter de 185 (eigenlijk geen Fluke maar een Tektronix) is een stuk langzamer dan de 87V en vaak ook wat lastiger met bedienen.
De 87V heeft ook nog een HiRes meting, dan ook wel wat langzamer, maar je kan dan heel mooi in hoge resolutie meten.
Je geeft aan dat je de 115 al duur vindt? Misschien kijken naar een 2e handsje? Vooral met Fluke kan je daar niet snel aan miskopen, maar wel even een paar testen doen of alle functies werken en of de zekering(en) OK is. Ik heb een Fluke 117 en een T150 standaard in de gereedschapskist liggen, een Uni-T 136 in de meterkast/keuken voor batterijtjes/lampjes/etc en nog een Uni-T 120 in de auto.
Multimeters hebben verschillende functies/eigenschappen, toegespitst op specifiek werkgebied.
2e hands en met een beetje goed zoeken, kan je prima goede multimeters vinden die goed meten maar ook veilig zijn voor jou, de meter zelf en de apparatuur waaraan je meet. Dat kan dus een Fluke zijn of een ander kwaliteitsmerk.
Fluke is een naam waar je natuurlijk ook een beetje voor betaalt, maar er zijn ook goede alternatieven voor een andere prijs (zeker als je voor nieuw gaat).
Bijvoorbeeld Tektronix, Benning, Brymen, Uni-T, Dynatek, Niaf Smitt, etc. etc (Ik zal er vast nog veel vergeten zijn)
Het eerste is dat je voor jezelf bepaalt wat je zoekt. Welke functie je belangrijk vindt.
Een hele belangrijke vind ik zelf auto range. Het is niet praktisch om elke keer om te moeten schakelen naar een andere range.
Vergelijk dus de type multimeters en bepaal wat jij belangrijk vindt.
Een mooi voorbeeld is de diode-test stand. Bij de 87V piept die 1x als hij een diode overgang detecteert. Dus je hoeft eigenlijk niet eens op het scherm te kijken. Min-max meting of Auto Hold zijn ook functies die je heel veel gemak kunnen geven bij het werken aan apparatuur.
Waarom ik zoveel multimeters heb? In sommige gevallen wil ik tegelijkertijd spanning en stroom meten. Of ik wil tegelijk meten aan het linker en rechter kanaal van audioapparatuur, bijvoorbeeld bij afstellen van ruststroom om te kijken of links en rechts elkaar beïnvloeden. Of tegelijk ingang en uitgang kunnen meten. Zomaar wat voorbeelden.
Ik moet zelf niets hebben van de "Gamma" metertjes. Ook de Voltcrafts kunnen me niet bekoren, vooral omdat die vroeger (nu wellicht niet meer) wel veel batterijen vreten. Dan kan je beter voor 16,- een Uni-T 136A, -B of -C kiezen. Daarbij kan je zelf bepalen welke van de 3 varianten voor jou het meest interessant is.
"Vroeger" vond ik capaciteitsmeting en transitortest functies heel handig. Nu weet ik dat een goede/kwaliteitsmultimeter geen transistor test voet heeft. Daar gebruik ik nu een Chinese tester voor die mij meer info geeft over de transistor onder test. Net als capaciteitsmeting. Die doe ik nooit meer met mijn multimeter, maar met een LCR meter.
Naast de multimeter zijn goede meetsnoeren natuurlijk ook erg belangrijk. Ik heb misschien meer uitgegeven aan (2e hands/ebay) meetsnoeren dan sommigen totaal aan multimeters uitgegeven hebben.

Je meetsnoeren zijn een onderdeel in je meet-circuit... Misschien wel de zwakste schakel... Zou jammer zijn als je daardoor meetfouten maakt.
Gemak is natuurlijk ook wel wat een luxe meter/snoeren en meetapparatuur in het algemeen als extra geeft, naast betrouwbaarheid, snelheid en veiligheid.