Philips Buizen Oscilloscope

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

carlhxe

Philips Buizen Oscilloscope

Berichtdoor carlhxe » di dec 04, 2018 11:59 pm

Vandaag kwam ik dit exemplaar tegen. Hij ziet er erg mooi uit en ik ben ook zeer benieuwd of hij nog goed werkt.
Ben bang dat ik eerst de oude teer condensatoren moet vervangen.

Waar moet ik nog meer rekening mee houden met aansluiten na zoveel jaar?
Heeft het ook zin om hier een lamp in serie mee aan te sluiten bijv?

Heeft iemand misschien een tip voor de probe en het netsnoer wat ik mis?
Ik heb begrepen dat ik wel op moet passen voor de grote condensatoren ivm spanning

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fotohuis
Contacteer:

Re: Philips Buizen Oscilloscope

Berichtdoor Fotohuis » do dec 06, 2018 12:59 pm

Leuk voor in de vitrine kast maar ik vrees niet echt bruikbaar meer in het kader van actueel meet apparatuur. Mijn Trio-Kenwood 5MHz scoop uit 81 net aan de wilgen gehangen want een crt tov. een OLED scherm en met een paar drukken op de knop aan volledige analyse van je meetsignaal krijgt ben je snel klaar met een oude scoop die weinig tot niks meer gaat opbrengen omdat je vanaf Eur. 250 een 30MHz OLED scoop koopt met alle features die je maar wensen kan.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

omniVoor

Berichtdoor omniVoor » do dec 06, 2018 5:02 pm

Bijzonder leuk ding, denk dat je het radio-museum in Hengelo of andere musea er wel blij mee kunt maken, die beschikken ook over deskundigen om het aan de praat te maken vzv dat al mogelijk is.
Als je hier in de buurt woont, wil ik wel helpen, als je het zelf wil doen, zou ik beginnen met het formeren van de voedings-elco's door er 1 of enkele mA's door te laten vloeien vanuit een externe voeding via een stroombegrenzingsweerstand zonder de gloeidraden op te stoken.
Helemaal gemakkelijk wordt het niet omdat op de voedingslijn enkele spanningsdelers zitten, dus je zal het aangelegde vermogen langzaam moeten opvoeren.
Zolang de elco's niet warm worden zal er niets mis gaan.
Op een andere voedingslijn met een hogere spanning zitten 2 elco's in serie, hier moet je met een meter in de gaten houden of ze gelijk op gaan en eventueel bijsturen of de elco's apart formeren.

mae

Berichtdoor mae » do dec 06, 2018 9:03 pm

Formeren lijkt me inderdaad het belangrijkste om mee te beginnen. De papiercondensatoren kunnen ook lek zijn, maar over het algemeen werden er in meetapparatuur wel duurzamere types gebruikt dan in de gewone consumentenelectronica. Dat is dus een kwestie van eerst even kijken welke op 'gevaarlijke' plekken zitten en die eventueel preventief vervangen, en dan gewoon eens testen om te zien hoe hij presteert. Daarna kun je alsnog wat gaan vervangen als het nodig is of als je hem veel wilt gaan gebruiken.

omniVoor

Berichtdoor omniVoor » do dec 06, 2018 10:51 pm

De gebruikswaarde is naar huidige maatstaven nihil, voor museum-demo zie ik het al voor me, laat bv het verschil zien tussen een gewone microfoon en een koolmicrofoon door een fluittoon uit een ls of van een muzikale bezoeker.

Terug naar “Ontwikkeling en Design”