zwarte pootjes transistoren

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

snameroc

Re: zwarte pootjes transistoren

Berichtdoor snameroc » di nov 27, 2018 11:14 pm

Ik heb er wel eens open gebroken en had het idee dat de pootjes binnenin nooi blank als nieuw waren. Dat is natuurlijk geen wet voor alle andere maar wel een aanwijzing.

jansen2810

Berichtdoor jansen2810 » di nov 27, 2018 11:31 pm

Wat zal ik nu doen? Alle zwartpoten vervangen en dat zijn er heeel wat in die CT7000 of met een glasborsteltje de pootjes schoonmaken. Overigens dank voor de alle reacties, mateloos interessant.

Jeroen

Berichtdoor Jeroen » za dec 08, 2018 4:19 pm

Ik vraag me af of schoonmaken bij een zwartpoot niet gewoon hetzelfde effect heeft als tikken bij een tiktor.
Zolang ze nog goed werken kun je het daarmee wellicht voorkomen. vermoedelijk gaat door dit proces de behuizing lekken. De 5-kant behuizing van bijv bc148 heb ik ook lekke gehad. dat was een bf tor in een MF die zelf lekker stond te ruisen. maar daar waren de pootjes netjes. behuizing zelf lek kan bij dat type ook, is uit 2 delen.

mae

Berichtdoor mae » zo dec 09, 2018 2:04 am

Ik vraag me af of schoonmaken bij een zwartpoot niet gewoon hetzelfde effect heeft als tikken bij een tiktor.
Zolang ze nog goed werken kun je het daarmee wellicht voorkomen. vermoedelijk gaat door dit proces de behuizing lekken. De 5-kant behuizing van bijv bc148 heb ik ook lekke gehad. dat was een bf tor in een MF die zelf lekker stond te ruisen. maar daar waren de pootjes netjes. behuizing zelf lek kan bij dat type ook, is uit 2 delen.
Jep, en ik begreep dat vooral de in Engeland gefabriceerde lockfittypes lek gaan. Althans op Engelse fora hoor je steeds hoe onbetrouwbaar ze zijn en hier lijkt het incidenteel te zijn.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo dec 09, 2018 11:26 am

Ach, elk forum heeft zijn stokpaardje...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

mae

Berichtdoor mae » zo dec 09, 2018 1:02 pm

Ach, elk forum heeft zijn stokpaardje...
Maar is daar in dit geval sprake van? Tiktorren en zwartpoten lijken statistisch gezien toch wel onderbouwbaar en dat het productieproces van lockfittransistoren niet betrouwbaar genoeg was is aannemelijk. De enige vraag die openstaat is denk ik of er verschil was tussen fabrieken.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo dec 09, 2018 1:23 pm

Ik doelde op het vervangen van elco’s wat op ons forum toch wel heel erg in is.
Daarmee bedoel ik dat we daarin -aangetoond- soms behoorlijk doorschieten.

Als op een forum zo een item een hot-item wordt dan wordt dat als Haarlemmer olie gezien. Het eerste wordt dat truukje uitgehaald en daarna pas naar het echte mankement gezocht.

Het valt me ook op dat er vaker posts zijn die vertellen “voordat ik de elco’s/zwartpoottorren vervangen heb deed ‘ie het nog” en dan denk ik, tja...

En wat is statistisch in ons geval? Ik heb geen zin om statistisch onderdelen te vervangen die het nog doen.

Maar voor mij mag je alles vervangen wat je zelf goed dunkt hoor. :wink:
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

mae

Berichtdoor mae » ma dec 10, 2018 12:01 am

Ah, je bedoelt achteruitrepareren! Dat is van mij ook wel een stokpaardje, althans ik wijs regelmatig op het risico van ongezien onderdelen vervangen die wel of niet iets met de symptomen van het mankement te maken hebben. Nou is niemand immuun voor achteruitrepareren (Dave Jones rehot een waarschijnlijk goed werkende BGA in zijn TV, waarna het toestel nog slechter werkt dan eerst), maar vooral voor beginners kan het erg ontmoedigend werken.

Statistiek heeft vooral een plek als je apparatuur werkend en met garantie verkoopt, en het kan bij het foutzoeken helpen om te weten wat je moet meten of testen voordat je wat vervangt.

Terug naar “Koffiekorner”