Zelfbouw met wat Philips spullen

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » za sep 15, 2018 8:22 pm

Dag,

Laat ik eens iets delen. Ik had een boel losse luidsprekerspullen liggen waarmee ik wat ik elkaar heb geknutseld. Zonder echt te kijken of de onderdelen e.d. met elkaar matchen en of het mooi is...

Ze spelen al een tijdje en het resultaat is zeer indrukwekkend. Ik ben benieuwd naar jullie kennis. Ik vroeg mij af of dit volgens jullie totaal verkeerd is, of dat het wellicht toch lekker op elkaar aansluit.

Schiet maar!

Behuizing:
Philips FB650. 14 liter intern. Aan de voorzijde de MDF Baffle aangepast zodat de 20 cm Philips woofer en de Philips Dome tweeter passen. Daarnaast het bassreflex systeem aan de achterzijde dichtgemaakt. En aan de voorzijde twee bassreflex openingen gemaakt. Behuizing zit goed gedempt met noppenschuim (alle zijden) en een goede laag BAF aan de achterkant, onderkant, en bovenkant.

Bezetting:
Philips ad8067 W4E en de ad0163T8 dome tweeter.
Scheidingsfilter is een Dayton XO2W-2K met de keuze om de woofer op 4 of 8 ohm te laten lopen. Woofer staat op 4 Ohm en de Tweeter op 8ohm. Scheidingsfrequentie is 2000hz.

Groetjes
Bijlagen
IMG_3898.JPG

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » za sep 15, 2018 8:23 pm

En nog wat foto's
Bijlagen
IMG_3838.JPG

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » za sep 15, 2018 8:24 pm

.
Bijlagen
IMG_3837.JPG

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » za sep 15, 2018 8:24 pm

.
Bijlagen
IMG_3840.JPG

Harry

Re: Zelfbouw met wat Philips spullen

Berichtdoor Harry » zo sep 16, 2018 10:05 am

Zelf eens wat knutselen met oude Philips luidsprekers is altijd leuk (en leerzaam). En in dit geval is de uitkomst ook helemaal naar je zin dus een geslaagd project. Uiteindelijk is dat immers waar het om gaat, niet om de mening van anderen!

Aangezien je echter toch vraagt om een opinie :wink: hier wat opmerkingen.
- De twee gebruikte units zijn qua gevoeligheid leuk vergelijkbaar, daarmee zit je goed. Het middengebied is niet het sterkste punt van de "echte woofer" AD8067, je hebt met de W4E echter wel de beste versie daarvan in handen. Er zijn dan ook veel slechtere tweeweg-combinaties denkbaar.
- Je hebt voldoende dempingsmateriaal gebruikt, compliment daarvoor! Dat is typisch iets wat regelmatig vergeten wordt, en ook Philips zelf was vaak nogal karig daarmee.
- Het filter is natuurlijk niet afgestemd op deze units, daarvoor is echter veel meer kennis en meetapparatuur nodig. Het bevat in ieder geval kwalitatief goede componenten. Je kunt als test nog eens de plus en min aansluiting van de tweeter omwisselen en luisteren of dit een verbetering of verslechtering oplevert.
- De baspoorten heb ik wel m'n twijfels over, ook zoiets moet berekend worden. De 8067W is ook meer bedoeld voor een gesloten box. Verplaatsing van de achter- naar de voorzijde is niet zo belangrijk, maar hoe ben je op de lengte en doorsnee van de huidige poorten gekomen? Stop er eens eentje of allebei dicht (met schuim of zo) en luister eens of de weergave dan evenwichtiger wordt?

Maar nogmaals, het gaat om wat ik schreef ik de eerste alinea. Het zijn jouw boxen en als jij er blij mee bent is het oordeel van anderen niet interessant :)

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » zo sep 16, 2018 1:58 pm

Hoi Harry,

Bedankt voor je reactie. Leuk om te lezen. Het is echt een samenraapsel van onderdelen (en keuzes) met deze positieve uitkomst. En ze verdwijnen straks vast naar zolder. Vooral eens leuk om eens mee te experimenteren.

Qua kennis ben ik niet degene die antwoorden heeft op hoe het mogelijk matcht met elkaar. Dat hebben aardig wat mensen op dit forum heel goed onder de knie! Leuk om het aan jullie te laten zien.

Vooral filters en een bassreflex berekenen, daar heb ik geen ervaring mee. Ook geen spullen om het te meten. Beide punten noemde je ook in je reactie. De bassreflex is dus niet berekend maar eerder passend gemaakt in de klankkast. Ze hebben wat ruimte gekregen in de klankkast om de lucht kwijt te kunnen. Ze komen ongeveer tot de helft van de diepte van de klankkast. Puur op gevoel gedaan. Daarbij heb ik voor 2 stuks gekozen. Dit omdat de woofer volgens mij normaal in een kast van 40 liter zit. Nu maar 14 liter. Samen met de goede demping en de bassreflex had ik bedacht dat zo die beperkte 14 liter het best aangepakt kon worden. Geen idee of dat audiotechnisch een goede redenatie is geweest. Oh en ik had ze aan de voorkant gemaakt omdat ze hier dicht op de muur staan. Omdat ik bij forse bass of testgeluiden geen (storende) luchtstromen waarneem is het aardig gelukt.

Het filter klopt denk ik alleen op het gebied van weerstand en kantelfrequentie. Of het echt perfect met de units of klankkast matcht, dat kan haast niet idd. :lol:

Ik zal je tips eens proberen om nog wat door te experimenteren. Dank!

Het geluid:
Het geluid is in het hoog echt gloriejaren Philips. Het laag is punchy, snel en diep. Het rammelt niet na en geen gebonk. Ik vermoed ook dat de gevoeligheid erg hoog ligt. Ze staan naast de Philips FB720 (Legend 2). Die spelen zachter. Deze zijn overigens ook aangepakt met goede demping ivm wat tekortkomingen bij die speakers. Maar dat is een ander verhaal haha.

Groetjes

Harry

Berichtdoor Harry » zo sep 16, 2018 8:47 pm

De 8067W zal het best goed doen in een kleine kast, de snelle punchy bas kan ik me dus wel voorstellen. Je zou deze boxen eigenlijk eens moeten vergelijken met een set AH463. Ben je wel vaker hobbymatig bezig met luidsprekers? Je hebt het over op zolder zetten van deze set, ga je dan weer iets anders proberen?

O ja, wat betreft de gevoeligheid, zonder filter zit de AD0163T8 op zo'n 93 dB (1W/1m). De 4 Ohm woofer sluit daar aardig bij aan. Daar blijft na filtering meer dan genoeg van over om ze onder de gevoelige luidsprekers te scharen, zeer bruikbaar dus i.c.m. een kleine (buizen)versterker. En beslist gevoeliger dan de FB720 zoals je al had gemerkt. Het verhaal wat je daarover hebt is trouwens ook welkom hier :wink:

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » ma sep 17, 2018 7:48 am

Dat zou inderdaad een leuke vergelijking zijn! Ik heb de bruine versie gehad van de 463. Was dat de 485 ofzo? Maar dat is toch wel ruim 15 jaar geleden dat ik ze had staan. Ik vond ze toen echt heel leuk klinken.

Voor de hobby heb ik inderdaad veel geknutseld aan Philips luidsprekers. Naast mijn studie refoamde ik veel van de 600, digital 800 en de 800 conductor luidsprekers om wat bij te verdienen. Toen was er nog veel aanbod op marktplaats voor weinig geld en niet heel veel mensen waagde zich er toen aan. Dus ik knapte ze op, en verkocht ze weer. Ik heb wel wat juweeltjes bewaard hoor: 4x de fb860 staan nog steeds in de huiskamer. Hoewel mijn vrouw er steeds meer over begint dat ze niet passen in het interieur, groot zijn, lelijk zijn, enz. (Herkend iemand dit ;-))

In de werkkamer staan dan de legend 2 Philips speakers op een FA951 te spelen. Op zolder staan nog een fb690,fb696,fb830 te niksen. En een aangepaste legend 2 met een fb650 woofer er in. Ook om eens mee te experimenteren.

Tegenwoordig refoam ik niet meer en zit ik vooral lekker te luisteren. Filters upgraden naar mkt doe ik zo nog wel eens. Maar dat is gewoon omwisselen als het ware. Niet berekenen ofzo. En demping verbeteren vind ik nog wel eens grappig om te doen. Laatst heb ik dan wel nog die Fb830 aangepakt met een refoam, filter en demping. Erg leuk, maar staat nu ook op zolder. Wellicht als de fb860 toch er uit moet dat die in beeld komt Haha.

De legend 2 fb720 heb ik toen ook voorzien van een nieuwe rolrand. Sommige muzieksoorten zijn ze geweldig voor. Maar bij sommige muziek.... dan resoneert het uit die kast, dan wil je meteen het volume omlaag. Maar een flexibeler andere randje doet al wel iets aan dat geluid qua verbetering. En demping... dat hebben ze echt veel nodig. Liefst 2 soorten. BAF en noppenschuim is echt nodig. Dan de filter nog als je nog de eerste versie hebt. Latere versies waren volledig mkt.

Dat is het wel zo,n beetje met waar ik me wat Philips betreft mee bezig houdt :-).

Karsten

Berichtdoor Karsten » ma sep 17, 2018 10:11 am

Heel herkenbaar, Harm!
Onderaan de eerste bijdrage van mijn draadje over de FB815's (http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=6237) staat o.a. ook een linkje naar een draadje over de FB720. Qua demping is daar inderdaad veel winst te behalen maar ook na opwaardering worden het geen allemansvriendjes. :?
Daarnaast heb ik het idee dat er nog een vrij hoge resonantie zit ik dat kneiterharde PMA-klankbord; Mogelijk ga ik nog eens aan de gang met wat strookjes loodbitumen om het geleidingsgeluid op die plek eens te frustreren. :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » ma sep 17, 2018 11:00 am

Ja dat is een mooi informatief draadje Karsten, echt heel leuk om door te lezen.

Klopt inderdaad. Ze zijn niet makkelijk op een gewenst niveau te krijgen qua algemene inzetbaarheid. Die harde baffle ervaarde ik toen ook zo. Dat heb ik ook gedempt. En ook tussen de baffle en het houten frame waar de baffle opgeschroefd zit, zit nu demping.

Grappige is dat de uitvoering die ik zelf heb gecreëerd van een andere set fb720, met een FB650 woofer erin, (is ook een 6 OHM woofer) een stuk minder last heeft van de bijgeluiden. Maar het laag wat toch al niet geweldig is, wordt er ook minder van. Dus ik houd het maar bij de origele set. Die speelt aardig naar mijn zin. Wist je dat de woofer van de Legend 2 een Vifa woofer is?

Harry

Berichtdoor Harry » ma sep 17, 2018 11:52 am

Kijk eens aan, jij bent inderdaad al een tijd met Philips bezig. Leuk! De oorzaak van de aanwezigheid van meerdere boxen op zolder is me nu ook duidelijk :)
De bruin houten versie van de AH463 is inderdaad de AH485.

Zo te lezen ben je erg tevreden over de FB860. Naar ik aannneem heb jij alle serieuze FB boxen weleens in huis gehad, de 860 vond je blijkbaar de beste? Beter dan de 825?

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » ma sep 17, 2018 12:48 pm

Hoi Harry,

Klopt, ik heb ze allemaal wel zo’n beetje gehad en soms ook kunnen vergelijken. De 825 en de 860 ook. En idd, de 860 heeft mijn voorkeur. Er is mijn inziens goed gekeken naar wat zwakke punten uit de 825 en dat is toegepast in de 860. De 860 is bijv een 3,5 weg-systeem. Het hoog heeft dan weer wel een klein zetje nodig met de equalizer. Dat is toch wat te gedempt voor mijn gevoel. Verder zijn ze wat eleganter/moderner ogend. En standaard al mkt’s in het filter. Maar beide speakers zijn geweldig hoor. Eigenlijk ook lastig vergelijken met alle verschillen. Wat is jouw favoriet Harry van alle Philips luidsprekers?

Harry

Berichtdoor Harry » ma sep 17, 2018 6:42 pm

Tja, ik heb ze nog lang niet allemaal in huis gehad hoor :lol: , maar mijn favoriet is de F9818 die hier staat.

Bedankt voor je opinie over de FB860 en 825!
Ik vroeg specifiek naar de FB860 omdat daar niet zoveel ervaringen van rondzwerven op het net of op dit forum. Van die boxen heb ik namelijk nu zo'n beetje alle onderdelen verzameld, inclusief een paar niet al te fraaie kasten. Ook met de FB 825 ben ik al een eind op weg. Alleen de tijd om er aan te werken ontbreekt nogal, maar dat probleem hebben meer mensen.
(En ik heb ook nogal veel projecten liggen waar nog iets of een heleboel aan moet gebeuren :oops: )

Het 3,5 weg idee van de 860 is me bekend, tevens worden daarin de woofers nog wat gedempt door een parallel geplaatste draadweerstand. Ik vroeg me vooral af of het zinvol zou kunnen zijn om het geheel in een iets grotere kast (die van de 825) te zetten. Er zwerft ergens een verslag waarin te lezen valt dat de 860 niet zo diep gaat. Natuurlijk is er roomgain, maar toch :?

8sixtie

Berichtdoor 8sixtie » ma sep 17, 2018 8:10 pm

Dat lijkt mij ook echt een geweldige luidspreker die F9818! Ik ken hem alleen van de folders hier op de site. Is dat dan de met de 12 inch woofer of de 10? En destijds nieuw gekocht of ergens tweedehands weten te vinden?

Graag gedaan! Ik kan er nog wel meer over vertellen mocht je dat leuk vinden. Op mijn zolder, inmiddels bekend uit deze thread :lol: 'heb ik nog een volledige FB860 liggen behalve de kasten. Die hadden waterschade en stonden voor bijna niets te koop op Marktplaats. Ergens in 2006 was dat.

Leuk he die projecten. Jai k herken het ook van de ontbrekende tijd. Die set FB830 die ik laatst opgeknapt heb zou ik normaal met een beetje doorwerken in een paar avonden klaar hebben. Dat is nu in de vrije minuutjes uitgesmeerd over weken werk.

Ik weet niet of mensen dit leuk gaan vinden als ik dit stel. Maar de bass van de FB860 is veruit beter dan de FB825. Althans, de sets die ik gehad heb. Ik lees de laatste tijd dat er soms gekozen wordt voor rubberen randen ipv foam. Dat zou de bass bij de 825 ten goede komen. Wellicht dat mensen daar tegenwoordig meer mee hebben bereikt dan ik destijds. Maar ik heb ze naast elkaar gehad. Beide met dezelfde foamranden. En zonder te twijfelen gekozen voor de FB860 omdat die bass zo heerlijk diep zit.

Er is ook ergens een verslag dat de kast van de FB825 juist te groot is en daardoor o.a. de bass niet lekker wil. Ik dacht dat wellicht daarom de FB860 10cm minder hoog is. Maar dat vul ik zelf even in.

Welke je ook eens zou moeten horen zijn de FB696 of FB695. Dat is met een d'appolito opstelling. Ze zijn stukken simpeler opgebouwd dan de 800 serie en de conductor serie. Maar wat maakt die d'appolito opstelling veel goed! Het laag en middengebied is ongekend sterk. En het zijn echte allesvreters qua muziek :-)

Harry

Berichtdoor Harry » di sep 18, 2018 9:24 am

Leuk en interessant om dit allemaal te lezen, bedankt! :D

Dat de FB860 dieper gaat dan de 825 had ik niet verwacht. Het is inderdaad wel opvallend dat ze deze kast kleiner hebben gemaakt t.o.v. z'n voorganger terwijl alle andere boxen even groot zijn gebleven. Nou, dan moet ik toch ook maar voor de originele kast gaan, al zijn mijn exemplaren niet erg mooi. Dus voor mij is het heel interessant dat je dit nu zo vertelt!

In de resultaten met rubber randen geloof ik niet zo, soepele foam zoals er origineel op hoort heeft mijn duidelijke voorkeur. De filtering is daar immers op gebaseerd.

De F9818 heb ik een aantal jaren geleden tweedehands gekocht via Marktplaats. Nieuw waren ze destijds voor mij onbetaalbaar. Het zijn fijne boxen, ze hebben echter wel wat ruimte (luisterafstand) nodig. Dit is de versie met de 10 inch woofers, de F9819 heeft 12 inch.

De FB696 of FB695 die je noemt heb ik me nog nooit in verdiept, zal ik ook eens naar kijken. Op het zelfbouwaudio forum was laatst een interessant topic over de Philips HTR9900, ook een d'appolito. Maar daar zitten geen Philips drivers in.

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”