Nieuwe trafo MFB 541

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Lucasamerongen

Nieuwe trafo MFB 541

Berichtdoor Lucasamerongen » vr sep 14, 2018 7:50 pm

Hoi,
Mijn transformator in mn 541 speaker is kapot gegaan hier om zoek ik een nieuwe alleen ik heb geen flauw idee hoe ik zo iets moet zoeken. Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

-Lucas

Update : De trafo is echt kapot heb alle mogelijke dingen door gemeten. Ben nu op jacht naar een donor speaker
Laatst gewijzigd door Lucasamerongen op zo sep 16, 2018 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Yde

Re: Nieuwe trafo MFB 541

Berichtdoor Yde » vr sep 14, 2018 7:58 pm

Probeer op Marktplaats een defect exemplaar te vinden, meestal is de trafo nog wel heel.
Nieuw zul je ze niet meer vinden.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » vr sep 14, 2018 9:41 pm

De eenvoudigste oplossing is inderdaad een vervanger uit een sloper. Je kan een oproep in Gezocht zetten.
Misschien heeft een medefreak er eentje liggen die hij jou wil verkopen.

Anders kun je de originele vervangen door een ringkerntrafo. Er is hier al wat over uitgezocht, maar dat heb ik nu niet bij de hand. Daarom even een benadering vanuit de specs:
De secundaire spanning is 49V / 1,414 = 35V (maximaal)
Het vermogen van de box is 30W het vermogen van de trafo moet dan minimaal 30VA zijn. Maar het rendement van de versterker is nooit 100% dus moet het vermogen hoger zijn.
Ik kies een 50VA trafo, dat moet voldoende zijn. Volgens het typeplaatje is het opgenomen vermogen van de box 65W, dan zou 60 of 75VA een betere keuze zijn.

Kijk je nu even bij Conrad of bij ringkerntrafo.nl dan zijn er een paar kandidaten: 2x15V, 30V, 2x18V waarbij de laatste eigenlijk nèt een te hoge spanning heeft. Prijs is bij conrad 29 euro incl verzenden of 39 euro bij ringkerntrafo.nl voor een echte Amplimo.
Of 2x18V, 75VA voor 35,49

Nogmaals: dit is een snel gemaakte benadering.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Salvador.

Berichtdoor Salvador. » za sep 15, 2018 2:27 pm

Hoi,
Mijn transformator in mn 541 speaker is kapot gegaan hier om zoek ik een nieuwe alleen ik heb geen flauw idee hoe ik zo iets moet zoeken. Ik hoop dat iemand me kan helpen :)

-Lucas
Hi Lucas,

Wat is kapot? Zwartgeblakerd of doet hij gewoon simpelweg niets meer? In het tweede geval zou het kunnen dat de thermische zekering door is, deze kun je op twee manieren repareren.
Als hij écht kapot is, dus niet reparabel is er hier vast nog wel iemand die iets heeft liggen, deze boxjes zijn heel niet zeldzaam, er zijn er best veel van gemaakt. Anders even Marktplaats scherp in de gaten houden, daar worden nog wel eens losse versterkerdeurtjes met trafo aangeboden.

Met vriendelijke groeten,
Salvador

mae

Berichtdoor mae » zo sep 16, 2018 2:33 am

Hoi Lucas,

Waarom niet door in je vorige topic? Daar staat ook dat je die zekering even moet doormeten. Heb je dat al gedaan? Het is een beetje zonde en bovendien veel meer moeite om een hele trafo te vervangen als je een zekeringetje (2 draadjes solderen) knt vervangen. Als iemand dat niet los heeft, kan je het in veel andere trafo's vinden.

Lucasamerongen

Berichtdoor Lucasamerongen » zo sep 16, 2018 9:48 am

Hoi Lucas,

Waarom niet door in je vorige topic? Daar staat ook dat je die zekering even moet doormeten. Heb je dat al gedaan? Het is een beetje zonde en bovendien veel meer moeite om een hele trafo te vervangen als je een zekeringetje (2 draadjes solderen) knt vervangen. Als iemand dat niet los heeft, kan je het in veel andere trafo's vinden.
Ik heb de trafo even door iemand laten door meten die er veel meer verstand van heeft. Hij zegt dat de hele trafo gewoon kapot is.

Yde

Berichtdoor Yde » zo sep 16, 2018 12:40 pm

Het lukt vandaag niet meer maar ik zal morgen eens kijken wat ik nog heb liggen aan onderdelen voor de 541.

Bapakpinter
Contacteer:

Berichtdoor Bapakpinter » zo sep 16, 2018 1:05 pm

Misschien helpt deze afbeelding van de bedoelde interne zekering.
En ook deskundige monteurs kunnen soms deze zekering niet vinden!.
ruud
Bijlagen
Philips Interne Trafo Zekering.jpg
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T en nog wat
http://www.jendela.nl

Salvador.

Berichtdoor Salvador. » zo sep 16, 2018 2:42 pm

Misschien helpt deze afbeelding van de bedoelde interne zekering.
En ook deskundige monteurs kunnen soms deze zekering niet vinden!.
Ik wist voorheen wel af van de thermische zekeringen in de trafo's, later leerde ik pas echter van iemand dat deze ook reparabel zijn. Ik denk dat Lucas toch nog even moet kijken of de trafo écht kapot is. Ik heb hier wel eens een verkoolde trafo uit de 58* serie zien voorbijkomen, dat is dan wel niet meer reparabel ja :lol: Dus ik adviseer Lucas om allereerst een optische inspectie te doen, kijken of de lak niet deels is weggesmolten van de wikkelingen in de trafo, is dat niet het geval, dan de thermische zekering doormeten op de doormeetstand (meter moet gaan piepen), is die nog heel, dan de ohmse weerstand van de wikkelingen meten, gaat dit richting de MegaOhms, of in iedergeval erg hoge waarden, dan kan de trafo inderdaad linea recta de container in. Als de thermische zekering onderbroken is, dan eerst zelf vaststellen of de trafo er goed uitziet (plaats desnoods hier een foto, eerst verkleinen van resolutie), zo ja, dan is de zekering niet onderbroken geweest door warmte, maar door leeftijd. In dit geval kun je de zekering op twee manieren repareren, met tin met een smelttemperatuur die overeenkomt met het origineel (grens temperatuur zekering) óf een heel klein beetje gewoon tin. Dat laatste is een oplossing die natuurlijk niet helemaal ''legaal'' is, zoals hier al eerder uitgelegd.

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » zo sep 16, 2018 3:48 pm

Over deze trafo loopt nog een draadje met daarin de oorzaak
http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =2&t=11725
Hij heeft 230V op zijn 100V wikkelingen gekregen. Geen idee of de zekering snel genoeg is om de trafo tegen doorbranden te behoeden...

Daar staat ook al een reactie van Remi met instructies en afbeeldingen.

Ik krijg het bange vermoeden dat Lucas zich heeft laten meeslepen door de verhalen alhier en er geen rekening mee gehouden heeft dat aan bijna alle apparaten wel wat kapot is. Daarvoor is toch wel wat kunde, of op zijn minst leergierigheid en doorzettingsvermogen nodig om die aan de praat te krijgen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

esgigt

Berichtdoor esgigt » zo sep 16, 2018 4:42 pm

Het vermogen van de box is 30W het vermogen van de trafo moet dan minimaal 30VA zijn. Maar het rendement van de versterker is nooit 100% dus moet het vermogen hoger zijn.
Ik kies een 50VA trafo, dat moet voldoende zijn.
Omdat het een klasse AB versterker is, moet je uitgaan van een maximaal rendement van 70% (ca. 60 tot 65% is waarschijnlijker). Dan zit je met ca. 50VA inderdaad goed.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Sandrowski

Berichtdoor Sandrowski » zo nov 04, 2018 12:26 pm

Block maakt een modelletje die vrijwel perfect past: https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ck-1390850

Als je iets van een aluminium plaatje maakt ter grootte van de 'beugel' waar de standaard trafo op zit, dan kun je dat plaatje in plaats van de standaard trafo op die beugel schroeven. De bout van de ringkern past precies in de ontstane ruimte en van buiten zie je er niets van.

Bijvoorbeeld mijn 541MkII:
toroid.JPG
Groet,
Sander

Natuurlijk gaat dat werken...

Terug naar “MFB boxen”