De terugkeer van de DIN aansluiting?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

Re: De terugkeer van de DIN aansluiting?

Berichtdoor Will » ma aug 13, 2018 8:45 am

Ook een digitale bron ruist. Het signaal wordt opgebouwd in discrete stappen en dan analoog gemaakt door het filter. Dat kunnen wij als ruis ervaren.
Quantiseringsruis heet dat effect.

Als je het wil uitproberen moet je een keer iets met 8 bits digitaliseren.

Maar wat deze hele discussie nog met din-aansluitingen te maken heeft is mij een raadsel
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma aug 13, 2018 10:08 am

Dat de wereld digitaal is weet ik natuurlijk als geen ander maar de discusie ging over de ruis van een weerstand en dat is natuurlijk flauwekul. Dat een eventueele mis aanpassing of instraling door niet goed sfgeschermde kabel door een weerstand is waar maar dan vind ik de therm dat een weerstand ruist voor de “niet verkeerd bedoeld” leken hier op het verkeerde been zetten.

Om mijn argument toe te lichten als een cd speler een uitgangs impedsntie heeft van 100 ohm en de versterker een ingangs impedantie van 100kohm kun je de weerstand beter zo dichtmogelijk bij de versterker zettenom instraling op de kabel te beperken.

De verwaring bij din kabels en recorders komt voort uit de tijd dat de recorder de detector in de radio niet mocht beinvloeden. Daarom noemde ze dat naar de detector een diode kabel.
Bij een moderne bron ( lijnuit van een versterker) speelt dat niet maar de specicaties van de din stekkers is net zoiets als windows het zeult het verleden met zich mee.

Dan de opmerking je luisterd niet naar dynamiek vind ik niet terecht, ik heb nog nooit een driekopper gehoord waar je het verschil bij nabandcontrole in dynamiek niet heel goed hoort in dynamiek of het nu philips revox akai uher of wat dan ook voor recorder is. Dat je tevreden kunt zijn met minder is een ander verhaal.

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma aug 13, 2018 4:45 pm

DIN aansluiting zijn voor mij persoonlijk niet zo goed. Dat ligt niet aan de norm, maar aan de vele afwijkingen en de onmogelijkheid om aan een kabel te zien wat die juist doet.

En als je eerst signaal verzwakt, om het daarna weer te versterken, zondig je tegen de KISS regel. Dat levert altijd iets meer ruis op, vanwege de extra versterking. Tel je daar mis-aanpassing van de impedantie bij, kan dat hoorbare ruis opleveren.

Ik sluit gewoon graag een apparaat aan zonder me vragen te stellen...

Toegegeven, zolang je bij Philips apparatuur blijft uit een zekere periode, is er bijna nooit een probleem. Ook de MFB luidsprekers die ik heb, zijn zeer universeel qua aansluitingen. Toch heb ik bij één paar de hele spanningsdeler eruit gegooid en dan hou je een "gewone" lijningang over. ca. 1V aan ca. 50 kOhm. En de ruis vermindert met ca. 4 dB.

Ik gebruik wel de ALU schroef DIN aansluitingen, omdat die niet alleen stevig zijn, maar ook mooi. En omdat ik er een voorraadje van heb. Overigens zijn dat niet die van de foto eerder in dit draadje, maar het type dat Philips zelf gebruikte of maakte. VZIW worden die niet meer gemaakt. Maar net als Philips zelf, gebruik ik die niet voor audio...

En thx aan Fotohuis, want die term "diode kabel" was ik ook al vaak tegengekomen, zonder te weten waar die vandaan kwam. Weer wat bijgeleerd, dus 8-)

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma aug 13, 2018 5:14 pm

Ik denk ook niet dat naim zou willen dat je een apparaat uit 1970 aansluit.

Maar als een fabrikant een beetje nadenk ga je niet eerst verzwaken en daarna versterken.
Het lage niveau van rec out oftewel line out komt voort uit de spanning van de detector van een radio van vroeger.

Aan de andere kant als je ziet hoe ern klein signaaltje er uit een platenspeler komt en dat gaat ook gewoon als de kabel maar goed is.

Verder snap ik niet zo goed dat je je druk maakt om het beetje ruis uit het versterker trapje want dat is wat ruist maar vervolgens op analoge tape die zoiezo ruist wil opnemen.

Ik snap je gedachten wel zelf bepalen en zelf al dan niet kruisen maar er zijn hele volksstammen waar dat een brug te ver voor is.

Een groot bezwaar van tulppluggen is dat die niet zo goed hotplugable zijn, de signaaldraad maakt eerder contact en dat kan lelijke bromtonen tijdens het pluggen geven wat een klant al 2 keer een eendtrap van een dure denon heeft gekocht. Zo zie je maar ieder zijn ding.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma aug 13, 2018 5:59 pm

Toegegeven, zolang je bij Philips apparatuur blijft uit een zekere periode, is er bijna nooit een probleem. Ook de MFB luidsprekers die ik heb, zijn zeer universeel qua aansluitingen.
Aha, kijk daar zit natuurlijk het grote verschil in: Ik heb eigenlijk bijna uitsluitend apparatuur van dit merk en deze periode. Derhalve dus ook geen probleem. Behalve de interlink naar mijn NAD C352 versterker uit een latere periode (2005). Dan maar met de N2521 opnemen via die 1 MOhm weerstand. Maar ja de ruis en dynamiek van een 1977 deck is toch beperkt.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Otto

Berichtdoor Otto » ma aug 13, 2018 7:18 pm

Een groot bezwaar van tulppluggen is dat die niet zo goed hotplugable zijn, de signaaldraad maakt eerder contact en dat kan lelijke bromtonen tijdens het pluggen geven wat een klant al 2 keer een eendtrap van een dure denon heeft gekocht. Zo zie je maar ieder zijn ding.
Dat kun je simpelweg voorkomen door het apparaat even uit te zetten. Wat kost dat nou meer asn moeite? Ik zou geen dinplug meer willen.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, berging is vol)

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma aug 13, 2018 9:17 pm

Dat is waar maar hier werd de plug per abuis eruit gtetrokken.
Ik hoef geen gelijk het was een constatering.
Als je weet wat je doet is het allebij goed. De dinplug is voor een leek simpeler als alles goed is.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma aug 13, 2018 9:49 pm

Met elk type connector is het wel iets. De perfecte audio connector moet nog worden uitgevonden en vooral de int. standaard is dan erg belangrijk!
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Otto

Berichtdoor Otto » ma aug 13, 2018 10:03 pm

XLR is hier de standaard. Uitsluitend Neutrik connectoren.
Dat heeft hier in 35 jaar nog nooit problemen opgeleverd
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, berging is vol)

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma aug 13, 2018 10:06 pm

Neutrik maakt uitstekende DIN, XLR en RCA/Cinch connectors. XLR zit meer in het echt professionele circuit. Dus bij mij vaak de DIN en RCA connectors van dit merk. Ik kan ze ook aanbevelen.

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma aug 13, 2018 11:49 pm

Verder snap ik niet zo goed dat je je druk maakt om het beetje ruis uit het versterker trapje want dat is wat ruist maar vervolgens op analoge tape die zoiezo ruist wil opnemen.
Ik neem niet op op tape, maar digitaliseer tapes. En heel soms neem ik op op tape voor het effect en digitaliseer dan terug. Ik heb nog geen VST plugin gevonden die echt de compressie van tape goed benadert. Maar ik heb ook niet erg hard gezocht, eerlijk gezegd.
Jacks zijn nog erger...

En die Denon hoort daar eigenlijk tegen te kunnen, toch? Alhoewel ik recent één van m'n 544's beschadigd heb daardoor. Die vervormt nu een klein beetje. Maar ze waren toe aan een recap, dus.
En dan zijn we er. Alhoewel ik ook niet vies ben van Switchcraft. Maar die zijn zwaarder en duurder (hier). En Neutrik heeft nu met REAN ook goedkopere Chinese productie. Maar die zijn niet zo degelijk. Gelukkig zijn daarvan de losse onderdelen voor een prikkie te krijgen, want ik krijg wel eens die plastic kabel omhullingen in twee...

Het voordeel van XLR is ook dat apparatuur met gestandaardiseerde niveau's hoort te werken en dat afwijkingen van de standaard erg zeldzaam zijn. Ik koop liever pro gear dan high-end. NAIM zit daar zowat tussenin. Dat kom je soms wel eens in een studio tegen.

Maar ik kan het aantal XLR naar DIN verloopkabels ondertussen niet meer tellen omdat de DIN-5 kant zoveel verschillende aansluitingen heeft. Telkens je denkt alles toch wel gezien te hebben, bedenkt iemand weer wat anders...

gijzje

Berichtdoor gijzje » di aug 14, 2018 9:22 am

:greetings-clappingorange: :greetings-clappingorange:
"ik kom gewoon oren te kort. "

famu
Contacteer:

Berichtdoor famu » di aug 14, 2018 10:53 am

Cyrano,

Wat bedoel je precies met verschillende aansluitingen? Volgens mij is de DIN norm] juist bedoelt om o.a. de aansluitingen te standariseren. L/R in en uit en aarde hebben toch gewoon een genormaliseerde aansluiting (Pin nr)?
Ik ben nog nooit iets tegengekomen waar het anders dan volgens de standaard was aangesloten.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.

snameroc

Berichtdoor snameroc » di aug 14, 2018 11:34 am

Als je 2 recorders wil koppellen heb je een gekruisde kabel nodig. Tegewoordig hebben we een overdaad aan apparatuur maar vroeger was dat wel anders en deed je 2 recorders aan elkaar inplaats van via een versterker.

cyrano

Berichtdoor cyrano » di aug 14, 2018 2:06 pm

Cyrano,

Wat bedoel je precies met verschillende aansluitingen? Volgens mij is de DIN norm] juist bedoelt om o.a. de aansluitingen te standariseren. L/R in en uit en aarde hebben toch gewoon een genormaliseerde aansluiting (Pin nr)?
Ik ben nog nooit iets tegengekomen waar het anders dan volgens de standaard was aangesloten.

Frans
Als je een platenspeler met DIN stekker wil koppelen aan een versterker met RCA aansluitingen, heb je adapter 1 nodig. Voor een lijn signaal van een tuner, bv. adapter 2.

En Philips en konsoorten hadden de standaard goed uitgekiend, maar dat klopt alleen zolang je Europese apparaten van die tijd koppelt.

Bij tape hifi recorders kom ik zelden afwijkingen tegen. Maar met bv. microfoons is er blijkbaar geen standaard. Daar kom je allerlei aansluitingen tegen en dat zelfs op 3 pin DIN stekkers. Omgekeerde polariteit, massa op een andere pin...

Allemaal ingegeven met de beste bedoelingen, maar werken alleen correct met het apparaat waar ze bij horen. Als jij met één microfoon opnamen maakt, merk je dat misschien niet eens. Maar zo gauw je die microfoon met andere tegelijk gebruikt, moet de polariteit kloppen, anders krijg je kam filtering. En als de massa verkeerd zit, ben je 6 dB signaal kwijt. Meer ruis en je concludeert misschien dat de microfoon slecht is...

Dan zijn er ook nog (meestal portable) recorders met voedings- of schakelspanning op één van de pinnen. 3V, 6V, 12V... genoeg om een andere microfoon te mollen.

Dus moet ik, telkens hier iemand staat met opnames van z'n grootvader, z'n recorder controleren, want ook op de service manual kan je niet altijd vertrouwen. Ik begin dus vaak met een kabel te maken.

Er is ook een voordeel hoor. Ik heb al meer dan één "defecte" microfoon met DIN stekker gekocht die gewoon werkte, maar een niet standaard aansluiting had. :mrgreen:

Terug naar “Koffiekorner”