Philips 22RH456, bracen?

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Sebas

Philips 22RH456, bracen?

Berichtdoor Sebas » ma jun 25, 2018 7:43 pm

Beste leden,

Enkele maanden geleden ben ik verhuisd: ik ben samen met mijn vriendin van mijn appartementje naar een eengezinswoning verhuisd. En pas kwam het ter sprake: mijn speakers (Marantz Imperial 6G) zijn wel erg groot en niet zo mooi. Ik moet toegeven, je ziet ze niet snel over het hoofd, maar je moet wat overhebben voor een goed geluid. Laatst waren we bij de kringloopwinkel en daar stond een paartje ietwat gehavende Philips 22RH456, die met wat aandacht wel op te knappen zijn. Omdat ze behoorlijk wat kleiner zijn dan die Marantzen en ik best benieuwd was wat voor luidsprekers er in ons eigen land gemaakt werden, heb ik besloten ze mee te nemen. Als ze goed klinken knap ik ze op.
Thuis heb ik ze natuurlijk meteen aangesloten, en ik was zeer positief verrast! Een heel prettig, rustig en evenwichtig geluid, heel veel detail in het middengebied en een fris hoog. De bas is minder imposant dan van de Marantzen, maar wat er wordt weergegeven klinkt erg strak. En ook heel fijn: als ik ze opknap mogen ze in de woonkamer blijven staan :).
Ik heb meteen nieuwe condensatoren voor de filters besteld en de oude elco’s vervangen. Dit heeft een duidelijk hoorbare verbetering van het midden en hoog gegeven. IK merkte dit goed bij drukke instrumentale muziek: een triangel die eerst klonk als een hoge piep zachtjes boven de rest uit werd weergegeven met een duidelijke aanslag. Ik heb ook de vergane pakkingsringen om de woofers vervangen door een stuk verse tochtstrip, waardoor de kasten weer aardig dicht zijn.
Nu wil ik de speakers graag technisch helemaal in orde hebben, en heb ik gemerkt dat die kasten op zich niet extreem stevig zijn. Bij wat hardere muziek trilt het achterpaneel behoorlijk mee. Zou het helpen om deze met wat latjes te verstevigen? Als dempingsmateriaal zit er een mat tegen de achterwand, die nog het meest lijkt op een uitgeplozen grijzen verhuisdeken; is dit voldoende voor deze kasten? Ik hoor graag wat jullie ideeën hierover en ervaringen hiermee zijn!
En oh ja... een week of twee later stonden er op de rommelmarkt twee 22RH452 speakers die ik echt niet meer kon laten staan. Ze klinken een stuk dunner dan hun grote broers, maar dat wat ze weergeven klinkt erg evenwichtig :D. Ik ben blij verrast door de kwaliteit van deze oudjes!

Harry

Re: Philips 22RH456, bracen?

Berichtdoor Harry » ma jun 25, 2018 9:33 pm

Hallo Sebas, welkom!
Je bent de kwaliteiten van het oude Philips aan het ontdekken lees ik, daar ben je niet de eerste in. Er werd daar vroeger echt wel mooi spul gemaakt.

Goed dat je al de condensatoren in de RH456's hebt vervangen en ze goed luchtdicht hebt gemaakt! Wat betreft de demping, de woofer in deze kasten loopt in principe niet zo ver door dus die pluismat kan best voldoende zijn. Maar niets let je om er eens wat extra demping in te stoppen en te kijken of dat de zaak nog verder verbeterd. Met name denk ik dan aan extra demping tussen woofer en achterwand, om de backwave vanaf de woofer te dempen.

Wat betreft die achterwand, als die duidelijk meetrilt is versteviging zeker nuttig! Dat kan met latjes en ook door het maken van dwarsverbindingen naar de frontplaat.

Op dit forum houden we van foto's, dus als je met die verstevigingen aan de gang gaat zien we daar graag wat van! :wink:

Tot slot, de 456 heeft ook nog een groter broertje, de 457. Deze heeft een passieve resonator voor nog betere basweergave. Dus als je die eens tegenkomt en vriendin vindt ze acceptabel voor de huiskamer kan ik je die zeker aanbevelen.

Sebas

Berichtdoor Sebas » di jun 26, 2018 11:36 am

Beste Harry,

Bedankt voor je reactie! Inderdaad, ik ben die kwaliteiten aan het ontdekken! Ik heb al jaren 'vintage' apparatuur, en dat bevalt prima en klinkt uitstekend. Om een of andere reden dacht ik dat die Philips speakers maar middelmatig waren, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat ik niet de enige ben heb ik ook wel gezien toen ik op dit forum kwam :)
Ik zat inderdaad te denken om direct achter de woofer wat polyesterwol te plaatsen, ook omdat de kasten niet zo diep zijn. Ik zal zeker wat foto's delen als ik de kasten verstevigd heb!
Klinken die 457's net zo strak als de 456's in het laag? Ze zijn wel weer wat groter natuurlijk...eerst eens zien wat deze speakers kunnen :)
WP_20180604_21_07_20_.jpg
Alvast een fotootje van de nieuwe condensators

Harry

Berichtdoor Harry » di jun 26, 2018 12:06 pm

Kijk eens aan, mooie MKP's en geen elco's meer. Goed bezig zo!

De 457 gaat nog wat lager dan de 456 en dat is niet verkeerd, op het forum kun je wel reviews vinden van mensen die er erg tevreden over zijn. Zelf heb ik ze niet staan, wel de 467 opvolger. Geen klachten over het laag daarvan, en dat is vrijwel ongewijzigd gebleven t.o.v. de 457.

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » di jun 26, 2018 5:24 pm

Hoi. Ik heb de 457 gehad en ik heb op dit moment nog de 426. Als de 426 vergelijkbaar is met de 456 (boxenkenners, kom er maar in), dan kan ik je zeggen dat de 457 meer bass heeft. De 457 heeft niet twee woofers maar een woofer en een passieve radiator. De laatste beweegt mee op de luchtverplaatsing van de woofer in de box. Ergens op het forum staat daar een uitleg van.

EDIT: En natuurlijk welkom op dit mooie en gezellige forum waar er naast Philips (gelukkig) ook ruimte is voor andere merken. :D
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 AR8530 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Sebas

Berichtdoor Sebas » di jun 26, 2018 7:46 pm

Bedankt voor de uitleg, Hoewie Loewie! Van wat ik hier zoal gelezen heb begrijp ik dat de 426 en de 456 dezelfde woofer in een even grote behuizing hebben en als belangrijkste verschil een andere middentoner hebben. Het lijkt me aannemelijk dat die qua laag praktisch hetzelfde zijn. Wat ik ook las is dat de 427 ondanks zijn dubbele woofer wel weer als schel wordt ervaren. Heel goed om in elk geval te weten dat de 457s een goed alternatief zijn, mocht ik toch meer laag wensen :) . Vooralsnog is dat niet het geval, hoor, het viel me op dat de 456s naast de marantzen (met een 10 inch woofer in een behuizing van ruim 60 liter) gewoon iets minder laag geven. Bij de kleine 452s begin ik wel echt laag te 'missen', maar dat is ook niet zo gek.

Sebas

Berichtdoor Sebas » di jul 03, 2018 8:36 pm

Inmiddels heb ik bij een box een brace aangebracht: een enkel latje van 18 x 24 mm boven het gat van de woofer vlak naast de middentoner. Het achterpaneel doet nu een heel stuk minder enthousiast mee met de woofer en de kast klinkt een stuk minder 'hol' als je op het achterpaneel tikt met je knokkels. Een fotootje volgt nog.
Omdat ik toch bezig was heb ik meteen maar een aansluitterminal gemonteerd. Aan deze speakers zit misschien wel 10 meter van het originele snoer. Aangezien dit niet al te dik is leek het me beter dit te vervangen. Voor de vervanging mat ik 5,2 Ohm aan de uiteinden van het draad, nu is dit teruggebracht naar 4,7 Ohm met een korter 2,5 mm^2 snoer. Scheelt toch weer een halve Ohm ;)
Nu maar eens even luisteren of deze aanpassing ook hoorbaar is...

Harry

Berichtdoor Harry » di jul 03, 2018 8:58 pm

Een halve Ohm is, zeker bij vier Ohm boxen zoals deze, de moeite waard! :)

Sebas

Berichtdoor Sebas » do jul 12, 2018 8:19 am

Ja precies, dat scheelt behoorlijk! Het snoer was nog in uitstekende staat en heb ik aan mijn 452s gezet. Aan die boxjes zat nog een paar centimeter origineel snoer dat helemaal vies was.
Helaas heb ik nog geen tijd gehad om de andere box te bracen. Omdat ik nu ook nog een origineel exemplaar heb leek het mij aardig om eens te zien of het effect van de brace te meten is. Hiermee kan ik zelf een antwoord geven op de vraag die ik heb gesteld! De kasten klinken duidelijk anders wanneer je erop klopt. Met een microfoon op 15 cm afstand van het achterpaneel heb ik een klop met mijn knokkels gegeven tegen het achterpaneel, terwijl een laptop met Audacity het geluid opnam. Vervolgens heb ik een frequentieanalyse gedaan op het signaal. Deze methode ik natuurlijk niet perfect, omdat het lastig is om precies even hard en op dezelfde plek te kloppen. Ik heb dit een paar keer gedaan met steeds min of meer hetzelfde resultaat: de originele kast heeft een flinke piek rond 220 Hz, welke flink wordt onderdrukt met de brace. Die brede bult van 220 Hz zit ruim in het bereik van de woofer en kan dus makkelijk aangeslagen worden. De signalen rond 440 Hz en 700 Hz zijn er nog wel en die laten zich waarschijnlijk onderdrukken met meer versteviging van de kast. Eerst de andere kast nog bracen en luisteren of het verschil hoorbaar is met muziek, dat vind ik nu erg lastig te beoordelen.
Bijlagen
WBrace.png
Spectrum van de kast met brace, de bult bij 220 Hz is flink onderdrukt.
Origineel.png
Spectrum van de kast zonder brace, met een flinke piek rond 220 Hz
WP_20180703_19_38_08_Pro.jpg
Positie van de brace schuin boven de woofer. Hier moet hij nog worden vast geschroefd.

Sebas

Berichtdoor Sebas » do jul 12, 2018 8:24 am

...en omdat het kan nog een spectogram van de twee kasten. Links de kast met brace, rechts het originele exemplaar. Dit laat weer zien dat de de kast bij de lagere frequenties wat 'doder' is.
Spectrogram_456.png
Spectogram van de kast met brace (links) en zonder brace (rechts).

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » do jul 12, 2018 10:08 am

Over het verstevigen van kasten en ook het gebruikte kastmateriaal heb ik al verrassende dingen gelezen. Nu je het verschil tussen beide boxen direct kunt meten trok je mijn aandacht en ben ik benieuwd naar de resultaten.

Bij je gebruikte meetmethode heb ik wat bedenkingen, al kan ik ze niet bewijzen. Bij het in huis meten van lage frequenties met een microfoon op een kleine afstand zal je vrij zeker de ruimte ook meten. Het is niet voor niets dat ze bij near field metingen van de woofer de microfoon ongeveer een (1) centimeter van de conus zetten.

Je kan het meetrillen ook anders meten: Op de kast plak je een opnemer, dat kan een microfoontje of een piezo opnemer zijn, of zelfs een kleine tweeter.
Dan zet je signaal op de box, bijvoorbeeld een sweep, of een puls. Een puls komt in feite overeen met een klop op de kast zoals je dat al deed. Natuurlijk niet overdrijven met die puls, dat vindt de tweeter niet leuk...
De box zal altijd meetrillen en dat meet je direct op de box. Ook hierbij is de plek van de opnemer van belang. Je zal zien dat meten op een andere plek ook andere resultaten geeft.

Wat je in jouw metingen al ziet is dat met versteviging de kast weer op een andere frequentie een piek krijgt. Tja, 'tis altijd wat met deze hobby.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Sebas

Berichtdoor Sebas » do jul 12, 2018 4:01 pm

Ja, inderdaad heeft deze meetmethode nogal wat beperkingen en is hij zeker niet ideaal. Het voordeel is wel dat het makkelijk uitvoerbaar is en ook een indicatie geeft van wat er verandert door het verstevigen van de kast. Het zou erg interessant zijn om eens met een piezo versnellingsopnemer te zien wat er gebeurt, eigenlijk een soort MFB opnemer maar dan buiten de luidsprekerkast ;)
De belangrijkste vraag is nu nog wel of de versteviging ook hoorbaar is bij muziek. Hopelijk kan ik snel de andere box verstevigen en eens goed gaan luisteren of de bass (nog) strakker wordt!

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » do jul 12, 2018 7:19 pm

Als je wil vergelijken door een luisterproef te doen, dan zou ik de boxen net verschillend laten. Speel mono muziek af en zet de boxen dicht bij elkaar en zorg dat je makkelijk kan schakelen tussen de originele en de verstevigde box.

Een piezo element kun je als versnellingsopnemer gebruiken. Kijk maar eens op mfblabs.nl
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » do jul 12, 2018 7:50 pm

Goed bezig! Met wat minimale investeringen kun je deze luidsprekers erg goed laten klinken. Zelf heb ik gekozen uit de FB serie van Philips eind jaren 80. Ik heb de FB 815-820-821-825 beluisterd en uit deze serie de FB820 en FB821 (met ribbon) gekozen. Na een serie luister tests in de kamer uiteindelijk om praktische redenen de FB820 gehouden in re-foam en de re-cap met folie C's gedaan. Klinkt erg goed op een NAD C352 versterker van 2x 115W. Zo ook deze oudere serie van Philips.

Houd je van het MFB systeem dan kun je voor zeer weinig geld een MFB Philips voorversterker of receiver scoren. De meeste klinken als een buizen voorversterker maar zijn toch echt opgebouwd met standaard bipolaire onderdelen. Echt een warm 70er jaren sound. Je moet daar natuurlijk wel van houden. Een NAD versterker klinkt dan weer behoorlijk klinisch.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

Sebas

Berichtdoor Sebas » wo jul 18, 2018 6:11 pm

Bij een vergelijk tussen de twee speakers leek de aangepaste net wat harder te klinken, maar dat komt waarschijnlijk vooral doordat deze met een veel kortere en dikkere kabel was aangesloten. Ik heb nu ook de andere maar gebraced, vooral omdat dit het sterke meetrillen van het achterpaneel flink onderdrukt. Het zijn nu erg prettig klinkende luidsprekers :D. Ik gebruik ze overigens op een Technics SU-7300K versterker die goed is voor zo'n 50 Watt per kanaal bij een last van 4 Ohm, en dat gaat prima! Dit is een versterker uit 1978, maar ik vind hem niet per se warm klinken.
Klinkt de FB serie luidsprekers beter dan deze oudere serie 22RH4xx? Ik heb nog nooit bewust een MFB luidsprekersysteem gehoord.

Terug naar “Passief, zelfbouw en losse units”