RTM cassettebandjes getest

De compact cassette was een schitterende uitvinding van Philips en werd een wereldwijd succes. Ook bandrecorders blijken een tijdloos populair medium.Kun jij ook geen genoeg krijgen van die sfeervol draaiende spoelen? Deel hier je magnetische passie!

Moderator: Moderators

Hoewie Loewie
Contacteer:

Re: RTM cassettebandjes getest

Berichtdoor Hoewie Loewie » za jun 09, 2018 4:46 pm

Het zijn allemaal cassettes van mijzelf en daar staat een datum op dus ik weet PRECIES hoe oud ze zijn en hoe ze bewaard zijn. Sterker nog ik weet op welk deck ze zijn opgenomen en met welk DolbyNR. Loewie weet dat ook van zijn verworven Fuji Metal cassettes want die zijn opgenomen met mijn toen (ca. 1982, ook daar staat de datum op) beste 2 kops TEAC A-660 cassette deck met Dolby B.
Afbeelding
Erres SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 RS3536 CD1204 Aristona SA5910 AR8525 SG1408 CD1202
Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD911 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » za jun 09, 2018 4:59 pm

Zowel met ferro op tape en cassettes maak ik perfecte opnames. Het grootste voordeel van metal is de hoge uitstuurbaarheid met soms wel tot +10dB tov. een standaard ferro cassette. Maar zowel de RTM LPR-90 als de Fox K7 cassette is al geen standaard ferro materiaal meer, beide ferro tapes kun je zonder problemen al tot +3dB hoger insturen.

Kwa ruis zal een ferro door de eigenschappen altijd wat meer ruis produceren dan een chrome of metal materiaal doch met een Dolby B en/of DNL (zowel vaak beschikbaar op een beter tape deck als cassette deck) is dat al geen issue meer. Stoort dat je toch op een ouder tape deck dan kun je eenvoudig met 1 (T.I.) chip een DNL nabouwen of met standaard bipolaire onderdelen het artikel wat ik onder DNL heb gepubliceerd met PCB nabouwen.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

snameroc

Berichtdoor snameroc » za jun 09, 2018 5:31 pm

Ik kon op TDK-D bandjes al heel goede opnames maken met mijn Pioneer. Als Will zegt dat de bandjes van Thomas in de metingen beter uit de bus komen dan deze dan heb ik er vertrouwen in dat ze goed gaan klinken. Het ligt er maar helemaal aan welk deck je gebruikt, de Japanse topdecks presteren vele malen beter dan alles van Philips, sorry maar dit is gewoon een feit. Het gekke is dat een bandje wat ik met mijn deck op heb genomen zelfs super klinkt op een goedkoop deck, er zit veel meer dynamiek in. Voor hobby en nostalgie hoef je geen TDK MA-XG, of toch wel? :think:
Alles is veel hoor movieman.
Ik vind mijn f6612 mooier klinken dan de fc870 met de tdk d. Nu is mooier ook een beetje vaag maar naar de 6612 kan ik best zitten luisteren. Ook ik heb de tdk ad en sa maar die krijgen toch ook last van vuil afgifte en dropouts. Ze zijn uit de 80er jaren. Dus er zijn in mijn ogen gewoon nieuwe bandjes nodig. Van de tdk d heb ik nog een paar pakjes gekocht laten we zeggen 10 jaar geleden en daar doen eigenlijk alle recoders het goed mee mits ze in orde zijn natuurlijk. Chrome WAS beter vroeger maar krijgt ouderdoms klachten ook die van maxell gaan inmiddels achteruit, wat logisch is want het is plastic en daar gaan de weekmakers uit wat weer gevolgen heeft voor de laklaag met magneet laag.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » za jun 09, 2018 6:33 pm

Dat geldt voor bijna alle Polymeren misschien muv. Polycarbonaat en dus Polyester wat als drager materiaal wordt gebruikt. Echter het magnetisch materiaal gaat ook in kwaliteit achteruit. Met 1/4" tapes die niet in een beschermende behuizing zitten is dat nog erger. Mijn oudste cassettes zijn half jaren 70, de nieuwste Maxell UR van een paar maanden geleden en dus de Fox K7 RTM. De TDK D en AD zijn van half jaren 90.
Oude tapes heb/had ik niet meer behalve de Maxell UD 50-60 1/4" tapes van rond 1995, de rest is toen weggegaan de laatste tapes van Philips en Sony een jaar geleden. Poederen en dus verhoogde slijtage aan je koppen die ook nog snel vol lopen en dat wil je op een goed gereviseerd deck niet hebben.
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 212, 312, 222, draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

movieman

Berichtdoor movieman » za jun 09, 2018 7:00 pm

Ik heb zelfs drop-outs op "vrij nieuwe" TDK-MA bandjes! Tja, het blijft analoog. Nu moet ik wel toegeven dat ik een box met cassettes per ongeluk op een DSS930 heb gezet en je weet hoe sterk de magneet van een isophase is hè...

Ik zal mijn bevindingen met jullie delen als ik de bandjes van Thomas in huis heb. Ik heb helaas niet de expertise en/of test- en meetapparatuur/software waarover Will beschikt maar ik heb wel goede oortjes. Een vriend van mij regelde zijn Pioneer vroeger altijd op het gehoor af, ik regel een bandje in met de µP van het deck.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » za jun 09, 2018 7:06 pm

Gaaf zo'n test.

Niks mis met die RTM bandjes, zo te zien. Alleen de schaal (de 20kHz) vind ik onmogelijk te zien. Maargoed, ik geloof je!

Persoonlijk ben ik - uit de tijd dat ik nog cassettedecks had en voor ik de spoeltjes uit de cassettes als serpentines met veel plezier weg gooide :) auhm - altijd voorstander geweest van Metal tapes. Veel wreder uitstuurbaar, en minder ruis. Met mijn Teac deck met DBX (wel afgeregeld volgens spec) was dat toch wel erg goed. Voor een cassette bandje dan. 90dB signaal ruisverhouding (gemeten) en een hele goeie frequentie response.

Erg benieuwd of er ook nog metal tapes aan gaan komen....?

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

Will
Contacteer:

Berichtdoor Will » za jun 09, 2018 7:32 pm

Gaaf zo'n test.

Niks mis met die RTM bandjes, zo te zien. Alleen de schaal (de 20kHz) vind ik onmogelijk te zien. Maargoed, ik geloof je!

Groet,
David
Ah, dat snap ik. Wat instellen van de schaalverdeling betreft is het een vervelend programma.
De eerste stippellijn na 16kHz is 20kHz. Ik kan met de muis een cursor in het plaatje zetten, dat had ik hier beter ook kunnen doen voor de duidelijkheid.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » za jun 09, 2018 8:54 pm

Dan wordt die 20kHz makkelijk gehaald. Knap kopje in dat deck van je! Zo zie je het voordeel van een 3-kopper.

Mooie test hoor, petje af!
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

movieman

Berichtdoor movieman » di jun 12, 2018 8:11 pm

Ik ben benieuwd wat mijn CT-959 gaat presteren... 20kHz is een lachertje voor dit deck. Ik ga met name letten op de ruis en de helderheid van het geluid: bandjes klinken soms een stuk doffer dan de CD.

Kalibreren gaat goed, de bias en de level moeten iets omlaag. De bandjes maken wel meer herrie en lopen niet zo soepel als die van TDK.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » wo jun 13, 2018 7:35 pm

Ze zitten in een standaard el cheapo cassette van Thomas. In de definitieve uitvoering van RTM af geleverd "made in France" zal dat anders zijn. Net zoals de verpakking en de labels.

Thomas
Site Admin
Contacteer:

Berichtdoor Thomas » vr jun 15, 2018 2:28 pm

Ze zitten in een standaard el cheapo cassette van Thomas. In de definitieve uitvoering van RTM af geleverd "made in France" zal dat anders zijn. Net zoals de verpakking en de labels.
Even een beetje nuanceren wat Fotohuis hier in zijn ongeremde enthousiasme zegt, zonder over definitieve concrete informatie te beschikken :)

De tape zit in standaard transparante shells. Dit zijn beslist geen el Cheapo shells, maar ook niets bijzonders. De shells zijn van binnen voorzien van folie die zowel statische lading van de tape afvoert als ook de bandloop bevordert. Phlips noemde dat systeem "Floating Foil". Bovendien zijn de shells geschroefd en niet sonisch gelast, wat de kwaliteit ook ten goede komt.

De kans is zeer groot dat de uiteindelijke RtM cassette in dezelfde of een soortgelijke shell zal komen te zitten en daar is
niks mis mee. Kijk eens naar de Shells van TDK D of Sony HF, die zijn ook niet spannend.

En wat betreft het "Made in France" dat valt ook nog te bezien. De tape maken ze daar uiteraard, maar men heeft geen middelen om deze in de shells te spoelen. Ook daarover zijn we in gesprek, mogelijk worden al die bandjes wel "assembled in The Netherlands"....
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!

Karsten

Berichtdoor Karsten » vr jun 15, 2018 3:03 pm

Interessante ontwikkelingen, Thomas; Dat cassettespoelmachien van jou gaat het erg druk krijgen! :wink:
Straks ga ik mijn cassettedecks nog opnieuw in gebruik nemen als dit zo door gaat. Laatst nog wat op NOS TDK SA gezet met de Denon DRM800 en dat klonk helemaal niet slecht. :dance:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

snameroc

Berichtdoor snameroc » vr jun 15, 2018 3:21 pm

Dat is leuk te horen thomas. Dan is de cassette terug in het land van zijn oorsprong. Vraag me wel af hoeveel je er per uur kunt doen met die machine van je? Dat het voldoende is voor voorbespeelde wil ik wel geloven maar ook voor blanco.
Nu is zo een machine nog wel te bouwen door een machinefabriek in mijn ogen maar of je dat terug gaat verdienen?
Over ruim een week ben ik weer thuis dan ga ik eens proefopnamen doen.

movieman

Berichtdoor movieman » vr jun 15, 2018 4:06 pm

Er zitten inderdaad 4 schroefjes in het doosje, is al bijna high-end dus! :mrgreen:

Yde

Berichtdoor Yde » vr jun 15, 2018 4:23 pm

@ Movieman,

Omdat je de laatste tijd zo vol zit van het merk Philips is dit misschien wat om op je Pioneer te testen.
01.jpg

Ik was van plan om deze NOS voorraad eens op mijn Pioneer te proberen.
02.jpg

Terug naar “Cassette- en Bandrecorderdecks”