Gibson Innovations Netherlands failliet

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

ds23man

Re: Gibson Innovations Netherlands failliet

Berichtdoor ds23man » vr mei 18, 2018 12:58 pm

Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!

esgigt

Berichtdoor esgigt » vr mei 18, 2018 1:35 pm

Ik neem aan dat de Philipsnaam bij Philips ligt
Ja, Philips zal daarover zeggenschap hebben : merkenrecht.
Gibson Brands heeft uitstel van betaling en is nog niet failliet
klopt. De verwachting is dat alles wat niet Gibson is afgestoten/gesloten gaat worden (inclusief merken als Epiphone) en de Gibson Gitaren tak als geheel naar een andere partij (Azië?) doorverkocht zal worden.

Als USA Company zal Gibson waarschijnlijk ophouden te bestaan, zo is in de gitaarwereld de verwachting.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

movieman

Berichtdoor movieman » vr mei 18, 2018 4:05 pm

We hebben ook nog Fender dus er is niks aan de hand. :mrgreen:

Gibson naar Azië? Niet als het aan Trump ligt, geloof me!

Gibson V.S. is in ieder geval failliet volgens dit bericht.

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 4:19 pm

Ik ben niet zo goed thuis in het Amerikaanse faillisementsrecht, maar staat daar niet dat ze in surseance van betaling verkeren? Nou komt dat vast uiteindelijk op hetzelfde neer...

Waar ik overigens wel benieuwd naar ben is wie het faillisement van Gibson Innovations Nederland heeft aangevraagd. Daaraan kun je soms ook voorspellen wat er gaat gebeuren, nota bene Philips gebruikte dat regelmatig toen ze zelf nog in uitbreiding geloofden.

@ds23man: een NV zelfs... Dus van de aandeelhouders, maar dat zegt ook niet alles. Hopelijk financieel niet volledig afhankelijk van het moederbedrijf dan.

ds23man

Berichtdoor ds23man » vr mei 18, 2018 4:42 pm

De NV is opgericht tijdens de overname, dus de aandelen zullen wel bij de Nederlandse BV liggen. Misschien dat Plips nog een kleine minderheidsbelang heeft.
Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!

mae

Berichtdoor mae » vr mei 18, 2018 8:27 pm

De NV is al in 2013 opgericht, pas in 2014 ketste de deal met Funai af. Kun je een NV eigenlijk halverwege hernoemen?

cyrano

Berichtdoor cyrano » vr mei 18, 2018 10:11 pm

Als ik zie hoe ze Cakewalk verknoeid hebben, vrees ik dat de afwikkeling van de diverse faillisementen wel eens niet de weg van de logica zouden kunnen volgen.

De boel op zo'n korte tijd de dieperik in sturen ruikt naar een inside take-over. Ik zou het nog durven verwachten van een te groot geworden familie bedrijf waar de familie controle heeft over aandelen, maar niet over zichzelf. Maar vziw had Gibson een normale aandeel structuur.

Rob

Berichtdoor Rob » vr mei 18, 2018 10:29 pm

Cakewalk, zat dat niet bij een van mijn eerste geluids kaarten? Moest er nog Windows 3.0 voor installeren als ik het goed heb.

Sandrowski

Berichtdoor Sandrowski » wo mei 23, 2018 12:30 pm

En hier het antwoord: https://www.nu.nl/economie/5278928/phil ... ology.html

Niets over het personeel en faciliteiten... zijn ze mooi vanaf op deze manier :(
Groet,
Sander

Natuurlijk gaat dat werken...

movieman

Berichtdoor movieman » wo mei 23, 2018 1:18 pm

Over het algemeen komt er uit Taiwan wel beter spul dan uit China, betekent echter niet automatisch dat TPV nu zo'n geweldige kwaliteit bouwt. De Brilliance monitor staat al een aantal jaren hier, nog geen problemen mee gehad. * knock on wood * MTBF 30.000u volgens het boekje...

esgigt

Berichtdoor esgigt » wo mei 23, 2018 1:33 pm

Niets over het personeel en faciliteiten... zijn ze mooi vanaf op deze manier
Misschien dat een paar mensen overgenomen worden, maar aan het bericht te oordelen is die kans niet zo zonnig.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

mae

Berichtdoor mae » wo mei 23, 2018 1:42 pm

Over het algemeen komt er uit Taiwan wel beter spul dan uit China, betekent echter niet automatisch dat TPV nu zo'n geweldige kwaliteit bouwt. De Brilliance monitor staat al een aantal jaren hier, nog geen problemen mee gehad. * knock on wood * MTBF 30.000u volgens het boekje...
TPV was de middenmoot op gebied van monitoren en door het wegvallen van anderen nu automatisch een van de beteren. Gibson Innovations en TPV waren resp. zijn ongeveer even Chinees (hoofdkantoor in Hong Kong, fabrieken in China, roots in Singapore respectievelijk Taiwan) dus dat zegt niet zoveel. Het grootste probleem zal in het bijleren zitten. Een monitorboer is geen televisieboer is geen audioboer. Televisies hebben ze heel misschien een beetje bijgeleerd inmiddels, maar audio wordt weer een nieuwe leercurve.

Hoe dan ook erg spijtig dat de eigen fabrieken niet meegaan, en bijzonder dom van Philips dat ze die kans niet alsnog gegrepen hebben (zelfs al was dat voorspelbaar). Ik hoop dat op zijn minst Singapore en Leuven zinvolle doorstarts kunnen maken want daar zit toegevoegde waarde.

P.S. Mocht Gibson Innovations kans zien om met de staf en fabrieken door te starten, dan heb ik nog wel minstens 1 ideetje voor ze dat ook nog eens een klein beetje tegen het zere been van Philips is maar waarschijnlijk wel levensvatbaar. Ze mogen contact met me opnemen, maar ik ga dat idee niet zomaar weggeven - anders doe ik het zelf misschien wel een keer.

mae

Berichtdoor mae » di jun 12, 2018 3:09 pm

De curator is in gesprek voor overname met 1 niet-Nederlandse partij. Voor een stabiele bedrijfsvoortzetting hoop ik dat de boel een beetje bijelkaar blijft. Mogelijk een management-buyout door Singapore (of Hong Kong als daar het zwaartepunt lag inmiddels). Dat is naar mijn idee de meest levensvatbare tak van het voormalige Philipsdeel maar er zijn natuurlijk meer bedrijven opgegaan in Gibson destijds.

Blijft over dat ik wel ideetjes heb voor merknaam en producten. Ik gok dat er bovendien nog wel wat sterke merknamen in de failliete boedel overblijven ook nu de licentie van Philips waarschijnlijk is weggevallen (als die niet juridisch waterdicht is weggevallen kun je de situatie krijgen dat TPV en 'Gibson' allebei Philipsproducten mogen maken. Een situatie die zich in het verleden bijvoorbeeld onder andere met Finlux heeft voorgedaan en waar Philips niet echt blij mee zou zijn.

Mark, PA5MW
Contacteer:

Berichtdoor Mark, PA5MW » do jul 05, 2018 8:24 am

Er speelt/speelde uiteraard veel meer.
Per 1 mei is vanuit de USA door Gibson eenzijdig het failissement afgekondigd voor alle Gibson Innovations (voorheen Woox, voorheen Philips CE). Dat was de truuk om voor het overgebleven stuk Gibson in de USA een z.g chapter 11 status aan te vragen (uitstel).
Er waren al enige tijd enkele potentiele kopers bekend. Daar was een van onze chinese leveranciers bij.
Deze externe partij wilde de hele Europeesche organisatie (dus inc. de mensen) overnemen.
Echter het gaat hier over de z.g. brand license die verhandeld diende te worden. En daar Heeft Philips tussentijds een deal gesloten met TPV. Dezelfde firma die 5jr geleden de TV divisie overnam.
Er is door TPV geen personeel in NL overgenomen. Daar stond onze curator geheel buitenspel.
Per half mei zijn wij allen (een kleine 20 in A'dam en ong. 40 in EHV) ontslagen.
Per 30 Juni is ook de opzegtermijn verlopen en voor ons het boek definitief gesloten.
4 collega's hebben gelukkig al direct een baan bij Philips aangeboden gekregen.

Philips Consumenten Electronica was fantastisch, ik heb er de laatste 15jr met plezier gewerkt(koptelefoons).
Zou wensen dat ik 15jr eerder geboren was en er vanaf 1970 of zo bij had kunnen zijn.

Verder ga ik hier niet meer reageren.
Morgen weer een nieuwe dag.
4x 541, 4x 544, 2x AH105, AH308, AH673, AH572, AH794, AH604, 3x AF977, N2554, CD300. Goede herinneringen aan '70-'80

mae

Berichtdoor mae » do jul 05, 2018 11:35 am

Wat vervelend voor jou en je collega's! Hopelijk krijg je nog weer een baan waar je met zoveel plezier in kunt zitten. Sterkte! Als ik je toch nog 1 ding mag vragen, mag ook per pb, kun je eens aangeven waar het Europese deel nog uit bestond? Alleen Eindhoven, Amsterdam en Leuven?

Bedrijfsmatig gezien: Jammer dat het zo gelopen is, terwijl juist de 'brand name' m.i. geen enkel probleem hoefde te zijn - hoewel een naaistreek van Philips. Jullie Chinese leverancier had zo met frisse moed aan de slag gekund, zelfs al kost het dan iets meer moeite om de aandacht van de consument te trekken. Misschien moet ik de volgende keer als ik een idee heb, niet denken "daar luisteren ze vast niet naar" maar gewoon even gaan pushen ergens :(

En wat TPV met die naam moet, snap ik niet. Er zit daar geen enkele expertise als ze op zijn minst de staf die specificeerde en inkocht niet overnemen.

P.S. Weet iemand of er boedelveilingen hier of in Leuven komen? Daar zal voor forumleden veel interessants te halen zijn... En ik zoek natuurlijk nog zoveel mogelijk normaalbakken voor mijn eigen magazijnsysteem, al zal ht lastig zijn die op kantoren te vinden. En weet iemand, misschien toch Mark, waar de papiercontainers staan waar documentatie uit bevrijd moet worden?

Terug naar “Koffiekorner”