Kleine update over de 799. De afgelopen vakantie heb ik even de tijd gehad de 799 weer even tevoorschijn te halen om verder onderzoek te doen naar de kwaal. Ik heb nogmaals alle tips van Will doorgenomen en geduldig gemeten. Om het kloksignaal op het kristal te meten heb ik vorig jaar probes besteld. Laten die nou nooit zijn aangekomen...
Wel netjes het geld teruggekregen, maar ja nu kan ik nog niet veel. Dus binnenkort maar weer een bestelling plaatsen.
Toch zat het me niet lekker dat die 5v niet aanwezig was. Op BD135 transistor 6616 had ik de volgende meting.
E=4,9
B=5,7
C=7,8
Na vervanging van zenerdiode 6628 (5v6) heb ik de volgende voltages op transistor 6616
E=5
B=5,8
C=7,8
In tegenstelling tot voorheen komen deze voltages goed overeen met het SM. En ook nu heb ik 5,0V als voedingsspanning op de up.
De nieuwe elko's zijn ook inmiddels binnen en die heb ik in het toestel geplaatst. Er gaan nu meer digits aan dan voor de vervanging. Waar ik eerst 1F. met een omgekeerde F had, heb ik nu 1F. A of 1F. 9.
Opschieten doet het niet, maar omdat ik op internet zovaak heb gelezen dat het vervangen van de voedingselkos en de elko's om de up heen, heb ik het er op gewaagd met de hoop op een goede afloop.
Een onveranderd kwaal is dat het display uit blijft zodra de stekker kort uit het stopcontact is geweest. Soms laat het display dan weer iets anders zien, 2 willekeurige streepjes of 1F met een boleje of iets anders kleins.
Er heeft iemand volgens mij met de reset geknutseld, ik heb klaarblijkelijk de 798 schakeling erin zitten, maar dan kan ik het kleine grijze draadje toch niet helemaal plaatsen. Kan iemand mij vertellen wat die daar doet? Hij zit volgens mij aan de kathode van diode 6635 ( lijkt me een vervangen exemplaar) en aan pootje 1 van aansluiting b61.
Wie kan mij helpen met dat draadje?
MFB 541,541,532,532,544,544,567 Heel veel luisterplezier.