In een ander topic vraagt Suretrak voor een motortje uit een N5581. Dat van hem was "in rook opgegaan".
Nu kan er aan een motortje niet zo heel veel kapot en dat is op zijn minst een onderzoekje waard waarom het kapot gegaan is. Daarom bracht hij het voor me mee op de MuseumMeeting.
Het motortje zie je meestal in de Japanse deckjes, het is een motortje met een ingebouwde snelheidsregeling.
Suretrak had het al opengemaakt. Op het regelprintje is een weerstand verbrand.
Nu wilde ik wel eens weten of het motortje zelf nog draaide, dus de regelprint er af gefrunnikt en daarachter bleek het eigenlijke motortje in een eigen behuizing te zitten.
Het motortje heb ik op een regelbare voeding aangesloten. Het draaide wel, maar niet van harte en na een tijdje stopte het. Als het stopte trok het veel stroom zodat de stroombegrenzing van de voeding aansprak.
Het viel me op dat er iets rammelde in het motortje en dat hoort natuurlijk niet zo. Kon het nog verder uit elkaar???... Nou het ding was toch al kapot dus veel erger kon het niet worden. Door het ombuigen van twee lipjes (flink pielen met een oude schroevendraaier en een punttang) kon ik de achterkant er uit halen.
Er viel een ringetje uit en een paar korreltjes soldeer. Aha logisch dat het ding vastloopt.
Het ringetje heeft duidelijk vastgezeten op de drie aansluitingen van de rotor. Het heeft aan een kant drie segmenten en aan de andere kant twee (zie detail op de foto). Tussen de segmenten is er een weerstand van enkele kOhm te meten. Ik moet ook nog eens meten of het ook nog een capaciteit heeft.
Om te testen heb ik provisorisch de achterkant er weer op gezet en dan draait het prima.
Nu wil ik het ringetje weer op zijn plaats solderen en daarvoor zou ik het liefst het anker (rotor) uit het huisje halen, anders kom ik er bijna niet bij.
Kan me iemand vertellen of (en hoe) ik de poelie van de as krijg? Zo te zien zit er in de poelie nog een apart stukje en zit het asje niet direct op het messing geklemd.
Motortje N5581
Moderator: Moderators
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Hallo Will, al lekker bezig geweest met het motortje zie ik. Ik vraag me af hoe het ringetje los heeft kunnen komen van de rotor.., als je de korreltjes soldeer in ogenschouw neemt zou je kunnen denken dat er iets heel erg warm is geworden..? En heb je enig idee wat de functie van die ring is..?
Het gedrag wat je beschrijft komt idd overeen met gedrag wat ik hier geconstateerd heb toen het motortje nog ingebouwd zat in het deck.
Ik heb de vraag hoe de poelie van het asje te halen ook al een keer gesteld maar heb daar ook nog geen antwoord op gekregen. Ik denk dat het een klem berbinding is. Het monteren of demonteren gaat bij dat soort verbindingen meestal door bijvoorbeeld de messing poelie te verwarmen waardoor hij uitzet en dan vervolgens over het asje heen te schuiven. Na afkoeling van de poelie zit die muurvast op het asje.
Demonteren zou dus in omgedraaide richting moeten plaatsvinden, poelie verwarmen en als die warm genoeg is moet hij van het asje af kunnen. Het nadeel van het het feit dat de poelie op het asje zit is dat als je de poelie gaat verwarmen ook het asje warm wordt en uitzet. Ik weet niet of de poelie dan nog van het asje af wil.
Iets anders zou ik niet weten, geweld heeft over het algemeen geen goed resultaat, beschadigde poelie of een krom asje. Wellicht dat er nog andere werktuigbouwers zijn hier die wat suggesties hebben.
Het gedrag wat je beschrijft komt idd overeen met gedrag wat ik hier geconstateerd heb toen het motortje nog ingebouwd zat in het deck.
Ik heb de vraag hoe de poelie van het asje te halen ook al een keer gesteld maar heb daar ook nog geen antwoord op gekregen. Ik denk dat het een klem berbinding is. Het monteren of demonteren gaat bij dat soort verbindingen meestal door bijvoorbeeld de messing poelie te verwarmen waardoor hij uitzet en dan vervolgens over het asje heen te schuiven. Na afkoeling van de poelie zit die muurvast op het asje.
Demonteren zou dus in omgedraaide richting moeten plaatsvinden, poelie verwarmen en als die warm genoeg is moet hij van het asje af kunnen. Het nadeel van het het feit dat de poelie op het asje zit is dat als je de poelie gaat verwarmen ook het asje warm wordt en uitzet. Ik weet niet of de poelie dan nog van het asje af wil.
Iets anders zou ik niet weten, geweld heeft over het algemeen geen goed resultaat, beschadigde poelie of een krom asje. Wellicht dat er nog andere werktuigbouwers zijn hier die wat suggesties hebben.
-
- Berichten: 9403
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
- Locatie: Geldersche Achterhoek
- Contacteer:
verhitten van de poulie lijkt mij ook de beste methode.
leg vooraf geschikt gereedschap klaar om de hete poulie er af te trekken.
met vriesspray zou je de as nog eens kunnen afkoelen om nog meer
'speling' te krijgen. succes
Doordat de tin in bolletjes in de motor lag, lijkt me ook dat die motor erg heet is geworden...
grt, Harrie
leg vooraf geschikt gereedschap klaar om de hete poulie er af te trekken.
met vriesspray zou je de as nog eens kunnen afkoelen om nog meer
'speling' te krijgen. succes

Doordat de tin in bolletjes in de motor lag, lijkt me ook dat die motor erg heet is geworden...
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
-
- Berichten: 9403
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
- Locatie: Geldersche Achterhoek
- Contacteer:
ik zat het Service Manual van de N5581 eens door te lezen,
en zag dat in de Exploded View van de onderdelen
motor ( 131 ) apart is getekend van de poulie ( 109 ),
was dus los van elkaar leverbaar. Er staat niet beschreven
hoe deze te vervangen...( blz. 10, fig. 17 ). grt, Harrie
en zag dat in de Exploded View van de onderdelen
motor ( 131 ) apart is getekend van de poulie ( 109 ),
was dus los van elkaar leverbaar. Er staat niet beschreven
hoe deze te vervangen...( blz. 10, fig. 17 ). grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Hoi Harrie, dat was me nog niet opgevallen, ik heb net even gekeken en heb het nu ook gezien. Eigenlijk wel logisch want het motortje is een standaard ding van de firma Mabuchi en werd volgens info op internet in verschillende (japanse) decks uit die tijd toegepast.
Ik heb op internet wat zitten zoeken naar ondermeer AKAI decks uit die tijd en ik heb er twee gevonden waar dit specifieke motortje ook in is gebruikt volgens de service manuals, dat zijn de GX-M30 en de GX-M50. Verder zouden ze ook zijn toegepast in decks van Panasonic, Nikko, Aiwa en Nakamichi, in welke modellen weet ik (nog) niet maar ik zoek nog wel even verder......, grt Dick
Ik heb op internet wat zitten zoeken naar ondermeer AKAI decks uit die tijd en ik heb er twee gevonden waar dit specifieke motortje ook in is gebruikt volgens de service manuals, dat zijn de GX-M30 en de GX-M50. Verder zouden ze ook zijn toegepast in decks van Panasonic, Nikko, Aiwa en Nakamichi, in welke modellen weet ik (nog) niet maar ik zoek nog wel even verder......, grt Dick
Heeft de poelie ook een eigen nummer in de manual? In dat geval is het heel zeker dat die eenvoudig los kan.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
-
- Berichten: 9403
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
- Locatie: Geldersche Achterhoek
- Contacteer:
ja, poulie ( 109 ) is 4822 528 80783 en motor ( 131 ) is 4822 361 20162.Will schreef:Heeft de poelie ook een eigen nummer in de manual? In dat geval is het heel zeker dat die eenvoudig los kan.
Stoken maar, Will

Laatst gewijzigd door Harrie op 28 okt 2013, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Nou, stoken, denk het niet.
Kijk maar eens goed naar de foto's. Als ik het goed zie zit er in de messing poelie een kern van ander materiaal en dat lijkt nogal op plastic...
Kijk maar eens goed naar de foto's. Als ik het goed zie zit er in de messing poelie een kern van ander materiaal en dat lijkt nogal op plastic...
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Ik kan dat op de foto's niet goed zien Will, maar dat kan je het best controleren door met een speld of zo te proberen of je er in kan prikken. Als de kern idd van kunststof is dan zou het kunnen zijn dat, dit gedaan is om de poelie mechanisch eenvoudig over het asje te kunnen drukken. Dat zou dan kunnen betekenen dat de poelie er ook op die manier af zou kunnen.Will schreef:Nou, stoken, denk het niet.
Kijk maar eens goed naar de foto's. Als ik het goed zie zit er in de messing poelie een kern van ander materiaal en dat lijkt nogal op plastic...
Motortje in een klein bankschroefje, twee grote schroevendraaiers onder de poelie en dan voorzichtig de schroevedraaiers naar beneden drukken op het motorhuis en kijken of de poelie omhoog komt.
Ik heb het hier geprobeerd met een defect motortje wat ik nog had liggen waarvan de aluminium poelie geen kunstof kern heeft, die krijg je er dan ook niet op die manier vanaf, je drukt de poelie met asje en al uit het motortje. Ik zal het eens proberen met warm stoken en kijken of de poelie er dan wel af komt.
Ik dacht om een stukje hoekprofiel met een sleufje erin te gebruiken. Dat schuif ik dan over het asje en klem het in de bankschroef. Met een pinnetje (oud boortje) kan ik het asje misschien uit de poelie kloppen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Ik denk dat tikken en kloppen niet veel zal werken, die poelie hier zat in koude toestand zo vast dat je het hele asje uit het motortje trekt. Als je zeker weet dat de kern niet van kunststof is zal de poelie muurvast op het asje zitten.
Ik heb inmiddels de aluminium poelie hier van het asje af..! Ik heb de poelie warm gestookt met mijn verfstripper, of ook wel hetelucht pistool genoemd. Daar kan je zeer gericht de poelie mee warm stoken zonder de rest van het motortje te verwarmen. tijdens het verwarmen de poelie met een schroevendraaier constant verdraaid zodat de poelie gelijkmatig verwarmd werd. De poelie echt goed warm gemaakt en vervolgens met twee schroevendraaiers vrij gemakkelijk van het asje af kunnen drukken.
Wel opletten waar de poelie op terecht komt als je hem eraf wipt, want hij moet dusdanig warm zijn dat je hem echt niet met je vingers of handen op wilt vangen.
Als ik niet helemaal duidelijk ben moet je dat maar even melden dan zal ik wat foto's plaatsen om het te verduidelijken.
Ik heb inmiddels de aluminium poelie hier van het asje af..! Ik heb de poelie warm gestookt met mijn verfstripper, of ook wel hetelucht pistool genoemd. Daar kan je zeer gericht de poelie mee warm stoken zonder de rest van het motortje te verwarmen. tijdens het verwarmen de poelie met een schroevendraaier constant verdraaid zodat de poelie gelijkmatig verwarmd werd. De poelie echt goed warm gemaakt en vervolgens met twee schroevendraaiers vrij gemakkelijk van het asje af kunnen drukken.
Wel opletten waar de poelie op terecht komt als je hem eraf wipt, want hij moet dusdanig warm zijn dat je hem echt niet met je vingers of handen op wilt vangen.
Als ik niet helemaal duidelijk ben moet je dat maar even melden dan zal ik wat foto's plaatsen om het te verduidelijken.
-
- Berichten: 9403
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
- Locatie: Geldersche Achterhoek
- Contacteer:
Als de kern van de poulie kunststof is, lijkt mij dat ook de beste methode, Will.Will schreef:Ik dacht om een stukje hoekprofiel met een sleufje erin te gebruiken. Dat schuif ik dan over het asje en klem het in de bankschroef. Met een pinnetje (oud boortje) kan ik het asje misschien uit de poelie kloppen.
Aan de voorzijde zie ik alleen messing en het asje, aan de achterzijde v.d. poulie zie ik wel iets...
Zou dat voor een knel-bevestiging zorgen ?
Spiraal van een boortje is gehard staal, gaat kapot als je er met een hamer op slaat, dus eerst doorslijpen,
afbramen, en alleen het deel dat je in de boorkop steekt, gebruiken. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
-
- Berichten: 9403
- Lid geworden op: 25 dec 2011, 11:24
- Locatie: Geldersche Achterhoek
- Contacteer:
netjes, Dick
maar dat is een ander motoretje ?
aluminium is ook zachter dan messing.

maar dat is een ander motoretje ?
aluminium is ook zachter dan messing.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Het plasticje dat ik zie blijkt een los ringetje te zijn. Dat het met een verfstripper kon wist ik niet, ik dacht dat ik er met de vlam aan moest.
Dit durf ik nog wel aan.
Op welke stand staat de verfstripper?
Dit durf ik nog wel aan.
Op welke stand staat de verfstripper?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.