Elko's vervangen in Philips AH280, AH380

Wat hang jij aan het andere eind van de kabel? Alle over voor-, eind- en geïntegreerde versterkers hier.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
SoundFreak

25 aug 2019, 22:30

Beste MFB Freaks,

ik als jonge (18 jaar) Philips Hifi freak heb besloten mijn voor en eindversterker zelf onder handen te nemen. Met hier en daar wat ervaring in het repareren van simpelere elektronica durf ik dit wel aan. Een van de acties die ik hiervoor wil doen is het vervangen van alle elko's. Hiervoor heb ik ook de setjes besteld in de webshop.

Hoewel mij dit niet heel ingewikkeld lijkt wil ik toch nog even de vraag hier stellen; zijn er nog bijzondere dingen waar ik hierbij op moet letten? Het zou zonde zijn als de versterker in rook op gaat door iets over het hoofd te zien... :D
mae

26 aug 2019, 01:20

Belangrijk is dat je eventuele fouten eerst in kaart brengt. Elco's vervangen is een maatregel om de levensduur structureel te verlengen maar er is altijd een kans dat je er bestaande fouten niet mee oplost of nieuwe fouten introduceert. Zorg dus dat je weet wat er aan problemen is, en vraag even na of die problemen waarschijnlijk wel of niet opgelost worden door elco's te vervangen. Afhankelijk van de problemen kan het handiger zijn om eerst een gewone reparatie of onderhoud uit te voeren en dan pas de elco's te doen.
snameroc

26 aug 2019, 07:46

Maak vooraf fotos van de printen ivm polariteit en eventueel draadjes die losgaan met de werkzaam heden
Thomas
Site Admin
Contacteer:

26 aug 2019, 09:24

De belangrijkste basiszaken om in de gaten te houden:

- Let op de plus en min van de elco's; een verkeerdom gemonteerde elco kan, afhankelijk van zijn functie in het circuit, voor grote problemen en schade zorgen.
- Werk zorgvuldig en voorzichtig. Probeer bij het desolderen op te letten dat je geen printbanen of eilandjes beschadigt. Tevens bij het solderen opletten dat je geen onbedoelde kortsluiting maakt door eilandjes die dicht bij elkaar liggen, per ongeluk met elkaar te verbinden.
- In de 22AH280 en 22AH380 zijn vaak veel losse solderingen te vinden, met name de iets grotere transistoren willen door warmte wel eens los in de print gaan staan. Het is verstandig om deze ook meteen even van een vers drupje tin te voorzien. Ook hier, maak geen kortsluiting, de pootjes liggen erg dicht bij elkaar.
- Ik ga je bestelling vandaag verzenden. Voor de 22AH380 doe ik er ook een nieuw relais bij. Het verdient aanbeveling om dat ook meteen te vervangen. Vuile relais contacten kunnen ervoor zorgen dat het geluid bij laag volume af en toe wegvalt of krakerig gaat klinken. Schoonmaken is, naar mijn ervaring, een lapmiddeltje.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
SoundFreak

26 aug 2019, 09:42

Top! Dankjewel voor de tips. Ik ga het op mn gemakje in elkaar solderen. Heb er compleet vertrouwen in!
Plaats reactie