Wat voor auto rijden MFB-freaks ???

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Fotohuis
Contacteer:

19 mei 2019, 19:00

Ja mijn eerste auto was een 2CV4 en die ging 110km/h met de wind mee!
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
onmogelijkhier

20 mei 2019, 08:41

gromsound schreef:
19 mei 2019, 09:44
Zooojuissttt een proefrondje om met de AMI plus de Grom-Wa om te kijken of het haalbaar is naar een clubkampeerweekeind in limbabwe te rijden.
gromwami.jpg
Helaas 25,5 pk (nieuw) is echt te weinig. Max 70 na een hele lange trage aanloop. Dat gaan we de medeverkeersdeelnemers maar niet aandoen. Laat staan op de mergelland route, dat zou bergje op wel 2e versnelling worden...
Ach dan heeft de volgende eigenaar alsnog een stopcontact en een witte plaat erbij, misschien krijgt het ding nog wel beweging in een klein bagagekarretje.
Was je van plan de Ami weg te doen dan?
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
Fotohuis
Contacteer:

20 mei 2019, 08:57

Vanmorgen de schokbreker veer links afgebroken, rechts was al 3 jaar geleden aan de beurt geweest. Dus alles is nu weer in "evenwicht".

Meteen maar de airco bij laten vullen, ook al weer ruim 5 jaar geleden gedaan. Laat de zomer maar komen!

... en de rest van de dag nu vrij. :)
http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Karsten

20 mei 2019, 15:13

cyrano schreef:
19 mei 2019, 17:49
GSA wankel blokje? 125 PK, past zo, zonder enige mods.
Nou ik zat meer te denken aan de viercilinder boxer; 1300 á 1400cc is toch zat in een Ami?
Als het zo'n bijzondere ie dan zou 'ie eigenlijk naar de Eenden-museum moeten dat laatst op TV was in dat programma over verzamelaars. Hij had ook de allerlaatste 2CV die ooit geproduceerd is. Die was helaas wel in zeer slechte staat. Weet iemand welk museum ik bedoel?
Meten is weten en weten wat je meet.
gromsound
Contacteer:

20 mei 2019, 16:01

ja van Edwin Groen in NH. Hij heeft ook mijn geliefde spoteendje in zijn eendenmausoleum staan te verstoffen, evenals de nodige langdurig bewaarde unikaten die ooit van McTommi waren. daarom wil ik nooit meer een auto via een (eenden)handelaar verkopen, die verrijken zich er buitensporig aan (na een verfbeurt en het vernieuwen van alle originele zorgvuldig bewaarde delen door moderne hoogglans imitatiezoot) en vervolgens verdwijnt ie uit het hobby circuit en is voorgoed onbereikbaar voor gewone liefhebbers. Die dingen moeten gewoon lekker rondrijden en langs de meetings dan hebben omstanders er ook wat aan.
ik heb de AMI -als bouwpakket- ooit alleen verkregen omdat ie me viavia gegund werd door een clubgenoot. als ik anno nu als jongeling van 27 een AMI6 pet zou willen hebben kon ik het schudden. onbetaalbaar.
dus ik broed nog op een methode om zo iemand te vinden zonder de goudgerande eendeboeren wakker te maken.
misschien maar gewoon op een amimeeting een bord te koop erop en kijken wie zich meldt.

mbt de GS(a) blokken, onze zuiderbuur noemt het een wankel maar die zijn alleen heel even geleverd in een GS Birotor, zeldzamer dan een werkende [philipsbarrel naar keuze invullen]. GSA heeft 4 cyl boxers tot 1300 cc. AMI8 model is er ook geweest met een GS boxer de 1015 cc en heet dan AMI super. En daar was heel veel verzwaard en veranderd aan het chassis en de ophanging dus zomaar overprikken is echt geen goed idee en bovendien illegaal, eerstvolgende apekool -> kenteken inname en terug naar de RDtW. wat men meestal doet is een ami super slopen en een eendekoets erop zetten, vooral duitsers zijn daar gek op.

heeft voor mij allemaal geen zin ik ga geen opgevoerde pet bouwen alleen voor die aanhanger, dan neem ik de Oltcit wel (1100 GSA motor).
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Remi

20 mei 2019, 21:53

Dat is nobel van je Grom, ik hoop dat je zo iemand gaat vinden :handgestures-thumbupleft: 8-)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Hoewie Loewie
Contacteer:

20 mei 2019, 22:12

Remi schreef:
20 mei 2019, 21:53
Dat is nobel van je Grom, ik hoop dat je zo iemand gaat vinden :handgestures-thumbupleft: 8-)
:text-+1: :text-bravo:
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
mikey

20 mei 2019, 22:24

Dat geld ook voor de zogenaamde vintage handelaren willen niets geven maar bij verkoop hoofdprijzen.

Heel netjes van je grom maar toen jij 27 was was een ami toch gewoon ouwe meuk wat niet duur was destijds
idd liever orginele onderdelen met gebruikssporen als nieuwe nep delen zeker waar
Net zoals denk ik de "jongeren"" van nu grijpen na auto,s van de jaren 90 uit hun jeugd die nog betaalbaar zijn.

Denk wel dat je op een liefhebbers meeting de juiste persoon gaat vinden.
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
cyrano

21 mei 2019, 04:13

gromsound schreef:
mbt de GS(a) blokken, onze zuiderbuur noemt het een wankel maar die zijn alleen heel even geleverd in een GS Birotor, zeldzamer dan een werkende [philipsbarrel naar keuze invullen].
Klopt. En dat is toch een Wankel motor? Of vergis ik me?

Ik heb die eend wel een paar keer gezien, maar er verder nooit iets mee te maken gehad. Ik had zelf maar één Citroën, een GS X3. Leuke auto, maar slecht staal.
GSA heeft 4 cyl boxers tot 1300 cc.
Ik meen me te herinneren in Frankrijk ooit een 1500 blok tegengekomen te zijn. Maar daar hing geen auto meer aan. De eigenaar beweerde dat het uit een GS kwam en 't zag er uit alsof 't zou passen.
AMI8 model is er ook geweest met een GS boxer de 1015 cc en heet dan AMI super. En daar was heel veel verzwaard en veranderd aan het chassis en de ophanging dus zomaar overprikken is echt geen goed idee en bovendien illegaal, eerstvolgende apekool -> kenteken inname en terug naar de RDtW. wat men meestal doet is een ami super slopen en een eendekoets erop zetten, vooral duitsers zijn daar gek op.
Zo is die eend ook gebouwd. Chassis van een Ami Super. Delen van een GS. En motor uit een birotor. De eigenaar heeft twee van die motoren. Eentje helemaal standaard. De andere getuned. Zonder te overdrijven. En dat is hier legaal, als je voor een complete herkeuring gaat. Dat kost wel wat. Maar 't is natuurlijk een éénmalige kost.
heeft voor mij allemaal geen zin ik ga geen opgevoerde pet bouwen alleen voor die aanhanger, dan neem ik de Oltcit wel (1100 GSA motor).
Dat snap ik wel. Ik zou't ook niet doen.

Maar de plaatselijke eendenclub heeft zo'n 250 leden en die maken zelfs (tijdelijke) uithangborden van 2 PK's. Ze zijn nl. al enkele decennia wrakken ed aan 't opkopen, uiteenhalen, reviseren en stockeren. De laatste keer dat ik in de opslag was, lagen er toch wel enkele tientallen blokjes. Waarvan een paar gechromeerd. De meesten rijden ook nog dagelijks met een eend of een Ami. DS, GS, GSA en CX daarentegen niet.
onmogelijkhier

21 mei 2019, 08:21

cyrano schreef:
21 mei 2019, 04:13
gromsound schreef:
mbt de GS(a) blokken, onze zuiderbuur noemt het een wankel maar die zijn alleen heel even geleverd in een GS Birotor, zeldzamer dan een werkende [philipsbarrel naar keuze invullen].
Klopt. En dat is toch een Wankel motor? Of vergis ik me?

Ik heb die eend wel een paar keer gezien, maar er verder nooit iets mee te maken gehad. Ik had zelf maar één Citroën, een GS X3. Leuke auto, maar slecht staal.
GSA heeft 4 cyl boxers tot 1300 cc.
Ik meen me te herinneren in Frankrijk ooit een 1500 blok tegengekomen te zijn. Maar daar hing geen auto meer aan. De eigenaar beweerde dat het uit een GS kwam en 't zag er uit alsof 't zou passen.
AMI8 model is er ook geweest met een GS boxer de 1015 cc en heet dan AMI super. En daar was heel veel verzwaard en veranderd aan het chassis en de ophanging dus zomaar overprikken is echt geen goed idee en bovendien illegaal, eerstvolgende apekool -> kenteken inname en terug naar de RDtW. wat men meestal doet is een ami super slopen en een eendekoets erop zetten, vooral duitsers zijn daar gek op.
Zo is die eend ook gebouwd. Chassis van een Ami Super. Delen van een GS. En motor uit een birotor. De eigenaar heeft twee van die motoren. Eentje helemaal standaard. De andere getuned. Zonder te overdrijven. En dat is hier legaal, als je voor een complete herkeuring gaat. Dat kost wel wat. Maar 't is natuurlijk een éénmalige kost.
Dat snap ik wel. Ik zou't ook niet doen.

Maar de plaatselijke eendenclub heeft zo'n 250 leden en die maken zelfs (tijdelijke) uithangborden van 2 PK's. Ze zijn nl. al enkele decennia wrakken ed aan 't opkopen, uiteenhalen, reviseren en stockeren. De laatste keer dat ik in de opslag was, lagen er toch wel enkele tientallen blokjes. Waarvan een paar gechromeerd. De meesten rijden ook nog dagelijks met een eend of een Ami. DS, GS, GSA en CX daarentegen niet.
Heeft die plaatselijke eenden club ook een website?
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
gromsound
Contacteer:

21 mei 2019, 17:42

Het eendeei in rotterdam charlois heeft dezelfde geschiedenis, al sinds de jaren 70. maar ze hebben erg veel last van de gemeentelijke miljeutijgers dus meermaals moeten verkassen, wederkerende bezwaren tegen de werkplaats de ijzerbak en het onderdelenmagazijn (ouwe zeecontainer met stellingen erin).
Tis jammer, de miljeufanaten zouden moeten inzien dat optimaal hergebruik van wat anders de stort in gaat ook miljeubehoud is. maarja politici/bestuurders en voertuighobby - het gaat niet samen.

Er is in frankrijk een bekende (gele topchopped) besteleend die op het chassis van een M35 staat = hydraulische vering en een eenschijfs wankelmotor. Een donkerrode Ami8 ''coupe'' in dezelfde club heeft het M35 koetsje hergebruikt en rijdt met een GS motor. geen idee hoe makkelijk de franse RDtW is, ze hebben allebei een geldig kenteken. tja, een complete originele M35 is (veel) meer waard dan die twee bouwsels samen :? noem het jeugdzondes, ik heb beide autos in 1989 op de 2cv wereldmeeting van Orleans live gezien en ze bestaan nog steeds volgens nieuwere meetingfotos (oa Salbris).

Mijn Poolse oltcit-vriend heeft een maat die maar liefst TWEE rijdende birotors heeft. ze schijnen mekaar aan te trekken :lol: Ik zou de lillukste van de twee best over willen nemen... zit al een pools kenteken op dus de RDtW mag hem niet meer weigeren wegens ingetrokken typekeur. leve een europa haha!
maar toen jij 27 was was een ami toch gewoon ouwe meuk
haha ik word hier wat ouder geschat dan ik ben. forget it, in 1989 was er vrijwel geen aanbod van AMI6 petjes, importeren uit F was nog een bijna onmogelijke papieroorlog met de RDtW en de belastingdienst, en gave rijdende autos met NL kenteken waren zeker al 3500 a 4000 gulden. dat had ik toen echt niet... De magazijnman van de amiclub hoorde via een gezamenlijke citroenkennis dat ik zon ding ambieerde, toevallig moest ie van een onderdelenpakket af dat anders inderdaad alle windrichtingen op zou zijn gegaan en hij gunde me -na kennismaking- de kans om er weer een auto van te maken. overigens alle andere prospects waren hard weggerend bij aanschouwing van de schroothoop. uiteraard sindsdien een vriend voor het leven! we hebben na 25 jaar de foto van ons beiden naast de pet overgemaakt, verhaaltje in het blaadje gezet, leuk toch.
gromsound
Contacteer:

21 mei 2019, 18:00

rijden ook nog dagelijks met een eend of een Ami. DS, GS, GSA en CX daarentegen niet.
:lol: en daar is een HELE goede reden voor!!!!! van 3 letters: LHM :mrgreen: :mrgreen:
zet de BX er ook nog maar bij. die ellende heb ik van zeer nabij meemaakt (zo nabij dat ik letterlijk een LHM bad onderging), man wat ben ik blij dat citroen de roemenen (en ons dus ook) die gruwel heeft bespaard in de Oltcit. nu heb je alleen nog maar overmatige motorolielekkage vanwege dat ouwe GS blok. ach kartonnetje op de vloer en af en toe bijvullen.
mae

21 mei 2019, 19:03

Ondanks dat ik aan den lijve heb ondervonden dat een LHM-lek onhandig is, vind ik zowel de beremming (met echte olie en een remkraan in plaats van een pompsysteem en remvloeistof) als de hydropneumatische vering technisch en qua veiligheid en gebruiksgemak een superieur systeem dat mijlenver boven de alternatieven uitsteekt. Misschien in dezelfde categorie als V2000 ;) Ik zou naast de Tatra best het een en ander van Citroen in de hobbygarage willen hebben als het ooit zover komt en naast een eendachtige zullen daar zeker types met LHM-reservoir tussenzitten. Voor dagelijks gebruik moet je wel goed in onderhoud investeren (LHM-leidingen zijn af fabriek niet heel goed tegen corrosie en slijten beschermd - goed genoeg voor 20 jaar in mijn geval dus het zal wel niet echt voor garantiegevalletjes gezorgd hebben bij de Xantia, maar het kon vast beter) dus zonder budget zal dat nog niet zo gaan lukken.
mikey

21 mei 2019, 21:00

Grom
Heb even gegoolged en zie idd dat de jouwe van 67 is was dus al 28 jaar oud en zover ik altijd begrepen heb waren destijds na 10 jaar de meeste auto,s wel op
Dus toen al een echte jong timer :) al zag ik wel dat ze nog tot 79 gemaakt zijn das dan wel weer lang lukt ze tegenwoordig niet meer.

overigs door dit weer eens een bezoek gebracht aan je website en je wagenpark bekeken ditmaal en over gelezen ;)
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
gromsound
Contacteer:

22 mei 2019, 15:53

AMI8 tot 79 ja, de 6 berline (pet) tot 68.
ze waren origineel al wel eerder dan na 10 jaar doorgerot... en dus al totaal verdwenen uit het verkeer in 89.
maar toch al wel als liefhebbersauto (de 6 pet althans) erkend en overeenkomstig relatief duur in goede staat.

de mijne was compleet aan flarden gerot maar er zat een keihard belgisch chassis met kenteken bij en een reserve dak met rand. de koets is maar waaibomenblik dus dat doet er niet zo toe. ach jaartje doorstoempen in de werkplaats, ik woonde nog thuis dus meteen na de prak in het pak en lassen maar. 750 uur totaal gedurende een jaar tijd. kortom ik heb hem zelf moeten maken als het ware, labour of love heet dat in het english. tis wat met die jongensdromen...

ik rijd liever dan dat ik sleutel dus de LHM complicaties laat ik fijn aan de masochisten over :D De ID/DS is onbetwist een kunstwerk maar hij zou alleen op ijzeren veren moeten staan. en ik heb al een 404 dus lamaar.
toch grappig dat PSA op het laatst de klant de keuze liet: hydropneumapiep of ijzeren veren. Kort daarna was het over met de hele handel. de markt beslist uiteindelijk.
Plaats reactie