LDL1100

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
russian

04 mei 2019, 21:27

Even voorstellen, de naam is Ron.
Vroeger in een grijs verleden was ik fanatiek verzamelaar van Philips video recorders.
Had de meeste, van de oermoeder de EL3400 tot de laatse V2000.
Tja, verkering en verhuizing deed de verzameling oplossen.
Andere prioriteiten en verandering van interesses.
Maar vorige week zag ik op een beurs in hoekje een oude liefde terug.
Er stond een LDL1100, in een best goede uiterlijke toestand.
Zag maar drie woorden voor mij: die wil ik! Dus om een lang verhaal kort te maken: gekocht.
Wist bij voorbaat dat deze recorder niet zou werken, vooral de inrijg snaar is altijd kapot en de videokoppen zijn meestal versleten.
Maar natuurlijk toch gekocht. En inderdaad zoals verwacht is de inrijg snaar niet aanwezig en de twee platte riempjes t.b.v. het bandtransport
zij uitgehard. Maar verder ziet de recorder er van binnen als nieuw uit.
Wil nu proberen de recorder mechanisch weer werkend te maken.
Heb daarom wat vraagjes aan de deskundigen:
De twee platte snaartjes voor het bandtransport zijn die hetzelfde? Eventueel een adres om aan te komen??
De inrijg snaar is iets aparts en waarschijnlijk niet meer aan te komen, is er een alternatief?? Dacht zelf aan een rondsnaar die op de trommel gefixeerd word. Weet iemand een wekend alternatief//
Dan ben ik geïnteresseerd in alles wat met deze recorder te maken heeft: handleiding, folders, service documentatie.
Origineel of als scan, natuurlijk tegen betaling.
Deze recorder is geen Philips maar eigenlijk een Grundig VRC 601. Grundig had hiervoor een driebuis camera, de FAC-71.
Welke Camera type had Philips hiervoor in hun programma??
Ben benieuwd of mijn LDL1100 weer tot leven te wekken is.
Groetjes Ron.
gromsound
Contacteer:

05 mei 2019, 09:59

Hoi Ron welkom terug in de wereld van de videoten!

Slechts heel weinig mensen zullen zon ding hebben laat staan werkend. Kan je dus niet helpen aan snaar info, simpelweg omdat ik nog nooit zon ding gehad heb (ghhhrundiggh he).

Ik ken alleen Marcel (van het TV museum) die er een spelend heeft en die weet ook echt ALLES over cameras. Dus we wachten rustig op zijn expertise hij leest dit ongetwijfeld binnenkort.

Komaan een rekje antieke videorecorders neemt haast geen plek in, laat je gaan :lol:

groet uit het AVpakhuis
Gromsound
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
russian

05 mei 2019, 16:42

Dank je voor de reactie Gromsound.
Vrees dat het virus al toegeslagen heeft. Verstopt op zolder staan al wat meerdere video's.
Maar de LDL 1100 is voor mij het toppunt. Het is wel Grundig maar er staat toch Philips op. :D
Blijft mooie techniek.
Marcel1968
Contacteer:

11 mei 2019, 10:25

Inderdaad deze rampenbak ook in bezit, nu weer voor de zoveelste keer defect, nu slaat de kopmotor op hol.
Verder grote kans dat de koppen defect zijn, wellicht eerst een hoop werk en dan erachter komen dat er nooit beeld zal uitkomen.
Toen spelend gemaakt met snaren die ik volop op voorraad had liggen, gelukkig zaten toen de juiste maten erbij, tegenwoordig zal het wel uitzoeken worden. Helaas weet ik de maten van deze snaren niet.

Voor een beginner zou ik deze recorder dicht laten, geeft alleen maar frustraties, beter aan iets beginnen wat simpel is opgebouwd.
Denk aan de N1502, N1700 en soortgenoten.

Bij deze recorder kan ook een Video 80 camera gebruikt worden, zie foto.
Bijlagen
Video 80 camera.jpg
gromsound
Contacteer:

11 mei 2019, 10:54

onmiskenbaar gghhrundigghh dus: ''rampenbak'' ''zoveelste keer defect''. :(
alhoewel het SVR avontuur bij jou voorspoedig gaat... jammer dat er net te weinig koppen zijn om ons allen te voorzien :cry:
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Marcel1968
Contacteer:

11 mei 2019, 11:30

De SVR´s lopen nog steeds, ook de VCR3500 die ik laatst heb gekregen.
Ook nog een VCR4000 gekregen, loopwerk was zwaar vervuild, goed schoongemaakt en de stekker erin.
Na verbazing werkt de recorder nog, ook nog geen tantalen opstandig, zie de foto´s.
De VCR4000 speelt Philips N1700 banden af.

Wat de LDL1100 betreft, in mijn recorder zijn de koppen ook al minder, vandaar dat ik deze maar voorlopig aan de kant hebt gezet.
Ik moet ergens nog documentatie hebben liggen, maar waar heb ik het ook al weer gelaten :?:
Bijlagen
Grundig VCR4000 04.jpg
Grundig VCR4000 02.jpg
Grundig VCR4000 01.jpg
russian

11 mei 2019, 13:18

Dank je Marcel voor de reactie.
Wist bij voorbaat dat dit een zeeeer lastige klus is. Ik ben in eerste instantie al heel blij als het band transport al werkt.
Weet intussen de maat van de snaartjes:
79x5x1. Heb andere maar zijn wat dunner 0,55. Och gewoon proberen. Ben ook aan het stoeien met snaren voor het inrijgen.
De zeer speciale v- snaar met de aangegoten lus is natuurlijk nooit meer aan te komen. Probeer nu met een rondsnaar. Kan het zijn Marcel dat jouw LDL1100 uit Helmond komt?
Wat betreft de koppen die zijn bijna altijd versleten. Deze recorders werden vroeger ook gebruik bij Stadsomroep Helmond.
Levensduur van de kopen was zelden meer dan 500 uur. Grundig had ervoor gekozen de band spanning wat zwaarder te houden. Gaf beter beeld maar ook wat meer slijtage. Ze zijn bij de Stadsomroep ook redelijk snel afgedankt en vervangen door U-matics. Heb toen, zeker vijfendertig jaar terug zo'n ding overgenomen. En ook hier waren de koppen zeer teleurstellend.
Maar intussen is de eerste 1700 al binnen en er staat al een 1702 op mij te wachten.
Dus.....
Marcel1968
Contacteer:

11 mei 2019, 18:55

Geen idee of deze uit Helmond komt, ik heb deze al ruim 20 jaar in bezit, toen gekregen via een vriend, maar waar hij deze vandaan heeft zou ik niet weten. Ik had er toen stuk of zes, van zes rampenbakken nog een werkende van kunnen maken. Maar wel altijd problemen mee gehad.
De zwaardere bandspanning is omdat dit een portable recorder is, met schokken en bewegen is de bandloop dan wat stabieler en blijft het beeld ook stabieler. Dit is ook gedaan met portable U-matic en Betacam recorders, volgens het onderhoud schema moeten hier de koppen na 500 uur vervangen worden, maar gingen meestal wel langer mee wat bij de LDL1100 zeker niet het geval was.

Ik heb geen snaar met een lus gebruikt, maar ik geloof twee parallel en dit ging goed.
russian

12 mei 2019, 10:07

Weer iets ontdekt bij de 1100. Hoorde een motor draaien maar zag helemaal niks draaien. Na wat verwijder werk, gevonden.
Dacht altijd dat de head drum direct drive was. Niet dus. Via een platte snaar. En natuurlijk hardstikke kapot. De volgende zoektocht.
Plaats reactie