Eindoverbrenging klinkt logisch. Makkelijker dan meerdere versnellingen aanpassen.
Nu ik erover nadenk twijfel ik er bij de Twingo toch een beetje aan of die echt anders was. Toen ik daarin reed merkte ik dat de top vrij hoog leek te liggen, maar ik herinner me nu ook wel dat ik binnen de bebouwde kom al regelmatig naar de 5 kon schakelen.
Ik zal eens zien of ik de cijfers kan vinden.
Wat voor auto rijden MFB-freaks ???
Moderator: Moderators
-
- Berichten: 6125
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
- Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.
Ben benieuwd, Maarten...
Om het cirkeltje rond te maken: Het schoot me vandaag te binnen dat ik ook een paar dagen in een Megane-II (fase1) 1.6-16v Grand tour automaat heb gereden en raad eens wat daar in zit?
We hebben er toen de Kempenroute mee gereden en dat ging zeer vloeiend en zonder overmatige toeren.

Om het cirkeltje rond te maken: Het schoot me vandaag te binnen dat ik ook een paar dagen in een Megane-II (fase1) 1.6-16v Grand tour automaat heb gereden en raad eens wat daar in zit?

We hebben er toen de Kempenroute mee gereden en dat ging zeer vloeiend en zonder overmatige toeren.

Meten is weten en weten wat je meet.
De meeste moderne motoren zijn heel klein en hebben een turbo'tje en een enorme powerband... met bovenstaand statement ben ik het dan ook niet zo eens.
Een 3 pitter 1 liter turbo is tegenwoordig soepeler, alerter en sterker dan een oude atmosferische 2 liter....
Mijn moeder heeft zo'n 3 pitter icm een dubbele platen bak in een Fiesta en dat rijdt echt waanzinnig goed. En nog zuinig ook.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Toch daalt het koppel bij hoge toeren meer dan vroeger al was het maar omdat de ecu begrenst. In de lagere toeren zij de moderne wel prettiger. Als je snel doorschakeld is de versnelling van de auto groter dan als je hem in de toeren jaagt en dat was vroeger niet. Ze noemde dat “lange versnellingen””
-
- Berichten: 6125
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
- Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.
Dat is echter niet aan te bevelen bij zo'n klein, geblazen motorblokje; Als er 100+pk uit een 1000cc machientje wordt geperst dan komen de grenzen van wat er qua thermische belastbaarheid mogelijk is toch al erg in zicht... 
Ik heb dan toch liever de door Johan genoemde lange versnellingen van zo'n atmosferische 2 liter met VVT.

Ik heb dan toch liever de door Johan genoemde lange versnellingen van zo'n atmosferische 2 liter met VVT.

Meten is weten en weten wat je meet.
BMW i8 perst 231pk uit een 1,5 liter 3 cylindertje
bijna 100 pk meer dan uit hetzelfde blokje in een 218i of 225Xe
mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk


mijn oudje 530i doet met 3.0l 6cyl ook 231pk
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
- Fotohuis
- Berichten: 6587
- Lid geworden op: 19 feb 2016, 17:37
- Locatie: R'stein soms Mykolaiv
- Contacteer:
Gewoon een Mazda-2 met 1400cc en 82pk. Misschien ook geschikt voor chip-tuning naar 100pk? (Binnenkort toch naar electrisch rijden voor het geval dat de motor uit elkaar valt). 

http://www.svema.info
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
Dynavox TPR-3 6N3P-EV voorversterker, ET-100+Teufel U.20, Theater 500. N4504, N4511, N4450, N2521, N2507, (1)408, 212, 312, 222, draaitafels +GP401/412 Mk2 Sh./MC-3. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R
-
- Berichten: 6125
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
- Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.


Bij mijn dealer worden er eerst een paar metingen en inspecties gedaan aan kleine, geblazen motoren alvorens men een inruilers accepteert. Deskundig uitgevoerd onderhoud volgens schema en met de juiste olie is essentieel bij dit soort motoren.

...en met het juiste onderhoud en respectvolle behandeling kan zo'n blok wel een paar ton draaien, toch?

Meten is weten en weten wat je meet.
Nissan heeft net hetzelfde proefdraaien op het circuit van Le Mans. Wel 400 pk. Naar wat ik hoor zou de consumenten versie onder de 200 pk moeten zitten, maar die is niet voor volgend jaar...
-
- Berichten: 8485
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Volgens Amerikanen: Nothing beats cubic inches............ 

Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope.
www.superscopeaudio.nl

- Bapakpinter
- Berichten: 1066
- Lid geworden op: 21 dec 2015, 10:13
- Locatie: Haarlem Noord
- Contacteer:
Al dat gezeur over "groen" rijden
Dat deed ik al Jaaaaaaaaaaaaren geleden.
Ik had ook geen laadpaal nodig

Dat deed ik al Jaaaaaaaaaaaaren geleden.

Ik had ook geen laadpaal nodig

Laatst gewijzigd door Bapakpinter op 09 mei 2019, 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
22RH541, GA212, B5X84A, N2214, N4418, AR9199, RS9197, AG2100, VR620, CD439, CD1006, B5X04A, PM2151, PM2154, L4X05T, L4X95T, EL3585, EK3227, N6312, N6306 en nog wat
http://www.jendela.nl

http://www.jendela.nl