14 nov 2018, 21:49
Bapakpinter schreef: ↑14 nov 2018, 18:20
Zo maar een gedachte, op de vroegere HTS-Haarlem maakten we wel kunststof voorwerpen d.m.v. een matrijs en van die mooie (gekleurde, b.v. geel) korreltjes.?
Werkte prima.
Nu weet ik dat het maken van een matrijs blijkbaar een kostbare zaak is.
Zou je met behulp van een 3D-printer een hoge druk.temperatuur bestendige matrijs kunnen maken?
Dan zou het een lopende band productie kunnen worden.
In een uurtje een paar honderd tandwieltjes.
Zo maar een gedachte, ruud
met welke temperatuur hebben jullie dat kunststof destijds gegoten?
Als je bedenkt dat de temperatuur van de nozzle van de 3D printer zo'n 230 á 250 graden is, zou een
PET-G of PLA matrijs smelten of vervormen als de temperatuur van het gietspul hoger is.
een paar honderd in een uur ? giet-tijd, stollings- / afkoeltijd, uit de matrijs halen, en dan de volgende.
ik denk dat je er nog geen 10 in een uur doet
Mijn leverancier gaat op zoek naar flexibel filament, die bestaat, te zien in een filmpje op YT
Er is al een ABS Flex, maar die is nog redelijk stug.
Kon ook zo maar de goede zijn voor het capstan tandwiel, ik ga een spoeltje opvragen en eens een proef printen.
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541