Coral Luidsprekers

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

17 apr 2019, 10:39

Karsten schreef:
16 apr 2019, 22:00
In de AHA484 staan de C's in serie waardoor de tweeter 6,8 in serie met 3,3 "ziet" hetgeen neer komt op 2,2uF.
Gezien het opschrift op de Coral-mid zou ik geneigd zijn om die 2,2 naar beneden af te ronden dus als er 1,8uF in de reeks zit... :whistle:
Dat je ze in serie kunt zien klopt niet Karsten. Dat zou zo zijn als de mid-luidspreker er niet in zit.
Het maakt o.a. het verschil van 6dB of 12dB / oktaaf voor de tweeter
AH484_sim.png
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Karsten

17 apr 2019, 12:33

Will schreef:
17 apr 2019, 10:39
Dat je ze in serie kunt zien klopt niet Karsten. Dat zou zo zijn als de mid-luidspreker er niet in zit.
Het maakt o.a. het verschil van 6dB of 12dB / oktaaf voor de tweeter
Daar heb je ook wel weer gelijk in, Will. :think:
De 6u8 + spreekspoel van mid naar GND + 3u3 zou je ook nog kunnen zien als een (niet-perfecte) derde orde voor de tweeter. De zelfinductie van de mid is me niet bekend maar een uitgekiende schakeling is het wél in de AH484.
Voor de overzichtelijkheid lijkt het me wel handig om het in de Coral op eerste orde en "natural crossover" te houden. :think:
Will schreef:
17 apr 2019, 08:01
Zelfs al zou de impedantie oplopen naar 12ohm dan zit je met 1,8uf boven de 7kHz.
Tja, of je dan nog veel aan de mid hebt...
Uiteraard bedoel ik 6,8 voor de mid en 1,8 voor de tweeter (en geen C's in serie met elkaar) om de mid aan te vullen. :wink:
De mid zou ik niet al te laag aankoppelen want de woofer is behoorlijk breedbandig en de mid heeft maar een klein "motortje".

Toch blijf ik in specifieke geval, gezien mijn ervaring, het beste gevoel houden bij 4,7 en 1... :shifty:
Meten is weten en weten wat je meet.
Will
Contacteer:

18 apr 2019, 12:32

Gisteren is Henk op bezoek geweest met een Coral box. Behalve dat het gezellig keuvelen was, hebben we ook nog wat metingen proberen te doen.
Niet echt in een lab-situatie, al zijn ze hopelijk toch bruikbaar voor de luidspreker medefreaks alhier.

De meetresultaten moet ik nog uitwerken, dat volgt nog in dit draadje.

Bij het meten ontdekten we dat er van de acht solderingen in de box er twee los zaten en drie slecht waren.
Zo te zien was er ook nog hier en daar de hulp van een drupje S39 ingeroepen. Gelukkig kreeg ik de roest makkelijk weg met de glasvezelpen.

Na het meten en solderen ook nog een kleine luisterproef gedaan. Henk zei dat de mid nu veel duidelijker aanwezig was dan eerder.
Mij viel op dat het heel duidelijk een box zonder dempingsmateriaal was. Toch heb ik het gevoel dat er veel meer van te maken moet zijn, als je de demping en de condensatoren wat aanpast.

Als voorproefje de waardes van de non-polaire (sic) condensatoren in de box:
In serie met de hoog: 1,15uF en 12,8 ohm
In serie met de mid: 1,14uF en 14,7 ohm
bij 1kHz gemeten.
Karsten

19 apr 2019, 09:50

Will schreef:
18 apr 2019, 12:32
In serie met de hoog: 1,15uF en 12,8 ohm
In serie met de mid: 1,14uF en 14,7 ohm
bij 1kHz gemeten.
Met dat soort ESR's bij een zeer normale audiofrequentie mogen die C's wel uitgezwaaid worden... :mrgreen:
Will
Contacteer:

28 apr 2019, 20:37

De Meetresultaten (ahum :think: )

Frequentiegrafiek van de losse drivers, elk los gemeten op ca 30cm. Behalve de woofer die vlak voor het stof is gemeten. Elke luidspreker is dus losgesoldeerd en direct op de uitgang van de hoofdtelefoon aangesloten (uitgangsimpedantie 10ohm). De meting is binnenshuis en uit de losse pols gedaan. Er is gemeten bij een vrij laag geluidsniveau, zeker minder dan 80db. Er zal dus vast wat op aan te merken zijn. Het ging mij enkel om eens een indruk vast te leggen.

Afbeelding
Rood: woofer, Oranje: mid, Blauw: tweeter

Frequentiegrafiek van de totale box op ca 60 cm afstand gemeten. De box was dicht, maar zonder dempingsmateriaal. Alle luidsprekers zijn aangesloten zoals ze origineel zaten: een C in serie met de mid, een C in serie met de tweeter en alles parallel aan de woofer.
Afbeelding

Impedantiemetingen

De impedantiemetingen zijn niet heel betrouwbaar, omdat ik niet zeker weet of ik de instellingen tussentijds niet aangepast heb. Alle luidsprekers zijn losgemaakt en gemeten. De meting was niet optimaal uitgevoerd, maar geeft toch een indruk.

Woofer
Alleen de woofer gaf een fatsoenlijke meetresutaat. Het programma benadert ook TS parameters. Of die enig hout snijden kan ik niet beoordelen. De fs van de woofer kwam wel consequent uit de metingen.
DC weerstand van de woofer ca 7,7 ohm

Afbeelding

Mid
Van de mid kon geen fs bepaald worden. De reden is mij een raadsel.
DC weerstand van de mid: ca 7,4 ohm

Toch het plaatje
Afbeelding

Tweeter
Ook van de tweeter kon geen fs bepaald worden.
DC weerstand van de tweeter: ca 7,3 ohm

Het plaatje
Afbeelding

Als ik de box nog hier had zou ik de metingen over doen. Misschien dat de luidsprekergoeroes er toch wat van kunnen maken…
Harry

28 apr 2019, 21:52

In ieder geval erg leuk dat je dit eens hebt gedaan, Will! :handgestures-thumbupright:
Duidelijk is sowieso dat de woofer een klassiek, breedbandig type is. Van enige "natural crossover" zal dan nauwelijks sprake zijn, deze box kan een beter filter gebruiken.
Als ik vragen mag, ik neem aan dat je bij de meting van de hele box en van de woofer de gating kort genoeg hebt genomen? Anders zitten de kamerinvloeden er nogal in, de piek net boven de 100 Hz valt op :wink:
(Niet dat ik er erg veel verstand van heb hoor, maar een tijdje geleden mocht ik een uitgebreide luidspreker-meetsessie met uitleg bijwonen en dat was bijzonder leerzaam)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Karsten

29 apr 2019, 16:45

Jouw metingen zijn volgens mij bruikbaarder dan je zelf verwacht, Will; Mooi! :handgestures-thumbup:

Eerste indrukken:

Box:
- Eigenlijk is met woofer en tweeter al een vrij aardige tweewegger te bouwen; Gezien de verwachte belastbaarheid van de tweeter zou ik dat echter niet doen. :naughty:
- Als de frequentiekarakteristiek met de originele C's is opgenomen is wel te verklaren dat 'ie boven de 4kHz. de daling inzet.

Woofer:
- Als de Fs van de woofer los is gemeten dan zou ik de kast vooral niet te luchtdicht maken maar kinetische demping overwegen om niet op een nóg hogere Fc uit te komen. Als ik me goed herinner ligt de achterwand op vier blokjes en zal deze zeker niet luchtdicht sluiten; Dat zal met reden gedaan zijn. :wink:
:idea: Flink wat stug vezelmateriaal zal Fc ook wat verlagen.

Mid:
- Gezien het bultje in de impedantiekarakteristiek, het trapje in de fasekarakteristiek en de eerder gemeten frequentiekarakteristiek lijkt Fs te liggen op 2,5kHz. :think:

Tweeter:
- Gezien het bultje in de impedantiekarakteristiek, het trapje in de fasekarakteristiek en de eerder gemeten frequentiekarakteristiek lijkt Fs te liggen op 4kHz. :think:

De resonantiefrequentie van een unit meet ik door er een flinke weerstand voor te zetten en de spanningspiek te zoeken op de klemmen van de unit tijdens een frequentie-zwaai met de toongenerator.

Tegen het einde van de week zou ik de exemplaren die ik heb eens uit de opslag kunnen vissen, kijken of er dezelfde units in zitten en de Fs-en meten. :think:
Will
Contacteer:

29 apr 2019, 20:39

Harry schreef:
28 apr 2019, 21:52
Als ik vragen mag, ik neem aan dat je bij de meting van de hele box en van de woofer de gating kort genoeg hebt genomen? Anders zitten de kamerinvloeden er nogal in, de piek net boven de 100 Hz valt op :wink:
In dat programma (Fuzzmeasure 3) kun je geen gating instellen. Ik weet alleen dat het programma vrij immuun is voor stoorgeluiden.
In een kleine ruimte heb je een echo van lage tonen natuurlijk snel te pakken.
Misschien dat het wel uit een ander grafiektype te halen is waar de piek vandaan komt. Het programma slaat de meting gewoon op en achteraf kun je ook nog andere analyses doen.
Karsten schreef:
29 apr 2019, 16:45
Jouw metingen zijn volgens mij bruikbaarder dan je zelf verwacht, Will; Mooi! :handgestures-thumbup:

Mid:
- Gezien het bultje in de impedantiekarakteristiek, het trapje in de fasekarakteristiek en de eerder gemeten frequentiekarakteristiek lijkt Fs te liggen op 2,5kHz. :think:

Tweeter:
- Gezien het bultje in de impedantiekarakteristiek, het trapje in de fasekarakteristiek en de eerder gemeten frequentiekarakteristiek lijkt Fs te liggen op 4kHz. :think:

De resonantiefrequentie van een unit meet ik door er een flinke weerstand voor te zetten en de spanningspiek te zoeken op de klemmen van de unit tijdens een frequentie-zwaai met de toongenerator.

Tegen het einde van de week zou ik de exemplaren die ik heb eens uit de opslag kunnen vissen, kijken of er dezelfde units in zitten en de Fs-en meten. :think:
1) Dank je Kasten. :)

2) mid en tweeter: hmmm, in de fs die je noemt zie ik meer “whisfull thinking” dan een concrete aanwijzing in de grafiek. Dit soort huppeltjes heb ik onder de meetfouten geschaard. :think:

3) Zo heb ik ook gemeten: in dit geval een weerstand van 1k in serie met de ls. De sweep en de grafiek doet het programma. Bij de woofer krijg je dan een piek, bij de mid en tweeter de betreffende oplopende curve.
Groene lijn is de meting van de spanning over de woofer (echter zonder de dB schaal), de blauwe is de berekende impedantie.
Ik ga nog eens wat kleine spiekertjes meten die daar kwa constructie op lijken.
Ik lees wel in de handleiding en ook in REW dat woofers zich het best lenen voor deze meetmethode.

4) ben benieuwd of je wel wat uit jouw proefmeting kunt halen.

Dan nog de vraag waar het allemaal mee begon: kan Henk nog wat doen om er een fatsoenlijk klinkende box van te maken.
Ik denk zelf van wel, zeker als je naar de eerste grafiek met de drie lijnen/luidsprekers kijkt.
Henk Ockers

29 apr 2019, 21:09

Will, Karsten en Harry, bedankt alvast voor jullie bijdrage om een goed resultaat uit de Coral boxen te halen. :clap: Ze zijn het zeker waard. Zodra ik weet wat de beste oplossing is ga ik aan de slag. :dance:

@ Karsten. De achter wand zat inderdaad op 4 stukjes lat, dus niet rondom. Dat was niet lucht dicht. Ik heb dit al veranderd en rondom latjes geplaatst en tochtband rondom erop ervan uitgaande dat de kast luchtdicht moest zijn. Indien uiteindelijk beter resultaat te behalen is als de kast niet helemaal luchtdicht is kan dit nog veranderd worden.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Harry

11 mei 2019, 11:41

Gezien het voorgaande is het misschien een idee om voor de filtering eens zo te beginnen:
1,8 uF voor de tweeter
4,7 uF voor de mid
en liefst een spoel van 1 mH voor de woofer.
Dat laatste is een relatief duur item (weerstand mag niet meer dan 0,8 Ohm zijn) dus je kunt ook eerst eens met de twee C's beginnen. Geef er niet teveel geld aan uit, het is nogal een gok om zo een drieweg-filter te bouwen :wink:
Wat betreft de waarden voor de C's, de 1,8 uF wordt hierboven al door Karsten genoemd. De 4,7 uF is gebaseerd op de Fs van de mid die pas bij 2,5 kHz lijkt te liggen, plus de bescheiden aandrijving daarvan. De waarde van de optionele spoel sluit hierop aan.

Edit: typevoutjes gecorrigeerd, met dank aan Karsten :wink:
Laatst gewijzigd door Harry op 11 mei 2019, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

11 mei 2019, 15:35

Hee... de Corals staan ook te koop
klik
Met foto van de binnenkant

Nog een ander setje:
klik

En nog veel meer...
zoek

Verder de losse tweeters gevonden:
Coral BX 1001, TWEETERS, PAIR 4H-3
klik
Karsten

11 mei 2019, 17:00

Harry schreef:
11 mei 2019, 11:41
Gezien het voorgaande is het misschien een idee om voor de filtering eens zo te beginnen:
1,8 uF voor de tweeter
4,7 uF voor de mid
en liefst een spoel van 1 mH voor de woofer.
Goede samenvatting! :handgestures-thumbup:
Henk Ockers

11 mei 2019, 18:55

Heren, bedankt weer voor jullie info. :D
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Plaats reactie