Hoe openen 22RH496 en 22RH497 zonder schade?

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Deev Eedeez

09 apr 2019, 13:54

Het zal vast wel eens voorbijgekomen zijn, maar een korte zoektocht levert veel op:

Hoe krijg ik de genoemde kasten open. De 22RH497 heeft iig geen afneembaar front en ik kijg na verwijderen van de schroeven op de achterwand die er niet uit: til de hele kast op, ipv alleen de achterwand, met hulpmiddelen??
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Ube

10 apr 2019, 07:28

Zelf heb ik het gedaan door een iets dikkere bout in de schroefgaten te draaien en middels een hefboom ging het stukje voor stukje los. Er zijn vast andere/beter manieren maar dit werkte in iedere geval.
Harry

10 apr 2019, 08:05

De methode met een dikkere schroef, of beter gezegd een zelftapper (meer grip) heb ik tot nu toe ook toegepast. De box met het front op de vloer, vasthouden tussen je voeten, en dan met een combinatietang trekken aan die zelftapper. Maar de plakkerigheid van het door Philips gebruikte spul om de box luchtdicht te krijgen kan zeer groot zijn geworden, succes is daarom helaas niet verzekerd.
Ga in ieder geval niet wrikken met een schroevendraaier tussen de rand, want dan breekt er meestal iets af (sprak Harry uit ervaring :( )
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Henk Ockers

10 apr 2019, 09:38

Ik heb bij een autoshop een setje van kunststof spatels aangeschaft voor de sierlijsten en bekleding van de auto te demonteren en vaker al gebruikt bij frontjes en achterwanden van luidsprekers. Doordat bij de brede modellen het draagvlak vrij groot is kun je redelijk wat kracht zetten zonder de randen te beschadigen. Bij mijn 22AH492 was de achterwand met geen mogelijkheid los te krijgen en heb ik met een decoupeerzaag de wand eruit gezaagd en een nieuwe geplaatst van multiplex en afgedicht met tochtband. Type stickers losgeweekt en overgezet op nieuwe wand.

Die setjes worden aangeboden vanaf een paar euro tot stevig geprijsd.

Een andere optie is proberen met een paar brede plamuurmessen.

Succes.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Karsten

10 apr 2019, 10:01

Ik begin meestal met de kaasschaaf er tussen te steken en voorzichtig rondom een beetje te wrikken. Als er geen beweging komt dan volgt een variant op de Harry-methode: Ik draai twee haken in naast elkaar liggende gaten, dicht bij een hoek, schuif daar een schroevendraaier doorheen en ga voorzichtig aan dit "handvat" trekken. Komt de achterwand daar wat los dan ga ik naar de volgende hoek.
Meten is weten en weten wat je meet.
Deev Eedeez

10 apr 2019, 10:17

Ik begin meestal met de kaasschaaf er tussen te steken en voorzichtig rondom een beetje te wrikken. Als er geen beweging komt dan volgt een variant op de Harry-methode: Ik draai twee haken in naast elkaar liggende gaten, dicht bij een hoek, schuif daar een schroevendraaier doorheen en ga voorzichtig aan dit "handvat" trekken. Komt de achterwand daar wat los dan ga ik naar de volgende hoek.
De Harry methode gecombineerd met twee haken had ik al geprobeerd, maar er leek geen beweging in te krijgen. Ik zal een contraptie bouwen die over het smalle randje valt en blijft en dan een hefboom maken, als ook gesuggereerd. Ik meld me wel met wat foto's en of er resultaat gehaald is.

Tot zover bedankt voor de suggesties.
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Ube

10 apr 2019, 14:20

Als je een smal latje op de smalle rand rand van de box legt, waar het 'deksel' in valt en de bout er stevig in schroeft, kan je met de combitang achter de bout haken en het latje als ondergrond gebruiken voor de weerstand voor je hefboom. Door het latje sloop je het smalle randje niet omdat de kracht verdeelt wordt over een groter oppervlak. Als het latje iets minder hoog is dan de lengte van de bout werkt het wat mij betreft perfect. Bij mij zat de achterkant vrij stevig vast...
Deev Eedeez

10 apr 2019, 15:39

Als je een smal latje op de smalle rand rand van de box legt, waar het 'deksel' in valt en de bout er stevig in schroeft, kan je met de combitang achter de bout haken en het latje als ondergrond gebruiken voor de weerstand voor je hefboom. Door het latje sloop je het smalle randje niet omdat de kracht verdeelt wordt over een groter oppervlak. Als het latje iets minder hoog is dan de lengte van de bout werkt het wat mij betreft perfect. Bij mij zat de achterkant vrij stevig vast...
Zoiets moet het maar worden, ja.
Plaats reactie