RH720 met stevige brom

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Remi

17 mar 2019, 19:02

zo krijg je er wel genoeg Mark :mrgreen:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Raicho
Contacteer:

28 mar 2019, 20:34

Ook nieuwe znerdiode's besteld. Ik kan daar makkelijk bij en ze zouden nog wel eens stuk kunnen zijn.

FWIW,

Mark V.
cluseau
Contacteer:

01 apr 2019, 08:25

Wat mij opvalt is dat bijna iedereen hier begint met te wijzen naar voedingselco's. Het kan best zo zijn maar in de jaren dat ik als service monteur werkzaam ben kom ik het veel minder tegen dan de frequentie van de wilde aktie's op dit forum. Heb voor eigen gebruik een nostalgisch philips bakkie uit de jaren 50 met nog steeds de originele elco er in.

Wat de 720 betreft, in de jaren 70-80 vele van gerepareerd, 9 van de 10 keer eindtrap er uit of lekke torren. Begin in dit geval met het meten van de ruststroom. Is deze veel te hoog is een voedingsbrom je deel,. Kan het niet vaak genoeg zeggen: Zoek eerst de storing en ga dan pas vervangen.
mvg
Frans.
Raicho
Contacteer:

06 mei 2019, 17:10

Beste alleemaal,

Het zit mij zwaar tegen met deze receiver. Bij meten aan de eindtrap per abuis een sluiting gemaakt, brom weg maar de receiver doet nu helemaal niets meer. :(

Vraagje: ik kom een mij onbekende component tegen in de eindtrap, het gaat om TS972, het type is BR101. Het is een metalen transistorbehuizing met 4 aansluitpennen. Het lijkt een soort thyristor, maar die ken ik alleen uit de vermogenselektronica. Weet iemand wat het is?

Afbeelding

Alvast bedankt!

Mark V.
Will
Contacteer:

06 mei 2019, 18:12

Het is ook een (soort) thyristor. In het datablad noemen ze het een silicon controlled switch.

Werking is gelijk aan die van een gebruikelijke thyristor.

Testen doe je net zoals elke thyristor. Let wel op de stromen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
esgigt

07 mei 2019, 22:23

Testen doe je net zoals elke thyristor. Let wel op de stromen.
Klopt... BR101 kan niet veel stroom hebben.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
cluseau
Contacteer:

13 mei 2019, 10:09

Vraagje: ik kom een mij onbekende component tegen in de eindtrap, het gaat om TS972, het type is BR101. Het is een metalen transistorbehuizing met 4 aansluitpennen. Het lijkt een soort thyristor, maar die ken ik alleen uit de vermogenselektronica. Weet iemand wat het is?
Dit is idd een thyristor, althans zo is zijn functie in deze opstelling. Als je het te gek zou maken met de uitsturing van de eindtrap zal de thyristor in geleiding gaan en de eindtrap sturing volledig blokkeren. Het is dus een soort mute welke optreed als de eindtrap in gevaar komt. De hele zaak uitschakelen zal de toestand resetten maar dit gaat alleen op voor een goed werkende eindtrap. Heb je eenmaal een defect heeft het schakelen van de thyristor geen enkele zin meer.
mvg
Frans.
Plaats reactie