Philips vs Sony

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jeroen

06 feb 2019, 20:06

Deze site http://radio-piffret.pagesperso-orange. ... e_SONY.htm vertelt over sonys geschiedenis, uiteraard met de cd. Enkele leuke plaatjes van prototypes.. grappig dat ook Sony een verticale speler wilde uitbrengen. Zo'n ding is er gekomen, maar niet door Sony zelf. Dat was Hitachi, en Dual.. Van Philips bestaat ook een plaatje van een zgn cd400 of iets met F nummer. In dit stukje staat dat de cd100 de eerste was op de markt, kort gevolgd door de cdp101.
mae

06 feb 2019, 20:22

In 1996 introduceerde Sony een digitale microcassette... Dat is wel apart. Ongeveer toen Philips door had dat DCC niets zou worden, probeerde Sony een net iets andere niche aan te boren.

Recorder: NT-1, cassette werd NT genoemd kennelijk.

Edit: niet het enige jaartal dat niet klopt op die pagina, het systeem bestond kennelijk al sinds 1992. Wel iets interessants, roterende kop maar geen tracking.
Laatst gewijzigd door mae op 06 feb 2019, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen

06 feb 2019, 20:33

En volgens de Franse tekst betekent dat No Tracking. Verwijzing naar de DAT. 16 bit, 32kHz. en dat 2 uur op een bandje ter grootte van een postzegel. Ze waren er laat mee... Gokje, 1 spoor per kant in mp2 of mp3?
Dit lijkt het meeste op wat ik in 1983 dacht als opvolger van de CD, iets met die grootte alleen dan solid state Rom. Dan kon je die blokjes in een speler stoppen, bijv tot 200 stuks. Maar het is anders gelopen.... overigens heeft die man ook nog veel foto's op die site, kun je op klikken en inzoomen. Leuk om de originele walkman weer eens te zien.. Hi8 video was best goed. Daar waren ook huiskamer spelers van maar hier schaars. ooit 1 geleend om. een hi8 bandje van ons huwelijk mee in te lezen in een pvr kaart.
mae

06 feb 2019, 21:01

Geen MPEG.Nog niet uitgezocht hoe dat werkt, maar het systeem wordt besproken op https://en.wikipedia.org/wiki/NT_(cassette)
Audio sampling is in stereo at 32 kHz with 12 bit nonlinear quantization, corresponding to 17 bit linear quantization. Data written to the tape is packed into data blocks and encoded with LDM-2 low deviation modulation.

Ze waren er wel laat mee, maar misschien niet zo laat als die site beweert, althans Wiki heeft het over 1992. Die site heeft ook de datum van de TV8-301 fout denk ik, dus als ik zonder verdere bronnen moet bepalen wat de juiste datum is, dan zou ik naar Wiki neigen.
Plaats reactie