CD 85 Marantz

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Deev Eedeez

03 feb 2019, 19:22

Late reactie wellicht maar toch:

Het lijkt wel of de voedingsprint identiek is (op de spanningselector die ernaast zit na) aan die in de CD880:
heb je de voedingscondensatoren ook vervangen, of alleen de blauwe Philips elco's?
Indien je de voedingselco's ook hebt vervangen, door welke types heb je die exact vervangen? (merk, serie?).
Ik maak momenteel een lijstje voor mijn CD880, vandaar.

Zo heb ik voor de blauwe Philipsen van 47uF/25V met een diameter van 5mm momenteel de volgende vervangers geselecteerd:
Nichicon Fine Gold (Muse) 6,3mm diameter
of deze (als er ruimte is voor 8mm diameter):
Nichicon Fine Gold (Muse) 8mm diameter
Voor de 100uF 25V ELNA Cerafine typen de volgende (behalve rond de TDA1541A):
Nichicon Fine Gold (Muse)
voor de ELNA Cerafines van 220uF's die tegengepoold geschakeld in het Audiopad (out) staan L en R, als het ware een Bipolaire elco, daar heb ik deze geselecteerd, die zouden net nog kunnen passen:
Nichicon Premium Fine Gold (Muse) 12,5mm diameter.
EDIT: de volgende zin klopt dus niet: ze zijn wel 40 procent duurder dan UKZ's, maar passen wel: "Helaas passen nergens ELNA Silmic II's op de plekken van de ELNA Cerafine's in de CD880, die Silmic's zijn steeds te groot..."
Verder heb ik in de hierna genoemde tweaks de 3 ELNA cerafine's 100uF rond de TDA1541A vervangen door 3300uF typen van United Chemi-Con: ook die passen eigenlijk niet en komen dan vreemd hoog te staan, over wat andere componenten heen...
etc.

In totaal kom ik inmiddels al op 82(!) te vervangen elco's, opamps, en wat ander en wat ander grut op basis van enkele tweaks hier op t forum (zoals hier beschreven: CD880 opknappen en tweaken).
Ik ben benieuwd welke keuzes in de CD85 gemaakt zijn!
Laatst gewijzigd door Deev Eedeez op 04 feb 2019, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
bramjacobse
Contacteer:

03 feb 2019, 21:16

Voeding is inderdaad hetzelfde.

In de CD85 en CD880 klilklak heb ik alle elcos vervangen.

Voor de voeding heb ik Nichicon LKG Snap-inn gebruikt. Let op de steek.
Voor de 47uf/25 zou ik geen audio grade nemen maar bijv. Panasonic FC of FR,
zijn alleen ontkoppel c'tje bij digitale ic's ect.

CD880 met Elna SIlmic 2 past prima hoor...

Afbeelding

Voeding

Afbeelding

Succes , en voorzichtig bij het de-solderen dat je geen doormetalisering eruit trekt.
Deev Eedeez

03 feb 2019, 22:45

Bedankt voor de info!
Voor de 47uF/25V types kan idd prima Panasonic gebruikt worden. Kost ook de helft. Was meer een vorm van luiheid van mijn kant... focussen op UFG... oops.
Ik had nog niks besteld voor de CD880, zoals gezegd, ben een lange lijst voor meerdere apparaten aan t samenstellen. Iets met minimum ordergrootte voor “gratis” verzenden enzo.

Dan: de Silmics. Ik had geschreven dat ze niet zouden passen, maar dat klopt dus niet. Ik had me vergist en had moeten schrijven: ze zijn ca. 40 procent duurder. Maar het is mooi op de foto te zien dat op enkele plekken 12,5mm diameter past, daar had ik geen bevestiging van, nu wel. Ook zie ik dat je (waarschijnlijk heel wijs) niet als elders op het forum aangeraden is, de C’s rondom de TDA1541A tot 3300uF hebt vergroot, maar gewoon originele waarden en diameters hebt geplaatst. Stof tot nadenken. Verder ga ik waarschijnlijk toch niet de Silmic II's plaatsen, niet alleen omdat ze ca. 40 procent duurder zijn dan Nichicon UKZ, maar ook omdat ze niet langer mee gaan (volgens de datasheetss 1000uur@85Cmax maar...), en ook vanwege dit (meet)verhaal: Vergelijking van Nichicon UKZ en ELNA Silmic II, waaruit blijkt dat zowel de Silmic II en de UKZ heel erg goed zijn voor audio, ook gemeten dus, maar dat de faseverschuiving van de ELNA Silmic II's net wat groter (lees: anders) is dan die van de Nichicon UKZ's, hetgeen misschien wel verklaart waarom sommigen de UKZ's wat "vlakker" vinden klinken dan de Silmic II's. Minder (fase-)verkleuring (over het audiofrequente gebied) eigenlijk dus, ik zou dan "vlakker" vervangen door "neutraler", maar dat is dan mijn voorlopige conclusie. Kortom Nichicon UKZ's hebben geen nadelen (eigenlijk ietsje voordelen, afhankelijk van wie luistert...) t.o.v. de Silmic II's en zijn goedkoper, dus die UKZ's worden het dan, in het audiopad.

Ook mooi te zien: de vernieuwing van voeding!

Dank daarvoor: op de een of andere manier kwam jouw draad voor de CD880 niet voor in mijn zoekacties, weird, maar die van de CD85 wel!
Altijd druk met heel veel en uitsluitend Philips Hifi- en videoapparatuur, vanaf vintage tot en met 2005.
Deev Eedeez

04 feb 2019, 16:40

Ik heb mijn vorige post aangepast omdat ik wat fouten had gemaakt, oops :whistle:
Plaats reactie