Nieuwe aanwinsten

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Yde

15 jan 2019, 23:20

Komend weekend neem ik de Translators onder handen.
Alle speakerunits haal ik uit de kast en vervolgens controleer ik de filters op verlopen condensators.
Volgens het manual en website http://www.translator-info.nl/ zouden de filters van MKP condensators moeten zijn voorzien.

Als laatste neem ik de kasten onder handen, hiervoor heb ik speciale houtreiniger besteld.
Mocht het hiermee niet lukken het ergste vuil te verwijderen dan ga ik de kasten schuren en lakken.
Eerst pak ik een onopvallende plek (onderzijde) om de houtreiniger te testen en hierna probeer ik de meubel olie.
Veel hoef je hiervan niet te gebruiken, een paar druppels op een zachte niet pluizende doek zou voldoende moeten zijn.
De olie ziet eruit als water zo laag is de viscosieteit en een flesje van 250ml is meer dan voldoende voor de twee luidsprekers.

Mocht het met de meubel olie niet lukken dan ga ik schuren en blanke lak gebruiken, dit zou een leuk klusje voor de zomer maanden kunnen zijn.

Ik hoop dat alle units nog werken als dit niet het geval zou zijn dan kan ik met de verkoper (1e eigenaar) contact opnemen hoe we dit dan gaan oplossen, ik heb de garantie dat alles gewoon werkt (al weet je het nooit).
Karsten

15 jan 2019, 23:45

Yde schreef:
15 jan 2019, 23:20
Mocht het met de meubel olie niet lukken dan ga ik schuren en blanke lak gebruiken.
Als die nog gaat pakken op een oppervlak waar olie in is getrokken; Zou ik niet in die volgorde doen... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Yde

16 jan 2019, 01:31

Ik probeer het eerst uit het zicht (de onderzijde).

Misschien is een sopje al voldoende :wink:
phiel

16 jan 2019, 07:28

Dat alles werkte zei mijn verkopert ook.. Tot ik vroeg om de speakers aan te sluiten, toen bleek dat de units niet werkten.
Niet altijd bewust van de mensen, hebben het zelf niet altijd in de gaten.
Wel weer goed voor de onderhandelingen dan :wink:
En trouwens, als je kasten goed zijn zou ik er ook niet al te veel aan doen, ik moet wel schuren maar doe het anders ook liever niet !
Succes !!
2x 22AH109/209/309
ga212 ga312 thorens TD145 MKII- TD165
2x 22ah586 - 4x 22rh544 - 2x22ah587 - 2x22ah494 2xfb850 2xfb825
22rh521 22rh720 yamaha CR820 Yamaha AX500 Marantz pm7200
CD304 CD772
N4506 AkaiGX630D Akai GX630DB Akai GX635D Akai4000DS Akaigx215d
Henk Ockers

16 jan 2019, 10:05

phiel schreef:
Dat alles werkte zei mijn verkopert ook.. Tot ik vroeg om de speakers aan te sluiten, toen bleek dat de units niet werkten.
Niet altijd bewust van de mensen, hebben het zelf niet altijd in de gaten.
Als de verkoper zegt dat iets werkt mag je er toch vanuit gaan dat het getest is. Als dan blijkt dat het niet functioneert heb ik wel mijn twijfels of ze het niet van te voren wisten. Als je zoiets thuis gestuurd krijgt zit je met een probleem en moet je maar afwachten of het fatsoenlijk opgelost kan worden met de verkoper.
Ik reageer ook niet op een advertentie waarin staat "werking onbekend" of ik moet het zelf kunnen ophalen. Als je zoiets thuis gestuurd krijg en het is defect kun je geen kant op. Vooral als je ziet dat verkoper nog meer apparatuur te koop heeft dan is testen toch een kleine moeite.
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
Karsten

16 jan 2019, 12:00

Yde schreef:
16 jan 2019, 01:31
Ik probeer het eerst uit het zicht (de onderzijde).
Dat had ik even gemist, Yde. :oops:
De BNS382's die ik vorig jaar in de vergelijking had zijn door de vorige eigenaar ook in de olie gezet maar beginnen nu alweer wat minder mooi te worden. Als het mogelijk is ga ik ze tzt ontvetten en blank spuiten. Systemen die ik op die manier heb aangepakt blijven er al jaren goed uit zien. De 382's heb ik trouwens ook in het zwart; Die heb ik behandeld met spul dat bedoeld is om vale zwarte kunststofdelen weer in te kleuren. Als het ondanks de weersinvloeden de kunststofdelen van een Twingo al weer jaren mooi zwart uit laat zien dan zal er met de BNS-en ook niet veel gebeuren. :mrgreen:
Ben benieuwd wat je in het filter aantreft; De MKP die in mijn Reflexions voor de ribbon zit was zo'n axiale gele van Intertechnik. In één systeem was 'ie onderbroken dus meten is wel aan te raden, ja. :wink:
phiel schreef:
toen bleek dat de units niet werkten.
De 2"domes van Peerless, Stefan?
Die krijgen inderdaad wel veel voor hun kiezen. Hopelijk zijn het de litzes en niet de spreekspoelen... :pray:
Yde

16 jan 2019, 12:29

Zou verdunde Dasty een goede ontvetter zijn of is dit spul weer te agressief?
Wat ik op mijn Impact 4-II zie zijn hoofdzakelijk uitgesmeerde vingerafdrukken en volgens mij nicotineaanslag.

Ik ben nu bezig mijn nieuwe 2,5mm2 Tasker luidsprekerkabel te voorzien van vorkkabelschoentjes, ik pak vanmiddag even een versterker van de plank en zal de luidsprekers even testen en zien (en horen) of alle units nog werken.
Hier ben ik nu zeer benieuwd naar.
Karsten

16 jan 2019, 13:00

Yde schreef:
16 jan 2019, 12:29
Zou verdunde Dasty een goede ontvetter zijn of is dit spul weer te agressief?
Wat ik op mijn Impact 4-II zie zijn hoofdzakelijk uitgesmeerde vingerafdrukken en volgens mij nicotineaanslag.
Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met gewone wasbenzine; Dat ging altijd goed.
Laatst ben ik de mist in gegaan met "Biologische wasbenzine" wat volgens mij niet veel met benzine van doen heeft... :roll:
De 1,5"dome is de zwakke plek van de Impact4, nét als de 2" in de Impact5 omdat ze voor hun formaat al bij een lage frequentie worden ingezet. Hopelijk is alles ok bij jouw 4's. :pray:
HermanH

16 jan 2019, 14:09

Karsten schreef:
16 jan 2019, 13:00
Laatst ben ik de mist in gegaan met "Biologische wasbenzine" wat volgens mij niet veel met benzine van doen heeft... :roll:

Nee dat is waarschijnlijk een citrusextract. Daar zitten natuurlijke terpenen in en dat zijn krachtige oplossers. De bekendste daarvan is limoneen.

De oploskracht lijkt op die van het niet biologische terpentine, dat op basis is van aromaten.
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
mikey

16 jan 2019, 14:26

idd dat spul heb ik ook eens gehad beviel me niet
Bestaat er medicatie voor het stapel virus :?:
Helaas nog niet :pray:
Daarom dus veel Philips en JVC stapels die langzaam maar zeker groeien :shock:
Yde

16 jan 2019, 14:29

Even een proefopstelling neergezet in de hobbykamer, deze bestaat uit de gereviseerde Philips FA951 en een simpele portable Sony mp3 speler.
Ik verwachte niet al teveel van de mp3 speler in combinatie met de versterker maar tot mijn verbazing was de weergave via de Translators Impact 4-II zeer aangenaam. De versterker stond geheel neutraal met de loudness uitgeschakeld en toch was er meer dan voldoende laag, midden en hoog aanwezig. Gelukkig werken de Peerless 38mm dome (mid) en Seas 25mm dome (hoog) zonder problemen.

Ik heb nog even snel naar 1 van de scheidingsfilters gekeken (helaas vergeten foto's te maken) en heb rode WIMA MKP condensatoren zien zitten. Hier hoef ik niets meer aan te doen en voor mijn oren is de weergave meer dan uitstekend.
Het laag klinkt eigenlijk nog strakker dan die van een MFB567 die ik al jaren gewend ben (ik hoop dat ik hier niemand mee beledig :lol: ).
Het formaat van de Impact 4-II komt overeen met de MFB567 alleen zijn ze iets hoger.

Het fineer van de Impact 4-II luidsprekers vertoont op sommige plekken bij nadere inspectie een beetje slijtage door gebruik. Schuren en lakken is volgens mij dan de beste oplossing om de luidsprekers weer in nieuwstaat terug te brengen.
De meubelolie zal ik daarom niet gaan gebruiken.

Zou ik nog vergeten, achterop de Impact 4-II zit een schakelaar met de tekst hoog, wanneer ik deze om schakel veranderd er aan de toonhoogte niets?
Waar is deze schakelaar eigenlijk voor?
Hoewie Loewie
Contacteer:

16 jan 2019, 15:30

Karsten schreef:
16 jan 2019, 12:00
De BNS382's die ik vorig jaar in de vergelijking had zijn door de vorige eigenaar ook in de olie gezet maar beginnen nu alweer wat minder mooi te worden.
Dan wordt het tijd om ze voor een aardig prijsje aan een medeforumlid aan te bieden.......... ;)
Erres SX6290 SX6396 SX6198 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 CD1471 Philips GF403 RH591 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD471 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Karsten

16 jan 2019, 16:35

Wie weet Loewie maar eerst wil ik nog wat vergelijken tussen de twee sets die nu gelijke demping en condensatoren hebben. Eén set wil ik eens van boost condensator voorzien en zo omvormen tot wat de Engelsen zo mooi noemen een "3rd order Infinite baffle"-systeem.

@Yde: Mooi dat alle units werken, ook Peerless/MikrofonBau MTL37. Het zijn geen systemen om een feestje mee te geven maar voor de muziekgenieter zullen ze wel het één en ander laten horen dat jou tot nu toe misschien nog niet is opgevallen. :wink:
Schakelaar: Meestal schakelt deze bij de ontwerpen van Hans Baan geen weerstand maar staan er twee condensatoren parallel waarvan er één schakelbaar is. Je schuift een beetje met de plaats van de filterhelling en beïnvloed zo de akoestische som in het overgangsgebied. Omdat dat bij eerste orde filtering groot is werkt het wel. Zet er maar eens FM-ruis op en schakel een paar keer terwijl je met jouw oor bij de betreffende unit zit. Anderhalve dB zal het wel schelen... :think:

@Herman: "Koolwaterstoffen, C10-C13, n-alkanen, <2% aromaten"
@Mike: Droogt meer als water dan benzine en bij gebruik op een poreus oppervlak werkt het erg vertragend op de planning: Pas na 24 uur was het hout droog genoeg om te spuiten... :roll:
Harry

16 jan 2019, 17:33

Karsten schreef:
Eén set wil ik eens van boost condensator voorzien en zo omvormen tot wat de Engelsen zo mooi noemen een "3rd order Infinite baffle"-systeem.
Is dat hetzelfde als GHP of weer wat anders?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
HermanH

16 jan 2019, 21:11

Karsten schreef:
@Herman: "Koolwaterstoffen, C10-C13, n-alkanen, <2% aromaten"

Dus toch wasbenzine, niets biologisch aan
Paar Philips apparaten + nog wat Technics spul. Maar niet zoveel als jullie.
Plaats reactie