In 2013 sloot ik vol verwachting mn oldskool equipment weer eens aan, om mn kids eens wat moois te laten horen. Hoe groot was de teleurstelling... Wat??!

Tijdens de kerstdagen heb ik besloten om mn uitgebreide computer omgeving verder uit te breiden met een fatsoenlijke muziek setup en een paar goede studio monitor speakers. Mn vrouw vroeg wat ik dan met die twee “sta-in-de-weg monsters” ging doen en toen ging er bij mij een lichtje branden. Ik zou de FB820 terug brengen naar nieuwstaat of beter en zien of ik ze dan in zou kunnen zetten ipv goede monitor speakers; want van dichtbij klonken de speakers altijd goed; en ter hoogte van het het buroblad - komt het midden tussen de 2 woofers - om zo de tweeters op burostoel-oorhoogte te brengen. Misschien klinkt die setup voor geen meter, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens de FB820’s zien te revalideren die inmiddels langer bij mij (nu 26 jaar) zijn, dan dat mn vrouw bij mij is…

Trouwens, m’n complimenten voor dit forum en iedereen die erop actief is! Dat is voor mij de vonk geweest om aan dit project te beginnen

Ik heb de woofers en middentoners logemaakt en het filter gefotografeerd om het schema te kunnen tekenen om later uit te vinden dat dit ook op het forum stond

Wat ik raar vond:
1. 2 verschillende kleuren condensatoren op de prints voor de linker en rechter speaker
2. De metalen schroeven voor de bevestiging zitten
a. In de spoelen – beinvloed de capaciteit?
b. Tussen 2 pcb banen – mogelijke sluiting?
3. Alleen de middentoners zijn omgepoold
4. De ene woofer gebruikt dikkere aansluit draden (in dezelfde speaker) dan de andere (de ene is gelijk aan de input bedrading, de andere aan de bedrading van de tweeter en de middentoner)
Gedaan of te doen:
1. PTC kortgesloten
2. Condensatoren (3u3, 8u2, 33u en 56u (33//22) ) vervangen door axiale MKP’s (in bestelling)
3. C’s goed vastlijmen
4. Alle aansluitingen solderen ipv stekkers
5. Interne bedrading vervangen (de in totaal 4 woofers met gelijke bekabeling aansluiten)
6. Filter aan linker zijwand met vilt eronder
7. Isolatie:
a. 2 cm noppen (all I could get), boven, achter, onder en rechts
b. 5x 5plakken van 1cm dik BAF (25cm dik, 17x50cm)
c. Noppen op de verstevigingsrand en naast woofers
d. 30 gram vezel bij de middentoner
Openstaande vragen (als iemand hierop commentaar kan leveren graag):
1. De middentoner moet (zoals af fabriek) in tegenfase. Is het beter dat de tweeter gelijk gepolariseerd is aan de woofers (origineel) of aan de middentoner(wat mij logischer lijkt)?
2. Word het geheel beter van een 82 ohm weerstand over de middentoner en 82 ohm over de tweeter om demping te verbeteren buiten het filterbereik? Indien “ja”, hoeveel watt moet zo’n weerstand dan zijn?
3. Hoe kunnen de speakers het snelst ingespeeld worden? Ik heb eens iets gelezen over het tegen elkaar aanzetten van de speakers en ze dan uit fase aansluiten en laten spelen. Toongegerator sweep? Volume, hard/luid?
4. Het isolatiemateriaal zit nu tegen de woofers aan (de woofers drukken het BAF iets in met de magneten) is dat ok?
Plan:
1. Speakers naast mn monitors/schermen installeren met tweeters op oorhoogte. Indien die setup niet werkt gaan we de FB820 in mn te kleine studeerkamer voor het nageslacht bewaren

2. Een goede DAC aanschaffen om de versterker aan te sturen
3. Andere versterker (bijv 2x50W Klasse D)
Ik upload een paar foto’s/documenten ter lering en vermaak en hoop dat sommige leden mij kunnen helpen met m'n openstaande vragen.
Groeten,
Olaf - Finland