zou de zekering kapot zijn of zo?

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TOTOM

13 jan 2019, 17:26

LS,

Ik probeer een philips draaitafel (22GA247) weer aan de praat te krijgen. Tot mijn opluchting zit er geen aandrijfsnaar in, toen ik het apparaat opende om te zien, waarom de draaitafel niet bewoog. De draaischijf wordt aangestuurd door een plat schijfje met een rubberen ring er omheen, die tegen de draaitafel aan moet drukken. Heeft iemand enig idee waarom het er geen leven in zit? Moet ik zoeken naar een zekering die het heeft begeven of zo. Het apparaat heeft wel een jaar of 40 op de plank gestaan.
vr grt TOTOM
Will
Contacteer:

13 jan 2019, 18:04

Ik ga er van uit dat je weet hoe je het apparaat bedient.

De platenspelers met een rubberwieltje hebben een synchroonmotor. Die lagers gaan na lang stilstaan wel een vast zitten door dikke olie.
Probeer maar eens of je het motorasje met de hand kunt draaien. Dat moet behoorlijk soepel lopen.

Als het asje vast zit kun je het weer op gang krijgen.
Drup wat wasbenzine in de lagers, bijvoorbeeld met een injectiespuit. Heb je die niet, dan kun je ook met een kwastje werken.
Draai dan met de hand het asje. Ga zo lang door dat het asje weer soepel draait. Laat dan het motortje een tijdje draaien door bv een paar platen te spelen. Als alles weer loopt smeer je de lagers met wat naainmachine olie.

De platenspeler heeft geen zekering, volgens de servicemanual.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie