Lawaai loopwerk CD473

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

Xabre

12 jan 2019, 22:41

Onlangs een reserve CD473 opgehaald bij een kringloop in Utrecht.

De lade wilde niet open in eerste instantie. Na 6x op open/close gedrukt te hebben werkt de lade ineens weer prima. Alsof deze een beetje 'vast gerot' zat.

Nu probleem twee. Het loopwerk maakt veel lawaai tijdens het spelen. Ik heb de 'clamp' er even uitgehaald.

Kan iemand zeggen of hier iets kapot is? of moet ik alleen wat nieuw vet toedienen op de plekken die ik rood heb omcirkeld? Hier lijkt wat oud opgedroogd vet te zitten.

Afbeelding
Afbeelding
schoute

12 jan 2019, 23:16

Zou zeggen probeer het gewoon eerst met smeren. Ik heb zelf een 471 (eind jaren 80 nieuw gekocht) en ook deze (uit dezelfde serie) had/heeft de neiging bij sommige cd's wat geluid te maken als hij draait. Het zijn goede spelers (klinken goed en erg goede leesprestaties) alleen de clampconstructie bij deze series is volgens mij niet de beste geweest die Philips over de jaren heeft toegepast.
O.a. 2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT980, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, AH305, N4520 en nog wat spul van andere merken...
Xabre

13 jan 2019, 12:55

schoute schreef:
12 jan 2019, 23:16
Zou zeggen probeer het gewoon eerst met smeren. Ik heb zelf een 471 (eind jaren 80 nieuw gekocht) en ook deze (uit dezelfde serie) had/heeft de neiging bij sommige cd's wat geluid te maken als hij draait. Het zijn goede spelers (klinken goed en erg goede leesprestaties) alleen de clampconstructie bij deze series is volgens mij niet de beste geweest die Philips over de jaren heeft toegepast.
Bedankt voor je reactie. Ik zal het oude hard geworden vet er vanaf halen en eens wat nieuwe toepassen. Nog even uitzoeken wat voor soort vet dat is en waar te krijgen.
Xabre

13 jan 2019, 18:30

Afbeelding

Denk toch dat dit de hoofdoorzaak is, de clamp zit net niet helemaal in het midden, als je 'm vanaf de linkerkant een fractie naar rechts duwt is het direct over... eens kijken of ik hier een kleine modificatie voor kan verzinnen. :geek:

Als je lade dicht doet zonder CD zit de klamp direct op de as, je zie het hele cdm2 loopwerk heftig schudden, zonder cd lade dicht doen en klamp even omhoog houden dan blijft 't gewoon mooi stil.

Speler verder even compleet uit elkaar gehaald en compleet schoon gemaakt, wat knapt het apparaat daar van op zeg.

Op ebay maar een potje Molykote G-8010 vet besteld, wordt ook gebruikt in printers tussen bewegende plastic onderdelen. Op Ali een bult 'washers' van allerlei verschillende afmetingen en diktes, kijken of er wat tussen zit om de klamp een fractie naar rechts te krijgen.

Wordt vervolgd...
mae

16 jan 2019, 23:35

Maar waarom zit hij naar links?
MGf

17 jan 2019, 01:26

Zitten er aan beide kanten een veer aan de “klep”?
Wat ik zo op de foto kan zien, zit er alleen links een.
Als je de klep niet naar rechts duwt, maar de rechterkant em een beetje naar beneden duwt, wat doet die dan?
Ik heb al eens een speler kunnen fixen door aan beide kanten een nieuwe veer te zetten, weet alleen niet meer wat daarvan de klacht was.
~ Mark ~
Xabre

17 jan 2019, 09:20

MGf schreef:
17 jan 2019, 01:26
Zitten er aan beide kanten een veer aan de “klep”?
Wat ik zo op de foto kan zien, zit er alleen links een.
Als je de klep niet naar rechts duwt, maar de rechterkant em een beetje naar beneden duwt, wat doet die dan?
Ik heb al eens een speler kunnen fixen door aan beide kanten een nieuwe veer te zetten, weet alleen niet meer wat daarvan de klacht was.
Nee, er zat alleen een veer aan de rechterkant, ik had deze op de foto even overgezet naar de linkerkant, maar dat hielp niet. Ik dacht misschien nog dat er een veer ontbrak maar op foto's op internet zie ik alleen maar een veer rechts zitten. Zal wel zijn om kosten te besparen destijds. Twee veren heb ik ook aan zitten denken. Zal eens kijken. Bedankt voor het meedenken. :D
Karsten

17 jan 2019, 15:20

Maak voor het smeren eerst met een fijn diamantvijltje het stukje van de aandrukbrug vlak dat op de puck drukt . Als daar een holletje in is gesleten gaat het hele loopwerk "rondwandelen" onder de aandrukbrug met een hoop geratel/gerammel tot gevolg.
Het "tjilpen" bij de eerste nummers van sommige CD's is normaal. Het gaatje zit niet altijd in het midden van een CD en dan hoor je de servo van de swingarm tjilpen in het tempo van de CD-rotatie. :wink:

Eén veer is normaal bij dit loopwerk en voldoet prima. Deze hoort aan de kant van de lademotor te zitten.
Meten is weten en weten wat je meet.
Hoewie Loewie
Contacteer:

17 jan 2019, 16:14

Hoi. Standaard zit er alleen rechts een veer. Aan de linkerkant kan wel een veer worden gemonteerd want het loopwerk is daar op voorbereid (er zitten haakjes waar een veer aan bevestigd kan worden). Ik ben bang dat er dan problemen komen met het open en dicht gaan van de lade want het omhoog gaan en neerlaten van de clamp wordt door de beweging van de lade aangestuurd. Als dat omhoog bewegen van de clamp te zwaar wordt (het maakt nogal een scherpe hoek), kan de lademotor het niet meer aan en stopt. Als de veerdruk van de clamp te licht wordt, wordt de clamp niet met voldoende kracht aangedrukt en zal de CD iets te los liggen waardoor de CD op de spindelmotor kan gaan slippen of slingeren. Mogelijk is dat ook de oorzaak van het lawaai in het loopwerk.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
Xabre

17 jan 2019, 16:52

Karsten schreef:
17 jan 2019, 15:20
Maak voor het smeren eerst met een fijn diamantvijltje het stukje van de aandrukbrug vlak dat op de puck drukt . Als daar een holletje in is gesleten gaat het hele loopwerk "rondwandelen" onder de aandrukbrug met een hoop geratel/gerammel tot gevolg.
Het "tjilpen" bij de eerste nummers van sommige CD's is normaal. Het gaatje zit niet altijd in het midden van een CD en dan hoor je de servo van de swingarm tjilpen in het tempo van de CD-rotatie. :wink:

Eén veer is normaal bij dit loopwerk en voldoet prima. Deze hoort aan de kant van de lademotor te zitten.
Bedankt. Ik zal het gaan controleren, bedankt voor de tip. :D
Hoewie Loewie schreef:
17 jan 2019, 16:14
Hoi. Standaard zit er alleen rechts een veer. Aan de linkerkant kan wel een veer worden gemonteerd want het loopwerk is daar op voorbereid (er zitten haakjes waar een veer aan bevestigd kan worden). Ik ben bang dat er dan problemen komen met het open en dicht gaan van de lade want het omhoog gaan en neerlaten van de clamp wordt door de beweging van de lade aangestuurd. Als dat omhoog bewegen van de clamp te zwaar wordt (het maakt nogal een scherpe hoek), kan de lademotor het niet meer aan en stopt. Als de veerdruk van de clamp te licht wordt, wordt de clamp niet met voldoende kracht aangedrukt en zal de CD iets te los liggen waardoor de CD op de spindelmotor kan gaan slippen of slingeren. Mogelijk is dat ook de oorzaak van het lawaai in het loopwerk.
De veer is niet te slap denk ik, cd's slippen niet, het geluid komt echt van de klamp. De tip van Karsten zou het weleens kunnen zijn.
Xabre

19 jan 2019, 20:38

Afbeelding

Hier een foto van m'n CD670. Opvallend te zien hoe er bezuinigd is in de CD473, de trafo zit vast met 2 schroeven ipv 4, 1 veer voor de klamp ipv 2, 1 rubbertje voor de lade ipv 2. etc.
schoute

19 jan 2019, 20:53

Dat er onnodige dingen worden weggelaten verbaast mij niks hoor. Alle drie zaken die je opnoemt zijn in principe niet nodig. Twee veertjes zaten in geen van alle Philips spelers die ik van binnen heb gezien. Zelfs de CD850 heeft er maar eentje inzitten. Het verbaast mij juist meer dat die 670 er wel twee heeft :shock: .
O.a. 2 paar RH532, FB563, FA880 DFA888, CD850, CD834, FT880, FT980, FC870, DCC600, AF667, GA212, AH280, AH305, N4520 en nog wat spul van andere merken...
Xabre

19 jan 2019, 21:15

Daar heb je dan wel weer gelijk in. :lol:
Karsten

20 jan 2019, 11:34

Voor de tweede veer kun je ook een CD880 kopen. :mrgreen:
De 471/472/473 is een fijn klinkende serie spelers die lang mee gaan; Mijn zus heeft haar CD471 nog dagelijks in gebruik. Ik haal dit soort spelers wel uit elkaar voor een rondje solderen; Spanningregelaars en aansluitingen zitten nog wel eens (bijna) los in de print. Daarnaast krijgt het aandrukmechanisme wat aandacht met een diamantvijltje en wat dik, plakkerig siliconenvet, ook wel hoogvacuümvet genoemd. Molycote zal ook goed werken. Zoals je terecht opmerkte moet het geschikt zijn voor kunststof. Mineraal vet of -olie tasten het aan.
Soms lijkt het display wat mistig; Dat komt door fijnstof dat tegen de achterkant van het kijkvenster zit en op het glas van de FTD. Als je het front uit elkaar haalt kun je er bij.
Meten is weten en weten wat je meet.
DTF

22 jan 2019, 16:57

:dance: Ik heb een CD614 met cdm9 loopwerk.
Deze produceert een irritant hoog piepgeluid tijdens afspelen.
Ligt dit ook aan de clamp? Of klinkt dat heel anders?

:D
Plaats reactie