Revalidatie van m’n trouwe FB820’s

Hier kun je terecht met alle vragen, opmerkingen en suggesties wat betreft losse Philips units. Een interessant project gebouwd of op zoek naar specs? Meldt U hier!

Moderator: Moderators

OPK

06 jan 2019, 18:23

In mn studententijd kon ik voor een prikkie destijds twee fantastische FB820 speakers van m’n huisbaas overnemen. Hij werkte toen bij Philips en had ze zelf aangeschaft bij de personeelswinkel. Nadat 1 tweeter onder garantie was vervangen, heeft hij twee FB821's of FB825's aangeschaft en de 820's aan mij overgedaan; dat was in 1992 :) Sindsdien zijn ze mij door de jaren trouw gevolgd, van huis naar huis, van land naar land. Altijd zijn ze gezeten op de originele voeten en aangestuurd door dezelfde Pioneer A676 (2 x 80 Watt Sinus aan 8 Ohm). Vroeger veel gebruikt, later minder en uiteindelijk verbannen uit de huiskamers om uiteindelijk in de opslag te belanden.

In 2013 sloot ik vol verwachting mn oldskool equipment weer eens aan, om mn kids eens wat moois te laten horen. Hoe groot was de teleurstelling... Wat??! :shock: randen weg. Ik heb toen mn twee grote vrienden van nieuwe foamranden voorzien. Dat ging prima al wist ik toen niet wat ik nu wel weet en zijn de randjes, naar mijn smaak wat (te) rafelig gebleven. Enfin, na elkele weken het hele circus weer aangesloten en nog was het geluid niet hoe ik het me herinner… Aan 1 kant klonken er rare tikken en knispers in de woofers en het geheel klonk plat en futloos. Uiteindelijk zijn ze toen gedegradeerd tot decoratiestukken in mijn werkkamer.

Tijdens de kerstdagen heb ik besloten om mn uitgebreide computer omgeving verder uit te breiden met een fatsoenlijke muziek setup en een paar goede studio monitor speakers. Mn vrouw vroeg wat ik dan met die twee “sta-in-de-weg monsters” ging doen en toen ging er bij mij een lichtje branden. Ik zou de FB820 terug brengen naar nieuwstaat of beter en zien of ik ze dan in zou kunnen zetten ipv goede monitor speakers; want van dichtbij klonken de speakers altijd goed; en ter hoogte van het het buroblad - komt het midden tussen de 2 woofers - om zo de tweeters op burostoel-oorhoogte te brengen. Misschien klinkt die setup voor geen meter, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens de FB820’s zien te revalideren die inmiddels langer bij mij (nu 26 jaar) zijn, dan dat mn vrouw bij mij is… :lol:

Trouwens, m’n complimenten voor dit forum en iedereen die erop actief is! Dat is voor mij de vonk geweest om aan dit project te beginnen :clap:

Ik heb de woofers en middentoners logemaakt en het filter gefotografeerd om het schema te kunnen tekenen om later uit te vinden dat dit ook op het forum stond :roll:

Wat ik raar vond:
1. 2 verschillende kleuren condensatoren op de prints voor de linker en rechter speaker
2. De metalen schroeven voor de bevestiging zitten
a. In de spoelen – beinvloed de capaciteit?
b. Tussen 2 pcb banen – mogelijke sluiting?
3. Alleen de middentoners zijn omgepoold
4. De ene woofer gebruikt dikkere aansluit draden (in dezelfde speaker) dan de andere (de ene is gelijk aan de input bedrading, de andere aan de bedrading van de tweeter en de middentoner)

Gedaan of te doen:
1. PTC kortgesloten
2. Condensatoren (3u3, 8u2, 33u en 56u (33//22) ) vervangen door axiale MKP’s (in bestelling)
3. C’s goed vastlijmen
4. Alle aansluitingen solderen ipv stekkers
5. Interne bedrading vervangen (de in totaal 4 woofers met gelijke bekabeling aansluiten)
6. Filter aan linker zijwand met vilt eronder
7. Isolatie:
a. 2 cm noppen (all I could get), boven, achter, onder en rechts
b. 5x 5plakken van 1cm dik BAF (25cm dik, 17x50cm)
c. Noppen op de verstevigingsrand en naast woofers
d. 30 gram vezel bij de middentoner

Openstaande vragen (als iemand hierop commentaar kan leveren graag):
1. De middentoner moet (zoals af fabriek) in tegenfase. Is het beter dat de tweeter gelijk gepolariseerd is aan de woofers (origineel) of aan de middentoner(wat mij logischer lijkt)?
2. Word het geheel beter van een 82 ohm weerstand over de middentoner en 82 ohm over de tweeter om demping te verbeteren buiten het filterbereik? Indien “ja”, hoeveel watt moet zo’n weerstand dan zijn?
3. Hoe kunnen de speakers het snelst ingespeeld worden? Ik heb eens iets gelezen over het tegen elkaar aanzetten van de speakers en ze dan uit fase aansluiten en laten spelen. Toongegerator sweep? Volume, hard/luid?
4. Het isolatiemateriaal zit nu tegen de woofers aan (de woofers drukken het BAF iets in met de magneten) is dat ok?

Plan:
1. Speakers naast mn monitors/schermen installeren met tweeters op oorhoogte. Indien die setup niet werkt gaan we de FB820 in mn te kleine studeerkamer voor het nageslacht bewaren :D
2. Een goede DAC aanschaffen om de versterker aan te sturen
3. Andere versterker (bijv 2x50W Klasse D)

Ik upload een paar foto’s/documenten ter lering en vermaak en hoop dat sommige leden mij kunnen helpen met m'n openstaande vragen.

Groeten,
Olaf - Finland
Laatst gewijzigd door OPK op 06 jan 2019, 18:54, 3 keer totaal gewijzigd.
OPK

06 jan 2019, 18:25

Plaatjes 1
Bijlagen
Met isolatie.jpg
Bottom Filter FB820 right.jpg
Bottom Filter FB820 left.jpg
Laatst gewijzigd door OPK op 06 jan 2019, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
OPK

06 jan 2019, 18:26

Plaatjes 2
Bijlagen
Schema.jpg
PTC.jpg
Omgepoolde Middentoner.jpg
Laatst gewijzigd door OPK op 06 jan 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
OPK

06 jan 2019, 18:26

Plaatjes 3
Bijlagen
Verschil in kabeldikte.jpg
Top Filter FB820 right.jpg
Top Filter FB820 left.jpg
Laatst gewijzigd door OPK op 06 jan 2019, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
OPK

06 jan 2019, 18:33

Foto's van boven naar beneden:
- BAF isolatie
- Onderkant filter links
- Idem rechts
- Schema
- PTC
- Omgepoolde middentoner
- Verschil in kabeldiktes (2 woofers)
- Bovenkant filter rechts
- Idem links
HermanH

06 jan 2019, 19:39

... pakt oude natuurkundeboeken er maar eens bij ...

Soms snap ik niet hoe het kan dat iedereen zomaar van alles weet en ik niet
Binnenkort uitverkoop
mthecatlover
Contacteer:

06 jan 2019, 19:47

HermanH schreef:
06 jan 2019, 19:39
van alles weet en ik niet

Staat toch in je onderschrift... Maar niet zoveel als jullie. :whistle:
"Er zijn twee mogelijkheden om de ellende van het leven te ontwijken: katten en muziek".
Afbeelding =^..^= Afbeelding
OPK

06 jan 2019, 23:09

Hallo Herman,
Ik neem aan dat je refereerd aan m'n 82 ohm vraag?
Ik vroeg eigenlijk meer naar luister ervaring dan naar de droge theorie. Als het niet te horen is, dan is het een beetje overbodig, vind je ook niet? En die ervaring staat niet in de boeken :)
Groeten,
Olaf

PS Mocht iemand nog de typenummers van de speaker elementen willen weten:

Tweeter
Tweeter.jpg
Midden
Middentoon.jpg
Woofer
Woofer.jpg
OPK

07 jan 2019, 19:57

Pfff, dat rekenen aan het filter van de 820 gaat me een beetje boven mn pet. Alle individuele delen gaat nog, maar de invloed die ze op elkaar hebben? Ik heb het filterschema in een simulator gezet en zie dat als ik een 82 Ohmse weerstand parallel zet aan de middentoner en of de tweeter, er niet meer gebeurt dan dat de filters zo'n 0.6 dB meer verzwakken - dat gaan we dus niet doen :)

Morgen hoop ik de MKP's te ontvangen dus dan schiet het lekker op. De Noppen zitten al overal waar het moet en het filter moet erin voordat de BAF erin gaat. Omdat mijn BAF plaatjes 1cm dik zijn, past een strookje mooi onder het filter (tussen filter en kast) tegen het rammelen. De spoelen heb ik nog verstevigd met plastic bouten aan het pcb.

Aangezien er nog geen advies van het forum is gekomen, zal ik dan proefondervindelijk vaststellen of gelijke polarisatie van de tweeter en de middentoner (beiden met de plus aan de min) beter klinkt dan alleen het midden met de plus aan de min (zoals ze af fabriek kwamen).

Verder las ik op het forum de prima tip om de sierranden (uiteindelijk...) vast te zetten met fotolijm zodat ze er later makkelijk weer af kunnen.

Afhankelijk van hoe de 820's straks klinken denk ik eraan om eventueel de 3u3F tweeter condensator te vervangen door een 4u2F exemplaar om zo de doorlaat, richting de 4k5 Hz te schuiven (is nu 5k) en de 2.2 Ohm in serie met de tweeter te vervangen door 1.2 Ohm om zo er wat meer hoog in te krijgen.

Het Mid kan omhoog (level met laag) door de 3.3 Ohm die in serie staat met het mid en hoog gedeelte, te vervangen door 1.8 Ohm ofzo. Weerstanden horen m.i. niet thuis in de signaal lijn, en als het echt moet, dan maar zo klein modelijk

Het lijkt er dus op dat ik nog wel even bezig ga zijn ;)
Ook ben ik op zoek naar een betaalbaar meetmicrofoontje (UMIK-1) om wat meer objectief te kunnen meten, Heeft iemand hier op het forum daar ervaring mee?

Bedankt & groeten,
Olaf
mae

07 jan 2019, 22:38

Het verzwakken van het signaal naar een van de units door middel van een weerstand, kan gedaan zijn om het geluidsbeeld wat aan te passen, maar mogelijk ook om de impedantie en/of het vermogen over het hele bereik goed te houden. Het verlagen van een weerstand zou dus eventueel een ongelijkmatiger belasting voor je versterker of een opgeblazen unit bij hard spelen kunnen geven. Als je ze niet hard laat spelen en het klankbeeld wordt er beter van kun je ze denk ik wel zonder problemen aanpassen.

P.S. Stonden al die merkstiftaantekeningen orgineel al op de woofer?
OPK

08 jan 2019, 12:57

Ik speel ze niet hard, dus als ze beter gaan klinken...

Die stift aantekeningen achterop zijn van mij. Zo weet ik later nog wat er wanneer aan gedaan is. Zo staat erop: 7.2013 foam - zonder dat zou ik zweren dat het nog niet zolang geleden was.

Ik heb vanmorgen de MKP's ontvangen, dus die gaan er vandaag in. Als het ff mee zit, kan ik ze vanavond nog beluisteren.

Ook heb ik m'n zelfbouw-toongenerator gevonden, dus de hond moet zich maar ff in een ander deel van het huis vermaken, anders wordt 'ie helemaal dol :twisted:
Karsten

08 jan 2019, 22:14

Welkom, Olaf uit Helsinki!; Ons clubje wordt steeds internationaler! 8)

Leuk om te lezen dat je nooit afstand van de FB820's hebt gedaan en tja; Jouw Douane zal jullie duurzame, muzikale relatie moeten respecteren. :mrgreen:
Van de eerste FB800-serie heb ik ze bijna allemaal wel gehad, met de nadruk op "bijna", want de FB820's (nog) niet.
Tot nu toe ben ik het meest tevreden over de 815's, alleen in het lage midden is een minpuntje; Dat doet de 821 beter maar die laat in het hoge midden de vleugels teveel hangen, maar ja; Dat gaat niet anders door het wat lage rendement van de ribbon die daar in zit. In jouw 820's zit 8u2 parallel aan de mid, net als in de 815 dus rollen ze niet zo vroeg af in het hoge midden; Het rendement van de kleine dometweeter laat dat toe.
OPK schreef:
06 jan 2019, 18:23
Openstaande vragen (als iemand hierop commentaar kan leveren graag):
1. De middentoner moet (zoals af fabriek) in tegenfase. Is het beter dat de tweeter gelijk gepolariseerd is aan de woofers (origineel) of aan de middentoner(wat mij logischer lijkt)?
2. Word het geheel beter van een 82 ohm weerstand over de middentoner en 82 ohm over de tweeter om demping te verbeteren buiten het filterbereik? Indien “ja”, hoeveel watt moet zo’n weerstand dan zijn?
3. Hoe kunnen de speakers het snelst ingespeeld worden? Ik heb eens iets gelezen over het tegen elkaar aanzetten van de speakers en ze dan uit fase aansluiten en laten spelen. Toongegerator sweep? Volume, hard/luid?
4. Het isolatiemateriaal zit nu tegen de woofers aan (de woofers drukken het BAF iets in met de magneten) is dat ok?
1: De fasedraaiing op de overgang van mid naar tweet is groter dan bij de 815 doordat de mid in jouw sytemen een hogere zelfinductie heeft; Dat is waarschijnlijk de reden dat er polariteitsverschil is tussen mid en tweet, net als in de 821 waarin dezelfde mid zit.
2: Heeft geen zin want de weerstand is 10x zo hoog als de impedantie van de unit; Extra dempingfactor is te verwaarlozen. Met die 30gram watten achter de mid is de demping prima en de tweeter wordt gedempt door ferrofluid. :wink:
3: Gewoon lekker luisteren naar muziek, dan hoor je ze losser worden in de bas en voller worden in het lage midden; Trucs met extra bas en in tegenfase tegenover elkaar zorgen alleen maar voor een onnodige mechanische belasting voor de units.
4: Is ok; De woofers zijn goed van elkaar ontkoppeld op deze manier waardoor de onderlinge beïnvloeding beperkt is.

Weerstanden in het filter:
Die zijn zo gedimensioneerd dat de frequentiekarakteristiek klopt; Ga je ze verlagen dan krijg je mogelijk teveel midden en/of hoog. In de tweede FB800-serie is het midden wat aan de terughoudende kant en wordt wel eens wat aangepast maar in de 815/820/821 is het IMHO niet nodig. :wink:

Komen de randen trouwens bij Audiofriends vandaan?
Veel randen die (met name via Amerikaanse aanbieders) verkocht worden zijn te stug :!:
Meten is weten en weten wat je meet.
OPK

13 jan 2019, 19:29

De FB820s zijn klaar...

Om de MKP's goed te plaatsen heb ik drie gaatjes in de pcb geboord.
Holes drilled.jpg
Daarna solderen en alles goed vastzetten met hot glue.
Soldered.jpg
Om maar wat van m'n eigen vragen te beantwoorden:
1. De tweeter de gelijke polarisatie geven als de middentoner is geen succes. Wat het precies is weet ik niet, maar er is dan iets fout in het klankbeeld. Stemmen klinken alsof ze ergens anders vandaan komen dan uit de speakers. De juiste polarisatie is dus: Beide woofers en de tweeter met de min aan de min en de middentoner met de plus aan de min van de pcb.
2. De 2.2 Ohm in serie met de tweeter te vervangen door 1.2 Ohm om zo er wat meer hoog in te krijgen is ook geen success. Het hoog gaat m.i. wat sissen en schel klinken.
3. De 3u3F tweeter condensator te vervangen door een 4u2F exemplaar om zo de doorlaat, richting de 4k5 Hz te schuiven haalt het ook niet in de uiteindelijke schakeling. Ik hoor simpelweg geen enkel verschil.

De randen heb ik in 2013 al gedaan, maar de beide kleine lijmpotjes heb ik nog staan, en daar staat ook de naam op: Audiofriends :)

Dus hoe klinken de herboren FB820's:

Is het raar om te zeggen dat de tranen me in de ogen sprongen? Die bas! Mijn god. Strak en droog zonder dreunen, zelfs op hoog volume. Ik kan Mark King aan de snaren horen plukken met een detail die ik nog nooit heb gehoord. Deze speakers hebben de beste basweergave ever. Oke, ik ben dan geen audiofiel, maar ik heb menig uurtje doorgebracht in de luisterkamer van (te) dure audiozaken en live optredens zijn mij ook niet vreemd :)
Mid: Jammahtammah, laat hun blazers klinken op een manier dat ik het koper kan proeven en ze hoor ademen tussen het blazen door.
Hoog: Als kristal zo helder. De dames van Ms Einstein, klinken exact zoals ik ze in de zaal, live hoorde.
Vandaag heb ik de hele dag Scarlatti geluisterd. Van de klusjes die ik van plan was te doen is weinig terecht gekomen, ik heb vooral zitten luisteren...
In hotel California hoorde in nieuwe instrumenten en Psyco Killer klonk net zoals het optreden...

De speakers staan links en rechts van m'n buro, zo'n 15 tot 20 graden ingedraaid, in een soort "monitor speaker" opstelling. Onder de originele speaker voeten staan nu pootjes van 18cm om zo de tweeters op oorhoogte te brengen als ik achter m'n buro zit. Dit is natuurlijk niet zo goed als 1m los van de muren en in een ruime kamer, maar zo kan ik de speakers tenminste gebruiken/beluisteren en dat was al heel, heel lang niet het geval.

Dus operatie meer dan geslaagd: De FB820s klinken nu beter dan dat ze ooit hebben gedaan en dit zijn de beste speakers die ik heb mogen beluisteren, zeker beter dan de FB825 in originele staat...

Nogmaals bedankt voor alle info op dit forum, en nu ga ik nog ff naar Ray & Annita luisteren. 'T is goed dat m'n kantoor 25dB dempende deuren heeft ;)
Laatst gewijzigd door OPK op 13 jan 2019, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
HermanH

13 jan 2019, 19:49

:text-bravo:
Binnenkort uitverkoop
Karsten

15 jan 2019, 09:52

Fijn dat de operatie geslaagd is en de FB820's goed bevallen! :D
Bij de inmiddels vijf(!) sets FB815 en de set FB821 heb ik het keer op keer mogen beleven (en in 2016 middels een demo op de meeting kunnen laten horen): Met goede folie-C's trekken ze écht een dikke jas uit. Qua polariteiten en afstemming zit het wel goed met de systemen uit de eerste FB800-serie al wordt de klankbalans steeds donkerder en terughoudender naar de duurdere modellen toe. Op zich is dat geen probleem als het volume van de luisterruimte maar groot genoeg is zodat de bas-energie zich over een groter volume kan verdelen.
Het enige model dat de FB815 zou kunnen overtreffen is de 820 dus die gaan er hier vast nog een keer komen! :wink:
In dat geval gaan de 821's waarschijnlijk naar een andere liefhebber... :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
Plaats reactie