DUX MFB644/33R Revisie

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Annihilism

02 jan 2019, 20:16

Goedeavond iedereen. Na lange tijd heb ik besloten om mijn hobby weer op te gaan pakken en mijn DUX MFB6544 te gaan reviseren. Ik was hier al aan begonnen maar wegens tijdnood moest ik op een gegeven moment ophouden (huisje boompje beestje etc ;) ). Was in het verleden altijd redelijk actief op een ander mfb forum (die inmiddels niet meer zo actief lijkt :| ). Ben zelf redelijk fan van Philips en heb in de woonkamer dan ook een mooi setje set van de welbekende FA890 en FB825. Heb ook nog een setje MFB585's (die ook nog wat service nodig hebben :lol: ).

Maar goed, terug op de 544's. Eén van de speakers had als sinds ik ze had gekocht last van een ruis na een aantal minuten warm worden. Alle elco's vervangen (paar jaar terug) en mocht nog steeds niet baten. Gisteren maar eens een poging gedaan en na een avontuur met de heteluchtföhn en de soldeerbout de boosdoener gevonden. Mooi begin dus :D.

MFB's poosje laten spelen en de volgende dat geen lage tonen meer uit de andere speaker. Bleek dat de zekering was doorgebrand. Maar eens wat zekeringen besteld (samen met wat andere onderdelen) hier uit de shop en nu maar wachten wat het probleem is. Zit er aan te denken om eerst maar eens de elco's te gaan vervangen (dat had ik bij speaker nummer twéé nog niet niet gedaan). Ik houd jullie op de hoogte en hopelijk loop ik niet tegen al te veel problemen aan :). Tips met betrekking tot de revisie zijn altijd welkom!
Remi

02 jan 2019, 21:18

Als je geen laag meer hebt én de zekering ligt eruit is je laagtrap eraan.
Een van de eindtranstoren heeft nu vast een sluiting en zijn de emittorweerstanden ook niet fris meer met waarschijnlijk ook wat kleiner transistorspul dat er direct voor zit.

Dat overkomt je soms, is gewoon pech, je hoeft er helemaal niet hard voor te spelen.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Annihilism

04 jan 2019, 09:54

Remi schreef: Als je geen laag meer hebt én de zekering ligt eruit is je laagtrap eraan.
Een van de eindtranstoren heeft nu vast een sluiting en zijn de emittorweerstanden ook niet fris meer met waarschijnlijk ook wat kleiner transistorspul dat er direct voor zit.

Dat overkomt je soms, is gewoon pech, je hoeft er helemaal niet hard voor te spelen.
Oké. Ik zal er eens een nieuwe zekering in drukken en kijken wat er gebeurd. Anders word het ook maar een nieuwe eindtrap bestellen. Dan kan ik gewoon deze set (link) bestellen en dan heb ik alles?
MGf

04 jan 2019, 10:37

Annihilism schreef:
Dan kan ik gewoon deze set (link) bestellen en dan heb ik alles?
Als je die vraag moet stellen, vraag ik mij eerlijk gezegd een beetje af of je er wel zelf aan moet beginnen.
Er is geen garantie dat je na het vervangen van die onderdelen uit de set, alles weer werkt. Misschien is er heel wat anders defect en vervang je een aantal onderdelen die niet defect zijn.
"Meten = weten, gissen = missen".
Na vervanging van alles wat defect is, moet ook de ruststroom opnieuw afgeregeld worden.

Zou toch jammer zijn dat als je alle onderdelen vervangen hebt, de eindversterker weer opgeblazen wordt omdat er toch nog een defect onderdeeltje niet was vervangen.
~ Mark ~
Annihilism

04 jan 2019, 12:36

MGf schreef:
04 jan 2019, 10:37
Annihilism schreef:
Dan kan ik gewoon deze set (link) bestellen en dan heb ik alles?
Als je die vraag moet stellen, vraag ik mij eerlijk gezegd een beetje af of je er wel zelf aan moet beginnen.
Er is geen garantie dat je na het vervangen van die onderdelen uit de set, alles weer werkt. Misschien is er heel wat anders defect en vervang je een aantal onderdelen die niet defect zijn.
"Meten = weten, gissen = missen".
Na vervanging van alles wat defect is, moet ook de ruststroom opnieuw afgeregeld worden.

Zou toch jammer zijn dat als je alle onderdelen vervangen hebt, de eindversterker weer opgeblazen wordt omdat er toch nog een defect onderdeeltje niet was vervangen.
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Het is voor mij dan ook puur hobbymatig en ben en erg geïnteresseerd in techniek. Mijn doel is ook niet om geld te besparen maar om te leren (heb al behoorlijk wat apparaten gerepareerd, met natuurlijk de nodige domme fouten :P ), ik heb al enige basiskennis en weet hoe ik her en der wat door moet meten. Ruststroom afstellen heb ik ook al eens eerder gedaan (met de werkende speaker met de gids hier op mfbfreaks :) ).

Ik ga eerst maar eens kijken welke transistor defect is door ze door te meten met de diode stand en dan te meten van base naar emitter en base naar collector (beide richtingen op) voordat ik inderdaad van alles ga bestellen en dan kijken of er componenten zitten welke niet meer goed zijn.
Remi

04 jan 2019, 17:17

en ook nog even van collector naar emitter meten dan, en andersom. best haal je ze eruit
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Plaats reactie