Restauratieproject 22AH967 vragen

Sommigen zijn blij dat ze van die "knetterende haardvuren" af zijn, terwijl anderen bewust nog nieuw vinyl kopen.

Moderator: Moderators

gromsound
Contacteer:

16 dec 2018, 12:14

dat ding tussen/boven de spoelschotels verwijderen
heeeeeel voorzichtig het clipje bovenop de spoelschotelpunt loshalen, pas op het geheel veert omhoog
alle delen naar boven afstapelen en de volgorde onthouden
onder de rechter spoelschotel zit een rozet van kopervlakjes en een sleper, beiden schoonmaken met alkohol of spititus.
likje vet op het asje en de hele handel terugbouwen. het gegier kan ook zijn van een drooglopend lagerbusje. of zelfs van de opwikkelfrictie in die witte ton waar de snaar (andersom) omheen loopt. je zou kunnen proberen hem te laten lopen en dan delen tegenhouden met de hand om te kijken wat er precies giert.

Oja de manual tuning, zat bij mij ook ''vast'' maar dat was met het doorspoelen van de afstempotmeter opgelost. Deze dingen stemmen af met een varicap via een gelijkspanningkje dus puur elektroniek ipv mechanisch.

grappig ding eigenlijk, zowel tuner als cassettedeck, knoppen en onderbaksteun zijn zo te zien identiek aan die zweudse combi waar ik net aan zat te sleutelen. is dit ook Norrkoping import? (sticker achterop laten zien aan Mae).

[edit o pardon dat was al beantwoord in een eerdere post viewtopic.php?f=6&t=11890#p234841] ja sorry het hoort ook eigenlijk in receivers&combinaties afdeling... :?
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Will
Contacteer:

16 dec 2018, 13:10

Deze en die Zweudse combi van jou, Grom, staan beiden in den Nederlandschen folder van 1977.

Dat gillende geluid kan inderdaad van de opspoelfrictie komen. Philips had het geniale idee om daar ook te besparen en het busje in plastic te maken. Na voldoende gebruik gaat dat natuurlijk lubberen.
Het opspoelwieltje loopt dan slecht en net daaronder zit de sensor voor de motorstop.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
carlhxe

19 dec 2018, 16:42

Nou het heeft mij een avondje gekost maar het cassettedeck speelt weer. :dance:
Erg dankbaar voor alle goede tips, zonder jullie was het mij niet gelukt!

Het kwam door een geheel van geen smering op de diverse componenten. Het gegier kwam gewoon uit het motorlager, alles gesmeerd en gereinigd en hij speelt weer super. Het geluid valt mij heel erg mee van het deck, mooie kwaliteit.

De tuner afstemknop krijg ik niet meer werkend op de 967. De potmeter is gereinigd met tunerspray.
Iemand nog een idee voor het laatste puzzelstukje? Uit de servicemanual wordt ik niet heel veel wijzer.
Ook blijft de eerste led van de afstemwijzer branden als de tuner uit is en volgens mij hoort dat niet
carlhxe

21 dec 2018, 09:38

Nou het heeft mij een avondje gekost maar het cassettedeck speelt weer. :dance: Erg dankbaar voor alle goede tips, zonder jullie was het mij niet gelukt!

Het kwam door een geheel van geen smering op de diverse componenten. Het gegier kwam gewoon uit het motorlager, alles gesmeerd en gereinigd en hij speelt weer super. Het geluid valt mij heel erg mee van het deck, mooie kwaliteit.
De tuner afstemknop krijg ik niet meer werkend op de 967. De potmeter is gereinigd met tunerspray.
Ook blijft de eerste led van de afstemwijzer branden als de tuner uit is en volgens mij hoort dat niet
Iemand nog een idee voor het laatste puzzelstukje? Uit de servicemanual wordt ik niet heel veel wijzer.

Het geheel wordt door een IC gestuurd, hou zie ik die kunnen controleren?
Het lukt mij om met de kleine draaiknopjes de voorkeuze zenders in te stellen en de led geeft de indicatie weer.

gromsound
Contacteer:

21 dec 2018, 11:16

mooi dat het gelukt is, we zijn er bijna!

Als de voorkeuze afstemming nog goed werkt is er verder niks kapot. alleen de specifieke handafstemspullen dus dat kan vanaf het omschakelaartje (fm man) al zijn (doorsproeien dat ding), de potmeter was het dus niet (of hij moet echt inwendig kaduk zijn, niet waarschijnlijk), hij heeft nog 2 instelpotmetertjes die kunnen vuil zijn -pas op: originele stand markeren-, er zitten ook nog wat plugverbindingen tussen, kan er eentje slecht contact van maken. in het schema is het prima afleesbaar hoor, gewoon de verbindingen volgen die speifiek voor handafstemming gelden.
(lees anders de foutzoektips voor dummys even door, daar leg ik uit hoe je in een schema een fout kan vinden door diagnose van het storingsbeeld. het is makkelijker dan je denkt).
toch wel dat doet de mijne ook, geeft aan dat de tuner UIT staat ten gunste van pickup of tape.
carlhxe

21 dec 2018, 14:05

Daarom, dan moet ie helemaal goed ook. Hij krijgt een mooi plekje in de woonkamer.
Helemaal duidelijk zo, bedankt. :clap:

Ik ga vanavond direct aan de slag en zal de foutzoektips tot mij nemen.
Pak het schema erbij en zal schakelaar, connectors kabel en instelpotmeters controleren, reinigen.

mooi dat het gelukt is, we zijn er bijna!

Als de voorkeuze afstemming nog goed werkt is er verder niks kapot. alleen de specifieke handafstemspullen dus dat kan vanaf het omschakelaartje (fm man) al zijn (doorsproeien dat ding), de potmeter was het dus niet (of hij moet echt inwendig kaduk zijn, niet waarschijnlijk), hij heeft nog 2 instelpotmetertjes die kunnen vuil zijn -pas op: originele stand markeren-, er zitten ook nog wat plugverbindingen tussen, kan er eentje slecht contact van maken. in het schema is het prima afleesbaar hoor, gewoon de verbindingen volgen die speifiek voor handafstemming gelden.
(lees anders de foutzoektips voor dummys even door, daar leg ik uit hoe je in een schema een fout kan vinden door diagnose van het storingsbeeld. het is makkelijker dan je denkt).
toch wel dat doet de mijne ook, geeft aan dat de tuner UIT staat ten gunste van pickup of tape.
carlhxe

22 dec 2018, 18:43

Ziet dit er wel fris uit daarboven de c3131?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door carlhxe op 23 dec 2018, 19:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

23 dec 2018, 12:50

Dat is wat lijm of was waar de zaak mee vastgezet is. Niks aan de hand.

Grom schreef het al: als je voorkeuzetoetsen wel werken en de manuale afstemming niet, dan hoef je het niet in de tuner te zoeken.
Meet eens of er spanning staat op de drie aansluitingen van de manual potmeter en zo ja, of de spanning op de middelste aansluiting verandert als je aan de knop draait.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
carlhxe

23 dec 2018, 19:39

Gelukkig maar, bedankt. Ik meet dus niets op de aansluitpunten van de potmeter. Als massapunt heb ik de grondplaat gepakt.
snameroc

23 dec 2018, 20:00

Heb je hem dan op manual tuning staan?
gromsound
Contacteer:

23 dec 2018, 22:12

misschien zit de nul van de potmeter niet aan chassismassa, meet eens met de beide meetpennen op de buitenste potmetercontacten. Klopt de spanning met het schema? Dan tussen 1 van de buitenste en de middelste terwijl je draait aan de knop, verandert dat dan mee?

als er geen spanning over de manual potmeter staat is er dus iets mis met de aanvoer naar dat punt, draden stekkers printbanen etc... gewoon volgen met het schema erbij.
Plaats reactie