Goedemorgen,
Ik heb een vraag mbt mijn Philips equalizer. Ik heb hem maar in deze rubriek geplaatst omdat ik niet zo goed wist waar deze vraag thuishoort.
Betreft de FV670 equalizer van Philips. Daarvan is vermoedelijk de trafo kapot. Ik ben een leek op dit gebied maar met wat logisch nadenken en meten wijst alles naar de trafo.
Hoe kan ik dit het best aanpakken? Hoe vind ik bijvoorbeeld een geschikte vervanging?
Info:
Type 70 FV670/00R
220V 50/60hz
Mz019037160539
Hoor graag van jullie.
Groetjes
Kapotte trafo Philips equalizer
Moderator: Moderators
Trafo's gaan niet heel vaak stuk, dus het is het handigste om eerst je metingen even na te lopen (benoemen hoe je gemeten hebt en wat de resultaten waren). Als de trafo inderdaad geen enkele spanning afgeeft, kan ook de thermische zekering in de primaire stuk zijn.
De verkrijgbaarheid is ook lastig omdat ze meestal op maat gemaakt zijn. Als iemand een trafo in z'n rommelbak heeft liggen is die meestal het makkelijkste te vinden aan de hand van de nummers op de trafo (in dit geval een marantznummer denk ik).
De verkrijgbaarheid is ook lastig omdat ze meestal op maat gemaakt zijn. Als iemand een trafo in z'n rommelbak heeft liggen is die meestal het makkelijkste te vinden aan de hand van de nummers op de trafo (in dit geval een marantznummer denk ik).
Is het niet de EQ670? Ik ken de FV aanduiding alleen van de FV930, de equalizer uit de 900-serie.
De EQ670 komt overigens regelmatig langs op Marktplaats, is dat een alternatief?
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
EQ670 is de naam van het ding, om het makkelijker te maken ofzo. Als je op de achterkant van een EQ670 kijkt, blijkt het typenummer 70FV670 te zijn.
Overigens zit er een FTD op, dus kans dat het een "lastig te vervangen" trafo is. Op een foto zie ik ook 5 of 6 draden aan de secundaire kant. Dus eerst goed uitsluiten!
Overigens zit er een FTD op, dus kans dat het een "lastig te vervangen" trafo is. Op een foto zie ik ook 5 of 6 draden aan de secundaire kant. Dus eerst goed uitsluiten!
Precies zoals mea zegt. Voorkant staat EQ, achterkant FV.
Er komen inderdaad 3 draden uit. Volgens mij zouden er 2 stroom moeten geven. Echter geeft er maar 1 nog stroom. Ik zal straks even een foto maken en plaatsen. Wellicht praat dat het makkelijkst.
Er komen inderdaad 3 draden uit. Volgens mij zouden er 2 stroom moeten geven. Echter geeft er maar 1 nog stroom. Ik zal straks even een foto maken en plaatsen. Wellicht praat dat het makkelijkst.
De trafo heeft twee secundaire wikkelingen met elk een middenaftakking.
De ene is 18,7-0-18,7V (klemmen 4-5-6, rood-zwart-rood) en de andere 1,4-0-1,4V (klemmen 1-2-3, oranje bruin oranje)
Je schrijft dat je een leek bent, dan vraag je er om dat ik het volgende vraag: heb je gemeten met de universeelmeter op wisselspanning (dus niet op wisselstroom) en had je de juiste klemmen (draden) te pakken?
De ene is 18,7-0-18,7V (klemmen 4-5-6, rood-zwart-rood) en de andere 1,4-0-1,4V (klemmen 1-2-3, oranje bruin oranje)
Je schrijft dat je een leek bent, dan vraag je er om dat ik het volgende vraag: heb je gemeten met de universeelmeter op wisselspanning (dus niet op wisselstroom) en had je de juiste klemmen (draden) te pakken?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Als er ook maar iets aan spanning uit de trafo komt, is de kans 95% dat hij gewoon goed is. Je geeft totaal niet aan hoe je de meting doet, dus kan ik ook niet zeggen wat voor conclusies je eruit kunt trekken.
De metingen doe je op de stand "wisselspanning", meestal aangeduid als AC of ACV (dus niet stroom en ook niet gelijkspanning) en je doet ze over de trafo. Dat betekent 1 meetpen op de zwarte draad en 1 op de rode. Dan zou je ongeveer 19V moeten meten. Dan doe je dezelfde meting met 1 meetpen nog steeds op de zwarte en de andere meetpen op de andere rode draad. Uitkomst moet hetzelfde zijn.
De metingen doe je op de stand "wisselspanning", meestal aangeduid als AC of ACV (dus niet stroom en ook niet gelijkspanning) en je doet ze over de trafo. Dat betekent 1 meetpen op de zwarte draad en 1 op de rode. Dan zou je ongeveer 19V moeten meten. Dan doe je dezelfde meting met 1 meetpen nog steeds op de zwarte en de andere meetpen op de andere rode draad. Uitkomst moet hetzelfde zijn.
Meting nogmaals zo uitgevoerd. Nog steeds geen succes. Echter nadat ik de equalizer dicht had gemaakt en nogmaals aanzette deed hij het wel voor een kort moment. Nadat ik de equalizer weer neerzette ging hij weet uit. Opnieuw oppakken en hij ging weer aan. Ik zal eens een adresje zoeken waar hij eens nagelopen kan worden. Toch zonde als het wellicht makkelijk op te lossen is.
Met geen succes bedoel je op beide metingen ongeveer 0V? Klinkt dan eerder als een snoerbreukje misschien. Of anders een los contact ergens rondom de trafo of heel misschien in de trafo, maar dat is zeldzaam. Als een trafo of thermozekering in de trafo stuk is, doet hij het meestal niet soms ineens even.
Deze heeft geen echte netschakelaar. De trafo hangt altijd aan de netspanning.
De aan-uit zit in de gelijkspanningsvoeding. Moet een kabelbreukje ergens zijn, misschien wel in de stekker. Of ergens een losse soldering.
De aan-uit zit in de gelijkspanningsvoeding. Moet een kabelbreukje ergens zijn, misschien wel in de stekker. Of ergens een losse soldering.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.