elco's vervangen bij de erres soundproject 6290

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bertie

06 sep 2018, 22:41

Hallo thomas en de rest. ik zit bijna nooit op het forum .
we hebben mekaar wel ontmoet tijdens de boxen vergelijking in den bosch .
ik wil de elco's van mijn erres 6290 voorversterker vervangen door een nieuwe set .
volgens thomas is de versterker te vergelijken met de 22ah280 , maar kan ik het elco setje dan ook gebruiken
voor mijn 6290 ? en zijn er ook belangrijke punten waar ik op moet letten als ik het zelf doe ?
ik heb een cfh soldeerstation gekocht en de nodige litze , desoldeerpomp .
verder heb ik weinig weinig verstand van electronica , maar wou het graag zelf doen .
ik ben via internet er wel achter gekomen wat de + en - is bij een elco , maar wat
ik vooral belangrijk vind , is de informatie tussen de gegevens op de elco en de printplaat :?
dus ! is dat zelf te doen ? of raden jullie mij dit af ?
dan neem ik wel contact op met korreltje . kost iets meer , maar dan weet ik zeker dat het goed is .
ps ik woon in eindhoven , korreltje is de dichterbij . bij voorbaat dank . bertie.
mae

07 sep 2018, 11:13

Misschien kun je eens vragen of iemand er even bij komt zitten om te zien of je alles goed doet of je wat hints kan geven.
Remi

07 sep 2018, 18:08

Ik zou ook lekker veel foto's maken vanuit alle richtingen, dat is handig als je ineens toch zou twijfelen aan welke kant nu toch die - (min) van de elko zat die je er net uit gesoldeerd had.

Advies is ook om er één tegelijk te doen en goed te checken wat er werkelijk op de print zit. Ik heb eens het schema gevolgd en werkte mijn ding niet meer omdat er een PNP transistor op het schema stond maar er een NPN werkelijk in moest. Weliswaar geen elko maar het gaat om het idee.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
bertie

08 sep 2018, 17:41

een voor een . had ik ook al aan zitten denken !
foto's maken is ook een goed idee .
maar ik blijf toch eerst met de vraag zitten of het setje elco's
die ik bij thomas wou bestellen geschikt zijn voor de 6290 ?
verder heb ik mijn nieuwe soldeerstation uitgeprobeerd op een oud printplaatje ,
eerst gedesoldeerd , schoon gemaakt en opnieuw gesoldeerd op 320 graden , en ik kreeg een mooi vulkaantje .
maar ik ga toch eerst thomas maar even bellen ivm met de elco's.
alvast bedankt voor jullie informatie :wink:
Harry

08 sep 2018, 18:26

De 6290 is kwalitatief wel aardig te vergelijken met de 280, maar komt voor zover ik weet van een andere fabrikant (uit Japan). Het zou me dan ook ernstig verwonderen als de 280 elco-set hierin 1:1 te gebruiken is. Vraag dit dus zeer goed na voor aanschaf!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
bertie

09 sep 2018, 18:13

volgens thomas is ie geproduceerd door foster , onder andere ook fostex .
ik krijg daar verder weinig informatie over , dus .
dan zou ik zelf alle elco's moeten checken , alle gegevens die er op staan noteren , en daar dan vervanging
voor bestellen bij thomas .
maar ik vrees dat ik het dan beter kan laten doen , alleen valt het prijskaartje iets duurder uit .
dan is dat maar zo , aangezien thomas mij eerder in het forum liet weten dat het een goede pre amp is , maar een revisie een wereld van verschil maakt , dat verschil wil ik heel graag ervaren .
ik neem contact op met thomas , effe kijken hoever hij mij hierin kan helpen .
alvast bedankt . grtjs bertie
bertie

25 sep 2018, 11:20

volgens thomas is de erres 6290 vergelijkbaar met de philips 22AH280.
vervolgens kijk ik naar de beschrijving van de 280 , maar hier heeft thomas het over
de 270 !!
is iemand dat opgevallen ?
en wat zijn dan de werkelijke technische details van de 280 ?
de details van de erres 6290 krijg ik nergens gevonden .
Harry

25 sep 2018, 12:18

Ja, daar staat inderdaad wat door elkaar. Voor de juiste specs kun je wellicht even in de folders zoeken, 1979 / 1980 moet dat wel in staan. Voor de specs van de 6290 kun je kijken in de Erres folder van 1980 die ook op de site staat.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
bertie

25 sep 2018, 12:58

oké , mooi , bedankt harry :dance: .
Plaats reactie