Recht op repareerbare apparaten?

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

esgigt

Re: Recht op repareerbare apparaten?

Berichtdoor esgigt » ma apr 16, 2018 10:48 am

Zeg Stiefkop,

kun je dergelijke onzinnige en aanstootgevende posts achterwege laten?

een hoger opgeleide.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

movieman

Berichtdoor movieman » ma apr 16, 2018 11:55 am

Ik begrijp zijn verhaal niet, automatische spellingcorrectie?

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » ma apr 16, 2018 12:24 pm

Wat betreft smartphones zijn er wel ideeen geweest om ze modulair te maken maar blijkbaar was er geen markt voor.
Het door de consument te vervangen accu's komt ook niet meer zo snel terug denk ik, aan de andere kant word het laten vervangen wel steeds goedkoper.

https://tweakers.net/reviews/4613/de-mo ... phone.html

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma apr 16, 2018 8:48 pm

Dat is ook mijn idee, maar ik ben benieuwd op grond waarvan snameroc het "hooguit even veilig" vindt. Met een basiskennis van de architectuur en de beveiliging is dat voor mij niet evident.
Ik kan 'm niet helemaal ongelijk geven.

Als je alleen al de codebase van X neemt (graphic environment) dan zit je aan te kijken tegen >30 jaar code, van honderden verschillende auteurs, die nooit helemaal opgeruimd is en waar niemand nog kop of staart aan krijgt. Daar zitten geheid enkele zero-day exploits in. Maar dat is alleen voor de desktop, natuurlijk.

Als je daarentegen een kale Debian gaat vergelijken met Windows 10, dan is die Debian veel, veel veiliger dan Windows. Ook al heeft MS daar flink wat vooruitgang geboekt, de backwards compatibility doet ze altijd weer de das om. Alleen al SMB is voldoende.

Als je echt safe wil, dan moet je naar iets als BSD, of zelfs Qubes.

Maar de meest onveilige factor is nog steeds de gebruiker.

Ik had recent een inbraak op een Debian server. Eerst verdacht ik Joomla, want daar is altijd wel een gat of drie, vier in. En van de Joomla's die erop draaiden, bleken er alweer een stuk of vier gepenetreerd te zijn door een stelletje grapjassen, maar uiteindelijk bleek rsync de boosdoener.

Een obscuur gat, dat alleen gepubliceerd was op pastebin en daar nog maar 22 bezoekers had gehad, was de oorzaak. Het is tien dagen later gepatcht, maar ik had net rsync geïnstalleerd en de opening gecreëerd in die kwetsbare twee weken. Dan kan je niet anders dan erase and install, want je weet nooit wat die inbreker achterliet. De grapjassen die Joomla gepenetreerd hadden, lieten alleen een overjaarse PHP shell achter. Dat was snel opgeruimd. Maar je wil zeker zijn, in zo'n geval.

Het feit dat we nu zo in de sh*t zitten qua security ligt voor een heel groot deel aan 't feit dat de Amerikanen indertijd encryptie bekeken als wapens. Daarom was er een export verbod. Dus vrijwel alles in Unix had geen echte veiligheid in 't begin. Dat is er later bij gebreid, met alle gevolgen van dien. En alle andere OSen stoelen ergens wel op Unix, dus die erfden al die gaten...

Vandaag was er alweer een waarschuwing van de FBI/NSA/Homeland Security dat vreemde naties (aka de Russen) bezig waren de core routers van 't net over te nemen. Hadden ze nou echt gedacht dat die backdoors die er voor hen ingebouwd zaten nooit ontdekt gingen worden?

Die ontdekking is nog maar enkele weken oud en de brokken zijn er al.

movieman

Berichtdoor movieman » di apr 17, 2018 10:16 am

Lekker Windows blijven gebruiken jongens dan krijgt MS nog meer macht... :mrgreen:

esgigt

Berichtdoor esgigt » di apr 17, 2018 10:25 am

Vandaag was er alweer een waarschuwing van de FBI/NSA/Homeland Security dat vreemde naties (aka de Russen) bezig waren de core routers van 't net over te nemen. Hadden ze nou echt gedacht dat die backdoors die er voor hen ingebouwd zaten nooit ontdekt gingen worden?
Als het niet zo triest was, kon je er nog om lachen... "the world is ruled by idiots."

Maar misschien leidt het er ooit nog toe dat die veiligheidsparanoïa die zoveel ellende veroorzaakt eens omgezet gaat worden in een waarborg voor vrijheid (= privacy)
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Karsten

Berichtdoor Karsten » di apr 17, 2018 10:07 pm

Oei, is dit draadje nog wel te repareren? :think:
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Terug naar “Koffiekorner”