VR668 turbokreng - geen output

Ook op TV en videogebied heeft Philips diverse hoogstandjes op zijn naam staan. Denk aan VCR, Video2000 en de diverse onverwoestbare TV chassis. Al het tele-gebabbel kan hier plaatsvinden!

Moderator: Moderators

gromsound

VR668 turbokreng - geen output

Berichtdoor gromsound » Za Apr 14, 2018 3:03 pm

Mijn 1e 2e en 3e keus VHSjes (allen VR6585) beginnen ouderdomskwalen te krijgen.
Ik heb alleen nog een lichtgewicht turbodeckie staan de VR668.

Leuk ding toen ie het nog deed maar al jaren terug weggezet met uitval, eerst geluid
en toen ook beeld. Het lullige is dat er van de band wel degelijk signaal komt dat kan je
zien aan de vu meters. het gaat dus ergens mis op de achterste print waar de scart&co op
zitten. Alles is dood dus ook de losse audio uitgangen en de HF modulator out.
Voor de verandering heeft het plastiek deckmechaniek ditmaal de electronics overleefd...

jammer dat alles aanelkaar vastgesoldeerd zit, dat is rottig servicen.
ik denk dat ik net zo goed deze kan repareren ipv nog een berg van die krengen van MPL of de kring
aan te halen, ze zijn allemaal even slecht. ik heb er al 3 afgeboekt in de loop der jaren.

Wie was hier ook weer die turbofan (leuk tekstueel toeval). Dit is je kans. er zit een woud zwarte
elcos op die print, iemand ervaring welke ik moet vervangen voor dit probleem?
Bijlagen
668a.jpg
668a.jpg (26.31 KiB) 494 keer bekeken
668b.jpg
668b.jpg (25.04 KiB) 494 keer bekeken
Laatst gewijzigd door gromsound op Zo Apr 15, 2018 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen

rini

Re: VR668 turbokreng - geen output

Berichtdoor rini » Za Apr 14, 2018 10:01 pm

gromsound schreef:Mijn 1e 2e en 3e keus VHSjes (allen VR6585) beginnen ouderdomskwalen te krijgen.
Ik heb alleen nog een lichtgewicht turbodeckie staan de VR668.

Leuk ding toen ie het nog deed maar al jaren terug weggezet met uitval, eerst geluid
en toen ook beeld. Het lullige is dat er van de band wel degelijk signaal komt dat kan je
zien aan de vu meters. het gaat dus ergens mis op de achterste print waar de scart&co op
zitten. Alles is dood dus ook de losse audio uitgangen, de cichbussen voorop en de HF modulator out.
Voor de verandering heeft het plastiek deckmechaniek ditmaal de electronics overleefd...

jammer dat alles aanelkaar vastgesoldeerd zit, dat is rottig servicen.
ik denk dat ik net zo goed deze kan repareren ipv nog een berg van die krengen van MPL of de kring
aan te halen, ze zijn allemaal even slecht. ik heb er al 3 afgeboekt in de loop der jaren.

Wie was hier ook weer die turbofan (leuk tekstueel toeval). Dit is je kans. er zit een woud zwarte
elcos op die print, iemand ervaring welke ik moet vervangen voor dit probleem?

De snelste manier om dit op te lossen is klikko open zooi erin klikko dich :mrgreen:
Als ie nie meer wil, pak gewoon een ander gebakje.
Vanmorgen nog een pracht jvc svhs machine opgepikt voor 5 euro op de plaatselijke rommelmarkt.
En inderdaad, stonden ook nog een paar turbo prullen :D

Afbeelding
As ut neet kapot is moi ut niet maak'n!

mae

Berichtdoor mae » Za Apr 14, 2018 10:11 pm

Wil je echt weten waarom de electronica eerder stuk is dan het deck?

Joint venture met Ghhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhrundig :lol:

Alle high-end modellen tot ergens eind jaren '90 waren nog deels ontworpen in Neurenberg, deze is er waarschijnlijk ook nog wel gebouwd.

Heb je nog wel ontvangst en/of on screen display?

P.S. Ik ben het niet eens met het kliko-advies dat ondertussen geplaatst werd; dit waren nog best fatsoenlijke apparaten.

movieman

Berichtdoor movieman » Zo Apr 15, 2018 12:25 am

@ grom: zal wel een SMD-schakel-IC zijn achterin aan de onderkant op de print in de buurt van de SCART... Gaan vaker stuk die dingen. Is zo'n duizendpoot, leuk solderen! :lol:

mae

Berichtdoor mae » Zo Apr 15, 2018 2:55 am

Het kan meevallen, er gaat schijnbaar ook wel eens iets mis in de muiterij ehm, het mutecircuit. Omdat het een model van 1996 is, zitten er meerdere losse schakel-IC's in, dus dat valt mee. Is alleen wel een klus om het schema uit te pluizen.

snameroc

Berichtdoor snameroc » Zo Apr 15, 2018 7:46 am

Storing zoeken is meten en niet volgens een tabelletje onderdelen vervangen. De turbo drive videos waren ontzettend goed en elektronisch was er bijna nooit iets aan. Maar inderdaad als je voor 5 euro een vervanger kunt vinden is wel zo makkelijk maar ik zou willen weten wat er mis is voor ik hem in de kliko gooide.

gromsound

Berichtdoor gromsound » Zo Apr 15, 2018 9:56 am

Ah! Snameroc was de turbofan :) uiteraard moet er nu gemeten/gezocht worden maar misschien had iemand met heel veel turbosleutelervaring dit eerder gehad en kan het verdachte deel zo aanwijzen (analoog aan de vcctips).

Inmiddels heb ik de manual opgehaald bij Wil Manshande (andermaal grote dank) en uitgepluisd, inderdaad niet de simpelste opbouw. Ik kom uit bij een multi schakel chip TDA9614 waar zon beetje alles doorheengaat voor het op de uitgangen wordt gezet. Aangezien de storing ooit in toenemende fases optrad durf ik te veronderstellen dat het een voedingsprobleempje rond dat ding kan zijn, een langzaam slof wordende elco naar massa (wat anders).

Als je het signaal volgt kunnen het al minstens 12 verdachte (discrete) elcos zijn in de 12 en 5 volt voedingslijntjes. het lijkt me logisch om ze vanaf de voeding te gaan nalopen, hopelijk is er een punt waar het omlaagduikelt. Als ik hem aan de gang krijg met alleen elcos wisselen mag ie blijven hoor, dan kan je weer heel wat uren vooruit. Zolang ie het deed was het een heel best machientje, scherp beeld en supersnel omspoelen.

@Mae: op de bodemprint staat ''Brazil'' het lijkt een verre oosten samenraapsel. Het breekplastiek van het loopwerk is erg Ghhrundiggh achtig moet ik zeggen, nergens schroefjes alles met klikverbindingen en van die doorverbind boogjes plastiek. De witte balk boven het deck ging in 4 stukken bij het toch voorzichtig handlen, de laatste reserve in de bult had ook al een scheur. gespalkt me t wee stukkies dik karton en een nachtje in de wasknijpers.... :?

Heb je nog wel ontvangst en/of on screen display?
ik heb geen RF bron meer maar op het scherm staat NIKS alleen donkergrijze visgraatjes.
Bijlagen
668c.jpg
668c.jpg (14.88 KiB) 421 keer bekeken

snameroc

Berichtdoor snameroc » Zo Apr 15, 2018 10:08 am

Als het een elko is warmstoken met een fohn. Of gewoon een tijdje aan laten staan.

mae

Berichtdoor mae » Zo Apr 15, 2018 1:00 pm

Brazil?????? Dat komt me erg onbekend voor, als je dat nog eens op de foto kunt zetten... Philips had daar een fabriek maar die heb ik nooit met video geassocieerd. Ik kan me er ook niet direct onderdelen zoals de printplaat zelf bij voor de geest halen. De eindassemblage van deze generatie recorders is bij mijn weten beperkt geweest tot 3 mogelijke fabrieken: RJ (Neurenberg), WD (Wenen) of voor iets latere modellen VN (Szekesfehervar).

Overigens is het breekplastic van het loopwerk een bekend probleem, je moet dat nooit aan het plastic beetpakken, dat brak al wel als het nieuw was. Dat loowperk is wel echt door en door Philips. Nouja, Japanse capstanmotor maar Dordtse koptrommelmotor en volledig Weens ontwerp.

Ik sluit me aan bij snameroc, als je de boel warmstookt en het gaat spelen dan is de kans op een elco'tje gigantisch. Grijs en visgraatjes wijst in eerste instantie duidelijk naar een elco op de voedingslijn.

gromsound

Berichtdoor gromsound » Zo Apr 15, 2018 3:08 pm

Jammer dan, alles nagemeten en de spanningen kloppen allemaal. Scheelt wel weer soldeerwerk.
tijdens afspelen heb ik heel zacht geluid en wisselt ie zelf tussen HiFi en mono (instabiel).
Beeld blijft donkergrijs visgraat.
deck heropebouwd, tandwielen correct afgesteld (leve de manual) en het ding maar weer dichtgeschroefd.
zonde hoor.... ik heb er zelfs de originele AB bij (met shuttleknop).

[stickerfoto voor mae- made in europe, op de printplaten staat brazil]
Bijlagen
668d.jpg
668d.jpg (24.54 KiB) 384 keer bekeken

movieman

Berichtdoor movieman » Zo Apr 15, 2018 6:15 pm

Dan weet je dus waar het zit: in de digitale schakelelektronica. Die IC's zijn nog te krijgen bij ASWO bijvoorbeeld...

mae

Berichtdoor mae » Zo Apr 15, 2018 10:31 pm

Ik sluit dat niet uit, maar visgraat klinkt alsnog met een aardig grote kans als rimpel op de voeding. Panasonics waren daar ook altijd heel goed in met soortgelijke symptomen.

Ik denk dat het geen kwaad kan om er toch eens de foehn op te zetten.

Aan de typesticker te zien al een later model. In 1997 was Neurenberg waarschijnlijk net dicht en de productie verplaatst naar Hongarije.

Ik heb genoeg van dit soort spul staan in diverse onbekende staten, ik ga tzt ook eens kijken wat er op de print staat. Ik herinner me vaag dat er vaak Eurocircuit opstond, maar duidelijk niet of niet altijd dus.

gromsound

Berichtdoor gromsound » Wo Apr 18, 2018 5:35 pm

heeft iemand mischien nog een soortgelijk VHSje waarvan het plastieken deck gebroken is? misschien is de elektrickery nog wel goed en is er een werkende combinatie van te bakken.
ik meen dat R2Rcrazy (Robin) er twee had staan bij mijn laatste bezoek, deck in de war. reeds gestort of?
referentieploatie van het net:
Afbeelding
er is ook nog een crisismodel zonder front aansluitingen achter dat linkse klepje, is ook goed. kejjenagaan deze had zelfs een teletext board!

Marcel1968

Berichtdoor Marcel1968 » Wo Apr 18, 2018 7:21 pm

Hier nog een sloper liggen, lag al klaar voor de kliko.
Was geheel dood, verder niet naar gekeken, de rest van de recorder is al weg.
Bijlagen
01.jpg
02.jpg
03.jpg

movieman

Berichtdoor movieman » Wo Apr 18, 2018 8:07 pm

@ grom: ik heb zo'n soortgelijk dingetje staan met 6 koppen, kopschijf is nog als nieuw (nauwelijks uren gemaakt). Ik geef 'm t.z.t. aan Kojak mee... Apparaat piept alleen een beetje, geen idee waar dat zit, is verder niks beschadigd of gebroken of zo. Ik heb zelfs de AB en de originele doos nog. Heeft geen jog-dial. Het zal een snaar zijn of hij heeft een smeerbeurt nodig... Als je hem niet meer aan de praat krijgt dan hang je hem maar boven je bed of zo, kun je af en toe aan mm denken. :lol:

Terug naar “TV en video”