Zou het toch eindelijk weer de goede kant op gaan; Weg van de wegwerpmaatschappij?
https://www.elektormagazine.nl/news/het ... 430446cbb8
P.s. Hoe verwerk ik trouwens onderstaande embed-code in een bericht?:
<iframe width="700" height="600" src="https://www.elektormagazine.nl/embed/ne ... -repareren" frameborder="0" allowfullscreen=""></iframe>
Recht op repareerbare apparaten?
Moderator: Moderators
- Turbo.d
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 15:55
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Ik vind het een interessant artikel, maar ik vrasg me af of de doorsnee consument zit te wachten op dingen uit elkaar halen en repareren.
Gr
Marcel
Gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Het gros van de Nederlanders heeft met het woord 'techniek' dezelfde associatie als 'dementie'; je weet wel ongeveer waar het over gaat maar hoopt vooral dat je er niet mee te maken hoeft te hebben en daarom is je kanttekening niet ten onrechte.
Evengoed denk ik dat je dit Californische wetsvoorstel wat ruimer moet zien. Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat een apparaat repareerbaar was (Weer die 26cs1006 terug met zijn uitgebluste pijp en ontbrekende AB, teletekst en stereo, aaarrrgh, sorry jeugdtrauma) tegenwoordig is het een uitzondering dat een fabrikant tot een bepaalde tijd reserve onderdelen aanhoudt. Dus ook al zou je niet zelf je apparaat willen repareren, dan nog kan de reparatiedienst niks aanvangen omdat zelfs een wellicht eenvoudige kwaal door een gebrek aan onderdelen niet is te verhelpen. Dan gaat het product alsnog de afvalberg op en dan heb ik het al helemaal niet over die kunstmatige defecten door het laten vallen van ondersteuning op firmware/OS.
Blijf me verbazen dat er hierover nog geen enkele concrete Europese richtlijn is vastgelegd (repareerbaar- en recyclebaarheid gaan volgens mij trouwens prima samen) maar dat zo'n onnozel gloeilampen verkoopverbod er binnen een vloek en een scheet was, dat heeft natuurlijk niets met geslepen lobby industrie te maken
Evengoed denk ik dat je dit Californische wetsvoorstel wat ruimer moet zien. Vroeger was het de normaalste zaak van de wereld dat een apparaat repareerbaar was (Weer die 26cs1006 terug met zijn uitgebluste pijp en ontbrekende AB, teletekst en stereo, aaarrrgh, sorry jeugdtrauma) tegenwoordig is het een uitzondering dat een fabrikant tot een bepaalde tijd reserve onderdelen aanhoudt. Dus ook al zou je niet zelf je apparaat willen repareren, dan nog kan de reparatiedienst niks aanvangen omdat zelfs een wellicht eenvoudige kwaal door een gebrek aan onderdelen niet is te verhelpen. Dan gaat het product alsnog de afvalberg op en dan heb ik het al helemaal niet over die kunstmatige defecten door het laten vallen van ondersteuning op firmware/OS.
Blijf me verbazen dat er hierover nog geen enkele concrete Europese richtlijn is vastgelegd (repareerbaar- en recyclebaarheid gaan volgens mij trouwens prima samen) maar dat zo'n onnozel gloeilampen verkoopverbod er binnen een vloek en een scheet was, dat heeft natuurlijk niets met geslepen lobby industrie te maken

Het Californische wetsvoorstel heeft zijn grond in ondermeer de opstelling van bedrijven als Apple ten opzichte van hun klanten. Deze bedrijven bieden hun klanten namelijk de slechtst mogelijke deal mbt reparaties.
In geval van Apple is het bijvoorbeeld zo dat men expres reparatie door derden tegenwerkt. Het laatste incident is het niet meer werken van het scherm nadat dit door derden vervangen is en een nieuwe versie besturingssysteem geïnstalleerd is.
Want repareert Apple dan zelf? NEE! het enige dat zij doen is complete delen wisselen. Voor gebruikers betekent dat niet zelden een volledig verlies van alle data op het apparaat (ze krijgen eigenlijk een refurbished apparaat terug). Bovendien rekent Apple voor die fantastische prestaties de hoofdprijs. Ook verbiedt Apple hun reparateurs die acties te ondernemen die in het voordeel van hun klanten zijn.
Het recht op reparatie is daarom een goede zaak. Het dwingt fabrikanten om rekening met de belangen van hun klanten te houden. Het beperkt de mogelijkheden van gedwongen winkelnering en planned obsolence van apparaten.
In geval van Apple is het bijvoorbeeld zo dat men expres reparatie door derden tegenwerkt. Het laatste incident is het niet meer werken van het scherm nadat dit door derden vervangen is en een nieuwe versie besturingssysteem geïnstalleerd is.
Want repareert Apple dan zelf? NEE! het enige dat zij doen is complete delen wisselen. Voor gebruikers betekent dat niet zelden een volledig verlies van alle data op het apparaat (ze krijgen eigenlijk een refurbished apparaat terug). Bovendien rekent Apple voor die fantastische prestaties de hoofdprijs. Ook verbiedt Apple hun reparateurs die acties te ondernemen die in het voordeel van hun klanten zijn.
Het recht op reparatie is daarom een goede zaak. Het dwingt fabrikanten om rekening met de belangen van hun klanten te houden. Het beperkt de mogelijkheden van gedwongen winkelnering en planned obsolence van apparaten.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) 

Fabrikanten zijn er een potje van aan het maken, ben ik helemaal met jullie eens. ALLES wordt dichtgeplakt of geseald en er worden BEWUST slechte, kortlevige onderdelen gebruikt, vroeger draaide je 4 schroefjes los en belde je de service voor een nieuw onderdeeltje, inbouwen, klaar, nou ja, bij wijze van spreken dan.
Denemarken heeft wetgeving terzake. Apparaten die notoir wegwerp zijn, vallen er onder een veel hogere BTW voet én moeten gelabeld worden als weggooi apparaat. En de BTW is al draconisch hoog in Denemarken. 250% op auto's bv.elwin schreef:Blijf me verbazen dat er hierover nog geen enkele concrete Europese richtlijn is vastgelegd (repareerbaar- en recyclebaarheid gaan volgens mij trouwens prima samen) maar dat zo'n onnozel gloeilampen verkoopverbod er binnen een vloek en een scheet was, dat heeft natuurlijk niets met geslepen lobby industrie te maken
Ik meen me vaag te herinneren dat ook Noorwegen en Zweden iets dergelijks hebben, of in voorbereiding hebben.
De FCC in de USA heeft net verklaard dat de "warranty void if removed" stickertjes niet bindend zijn. Er gebeurt wel wat, links en rechts. Alleen haalt dat de grote media niet, want er zit geen mega advertentie budget achter...
Apple is inderdaad één van de grootste misbruikers. Maar dat geval met iphone 8 schermpjes is zeker niet expres. Het is nl. opvallend dat het in Europa niet voorkomt, wat iets zegt over de kwaliteit van de onderdelen die 3rd party reparateurs in de US inkopen.esgigt schreef:In geval van Apple is het bijvoorbeeld zo dat men expres reparatie door derden tegenwerkt. Het laatste incident is het niet meer werken van het scherm nadat dit door derden vervangen is en een nieuwe versie besturingssysteem geïnstalleerd is.
De marge op reparaties is belachelijk bij Apple. Scherm vervangen van een iphone 8 kost 175 €. Mijn reparateur doet dat in een kwartiertje, voor 50 € en verdient er ook z'n brood mee.
Maar veel erger zijn de nieuwste Macbooks. Daar zitten een behoorlijk aantal onderdelen in die je niet kan kopen. En net die onderdelen falen nogal eens. Verder zit de boel behoorlijk dicht geplakt. Dat kan wel los, maar 't is niet simpel.
In de Scandinavische landen heeft de consument heel wat meer rechten en hij/zij wordt ook beter beschermd tegen bijvoorbeeld Unliverpraktijken, lees hier: carcinogene toevoegingen in voedsel, u weet wel E-nummers en andere rommel waar het menselijk lichaam niet om vraagt.
-
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
- Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.
Nou ja, niet eens bij wijze van spreken; Met name bij mobiele telefoons is veel veranderd. Nokia 3310, 3330, 3410, 3510: Behuizing eraf klikken/schuiven, accu er uit, zes Torx-jes er uit en het ding valt uit elkaar in onderdelen:movieman schreef:ALLES wordt dichtgeplakt of geseald en er worden BEWUST slechte, kortlevige onderdelen gebruikt, vroeger draaide je 4 schroefjes los en belde je de service voor een nieuw onderdeeltje, inbouwen, klaar, nou ja, bij wijze van spreken dan.
- Toetsenbord/display printje
- Moederbordje
- Plastic chassis
- Trilmotor
- Microfoon
- Luidspreker
Accus zijn voor al deze modellen hetzelfde en nog nieuw te krijgen via De Duitse Verzender. Donortoestelletjes vis ik uit de KL voor 3,50 ofzo.
De gemiddelde aaitelefoon zit dicht gelijmd en is voorzien van vaste accu; Bijna niet uit elkaar te krijgen en voorzien van speciale onderdelen. Dat alles tegenwoordig recyclebaar moet zijn is mooi maar reparabel is beter en maakt bovendien hergebruik gemakkelijker. Als er maar genoeg mensen waarde gaan hechten aan repareerbaarheid wordt het een verkoopargument maar ik vrees dat de politiek er aan te pas moet komen...

Een partij die dit thema hoog op de agenda zet staat bij mij bij voorbaat 3-0 voor!

Meten is weten en weten wat je meet.
zolang die wegwerpchineesjes zo extreem goedkoop zijn dat je er niet tegen kan repareren zal de wet van de economie zijn werk doen. weggooien en nieuwe kopen. Alleen een levensbedreigende noodzaak (maar dat kan nog wel even duren voor de wal het schip keert, misschien wel hele generaties) of een verlicht politiek decreet kan daar een eind aan maken. dat laatste is met malloten als Trump natuurlijk ook niet reeel te veronderstellen.
enkelingen als wij die er een eer in stellen iets zo lang mogelijk aan de praat te houden zijn de uitzondering. de massa van westerse consumenten zal je niet om krijgen. tenzij het economisch wordt geforceerd inderdaad met wegwerpzooibelasting of iets dergelijks. loop je tegen de fabrikantenlobbys aan.
Tot die tijd kan een bewuste consument de eppels en co mijden en voor meer duurzamere spullen gaan. mijn Nokia 1600 (15 eu van PatrickVB gekocht) doet het uitstekend als klepijzer. en ik heb twee reserve accus in stock van weggeworpen collega foontjes. pas als ze die gsm frequentie eruitgooien heb ik weer een probleem.
enkelingen als wij die er een eer in stellen iets zo lang mogelijk aan de praat te houden zijn de uitzondering. de massa van westerse consumenten zal je niet om krijgen. tenzij het economisch wordt geforceerd inderdaad met wegwerpzooibelasting of iets dergelijks. loop je tegen de fabrikantenlobbys aan.
Tot die tijd kan een bewuste consument de eppels en co mijden en voor meer duurzamere spullen gaan. mijn Nokia 1600 (15 eu van PatrickVB gekocht) doet het uitstekend als klepijzer. en ik heb twee reserve accus in stock van weggeworpen collega foontjes. pas als ze die gsm frequentie eruitgooien heb ik weer een probleem.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
-
- Berichten: 6127
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 14:07
- Locatie: Bakermatregio van ons geliefde merk.
Maar wel van lamme toetsen, dooie microfoontjes en vooral versleten accu's. Dit repareren is een peulenschil voor een beetje Knutsel Smurf als het gaat om oudere toestellen.
@ André: Hier is de 1600 ook de "next in line" als de aanvoer van 3x10's is opgedroogd. Drie accu's, één dove 1600 en één gezonde 1600 liggen al klaar!

@ André: Hier is de 1600 ook de "next in line" als de aanvoer van 3x10's is opgedroogd. Drie accu's, één dove 1600 en één gezonde 1600 liggen al klaar!

Meten is weten en weten wat je meet.
Hahaha, ik las de topic titel "Recht op repareerbare apparaten?"
Ik dacht eigelijk meteen dat je bv een MFB box bedoelde die je recht op kunt repareren dmv het mooie deurtje...
Ik dacht eigelijk meteen dat je bv een MFB box bedoelde die je recht op kunt repareren dmv het mooie deurtje...

-
- Berichten: 8491
- Lid geworden op: 10 okt 2014, 14:12
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Apple..............diepe zucht................ 

Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope.
www.superscopeaudio.nl
