22AH799 afgeschreven

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Cassettebandje
Contacteer:

30 dec 2017, 11:47

gromsound schreef: met een lampje en een loupe kijken waar de solderingen (of evt de componentendetails) afwijkend zijn van de eerste montage? dat lijkt me dan de moeite te lonen als het echt exact hetzelfde probleem was.
Er is één diode vervangen en dat moet 6048 zijn.
De condensator is waarschijnlijk 2637 geweest, die 2200uf is. (hoort 3300uf te zijn)
Een weerstand waaraan gesoldeerd is kan ik eigenlijk niet vinden, al zijn 3656 en 3657 duidelijk opnieuw gesoldeerd. De brugcel is ook een keer aan gesoldeerd.
Later zijn c2638 en c2641 ook vervangen lijkt het, origineel zijn zeker niet, ze zijn niet van Philips.
Chip 6600 en 6601 zijn wellicht vervangen of opnieuw gesoldeerd.

Ik ga met je tips aan de slag, Will!
MFB 541,541,532,532,544,544,567 Heel veel luisterplezier.
Cassettebandje
Contacteer:

02 jan 2018, 14:04

Ik heb gisteren maar eens een simpele scoop gekocht.
Wat me opviel, ik krijg geen mooie golf op elko C2637 wanneer het display wat onzin vertoont. Als ie helemaal zwart is dan heb ik wel een gelijkmatige rimpel van 5mv.
Dit doet zich voor als er een 1000uf elko paralel staat aan C2637.

Zo ziet het eruit:

Afbeelding
Will
Contacteer:

02 jan 2018, 15:26

Heee, dat is best een nette scoop, daar mocht je vroeger trots op zijn als je er zo een had.

Ik zou het veel interessanter vinden wat het signaal op de clock ingang van de uP is. Pen 2.
Let er wel op dat je daar met een 10x probe moet meten anders beinvloed je het signaal.

Nog even een aandachtspunt: bij foto's van je metingen is het van belang:
- waar de nullijn (ground) op je scoopscherm is. Bij DC metingen is dit bijna altijd belangrijk.
- wat de vertikale schaal is. Op de foto zie ik nog net 0,5 V/div, maar wat is je probe? 1x of 10x?
- wat de horizontale schaal is (tijdbasis) 5ms/div?

Zonder deze gegevens kun je niet veel over het plaatje zeggen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Cassettebandje
Contacteer:

02 jan 2018, 16:26

Ik heb er een setje ouderwetse Hirschmann bij gekregen. Het zijn krokodillenbekjes. En ik kan ze helaas niet schakelen dus ik ga er vanuit dat ze 1x zijn. Dus daar zal ik andere voor kopen.

Ik had de ground ingesteld op de middelste horizontale lijn. 5mv/div en 5ms/div.
mae

02 jan 2018, 22:21

Je kunt niet aan het merk van de toegepaste elco zien of hij origineel is. Philips gebruikte niet altijd Philips. Een nieuwer type is natuurlijk wl een aanwijzing.

Heb je de servicemanual inclusief wijzigingsbladen zoals te vinden op freeservicemanuals.info?
Will
Contacteer:

03 jan 2018, 12:10

Cassettebandje schreef:Ik heb er een setje ouderwetse Hirschmann bij gekregen. Het zijn krokodillenbekjes. En ik kan ze helaas niet schakelen dus ik ga er vanuit dat ze 1x zijn. Dus daar zal ik andere voor kopen.

Ik had de ground ingesteld op de middelste horizontale lijn. 5mv/div en 5ms/div.
Die snoertjes met klemmetjes zijn voor de meeste metingen aan audio uitstekend te gebruiken, zeker niet wegdoen.
Een snoertje is altijd 1x

Voor 10x probes kun je op veel plekken terecht, oa Conrad, ELV, maar ook de Chinese meuk is goed genoeg. Driekwart van de goedkopere probes komt daar toch vandaan... (het andere kwart komt uit Taiwan :mrgreen: )
Je scoop is 15MHz bandbreedte, alle probes die een hogere bandbreedte hebben zijn goed. Persoonlijk houd ik niet van schakelbare probes (10x-1x), in de 1x stand hebben ze meer nadelen dan voordelen boven een snoertje.
Er is veel mechanisch kwaliteitverschil in de probes, maar dat merk je pas als je er mee werkt... Als je een suggestie kunt gebruiken zeg je het maar.

Over de meting: wat je schijft is bijna onmogelijk in combinatie met de foto: de spanning op dat punt is ca 8V, je scoop staat op DC op de foto en ook op 500mV (.5V/div)
Om bij 5mV/div die 5 tot 10mV toptop nog in beeld te krijgen kan bijna niet.

Los daarvan is de plek waar je meet vóór de stabilisatie, daar zit altijd meer rimpel. Je moet op de 5V meten.
Cassettebandje
Contacteer:

04 jan 2018, 14:35

Je het gelijk Will.
Ik denk dat ik om te beginnen de nullijn verkeerd had ingesteld. Het was inderdaad 500mv/div.
Ik heb de 5v zojuist even nagemeten en dan nu wel alles netjes ingesteld.
Scoop met ground ingesteld op de middelste lijn in beeld. 1v/div 5ms gemeten op DC. En op de output van de 5 volt krijg ik een vlakke lijn, die net iets boven de 3e streep loopt. Dus het is iets meer dan 3 volt.

Kloksignaal kan ik helaas niet meten omdat ik niet de goede probes heb helaas... Er is wel een signaal op het kristal, ik zag een hele vage sinusgolf. Zo snel dat ik m niet eens goed in beeld kon krijgen. Dus er gebeurt daar wel iets in ieder geval.
Will
Contacteer:

04 jan 2018, 16:02

Er zijn een paar truukjes om een probe te vervangen, in geval van nood.
Een weerstand van bij voorkeur 9 Mega ohm in serie met het met het meetsnoertje.
Een condensatortje van enkele pF (ca 20 pF of zo) in serie met het meetsnoertje.

Met deze hulpmiddelen kun je niet meer meten in de letterlijke zin, maar krijgt wel beeld zonder het signaal al te veel te belasten. In beide gevallen de component met het ene draadje in het klemmetje pakken en het andere draadje als meetpen gebruiken.

Ik heb even bij Conrad gekeken, een paar probes kost een paar tientjes:
schakelbaar
vast 10:1
Ik heb een voorkeur voor de tweede.

Op een werkend kristal zul je inderdaad een vervormde sinus kunnen meten. Omdat je geen probe gebruikt verstoor je het signaal op dit punt behoorlijk. De enige conclusie is dat het wel iets doet.
Op de clockingang kun je met een seriecondensatortje van 15-47pF ook proberen te meten.

Blijft dat ik die voeding van 3V-en-een-beetje te mager vindt. De zener bij de transistor is toch wel verdacht hoor.
Cassettebandje
Contacteer:

04 jan 2018, 17:18

Ik heb zojuist een setje probes besteld. Schakelbaar weliswaar, maar goed ik kan altijd nog terugvallen op m'n croco bekken die op zich ook wel voldoen.
Helaas heb ik geen 5v6 zener liggen. Wel een 6v8 en dat lijkt me geen goed idee om daarmee uit te wisselen. Ook maar wat zeners besteld dus.

Het kan wel eens even gaan duren voordat ik er dan weer aan toe kom om aan het toestel te werken. Binnenkort is het weer over met de vakantie en dan heb ik geen tijd meer helaas.
Will
Contacteer:

04 jan 2018, 20:27

Let bij de scoop op dat alle "Var" knopjes in de "Cal" stand gedraaid zijn. Alleen dan klopt de schaalverdeling.
bramsat

30 mar 2018, 10:11

Mocht de mist zich hebben opgelost in helderheid had ik graag geweten is 799 nu werkend of staat hij

in de reserve? :shock:
Yamaha S500,Audio Cambridge cxa 60,philips 109,209,309,nad 7130,Erres TA6000,Erres
TA8000,erresA8000,AH 798. speaker Bose 901 series6,warfdale 10.7,DSS 930,MFB587,AH494,AH487,AH476.
sennheiser HD650,sennheiser HD 598. Dragonfly red+black + jitterbug.
Cassettebandje
Contacteer:

01 apr 2018, 19:07

Wegens gebrek aan tijd en meetprobes staat de 799 vooralsnog met een doekje erover geparkeerd om later weer gerepareerd te worden. De probes zijn helaas zoekgeraakt in de post... Bovendien heb ik op het moment m'n handen vol aan andere dingen, dus dit verhaal wordt nog vervolgd. Maar wanneer...
Cassettebandje
Contacteer:

03 jan 2019, 20:30

Kleine update over de 799. De afgelopen vakantie heb ik even de tijd gehad de 799 weer even tevoorschijn te halen om verder onderzoek te doen naar de kwaal. Ik heb nogmaals alle tips van Will doorgenomen en geduldig gemeten. Om het kloksignaal op het kristal te meten heb ik vorig jaar probes besteld. Laten die nou nooit zijn aangekomen...
Wel netjes het geld teruggekregen, maar ja nu kan ik nog niet veel. Dus binnenkort maar weer een bestelling plaatsen.

Toch zat het me niet lekker dat die 5v niet aanwezig was. Op BD135 transistor 6616 had ik de volgende meting.
E=4,9
B=5,7
C=7,8

Na vervanging van zenerdiode 6628 (5v6) heb ik de volgende voltages op transistor 6616
E=5
B=5,8
C=7,8

In tegenstelling tot voorheen komen deze voltages goed overeen met het SM. En ook nu heb ik 5,0V als voedingsspanning op de up.

De nieuwe elko's zijn ook inmiddels binnen en die heb ik in het toestel geplaatst. Er gaan nu meer digits aan dan voor de vervanging. Waar ik eerst 1F. met een omgekeerde F had, heb ik nu 1F. A of 1F. 9.
Opschieten doet het niet, maar omdat ik op internet zovaak heb gelezen dat het vervangen van de voedingselkos en de elko's om de up heen, heb ik het er op gewaagd met de hoop op een goede afloop.

Een onveranderd kwaal is dat het display uit blijft zodra de stekker kort uit het stopcontact is geweest. Soms laat het display dan weer iets anders zien, 2 willekeurige streepjes of 1F met een boleje of iets anders kleins.

Er heeft iemand volgens mij met de reset geknutseld, ik heb klaarblijkelijk de 798 schakeling erin zitten, maar dan kan ik het kleine grijze draadje toch niet helemaal plaatsen. Kan iemand mij vertellen wat die daar doet? Hij zit volgens mij aan de kathode van diode 6635 ( lijkt me een vervangen exemplaar) en aan pootje 1 van aansluiting b61.

Afbeelding

Wie kan mij helpen met dat draadje?
Cassettebandje
Contacteer:

25 okt 2019, 14:26

De 799 heeft me lang beziggehouden met zijn rare storing. Er is al veel over geschreven en de elco's kregen vaak de schuld van de storing. Echter bij mij was er al aan het toestel geknutseld, te zien aan de duidelijk niet door Philips geinstalleerde elco's in de voeding van de uP.
Vandaag nog eens in het toestel gekeken en de processor zit er verkeerd om in! In de SM staat duidelijk dat de inkeping aan de kant van de print en niet aan de kant van het koelplaatje van de voeding. In mijn 798 gekeken en daar zat de processor netjes met de inkeping richting print. Op internet zag ik ook een plaatje van de processor met de inkeping richting de print en ook die werkt perfect.

Iemand heeft dus de processor er verkeerd in teruggeplaatst, waarschijnlijk na het afkrabben van de zwart geworden pootjes. Ik heb hem eruit getrokken en omgedraaid. Ik miste altijd al mijn 5v reset stroom die door de uP gegenereerd zou moeten worden. Niet gek dat die er niet was, want er zat een heel ander pootje op die plek in de socket. Helaas helaas, het in de juiste richting plaatsen van de uP in het voetje heeft helemaal geen effect gehad op de storing. Vermoedelijk is door het verkeerd monteren van de uP het dingetje naar de eeuwige jachtvelden.

Voedingen waren allemaal in orde, kloksignaal was aanwezig. Daar blijft het helaas bij.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken en excuses dat het zo lang geduurd heeft, er liepen zoveel dingen door elkaar heen.
Laatst gewijzigd door Cassettebandje op 26 okt 2019, 13:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

25 okt 2019, 17:38

Jammer hoor, zo’n verprutst apparaat :( Wie haalt er dan ook dat IC uit de socket, da’s toch nergens voor nodig.....
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Plaats reactie