CD650 gromt/zoemt electronisch en mechanisch

Digitale schijfjes en analoge MFB boxen gaan ontzettend goed samen... Alles over CD spelers, DAC's en loopwerken hier!

Moderator: Moderators

strandtentje

CD650 gromt/zoemt electronisch en mechanisch

Berichtdoor strandtentje » Zo Feb 04, 2018 11:07 pm

Dag,

Ik heb op suggestie van een contact een defecte CD650 uit mijn stapel der vergetelheid getrokken, en hersteld. Het volgende is gebeurd:

- de griplets zijn gekieteld met mijn soldeerbout
- na succesvolle powerup met overslaan halverwege CD stuurprintje onder loopwerk frisse elko's gegeven
- na conclusie dat geluid wat dunnetjes was het mainboard frisse elko's gegeven

Ik ben tevreden met het resultaat en was blij met het aansporen tot reparatie. Luisteren is een groot genot, maar ik merk dat iets in het loopwerk wel erg rumoerig is; het zoemt luid, nog net hoorbaar op ~2m afstand. Dit lijkt mij niet de bedoeling.

Mijn initiële verwachting was een mechanische stroevigheid, maar het lijkt bij nader inzien te gaan om iets electronisch; zodra ik de speler onder mijn CA600 uit haal, en er bovenop zet, brengt ook de versterker dit storende geluid uit de mechaniek voort, maar op de luidsprekers. Noot: zodra de CD650 op de versterker staat, zit er alleen nog hout en plastic tussen het mechaniek en de eindtrappen. Het effect vindt plaats ongeacht selectie op voorversterker.

Mijn eindversterker 'ontvangt' het defect dus. Hypothese: ik heb iets dusdanig verheeneweerd in de electronica (of het was al zo) dat eindtrappen er bij wijze van RF-magie een mening over hebben.

Klinkt dit mechanisch/electronisch gezoem als een bekend probleem en/of moet ik ook een scope uit de stapel halen?

Poging tot opname geluid in opvolgende post.

Dank voor uw hulp en inzichten alvast
cd371, hepta 47:23, yamaha ca-600, diy heco 2-weg op pma757
buiten gebruik: pioneer sx-5570 die steeds stuk gaat als ik deze probeer te verkopen

strandtentje

Re: CD650 gromt/zoemt electronisch en mechanisch

Berichtdoor strandtentje » Zo Feb 04, 2018 11:15 pm

0:00 demonstratie van het geluid zoals de speler het voortbrengt
0:10 in- en uitschakelen van luidsprekers om storing op speakers te demonstreren
0:20 pielen met voorversterker om te demonstreren dat signaal niet over signaalkabel komt

link voor wandroids https://youtu.be/mRKfxx8wgNs

of is dit normaal en moet ik het ermee doen?
buiten gebruik: pioneer sx-5570 die steeds stuk gaat als ik deze probeer te verkopen

bramjacobse

Berichtdoor bramjacobse » Di Feb 06, 2018 5:45 pm

Het zoemen zullen hoogst waarschijnlijk de servo's zijn die je hoort , Radial en Focus of de spindel motor.
De storing op de speakers kan wel instraling zijn uit de CD-speler. Wat gebeurt er als je de speler naast de versterker zet..?

Gr Bram

strandtentje

Berichtdoor strandtentje » Wo Feb 07, 2018 10:09 am

bramjacobse schreef:Het zoemen zullen hoogst waarschijnlijk de servo's zijn die je hoort , Radial en Focus of de spindel motor.
De storing op de speakers kan wel instraling zijn uit de CD-speler. Wat gebeurt er als je de speler naast de versterker zet..?

Gr Bram

Dan is 't uiteraard weg, meen ik ook opgeschreven te hebben- elektromagnetische storing is het zeker.

Ik heb in mijn haast tijdens het recappen wel een bijgehackt ontkoppel-tantaaltje onder het driverbord vervangen door een dikke WIMA bij gebrek aan fatsoenlijker. Later las ik dat condensatoren met dit soort taken beter gepolariseerd kunnen zijn. Ik probeer dat dus even. Dit zou nog wel eens 't zingen kunnen veroorzaken.

Harry

Berichtdoor Harry » Wo Feb 07, 2018 12:09 pm

strandtentje schreef:Ik heb in mijn haast tijdens het recappen wel een bijgehackt ontkoppel-tantaaltje onder het driverbord vervangen door een dikke WIMA bij gebrek aan fatsoenlijker. Later las ik dat condensatoren met dit soort taken beter gepolariseerd kunnen zijn

Mmm, waar las je dat dan? Ik lees juist steeds dat het mooi is om koppel-elco's te vervangen door MKP of MKT :?

strandtentje

Berichtdoor strandtentje » Do Feb 08, 2018 11:34 pm

Harry schreef:
strandtentje schreef:Ik heb in mijn haast tijdens het recappen wel een bijgehackt ontkoppel-tantaaltje onder het driverbord vervangen door een dikke WIMA bij gebrek aan fatsoenlijker. Later las ik dat condensatoren met dit soort taken beter gepolariseerd kunnen zijn

Mmm, waar las je dat dan? Ik lees juist steeds dat het mooi is om koppel-elco's te vervangen door MKP of MKT :?

Ja, ik zal eens in mijn browsergeschiedenis duiken, ik zat ook een seconde of twee met mijn oren te klapperen, maar besloot toen "ach, alles wat men op het internet schrijft is waar". Zodra m'n werkbank weer leeg is duw ik het tantaaltje terug en laat ik weten hoe dat ging.

Installeerde u zelf 'ns in een CD650 een WIMA oid. op de plek van een ontkoppel-tantaaltje onder het loopwerk? Hoe verliep dat?

Harry

Berichtdoor Harry » Vr Feb 09, 2018 9:04 am

Dat is gelukkig nog niet nodig geweest, mijn CD650 werkt nog goed :)

Terug naar “Compact Disc”