De Grundig R35 van Henk Ockers

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

Will
Contacteer:

02 feb 2018, 19:21

Geen Philips dit keer, maar een Grundig Hifi Receiver R35. Waarom dan in dit hoofdstuk en niet in "Non-Philips projecten"?
In deze reparatie draait het om een TCA530 IC dat ook in behoorlijk wat Philips receivers zit. En mocht er een forumopstand ontstaan, dan kan Remi dit onderwerp alsnog verplaatsen.

Henk heeft een voorliefde voor Duitse apparaten uit de jaren '70-'80. Deze Grundig R35 werkte prima, alleen waren -natuurlijk- een paar lampjes kapot. Het vervangen van de lampjes durfde Henk wel aan. Na een zoektocht waar de lampjes te koop waren heeft Henk alle moed verzameld en de lampjes vervangen. Daarbij heeft hij per ongeluk een massaverbinding losgetrokken. Die schoot net te makkelijk los omdat een stekkertje mank was.

Het gevolg was echter groter dan gevreesd. De lampjes werkten helemaal niet meer en er begon wat te roken. Goede raad was duur en met Henk afgesproken dat hij langs kon komen.

Op dat moment wisten we nog niet van de massaverbinding en de schakeling die uitgebrand was rookte niet meer. Na heel wat zoeken en meten ontdekte ik de losse massaverbinding. Daar een nieuw stekkertje aan gezet en warempel: de lampjes deden het.

Na een korte test bleek dat de afstemschaal niet klopte met de ontvangst. Snel even bijregelen lukte niet en Henk liet het apparaat bij mij achter. Intussen had Henk ook nog ruzie gekregen met een metertje dat telkens bleef hangen.

Een foto van het apparaat plaatsen laat ik aan Henk, want hier verblijft alleen de binnenkant van het apparaat.

Eerst over de lampjes:
De bedrading van de lampjes is in het schema wat moeilijk te volgen. Zodra je aan het schema gewend bent is het goed te doen.
  • De twee schaallampjes staan in serie en zijn elk 6V
  • De lampjes achter de meters staan parallel en zijn 12V
  • Het lampje van de aanwijzer van de zenderschaal staat in serie met een weerstand.
In het apparaat is de bedrading ook wat moeilijk te volgen. Nadat we ontdekt hadden dat de massa losgeschoten was, was de verlichting snel hersteld.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Will
Contacteer:

02 feb 2018, 19:30

Vervolg… De Tuner afstemspanning met de TCA530

Door het losraken van de massa is het stabilastie-IC van de afstemspanning gesneuveld. Het is zo heet geworden dat het open gescheurd is. Op Ebay wordt het IC nog aangeboden voor ongeveer 10 euro. In verschillende Duitse fora is er sprake van een vervangingsschakeling voor dit ic. Na wat overleg heeft Henk het ic besteld, want de prijs van de vervangende schakeling is aan onderdelen ongeveer hetzelfde. Alleen moet je die nog in elkaar zetten.

Na drie weken wachten kwam het ic, dat helaas niets doet, behalve warm worden. Dan is natuurlijk de vraag of het oplichting is, of er andere ic's zijn met dat typenummer, een misdruk, slecht nagemaakt? De opdruk op de vervanger ziet er net zo (on-)betrouwbaar uit als het originele dat in de radio zat. Ik kan geen producent afleiden uit de opdruk.
4F171120-663D-4670-9071-D6A62C40AAF8.jpg
Origineel boven, nieuw onder
4F171120-663D-4670-9071-D6A62C40AAF8.jpg (18.56 KiB) 1960 keer bekeken
De voedingsschakeling met de TCA530 is bij Grundig en bij Saba apparaten toegepast.
Afbeelding
In Grundig en Saba fora zijn enkele vervangingsschakelingen van dit ic te vinden, een daarvan is een originele Grundig vervanging waar zelfs ooit een serviceprintje van is uitgegeven.

Ik heb dat schakelingetje nagebouwd.
Laatst gewijzigd door Will op 03 feb 2018, 09:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Henk Ockers

02 feb 2018, 23:08

Will, bij deze alvast bedankt voor de moeite om alles weer in orde te krijgen. :clap: Wanneer hij weer de jas aan heeft zal ik hem bij nieuwe aanwinsten zetten. :D
Tussen ijskast en bed is nog plaats genoeg. :text-+1:
mae

03 feb 2018, 02:21

Will schreef: Na drie weken wachten kwam het ic, dat helaas niets doet, behalve warm worden. Dan is natuurlijk de vraag of het oplichting is, of er andere ic's zijn met dat typenummer, een misdruk, slecht nagemaakt? De opdruk op de vervanger ziet er net zo (on-)betrouwbaar uit als het originele dat in de radio zat. Ik kan geen producent afleiden uit de opdruk.
Afbeelding
Het plaatje heeft er helaas geen zin in, ik herken vrij veel vaag spul dus als je kans ziet om het elders te plaatsen of de link te fixen, wie weet... Ongezien gok ik op een oud DDR-equivalent en die waren opzich meestal wel goed. Maar misschien na al die jaren ook op en dus toch vervalst.
Will
Contacteer:

03 feb 2018, 09:25

Op verzoek van mae: Plaatje van ic's toegevoegd in tweede bericht van dit draadje.

Het ic had geen sporen van eerder gebruik, er zat geen soldeer aan de pootjes. Wel opmerkelijk dat de pootjes 1-2mm korter waren. Of dat wat zegt weet ik niet.

@mae: blader even terug, want in jouw quote staat de link naar mijn server. (En van 0-7 uur slaapt die en daarom zag je geen plaatje)
movieman

03 feb 2018, 13:08

Die nepper zou je eigenlijk eens moeten doorlichten in een Röntchenapparaat of een rasterelektronenmicroscoop...
rob040

03 feb 2018, 15:24

@Will: Op eBay staat het IC ook te koop met een zelfde productiecode als jouw 'fake' exemplaar. Als je die twee vergelijkt, dan is die van jou smaller (de behuizing van de eBay variant lijkt mij meer te kloppen...).
TCA530.jpg
Will
Contacteer:

03 feb 2018, 16:01

Henk heeft het ic besteld, misschien weet hij de herkomst nog. Destijds hebben we even overlegd en het leek een betrouwbare handel.

Hoe dan ook, het probleem is opgelost met een vervangingsschakeling. Dat post ik binnenkort hier.
mae

03 feb 2018, 18:20

De producent van het origineel is duidelijk Philips, de vervanger in theorie ook maar wel een andere Philipsfabriek (eerste letterreeks op de onderste regel) als het geen vervalsing is. Helaas ben ik nog niet zo goed thuis in de precieze betekenis van de productiecodes. Ik sluit overstempelen niet bij voorbaat uit. Ik had er meer vertrouwen in gehad als er een Oost-Europese opdruk op had gestaan.

Edit: het feit dat er twee IC's met dezelfde stempeling in een verschillende (breedte zie ik niet maar ander gietwerk) behuizing zitten, betekent dat het niet dezelfde IC's zijn. In het gunstigste geval zijn het herstempelde second sources (die ik dus meer zou vertrouwen onder hun originele stempel), in het slechtste geval lijken geen van beide IC's ook maar in het minst op een TCA530. Helaas.
rob040

03 feb 2018, 21:27

mae schreef:...breedte zie ik niet...
Het is de lengte van de behuizing. Maar zoals je op de plaatjes tegen het IC aankijkt wordt dat breedte.
Henk Ockers

03 feb 2018, 22:42

Hier heb ik de IC besteld. Staat nog steeds op Ebay.

https://www.ebay.com/itm/1PCS-VOLTAGE-S ... 1446565901
rob040

03 feb 2018, 22:49

Dat is dezelfde verkoper als ik ook gevonden had. Hij stuurt dus wat anders op dan op de foto staat.
Als je naar de negatieve beoordelingen van de afgelopen maand kijkt dan zie je dat hij dat kunstje vaker flikt.
mae

04 feb 2018, 01:55

Ook als je niet naar de beoordelingen kijkt dan gaan er wel wat alarmbellen rinkelen. Een Chinees die meer obsolete Europese IC's verkoopt met heel mooie felwitte stempelingen die inhoudelijk waarschijnlijk ook niet allemaal met tijdsgewricht en fabrikant kloppen. Ik stel mijn mening nog wat naar beneden bij, helaas.
Henk Ockers

04 feb 2018, 10:14

Het is jammer dat de IC niet doet wat er van verwacht mag worden maar voor dat bedrag wilde ik wel een gokje wagen om die mooie R35 in orde te krijgen. Gelukkig heeft Will het onderdeel na kunnen bouwen :clap: en functioneert weer alles prima. Wanneer hij weer bij mij staat en in gekast is zal ik er een foto van plaatsen. Hij lijkt uiterlijk heel sterk op de Nordmende 8600SC-F die ik heb maar dan zonder cassette gedeelte. Dat was in die tijd bij de Duitse merken wel meer. Saba, Loewe,Telefunken, Dual bouwde ook van die modellen.
Will
Contacteer:

04 feb 2018, 19:52

Ach, het was een gok en een afweging. Het kan kwaad opzet zijn van die Chinees, maar er zijn toch ook veel positieve ervaringen gemeld.

Het IC is ook bij Little Diode en in Spanje te koop, beiden via ebay. Dan is het wel vier keer zo duur. De kans dat het bij Little Diode een nepper is, is een stuk kleiner. Maar die 40 euro voor zo een simpel IC wordt wat wrang.

Ik set voor dat we verder gaan...
Plaats reactie