alternatieve voltage regulator in N1520? [OPGELOST!]

Van tekentafel tot soldeerbout, in deze afdeling is alle ruimte voor eigen ontwikkeling van audio gerelateerde apparatuur. Schema's tekenen, print ontwerpen, componenten kiezen, printplaten etsen of laten maken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7427
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

10 sep 2017, 12:12

Waarde elektrosmurfen,

In de restauratie-N1520 zit een voltage stabiliser board volgens afbeelding (klik voor vergroting).
Die doet niks meer. De input 20V en 40V uit de voeding (gelijkrichters meteen op de trafo)
zijn aanwezig maar verder is alles dood (TS1 basis en emitter 0.2V).
De 12V output wordt gebruikt voor diverse beveiligings- en servo circuits, de 5.8V voedt alleen een print met logic chipjes. Bovendien voedt de 12V via een dikke weerstand de inrijgmotor, zo kwam ik erachter dat het spul rip is (externe 12V voeding erop en hij doet het, trekt belast <200 mA).

Omdat het hele feest teruggekoppeld regelt is er weinig aan te meten, weg is pech.
Bovendien zit het mudvol ouwe torren plus een geselecteerde zehner, allemaal niet zo
fijn. Ik neem aan dat het spul is doorgefikt omdat de rijgmotor zich helemaal had vastgedraaid
in een kluwen vermorzelde trekveren, affijn je kent het effect.

Lijkt me wel anders op te lossen, ik dacht aan standaard regulatortjes
type LM217 of LM317. Die kunnen tot 37V afgeregeld worden middels een simpel instelpotmetertje.
Stroom tot 1,5A dat moet genoeg zijn. Grote koelplaat eraan, plek zat waar dat oude board zat.

Vraag aan de geoefende ontwerpers, is dit te simpel gedacht of kan dat, en zo ja hoe ziet dat
instelcircuitje er uit rond die regulators? Of is er een nog gangbaarder onderdeel beschikbaar?

mvg

Grom vraagal.
Bijlagen
panel11schema.jpg
Laatst gewijzigd door gromsound op 11 sep 2017, 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3797
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

10 sep 2017, 12:20

Tekst verwijderd (dubbel gepost) zie een bericht verderop.
Laatst gewijzigd door Will op 10 sep 2017, 12:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
mae
Berichten: 4287
Lid geworden op: 17 nov 2013, 02:42
Locatie: Randstad

10 sep 2017, 12:21

Als ik er zo een blik op werp, is repareren niet meer werk dan nieuw ontwerpen en bouwen. Er is niet veel meer of minder aan teruggekoppeld dan aan een LM317, alleen zijn de torretjes hier niet in dezelfde behuizing gelepeld.

Als TS1 geen spanning op de basis heeft, is R117 het eerste dat je controleert. De spanningen rond TS115 het tweede. Er staan heel veel meetwaarden in het schema en de schakeling is vrij overzichtelijk.

Je zou anders met de spanning eraf al nog wat meer rond kunnen prikken met de meter op diodetest. Stuk minder intimiderend en misschien loop je al ergens tegenaan.
Laatst gewijzigd door mae op 10 sep 2017, 12:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3797
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

10 sep 2017, 12:21

Het is allemaal standaardspul, beste Grom. Ook die zener is een standaarddingetje van 5,1V.
Je kan het allemaal slopen en er regelaartjes is zetten, ik zou het niet doen. Waarschijnlijk zijn een paar torren kapot en is met veel minder moeite de zaak te herstellen.

En anders soldeer je het ding er uit, stopt het in een envelop en stuurt het naar mij op. Dan krijg je het werkend terug.

Naschrift: en de zaak is beveiligd tegen overbelasting. Als ergens een vette kortsluiting in de recorder zit dan knijpt de voeding alles dicht en komt er ongeveer 0 volt uit.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
snameroc
Berichten: 4025
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

10 sep 2017, 12:25

Kan me niet voorstellen dat dit niet te herstellen is. Desnoots met diode stand even alle torren in de schakeling meten. De zener is ook eenvoudig te testen.

Is deze schakeling anders dan in een 1501? Ofzo dan heb je eventueel vergelijk.
Enegsinds orgineel zou ik het wel houden
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7427
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

10 sep 2017, 12:51

he guys bedankt voor de info so far.
inderdaad is dit board specifiek n1520 anders had ik er wel een sloper ingeplakt uit een n1500.
hele toestel zit overigens afwijkend inelkaar, alles vanwege die assemble en insert trucjes.
warempel al vele bechipte insteekunitjes, oei als dat maar heel blijft...

originaliteit op een onzichtbare plaats maakt me niks uit, als het betrouwbaarder werkt met nieuwe spullen zeur ik nergens over...

ok ik heb een diodestand op de multimeter, even voor de absolute elektroleek, hoe meet ik ook alweer torren door? en die zehner?
of is het toch handiger in werking de spanningen te volgen en waar dan te starten? ik neem aan vanaf die 20V en 40V input.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
snameroc
Berichten: 4025
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

10 sep 2017, 13:34

Met de universeelmeter in de diode stand meet je van de basis naar de emitter en van de basis nasr de collector vervolgens doe je dat nog een keer met de meetpennen gewisseld. Dan moet je 2 keer een doorgansspanning gemeten hebben tussen de 500 mv en 750 mv op je meter. En 2 x oneindig hoog. Deze eaarden zijn bij een transistor uit de schakeling. Als je dezelfde meting in de schakeling doet beinvloeden de weerstanden de aanduiding maar met het schema bij de hand en een beetje gezond verstand lukt het wel om de aanweizingen op de juiste waarde te schatten.
De zener sluit je aan met een weestand van 10k im serie op 12 volt en over de zener meet je dan de 5,1 volt.
Gebruikersavatar
movieman
Berichten: 12533
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:42
Locatie: Zuid-Limburg

10 sep 2017, 14:31

@ grom: heel simpel beginnen: met een vergrootglas alle solderingen/printbanen goed controleren en vervolgens de weerstandjes meten (geen spanning op het toestel zetten). Als het apparaat aan het net hangt dan volg je het advies van mae op, m.a.w spanningen op de pootjes van de transistoren vergelijken met de waardes in het schema, als daar iets niet deugt dan heb je de boosdoener(s) redelijk snel te pakken... Hoe is de staat van de elco's? Als die niks meer doen dan zakken de spanningen in mekaar bij belasting.
Gebruikersavatar
gromsound
Berichten: 7427
Lid geworden op: 26 jun 2005, 21:58
Locatie: Haaksbergen
Contacteer:

10 sep 2017, 14:50

gemeten:
1) uitgangen los van de machine gehaald ivm mogelijke sluiting stroomopwaarts: geen effect op uitgangsspanningen.
2) punt 112 los (van basis TS) was 0 wordt nu 9,8V
3) in deze toestand alle torren van 12V deel gecheckt:

ts115 bce soll 13.3 18.7 12.6 ist 2.5 22.9 9.8 NOK
ts114 bce soll 14 32.5 13.3 ist 0 39.3 2.5 NOK
ts113 bce soll 31 14 31.5 ist 39.1 0 38.8 NOK bovendien een PNP tor
ts112 bce soll 33 40 32.5 ist 39.2 39.3 38.8 ?
ts110 bce soll 5.1 4.4 31 ist 0 0 39.2 NOK
ts111 bce soll 5 4.4 33 ist 0 0 39.3 NOK
maar die laatste twee reageren op teruggekoppelde 12V die er nu niet is dus mogelijk OK

ts113 los doorgemeten met diodetester b-e/c 0 0 resp 0.1 0.3
laatste reserve ex BC557 meet b-e/c 0 0 resp 0.4 0.4 dat oogt beter dus die eringezet.
geen effect op spanningen van hierboven.

zehner d110 onder 0 (massa) boven 0 ?
r119 boven 9.7 onder 0
r118 boven 2.4 onder 0
r116 boven 0 onder 0

hele bord heraangesloten aan machine (muv rijgmotor) -> punt 112 = 0.9, punt 115 = 0.1 NOK

zou TS 1 kaduuk zijn?
is het echt niet veel simpeler om twee van die LM317 dingen te gebruiken ipv deze hele torrenbrei?

GRS elektroleek (sorry, mechanisch kan ik alles)
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3797
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

10 sep 2017, 15:21

Ja tegenswoordig is een chippie makkelijker. In het chippie zit ongeveer wat er op het printje zit.

De 2N3055 krijgt het vol voor zijn kiezen als er iets mis gaat. Kans dat die kapot is.

En torren testen met de ohmmeter is niet meer van deze tijd. Doe een keer een investering van 15 euro voor zo een chinees testertje. Zo een goed-fout meting zegt veel meer dan een pn meting.

Nog wat uitleg: die 40volt is de voeding van de voeding. Of beter gezegd de voeding van de regeling. Die zorgt er voor dat de 12 en 5 volt pas op komt als de 40 volt er is en dat zal best een reden hebben. Met twee chippies moet je dat ook weer nabouwen.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
esgigt
Berichten: 3785
Lid geworden op: 22 feb 2013, 15:13
Locatie: ergens in Zuid-holland

10 sep 2017, 15:27

Aangezien je bij een forse stroomafname op de 12V nogal wat warmte ontwikkeling hebt, kun je in het ergste geval uitwijken naar een buck-regelaar (vloeken in de kerk, ik weet het)... Verlaagt met de stroomopname ook de warmteontwikkeling in het apparaat.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
snameroc
Berichten: 4025
Lid geworden op: 01 mei 2010, 12:45

10 sep 2017, 15:59

Niet met een ohm meter maar met een diode test zodat je de halfgeleiderspannig kunt aflezen. Met een torrentester kun je in circuit niets. Maar het is maar wat je gewent bent natuurlijk.
Heb je ts1 al gemeten?
Gebruikersavatar
ChromeMaximaII
Berichten: 2354
Lid geworden op: 09 aug 2014, 21:02

10 sep 2017, 16:56

Kijk eens of R117 nog ok is, die is nodig om de voeding te starten via TS1 (2N3055). Anders verdenk ik die laatste tor. Er zit geen stroombegrenzing in het circuit, dus die klapt er uit als elders in de recorder wat goed mis is. (edit: Will noemde dit ook al)

Verder is er niks mis met discreet opgebouwde voeding, die kan je altijd repareren. :D
Gebruikersavatar
movieman
Berichten: 12533
Lid geworden op: 17 mar 2008, 22:42
Locatie: Zuid-Limburg

10 sep 2017, 20:25

@ grom: is de brugcel nog ok? Kijk eens of je die 20V krijgt... Of heb ik ergens overheen gelezen?
Gebruikersavatar
Will
Berichten: 3797
Lid geworden op: 24 mei 2009, 21:56
Locatie: Het uiterste Zuiden
Contacteer:

11 sep 2017, 10:26

Grom, kun je een plaatje maken waar die 40V vandaan komt?

En zo lang er op (113) geen 12V staat is meten van spanningen zinloos. Ik zal een beschrijving van de werking maken.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie