RD40 Allegra

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

David
Contacteer:

19 jan 2017, 23:29

De Q hoefde minder naar beneden dan ik verwachtte.

Mooi resultaat. Klinkt het nu ook wat neutraler in het midden?
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
piet2401

20 jan 2017, 20:24

David schreef:De Q hoefde minder naar beneden dan ik verwachtte.

Mooi resultaat. Klinkt het nu ook wat neutraler in het midden?
Alles klinkt nu veel meer in balans, meer rust ook zo lijkt het.
Goede opnames klinken nog beter dan ik gewend was, veel meer detail.
Maar ik hoor nu ook wel meer slecht opgenomen opnames........vervorming.
David
Contacteer:

21 jan 2017, 02:44

Toch wel mooi dat je dat allemaal kunt met die DSP's.

Gaaf om te lezen dat je weer een stapje hebt gemaakt. Ook mooi dat het 'maskeren' van die distorsie niet aan de techniek ligt maar aan de finetuning. Hoef je iig niet aan de techniek te twijfelen.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Karsten

21 jan 2017, 10:34

Leerzaam draadje; Ik hoop ze eens te kunnen beluisteren, Piet! :D
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401

22 jan 2017, 11:18

Karsten schreef:Leerzaam draadje; Ik hoop ze eens te kunnen beluisteren, Piet! :D
Als het goed is zeker in Mei.
piet2401

26 feb 2017, 12:44

Vrijdag weer een minivergelijk bij Piet in Sterksel.
Idd heeft de RD nu ook meer last van distorsie.
Klinkt nu heel dicht tegen de PAG MKII aan in het hoog.
Midden gaat ook erg de goede kant op.
Laag natuurlijk heel ander verhaal, MFB is daar gewoon onverslaanbaar.
Wat een punch en zuiverheid.

De 9818 met de andere mids met foam randen deed het ook erg goed.
Mid en hoog kwamen goed mee met de PAG en RD, ietsje scherp randje in het hoog.
Jan zijn box daar was heel wat discussie over......... was de PAG nu met teveel of de Jan box met te weinig mid/hoog...........zeker was dat met de zelfde tweeter het hoog toch heel anders klonk.
Weer wat huiswerk mee genomen. Kijken en luisteren of we het laag nog wat minder hol kunnen laten Klinken en eens wat spelen met de overgang mid naar hoog.
Natuurlijk moeten ze in mei op hun best zijn, nog even tijd.
Wat hebben we toch een leuke hobby.
piet2401

26 feb 2017, 18:29

Zo dat klinkt weer erg lekker nu.
Terug "2e orde" gefilterd van mid naar hoog ipv zoals eerst 3e.
Met DSP toch erg leuk, met alleen 2e order kreeg ik toch het idee dat ik het opbreken boven de 3,8 kHz nog hoorde dus toen maar over naar 3e orde.
Maar DSP getruukt, nu eerst op 1800 2e orde filter en op 3kHz nog een 4e orde er achter aan. Geen opbreken meer te horen. :D
Voor een strakkere bas ook de Q van de Linkwitz transform wat aangepast, nu meer sublaag versterkt en minder "gewoon" laag.
Nog wat niveaus gelijk getrokken en nu klinken ze als de bekende klok. :D 8)
Kijk daar zijn die vergelijken nu zo heel belangrijk voor.
Den Bosch here we come.........
Harry

26 feb 2017, 19:38

Een leuke hobby hebben we zeker! :)
piet2401 schreef:De 9818 met de andere mids met foam randen deed het ook erg goed
Interessant, ik had wel iets gehoord over een andere tweeter die hierin zou kunnen maar nu dus (ook) een andere laagmid dan de 70652W ?
piet2401 schreef:Maar DSP getruukt, nu eerst op 1800 2e orde filter en op 3kHz nog een 4e orde er achter aan. Geen opbreken meer te horen. :D
Daar gebruiken we passief dan zo nodig een zuigkring voor, zo'n optie is er blijkbaar actief niet? Wat je nu doet is natuurlijk ook een vergelijkbare oplossing.
Je crossover frequentie is steeds hoger komen te liggen, voor het mooie had je misschien toch de Satori moeten nemen (kassa!). Maar ja, achteraf weten we het altijd beter :wink:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Piet

26 feb 2017, 23:07

Harry schreef:Een leuke hobby hebben we zeker! :)
piet2401 schreef:De 9818 met de andere mids met foam randen deed het ook erg goed
Interessant, ik had wel iets gehoord over een andere tweeter die hierin zou kunnen maar nu dus (ook) een andere laagmid dan de 70652W ?
piet2401 schreef:
Dag Harry,

Toen ik met PAG-1 begon heb ik de 7" die ik daar voor nodig had geleend van 9818. Daarna heb ik van Thomas 2 stuks 70652 gekregen die ik er vrijdag morgen vlak voor de mini vergelijking samen met Jan er terug in gezet heb waarmee de 9818 weer origineel is. Wat de tweeter betreft: er is een gedachte om daar wat te gaan experimenteren met de isofase tweeter, maar het is lang niet zeker of ik dat daadwerkelijk ga doen en ze gewoon origineel laat. Groeten Piet.
Harry

27 feb 2017, 07:52

Hallo Piet,
"Geleende" units in de PAG, dat wist ik niet. Vandaar de onduidelijkheid. Maar nu heb je dus beiden compleet, mooi voor zo'n vergelijking!
Groet, Harry
piet2401

28 feb 2017, 08:25

Harry schreef:Een leuke hobby hebben we zeker! :)
piet2401 schreef:Maar DSP getruukt, nu eerst op 1800 2e orde filter en op 3kHz nog een 4e orde er achter aan. Geen opbreken meer te horen. :D
Daar gebruiken we passief dan zo nodig een zuigkring voor, zo'n optie is er blijkbaar actief niet? Wat je nu doet is natuurlijk ook een vergelijkbare oplossing.
Je crossover frequentie is steeds hoger komen te liggen, voor het mooie had je misschien toch de Satori moeten nemen (kassa!). Maar ja, achteraf weten we het altijd beter :wink:
Idd Harry een zuigkring doet het ook. Kan in de DSP ook, parametrische EQ, maar ik vind deze oplossing beter klinken. Het beperkt ook de vervorming denk ik.
Ik had nog een stuk of 4 van deze midwoofers liggen en dan is de keuze snel gemaakt.
Of de Satori ook beter klinkt?
Ik ben heel tevreden nu.
Harry

28 feb 2017, 08:39

piet2401 schreef:Ik ben heel tevreden nu.
Mooi, behalve voor de leuke hobby is dat toch waarvoor we bezig zijn :)
piet2401

03 mar 2017, 20:04

Vandaag toch nog wat aan de RD's gedaan.
Het laag heb ik van de 250 Hz overgang naar mid. terug gebracht naar 180Hz.
Het hoog heb ik 1dB terug geschroefd.
Nu klinkt het toch nog wat beter, iets minder "in the face" en het laag nog wat minder hol.
piet2401

08 mei 2017, 08:58

De RD40 in de vergelijk meeting afgelopen weekend.
Voor velen van ons een hele ervaring de RD40 Allegra te horen naast de gewone boxen.
Een array spreekt een ruimte anders aan dan een gewone conus luidspreker doet en dat was heel goed hoorbaar.
Heel veel detail en ruimte, een brede stereo stage.
Eigenlijk zoals de RD nu gebruikt heeft hij in die wat grotere ruimten een klein nadeel.
De RD Array is nu ingezet boven de 1600Hz en eigenlijk vraagt dat in grotere ruimten ook om een array van mid/woofers, 6 of zo. Beneden de 180 Hz zul je gaan array meer nodig hebben.
In gewone afmetingen woonkamers zul je er niet zo veel van merken, gelukkig, maar zo groot als nu de vergelijk ruimte heb ik het wel gehoord. Eigenlijk moet het laag/midden dan ook een array zijn, maar een 6,5" mid woofer kan de boel dan toch niet genoeg aanvullen. Nu waren er af en toe wat gaatjes. Viel niet altijd op door het wat frisser klinken, maar geoefende oren hebben het vast wel gehoord. Thuis kan ik er goed mee leven en bij Piet thuis viel het ook niet echt op. Dus een volgende vergelijk een kleinere kamer graag......... :mrgreen:

Trouwens er nog steeds niet achter waar dat bultje rond de 5 kHz vandaan komt, vorige metingen met de zelfde instellingen laten hem niet zien. Ook niet direct op gevallen bij de vorige luister tests bij Piet. Ik gebruik dan zo min mogelijk (kamer) correcties in de DSP. Alleen de notch op 5kHz en de scheidings frequenties staan er dan in + lift van ~12dB Linkwitz transform in het laag 30Hz. Preset thuis heeft ook nog een notch op 45-50 Hz, (staande golf in de kamer weghalen) en op 200 en 300 Hz klein beetje correctie. Wel een andere microfoon, maar we hebben hem ook niet gehoord, de PAG was nog frisser toen.
Harry

08 mei 2017, 10:00

Tja, uiteindelijk zijn deze boxen ook bestemd voor je eigen huiskamer, nietwaar. Om ze nou om te gaan aanpassen zodat je er ook grote zalen mee kunt bespelen lijkt me niet zo nuttig. En dan hangt het ook nog samen met de hoeveelheid demping in zo'n zaal, weet (helaas!) niet hoe het afgelopen zaterdag was maar tijdens de bijeenkomst afgelopen jaar was er weinig demping aanwezig. Dus als je de volgende keer nu eens rondom velours gordijnen ophangt... :wink:
Plaats reactie