Philips 22RH851 & Philips 794 gereviseerd. Lees hier het spannend verslag! ;)

Stort je hart uit in de MFBfreaks Koffiekorner. Alles mag, en niets moet!

Moderator: Moderators

SantiOriginal

24 apr 2017, 12:56

Hallo,

Edit: sinds kort heb ik de Philips 794 versterker in mijn bezit. Deze wil ik graag koppelen aan mijn 851. De configuratie zou als volgt moeten:
De 794 als "hoofd" versterker. De 851 versterker op de 794 aansluiten via tape-aansluiting.
De 794: mijn LapTop op aansluiten via "tape 2 aansluiting" voor doorgeven geluid. Eventueel een extra pick up/cd-speler/cassettedeck erop aansluiten (nog niet in bezit). De Akai-luidsprekers erop aansluiten.
De 851: mijn Philips FP140A pick up erop aansluiten, de tape-aansluiting is dan voor de aansluiting naar de 794. Mijn Sharp-luidsprekers erop aansluiten.

Ik hoop op jullie inbreng en advies!
=======================================================================================================

Sinds mijn 12e heb ik een Philips 22RH851. Het beestje heeft veel meegemaakt, maar doet nog steeds dienst als spin in het web voor het doorgeven van geluid vanuit mijn - Philips FP140A platenspeler, LapTop en TV naar mijn Sharp luidsprekers (geen idee welk model, maar ook al vanaf mijn 12e en het geluid is nog steeds fantastisch!).

In al die jaren heeft de geïntegreerde cassettedeck al vroeg de geest begeven. Ik vraag mij af of reparatie mogelijk is. Eigenlijk verdient mijn 22RH851 dat wel na zoveel jaren trouwe dienst. Ik heb nog leuke cassettebandjes liggen met toffe muziek.

Ook de indicatielampjes en de lampjes die de radiozoekfrequenties moet doen opschijnen doen het niet meer.
Mijn tweede vraag is onconventioneler en zal misschien wenkbrauwen doen fronsen: op internet zag ik dat iemand bij zijn oude versterker de gloeilampjes heeft vervangen door led-lichtjes. Hiermee kun je dus ook van kleur veranderen. Zelf zou ik een blauwe kleur erg tof vinden als ik in het donker naar muziek luister.
Is dat mogelijk bij de 22RH851?

En mijn laatse rare vraag is of het mogelijk is op enigerlei analoge VU meters aan te sluiten op de 22RH851 die mooi dansen wanneer de muziek aanstaat. Omdat er veel oppervlak is aan de bovenkant van de 22RH851 zouden de VU meters daar semi-geïntegreerd op kunnen liggen.

Edit: de 851 ligt ter reparatie/revisie! Spannend!

Ik hoop dat jullie mij antwoord kunnen geven!
Laatst gewijzigd door SantiOriginal op 06 mei 2017, 20:04, 7 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

24 apr 2017, 17:13

Het korte antwoord is: ja dat kan. Maar als je een snelle en eenvoudige oplossing wil kun je beter de vervangende lampjes in de webshop bestellen

Het lange antwoord is een stuk genuanceerder. Het kent de nodige mitsen en maren. Daar laat ik het even bij.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
SantiOriginal

24 apr 2017, 17:42

Dag Will,
dank voor je reactie.

Helaas ben ik niet technisch aangelegd. Bestellen op internet lukt nog wel :) . Ik ben van plan de "casseiver" op te laten knappen/herstellen. Refurbish heet dat, zag ik op internet.

Eerst wil ik de 22RH851 in goede staat laten brengen. Dan de tierelantijntjes. Ideeën, tips, adressen zijn welkom!

Op internet zie ik - geweldig om te zien - hoe oude recievers, amplifiers, casettedecks helemaal worden refurbished, in luister hersteld. Prachtig om te zien.

Santi.
sjonny

24 apr 2017, 18:42

Hoi Santi,
Refurbished klinkt veel te modern hier noemen we 't gewoon opknappen.
Laat 'm nakijken bij een servicepunt hier op de site te vinden.
En led verlichting kan maar die verschillende kleuren zal tegenvallen omdat de lettertjes en of vlakjes al van een kleur zijn voorzien.

Succes

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
movieman

24 apr 2017, 18:43

Laten we die moderne terminologie maar vergeten en spreken over een (elco)revisie... Snaren zijn meestal wel te krijgen maar versleten aandrukrollen of defecte tandwielen zijn niet meer (allemaal) leverbaar. Je zou Thomas (webshop) kunnen benaderen... Hij weet precies wat er (on)mogelijk is.

Sjonny was me voor. :lol:
Hoewie Loewie
Contacteer:

24 apr 2017, 18:55

Hoi. Ik heb even op het type gegoogled om een beeld te krijgen om wat voor apparaat het gaat. Mooie machine hoor die het verdient om weer helemaal goed te werken. Zeker gezien de emotionele waarde die het heeft. Ik denk dat je bij Thomas aan het goede adres bent. Er is veel mogelijk.
Erres SX5685 SX6290 SX6393 SX6194 SR3390 Aristona AR8530 SG1408 CD1202 Philips GF403 AG2230 GA202 GA212 RH423 RH426 RH532MFB CD104 CD303 CD950 N2221 en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl
SantiOriginal

24 apr 2017, 18:59

Dag Sjonnie en Movieman,

ik heb Thomas al een bericht gestuurd. Ik wacht rustig zijn antwoord af.

Wat betreft het voorzien van led: zoals ik begrijp genereert deze veel minder warmte met minder kans op smelten van plastic onderdelen en gaan langer mee.

Wat betreft de led-kleur: zoals ik op internet heb begrepen geeft een wit ledlichtje een lichtblauwe gloed. Maar tevens zou ik meer licht vanuit de binnenkant van de radiokast willen zien. De richels zijn open namelijk.
Ook zou het cool zijn om licht te laten schijnen vanuit het cassettedeck. Blingbling... :)

Als kind verwonderde ik me al om wijzertjes, lichtjes en kleuren...

Dank alvast voor het meedenken!
SantiOriginal

24 apr 2017, 19:55

@Houwie Loewie,
bedankt voor je reactie! Ja, gek eigenlijk, die emotionele waarde. Dat ding sjouwde ik als eerste mee wanneer het weer 'uit" ging en ik mijn biezen pakte :).

Daarnaast heeft ie vele soorten uitgeademde rook en vochtvlekken van bier en wijn tot zich genomen. Ondertussen joeg ie geweldig hard de beats door mijn speakers heen. Heel wat avondjes mee meegemaakt.

Hieronder wat huidige fotos. Nu in rustiger tijden beland, alsook ikzelf...
Bijlagen
Philips 22RH851
Philips 22RH851
Philips 22RH851 + Philips FP140A
Philips 22RH851 + Philips FP140A
Will
Contacteer:

24 apr 2017, 19:57

Tja, blingbling, daar is al menig mooi apparaat mee verkloot.
Internet en m.n. Youtube staat er vol mee. Ik kan me voorstellen dat menigeen besmet raakt. Modeverschijnselen nietwaar, tegenwoordig noemen ze dat hype's en virals...

Staar je er niet blind op, na een tijdje ben je het spuugzat en als je een echte "vintage" liefhebber bent krijg je gegarandeerd spijt.

Voor opknappen is servicepunt Cor voor jou dichtbij (Den Bosch). Je kan ook JohnP vragen die ook ergens in het Brabantse zetelt. John en Cor kunnen je alles vertellen van de kleuren-mogelijkheden van leds.

btw, ik heb een 22RH953 ge-erfd (letterlijk), dat is zo een zelfde met nog een platenspeler. Ik moet hem nog opknappen en zoek daar toch ook inderdaad naar een manier om de schuifregelaar-schalen te verlichten. Wat bij de 831 standaard verlicht is en er machtig mooi uitziet. (waarmee ik het bovenste verhaal dus onderuit haal...)

Edit: ik bedoel de 953 ipv de 951 :oops: nu aangepast.
Laatst gewijzigd door Will op 24 apr 2017, 22:18, 3 keer totaal gewijzigd.
SantiOriginal

24 apr 2017, 20:33

@Will,
je hebt gelijk, het moet geen kermis worden, noch dat de originele staat onherstelbaar wordt aangetast. Het gaat me om een lichte sfeer toevoeging.
Maar zoals je zelf schrijft over de 831 dat de standaard verlichting er mooi uitziet: het zou zomaar kunnen dat bij de 22RH851 vanuit de schuifregelaars ook verlichting hoort te schijnen. Dat zou tof zijn, daar toen ik de 22RH851 in bezit kreeg misschien al veel lampjes kapot waren, waarvan ik het bestaan niet eens van wist :!: Zou een leuke verrassing zijn.

Van de Philips 22RH951 kan ik op internet geen afbeelding vinden, wel van de Philips 22RH831, echter geen plaatje waarin de lichten opschijnen. Was toch even benieuwd. In ieder geval ook een mooie machine.

Bedankt voor het doorgeven van de namen van John en Cor. Ik zal contact met hun opnemen. Keep you all posted.

Santi.
snameroc

24 apr 2017, 20:45

Ik heb de 953 die lijkt er veel op maar dan met platenspeler. Ergens uit 76 was dat onze stereo in het ouderlijk huis. Menig uurtje achter gezeten om liedjes van de top40 op te nemen.

Ja die jeugdherinderingen geven zo een apparaat een ongekende waarde
SantiOriginal

24 apr 2017, 20:58

@snameroc:

Wow, gaaf apparaat hoor. Van dezelfde orde als mijn 851. De schuifjes, groene letters op frequentiedisplay, grijze kast. Ik geloof dat de 851 bouwjaar '74 is. Een jaar ouder dan ik. Dus kan wel kloppen dat de 953 in '76 bij jouw ouders in de huiskamer stond.

Ik zal mijn ouders eens vragen hoe zij aan mijn 851 zijn gekomen. Wie weet zit er nog een verhaal achter.

Santi.
snameroc

24 apr 2017, 21:37

Theoretisch staat de 5 in het nummer voor modeljaar 1975
Will
Contacteer:

24 apr 2017, 22:13

SantiOriginal schreef:@Will,
je hebt gelijk, het moet geen kermis worden, noch dat de originele staat onherstelbaar wordt aangetast. Het gaat me om een lichte sfeer toevoeging.
Maar zoals je zelf schrijft over de 831 dat de standaard verlichting er mooi uitziet: het zou zomaar kunnen dat bij de 22RH851 vanuit de schuifregelaars ook verlichting hoort te schijnen. Dat zou tof zijn, daar toen ik de 22RH851 in bezit kreeg misschien al veel lampjes kapot waren, waarvan ik het bestaan niet eens van wist :!: Zou een leuke verrassing zijn.

Van de Philips 22RH951 kan ik op internet geen afbeelding vinden, wel van de Philips 22RH831, echter geen plaatje waarin de lichten opschijnen. Was toch even benieuwd. In ieder geval ook een mooie machine.
Ik bedoelde ook de 953 (nu aangepast in mijn bericht)

Alleen de grote schuifregelaar van de 851 is verlicht, de kleine schuiven boven op het apparaat niet. Voor een paar glow in the dark foto's:
viewtopic.php?f=20&t=6033&p=107177&hilit=%2A953#p107224
SantiOriginal

24 apr 2017, 22:51

@Will,

Ik realiseer me nu bij het zien van jouw 953 dat mijn 851 de versie is waarop men de platenspeler heeft weggelaten. Vandaar het grote grijze oppervlak. Toch? Dat zou ik wel aangevuld willen hebben met meters/wijzertjes. Ook een mooie machine jouw 953, de luxere versie.

De "glow in the dark" foto's van de 851 van Dries zijn werkelijk prachtig. Dat wil ik ook erg graag op mijn 851. En je hebt me door: graag wil ik dat het licht ook gaat schijnen vanuit de kleine schuifregelaars boven. Kortom: leuk :)

Mijn 851 roem ik vanwege het prachtige geluid wat uit mijn luidsprekers komt, tof te lezen dat ook in de forumberichten van Dries die erkenning bevestigd wordt.
Plaats reactie