RH 720 receiver spontaan defect geraakt

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

phillysound

22 mei 2009, 15:10

Vandaag is mijn oude trouwe RH 720 receiver spontaan defect geraakt. De schaalverlichting blijft branden, de tiptoetsen branden niet en de versterker is dood. De 6,3 A glaszekering bleek gesprongen te zijn. Bij vervanging springt deze direct weer. Op het oog kan ik geen sluiting zien. Omdat dit een spontane actie is, weet ik niet waar ik moet zoeken. Iemand een idee?

phillysound
Remi

22 mei 2009, 20:27

weet je wel zeker dat het de 6,3A zekering is die gesprongen is? als deze eruit ligt zou je ook geen schaalverlichting meer hebben.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
phillysound

23 mei 2009, 00:31

Remy

Ik weet zeker dat de 6,3 A zekering is gesprongen. Ik heb deze twee keer vervangen. Als ik de receiver aanzet, vliegt deze zekering er direct uit. De 2A die ernaast zit, blijft heel. Ik vermoet derhalve dat de schaalverlichting over deze zekering loopt. Heb jij enig idee waar ik zoeken moet. Mogelijk dat er iets spontaan defect is geraakt, maar ik kan geen sporen van sluiting zien.
Remi

23 mei 2009, 11:15

Lang leve Gijs die de servicedoc voor ons klaar heeft staan 8) , zie link voor meer info
http://www.oudio.nl/receiverpage.htm

Je hebt de verkeerde zekering erin zitten waardoor ik op het verkeerde been werd gezet :P
zie plaatjes:
rechtsonder de trafo met ekering VL426 van 6,3A en op dezelfde hoogte iets verder naar links twee zekeringen VL424 en VL425 die 2,5A moeten zijn.
Ik vermoed dat één van deze bij jou nu een (te hoge) waarde heeft van 6,3A. -misschien symtoom bestrijding- :wink:
Als je kan zeggen welke van de twee eruit floept kunnen we verder neuzen. Je had overigens wel een kanaal nog over moeten hebben. Is die 2e zekering wel heel?
Het kanaal dat eruit gaat heeft denk ik een sluiting in de eindtrap
Afbeelding

Linksboven en linksonder twee zekeringen VL424 en VL425 welke beide een waarde van 2,5A moeten hebben
Afbeelding

De zekering VL426 van 6,3A zit op de trafo (S409) die rechtsbovenin staat
Afbeelding
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
phillysound

24 mei 2009, 20:14

Remy

De zekeringen in de eindtrap (2,5A) zijn heel. Zodra ik de receiver aanzet knalt de VL 426 eruit. Deze zit bij de voeding en is 6,3 A traag. De overige zekeringen (VL 424 en VL 425 van de eindtrap blijven heel. Naast de VL 426 zit bij mij nog een andere zekering van 2 A. Ik kan deze niet in het schema vinden. De waarde van deze zekering staat in het metaal gegraveerd. Hoewel deze niet in het schema van Gijs voorkomt, lijkt dit wel origineel. Het is duidelijk geen hobby werk! Zekeringhouder is gelijk aan de VL 426 en zoals gezegd staat de waarde van deze zekering netjes in het metaal gegraveerd. Ik vermoed dat de sluiting in de voeding zit, maar zou niet weten waar ik zoeken moet.

Willem
Thomas
Site Admin
Contacteer:

24 mei 2009, 21:53

VL426 is volgens de tekening zo'n thermische zekering die IN de trafo zou moeten zitten en bij overtemperatuur de zaak moet onderbreken. Ik zou bluscondensator C1406 eens loshalen en doorpiepen met de ohmmeter. Mogelijk is deze doorgeslagen en zorgt hij nu voor een kortsluiting tussen fase en nul?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
win2k

24 mei 2009, 22:52

Vl3 is volgens mij thermisch en ik denk dat er een paar diode's zijn doorgeslagen (by126) .
en blad 8 van de documentatie mist een stuk waar deze onderdelen opstaan volgens mij was dat er eerst wel bij.
Remi

24 mei 2009, 22:58

Willem, da's bijzonder en vandaar de verwarring.
de schaalverlichting zit dan vast achter de 2A zekering die niet op het schema staat.
ik weet wel dat er twee varianten in omloop zijn, eentje met 6V en eentje met 12V schaalverlichting.

De eerste verdachte is nu de brugcel lijkt mij, je kan eens meten met een multimeter op de piepstand of er een belangrijk verschil te vinden is als je tussen elke aansluiting van de brugcel meet en nog eens met de meetpennen gewisseld.
de brugcel is in het schema samengesteld uit losse diode's D1388 t/m D1395

Als D1390, D1391, D1394 of D1395 sluiting heeft ben je al het haasje en gaat de 6,3A eruit.

@Thomas, die thermische zekering zit aan de andere kant van de trafo in het schema, VL3
Remi

24 mei 2009, 23:01

Windows2000 was me net voor :mrgreen:

blad 8 is toch wel compleet?, misschien hangt er een schuifbalk onder
win2k

24 mei 2009, 23:05

Remi schreef:Windows2000 was me net voor :mrgreen:

blad 8 is toch wel compleet?, misschien hangt er een schuifbalk onder
ja bij Gijs wel. :)
Remi

24 mei 2009, 23:08

vreemd, ik zie naast de diodes rechts ook nog de trafo met de netaansluiting.
en een schuifbalk eronder, is dat bij jou niet dan?
het zijn overigens linkjes naar Gijs z'n pagina's dus dat zijn gewoon dezelfde afbeeldingen
win2k

25 mei 2009, 06:26

Remi schreef:vreemd, ik zie naast de diodes rechts ook nog de trafo met de netaansluiting.
het zijn overigens linkjes naar Gijs z'n pagina's dus dat zijn gewoon dezelfde afbeeldingen
bij mij zie ik alleen het begin van de voedingsschakeling ,blad is afgeknepen bij bladnummer 8 net of beeldvlak te klein is.
kijk ik bij Gijs dan krijg ik een schuifbalk er onder om dat gedeelte ook te bekijken.
misschien instellings fout bij mijn beeldopbouw .
Will
Contacteer:

25 mei 2009, 10:47

@Phillysound: Het probleem dat je beschrijft herken ik, bij mijn 720 werkte alleen de schaalverlichting nog en de 6A zekering was kapot. (de 2A zekering is voor de verlichting en de 6A zekering is voor "de rest" zoals hierboven al geschreven is).
Bij mijn 720 waren enkele diodes van de brugcel (D1388 tm D1395) kapot (gespleten door overbelasting, ik zal eens een foto plaatsen).
Deze diodes zijn eigenlijk te licht, daarom staan er ook telkens twee parallel. Die diodes zitten op de print die links in de kast rechtop staat, voor de versterkerprint.

Ik heb alle acht diodes vervangen door 1N5402, nieuwe zekering er in en het werkte weer.
Ik raad je ook aan om de grote elko (C1407) (links in de kast, naast de voeding) te controleren. Die kan doorgeslagen zijn en zo de sluiting veroorzaakt hebben. Als het apparaat heel lang niet gebruikt is kan die elko een hele grote lekstroom hebben. Er zijn ook weer truuks om zo een elko "tot leven te wekken".

Succes ermee,
Will
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
win2k

25 mei 2009, 14:27

win2k schreef:
Remi schreef:vreemd, ik zie naast de diodes rechts ook nog de trafo met de netaansluiting.
bij mij zie ik alleen het begin van de voedingsschakeling ,blad is afgeknepen bij bladnummer 8 net of beeldvlak te klein is.
kijk ik bij Gijs dan krijg ik een schuifbalk er onder om dat gedeelte ook te bekijken.
misschien instellings fout bij mijn beeldopbouw .
ontdekt dat dit alleen voor komt op mijn laptop.op mijn grootbeeld geen probleem met het schema.
blad 8 is een stuk breder vandaar dat het niet past op de laptop die knijpt hem af op een bepaalde breedte. :shock:
maar er zijn er meer met de zelfde oplossing dus het zal wel goed komen met de 720 :)
phillysound

30 mei 2009, 14:45

Allen

Dank voor de vele suggesties. Er zijn inderdaad een aantal diodes defect. Als beginneling had ik dit nooit gevonden. Ik zal nieuwe diode bestellen en dan, zoals Will adviseerde, meteen wat zwaardere (1N5402) plaatsen. Ik zal tevens de C1407 vervangen, dit stond al op mijn lijstje 'things to do'. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang.

Willem
Plaats reactie