Erres TA8000 voedingsperikelen....

Receivers, grammofooncombinaties en casseivers; allemaal schitterende all-in-one hifi apparaten van Philips. Hier alle spannende combiverhalen!

Moderator: Moderators

erikdo

09 dec 2014, 18:48

Beste Mensen, (edit geweest het is inderdaad de TA8000 )

Ik heb sinds kort een Erres TA8000 , tijdje geleden gekocht omdat ik de Philips versies van deze jongen al heb.

Nou ben ik hem eens aan het uitproberen, alles lijkt te werken moest alleen degebruikelijke lampjes repareren,

Maar wat ik vreemd vind is dat als ik de hem uitschakel met de daarvoor bestemde POWER knop dan gaan wel
direct de lampjes uit maar gaat de versterker even door en gaat pas langzaam uit. Bij de Philips versies is de schakelaar
omzetten ook gelijk de boel volledig uit...

Nu ontbreekt mij de specifieke technische kennis, maar is dit normaal bij de Erres uitvoeringen of is dit een
(te repareren) defect?

Ik heb wel eens een 22AH682 gehad die deed dat ook, maar alle 22AH384, 386 , 683 en 684 die ik heb gaan direct uit.

Wie helpt?

Erik
Laatst gewijzigd door erikdo op 09 dec 2014, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry

09 dec 2014, 20:21

Mijn Erres T8000 staat momenteel wat te ver weg maar de Aristona versie hiervan kan ik binnenkort wel even op deze eigenschap testen. Zulk gedrag is me in ieder geval nog niet opgevallen want ik zet altijd de versterker als eerste uit.
Laatst gewijzigd door Harry op 09 dec 2014, 21:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
erikdo

09 dec 2014, 20:26

Het viel me op toen de interne tuner geselecteerd was, maar bij een testje met afspelende cassettedeck
ging de music vrolijk nog een aantal seconden door en langzaam ging het volume omlaag tot het stil was.
Zou toch een relais of zo tussen moeten zitten ????
Harry

09 dec 2014, 21:02

Een relais zit er volgens mij niet in. Wat je bij Philips apparatuur regelmatig aantreft is dat het signaal naar aarde wordt kortgesloten (of iets soortgelijks) wanneer de aan-uit schakelaar wordt bediend. Dit d.m.v. een paar extra contacten op die schakelaar. Maar of dat bij deze Philips van Japanse makelij ook het geval is? :?

Edit: Oeps, ik zie nu dat je waarschijnlijk de TA8000 bedoeld? Ik dacht dat het om de T8000 ging, excuus. Ik heb alleen de losse tuners van Erres en Aristona met aparte, bijpassende versterkers. Niet de geïntegreerde versies dus. Wat ik je wel kan vertellen is dat bij die versterkers het geluid meteen weg is bij het omzetten van de schakelaar. In die versterkers zitten wel relais dus bij je TA ongetwijfeld ook, wellicht zit daar dan toch een probleempje.
movieman

09 dec 2014, 21:21

Lijkt erop dat een elco zich ergens zeer langzaam ontlaadt als de spanning is uitgeschakeld. Echt schadelijk is dit niet, integendeel, de levensduur van de componenten wordt hierdoor aanzienlijk verlengd. Soms kan een defecte supercap of slechte backupbatterij deze verschijnselen veroorzaken. Ik heb geen schema van het apparaat dus waar het precies zit en of het daadwerkelijk een technisch mankement is, kan ik niet zeggen. Wat je wel kunt doen, is de powerschakelaar eens testen oftewel doorpiepen met een multimeter, trek wel de stekker uit het stopcontact en wacht totdat het ding helemaal uit is.
erikdo

09 dec 2014, 23:16

Foutje het is inderdaad TA8000 ( tegenhanger van Philips 22 AH 684 meen ik )
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 dec 2014, 08:49

Ik heb hier laatst ook een Erres set ter reparatie gehad en wat me opviel was dat het apparaat veel overeenkomst vertoonde, zoals jij ook zegt, met andere Philips apparatuur. Net zo mooi modulair opgebouwd en schema technisch bijna hetzelfde. Maar... Wat ik wel ontdekte was dat in de Erres versie alle onderdelen met betrekking tot beveiliging van de luidsprekers waren weggelaten; relais en schakel elektronica zijn niet aanwezig op de print terwijl de gaatjes er wel zitten. In een ander apparaat waren deze componenten ook gewoon gemonteerd maar bij de Erres was dat niet het geval. Scheelde weer een paar centjes bij productie. Als dat bij jouw exemplaar ook zo is, verklaart het waarom de versterker nog even doorspeelt na uitzetten; de voedings elko's worden leeggespeeld. Bij een ander apparaat zou bij uitschakelen het relais omklappen en dat gebeurt hier niet. Geen defect maar bewust zo ontworpen, dus.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
erikdo

10 dec 2014, 09:17

Hallo Thomas,

Dat is een interessante constatering, ik ging er eigenlijk vanuit dat deze versterkers/receivers onder de naam Erres, Aristona en nog een paar andere namen technisch identiek waren. Eerlijk gezegd valt me dit wel tegen te horen, maar goed al doende leert men steeds meer. Goedkoper bouwen zou misschien ook de reden zijn waarom de goedkoopste uitvoering de 22AH682 dit ook doet en de andere uit dezelfde reeks niet.

Wie weet komt er nog meer info boven water :-)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 dec 2014, 09:49

Het zal niet zo zeer liggen aan het feit dat er Erres of Philips op staat, maar meer aan hoe uitgebreid het apparaat is uitgevoerd. Als je jouw TA8000 vergelijkt met een 682, 683, 684 of zelfs de Amerikaanse 686 en 688, zul je zien dat het er veel op lijkt maar aan geen enkel model exact gelijk is. Dit in tegenstelling tot jaren eerder, waar een Aristona of Erres apparaat een exacte kloon was van een Philips exemplaar maar met een ander jasje. De latere (Japanse) Erres/Aristona's zijn vaak daadwerkelijk modellen die als Philips toestel niet bestaan. Dat maakt de keuze om bepaalde features weg te laten iets logischer.
Thomas Baur
Harry

10 dec 2014, 20:12

Mmm, dat had ik toch niet verwacht! Vanmiddag daarom maar even de Philips TA12000 uit de kast getrokken waarin hij al meer dan vijf jaar stilstaat. De stereo-ontvangst bleek inmiddels de geest te hebben gegeven :( maar de relais klikken nog. Uit deze serie staan hier ook een Philips A12000 en een Aristona AR1400 (de zwarte versie van de A8000), beiden eveneens met relais. Typisch dat alleen Erres dat dan niet heeft :?. Vraag me af hoe dit bij de exemplaren van o.a. Dux, Hornyphon, Loewe en Pye zit....
Thomas
Site Admin
Contacteer:

10 dec 2014, 22:44

Nogmaals, het is dus niet merkgebonden. De TA12000 is een stapje uitgebreider dan de TA8000 en heeft daarom wél een uitschakelrelais.

Erikdo schrijft dat zijn AH682, een instapmodel in de serie, ook door blijft spelen (geen relais) terwijl de AH683 en AH684, beide hogere modellen in de serie, dit ook niet doen (wel relais).

Ik durf te wedden dat een TA2000 en TA4000 ook door blijven spelen en geen relais hebben. De "simpelere" uitvoeringen in een serie werden meestal niet met die luxere features uitgevoerd.
Thomas Baur
Harry

11 dec 2014, 22:00

Begrijp het helemaal, Thomas :wink: . Vind het alleen opvallend dat de A8000 wel relais heeft en de TA8000 met dezelfde versterker er in niet. Zal dan toch bezuiniging zijn zoals je schrijft. Heb hier geen TA8000 staan.

De TA2000 is me toevallig bekend, die heeft een compleet andere opbouw dan de 8000/12000 met o.a. een STK eindtrap: download/file.php?id=2673&mode=view Heeft ook iets andere knoppen dan de 8000 en 12000, de TA2000 van de foto was bedoeld als knoppendonor maar bleek op dat gebied een miskoop.
TANGLUNG

24 aug 2016, 19:38

Mijn TA 4000 receiver heeft hetzelfde euvel, na uitschakelen speelt hij nog even door.

Is hier een eenvoudige oplossing voor zodat het geluid direct uitgaat?

De langzaam leeglopende elco, is dat te verhelpen?
mae

24 aug 2016, 20:20

Die elco hoort langzaam leeg te lopen. Je zou wel een uitgangsrelais met bijbehorende aanstuurschakeling toe kunnen voegen.
esgigt

25 aug 2016, 10:16

TANGLUNG schreef:De langzaam leeglopende elco, is dat te verhelpen?
Moet je niet willen verhelpen.... dan ga je gegarandeerd over de Imax van die condensatoren heen en gaan ze snel kapot.

"normaal" is dat de luidsprekers middels een relais (kan ook elektronisch) ingeschakeld worden kort na het opkomen van de netspanning en direkt bij het afvallen van de netspanning uitschakelen, om ploppen etc. te voorkomen. Je kunt ook op die voorzieningen besparen.

Het beste is misschien om als de PCB dat toelaat de originele Philips voorzieningen aan te brengen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Plaats reactie